Simon Yates kiest voor sportieve stap bij Visma | Lease a Bike
Foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
zaterdag 22 juni 2024 om 11:39

Simon Yates kiest voor sportieve stap bij Visma | Lease a Bike

Breaking Simon Yates heeft de knoop doorgehakt en verdedigt vanaf 1 januari 2025 de kleuren van Visma | Lease a Bike. Dat hebben meerdere bronnen aan WielerFlits en aan de Britse journalist Daniel Benson bevestigd. Bij het Nederlandse WorldTeam hoopt de Brit sportief nog de nodige stappen te kunnen zetten. Hij ziet deze keuze ook als een investering in zichzelf.

Diverse topteams waaronder ook INEOS Grenadiers hengelden naar Simon Yates nadat bekend werd dat de Brit naar een nieuwe omgeving op zoek was. Al elf jaar komt hij uit voor het Australische Jayco AlUla waar hij in 2014 als prof debuteerde. Hij zag zijn tweelingbroer Adam Yates in 2021 eerst naar INEOS Grenadiers en later naar UAE Emirates gaan en nog de nodige stappen zetten. Dat was ook voor hem een motivatie om het eens bij een grotere ploeg met meerdere kopmannen te proberen.

De laatste weken twijfelde Simon Yates (in 2018 winnaar van de Vuelta a España) nog tussen de aanbiedingen van Israel-Premier Tech en Visma | Lease a Bike. Hij koos dus uiteindelijk voor het sportieve. Er moeten nog enkele kleine details worden ingevuld, maar het mondelinge ja-woord is al gegeven. Officieel mogen teams volgens de UCI-regels pas vanaf 1 augustus een overeenstemming met een nieuwe ploeg bereiken.

Bij Visma | Lease a Bike komt hij klassementsrenners als Jonas Vingegaard, Sepp Kuss, Matteo Jorgenson en Cian Uijtdebroeks tegen. In het Nederlandse WorldTeam zijn ze overtuigd dat Yates nog een grote stap kan zetten. Daarnaast is hij een belangrijke versterking voor de kleinere rittenkoersen.

RIDE Magazine
38 Reacties
22-06-2024 12:00
Een beter schoolvoorbeeld van afkijktactiek is nauwelijks voorstelbaar: 'Tering, die Adam is de beste knecht en rijdt potdomme podium ook nog, hoe gaan we dat kunnen bijbenen?' 'Pling! Gloeilamp! 'We halen zijn tweelingbroer en rammen die vol met topketonen!'

Tegelijk goed recht en niet lelijk voor de wielrennerij: tours 25 en 26 Pogi vs Vingy op de monstercols met allebei hun privéyate ? Lachen toch?
    22-06-2024 13:26
    Visma had dit natuurlijk al met Kelderman, Kuss etc. Roglic viel weg en Uijtdebroeks is nog piepjong dus de zet Yates is volkomen begrijpelijk.
    22-06-2024 13:45
    "Privéyate" Geweldig gevonden!!!!! :D
    22-06-2024 14:51
    Heerlijk weer, die ongenuanceerde onzin die jij uitkraamt.
    22-06-2024 17:38
    @Romans Vainsteins Dit is gewoon de vervanger van Roglic. Niet meer en niet minder. Vorig jaar was het niet mogelijk om direct een vervanger voor Roglic aan te trekken
    22-06-2024 18:51
    Als het maar geen privé yeti blijkt
    22-06-2024 21:18
    "Afkijktechniek". Het blijkt toch altijd mooi om de Vismahaters te volgen hier. Als ik zie wat jij en een paar van die andere verstandelijk uitgedaagden uitkramen.... vermakelijk.
    22-06-2024 22:40
    Nog niet zo heel lang geleden hadden ze bij Visma-lab een uitspraak dat ze nooit meer een gearriveerde renner zouden halen.
    22-06-2024 22:52
    Helemaal eens met Romans! had het niet beter kunnen verwoorden.

    Simon Yates is een uitstekende aanwinst voor VLAB.
    Hij is beter dan Kruijswijk en aan Kelderman en qua status gelijk aan Kuss Daarnaast kan hij in 1 daagse wedstrijden ook het e.a. veel beter. ik denk dat VLAB hier een kopman voor de Giro aantrekt.

    Top gedaan
    23-06-2024 10:36
    Ik zou een column in de Telegraaf overwegen Romans.
    Nostradamus Romans. Ongezouten, overal tegenaan schoppend. Een soort Johan Derksen voor het wielrennen.
    You love it, or you hate it
22-06-2024 14:43
Hoezo is dit nu weer "breaking"? Het is gewoon een herhaling van wat er eerder deze week al werd gemeld! Maar "diverse bronnen" hebben het bevestigd? Zolang het geen 1 augustus is zul je dit niet van de enige echt van belang zijnde bronnen vernemen. Dus om nu een gerucht dat zelfs eerder van de week al is gebracht als "breaking" brengen slaat echt helemaal nergens op!
    22-06-2024 17:28
    Dan onderschat je de lijntjes WF / Visma lab.. Vestzak- broekzak!
    22-06-2024 19:32
    Echt van belang zijnde bronnen kunnen ook lekken. Sterker nog, is heel normaal in het wielrennen
    23-06-2024 11:18
    Het is niet breaking voor ons, maar misschien wel voor diegene die dit stukje deelde. Diens stukjes zijn vaak een schreeuw om aandacht en klop op de eigen borst. Jammer, want dat weerhoudt mij er soms van om een compliment uit te brengen naar de plaatser, aangezien dat dan geen waarde meer heeft. Iets als, iemand die zichzelf op de troon zet hoeft niet door de rest tot koning worden gemaakt.
22-06-2024 12:57
Simon Yates is een meer dan prima aankoop. Hij gaat zeker niet alleen knechten. De man barst van het talent, maar presteert veel te wisselvallig. Met de juiste begeleiding bij Visma hoopt hij een stap extra te zetten, wat best realistisch lijkt.
22-06-2024 18:48
Had dat geld liever uitgegeven om de van Dijkes te behouden.
    22-06-2024 20:17
    Ik snap je gedachten Alfred, en ben het er gedeeltelijk mee eens. Maar uiteindelijk heb je ook renners nodig die ergens top resultaten kunnen wegzetten, en daarvan hebben ze er bij Visma niet zoveel vergeleken met UAE.

    De blessures spelen uiteraard mee dit seizoen, dus dat heeft ook z'n effect. Maar vergeet niet dat Roglic jaar op jaar gewoon de meeste punten voor de ploeg binnen harkte, wat je nu dus ook duidelijk terugziet in de UCI ploegen ranking waar Visma 7e staat of zoiets..

    De van Dijkjes hebben zeker potentie om in de toekomst wat mooie resultaten te behalen, maar er zullen ook nu punten gescoord moeten worden. En dan heb je met Yates natuurlijk wel een goeie in huis, die niet eerst nog drie à vier seizoenen hoeft te groeien.


    P.S Visma heeft beide broers overigens ook gewoon een contractverlenging aangeboden, maar deze hebben ze zelf geweigerd omdat ze bij een ander meer kunnen krijgen... Tenminste dat is toch wat we in de media lezen, want zoals je zelf zal begrijpen was ik niet bij de onderhandelingen aanwezig. ;)
    22-06-2024 20:27
    Hangt af van wat je wil als team.

    Als de focus is met eigen boys het Vlaamse voorjaar invliegen had je naast de van Dijkes gezocht naar nog meer talent van eigen bodem. Wil je nog 3 x de tour winnen met de taaiste klimmer van allemaal wil je zeker weten dat je mannen hebt die daar enorm lang bij kunnen blijven.

    Simon Yates is natuurlijk een gouden greep op dat gebied, meesterzet. Kennelijk moeten ze kiezen en wordt er niet gedeeld.
    23-06-2024 10:43
    Waarom? De klassieke kern voor het Vlaamse voorjaar is al zo dik bezaaid. Van Aert, Jorgenson, Benoot, van Baarle, Strand Hagenes komt eraan. De van Dijkes zijn goede renners, maar kunnen intern niet concurreren met de bovengenoemde namen (muv Strand Hagenes, die veel potentieel heeft). Yates kan naast het rindewerk ook voor het Waalse klassiekerwerk (en Lombardije) worden ingezet. Dit is een compleet andere renner dan ze al hebben bij VismaLab. Explosief.
    Uitstekende toevoeging aan de selectie. Tuurlijk zie ik ook liever meer Nl, maar kwaliteit wint het altijd van kwantiteit
22-06-2024 18:59
De overdaad aan aandacht voor dit vreemdelingenlegioen is bijna niet meer uit te leggen. Iets minder de geelzwarte reet kruipen zou verfrissend zijn...
    22-06-2024 19:29
    @Paustovski Wat is de definitie van vreemdelingenlegioen? Het team haalt elk jaar maar enkele andere renners weg bij andere ploegen. De kern blijft intact
    22-06-2024 20:18
    Hebben we eens een Nederlands top team. Is het weer niet goed. Hoeveel Real Madrid fans zouden er zijn die zeuren over het feit dat hun selectie voor 2/3e uit buitenlanders bestaat?
    22-06-2024 20:38
    Als er geen Nederlanders zijn die op het hoogste niveau kunnen meestrijden voor winst in rondes van een week of klassiekers, dan ben je wel aangewezen op buitenlanders.. ( Een van der Poel zal nooit weggaan bij Alpecin, maar wie weet zien we vanaf volgend seizoen een Arensman of zo wel bij de geel-zwarten rijden ?)

    Visma is nu eenmaal een Noorse sponsor en geeft in ieder geval Nederlandse jongeren uit de opleidingsploeg de kans nog om door te groeien. Volgend jaar heb je weer twee jonge Nederlandse jongens die doorgroeien... Echter zullen ze ook moeten presteren, net als ieder ander... Doe je dat niet, dan houdt het op... Zo simpel werkt het nu eenmaal...

    Stel dat Visma onder Noorse licentie was verder gegaan, dan hadden mannen als Kruijswijk, Gesink, van Baarle en Kelderman al niet eens meer onderdeel uitgemaakt van de ploeg hoogstwaarschijnlijk, want het is nu niet dat ze de UCI punten met bakken tegelijk binnenslepen. Het zijn leuke knechten, waarvan je er legio hebt in het peloton en van jongere leeftijd, en waarschijnlijk nog goedkoper ook...

    Dus wees nu maar gewoon blij dat er überhaupt nog Nederlanders bij de ploeg rijden....
22-06-2024 12:16
Ik hoor niets meer over het budgetplafond. Hoe staat het daarmee? Dit gaat zo niet goed met drie/vier blokken met alleen maar kopmannen. Ik wil strijd zien tussen alle ploegen en niet met drie man.
    22-06-2024 12:18
    V-Lab, UAE, INEOS en Bora is 4 toch?
    22-06-2024 12:24
    @The Timmy vlak Lidl-Trek niet uit, die zijn budgetair ook hard onderweg hoor. En Bahrein was ooit ook een van de grote qua budget toch? Wat is daar van over gebleven?
22-06-2024 12:44
Ik ben bang dat er te veel klassementsrenners zijn. Steven en Wilco wilden nog als Nederlandse kopmannen voor hun eigen kansen rijden. Jonas Vingegaard en Sepp Kuss heben grote ronde gewonnen. En ook Matteo Jorgenson is nu echter intern konkurent voor de jonge kopman Cian Uijtdebroeks.
    22-06-2024 14:05
    Kruijswijk heeft na 4 jaar waarin zijn beste resultaat een 7e plek is in Romandie totaal geen recht op kopmanschap in welke koers dan ook. Kelderman is naar Visma gegaan omdat hij zelf geen kopman wil zijn in grote rondes. Hij heeft dit jaar zowel in parijs nice als in zwitserland een vrije rol gekregen.
    Sepp Kuss heeft de vuelta gewonnen, maar heeft verder 1 keer top 10 gereden in een traditionele world tour koers, in dauphine 2020. Uijtdebroeks is talentvol, maar moet nog laten zien dat hij top 5 kan rijden.

    Het lijkt me dus duidelijk dat Vingegaard, Jorgenson en Yates de kopmannen worden in de rittenkoersen van een week. Uijtdebroeks, Kelderman en Kuss (in die volgorde) krijgen misschien de kans in UAE Tour, Romandie en Dauphine of Zwitserland. En misschien dat een van die 6 nog Polen wil rijden, maar Visma stuurt daar standaard 3e rang heen.

    In grote rondes lijkt me de pikorde Vingegaard is kopman waar hij ook start. Yates, Kuss en Uijtdebroeks zijn kopman of meesterknecht, afhankelijk van welke ronde ze rijden.
    Laten we de Tour van dit jaar afwachten of Jorgenson ook drie weken een hoog niveau kan volhouden.
    22-06-2024 14:22
    Wie zegt dat Steven en Wilco voor hun eigen kans willen rijden? Dat is echt onzin
    22-06-2024 22:54
    Steven zelf zou graag voor z'n eigen kansen rijden dat doet hij al + 10 jaar namelijk.. met niet al te veel succes
22-06-2024 11:59
Leuke aanwinst voor de gele rakkers, aanvallende renner. Eens kijken of ie nog kan verbeteren.
Wellicht tactisch nog wat slimmer gaan rijden.
22-06-2024 12:22
Hoop toch dat hij misschien nog een keer voor de giro gaat
22-06-2024 12:45
Volgend jaar Giro/Vuelta met een uijtberoeks of Jorgenson als mede ak kopman. Zo kunnen ze van Yates leren en draagt Yates niet alle druk. En dan tour VIngegaard helpen? Zou een prima rolverdeling zijn wmb.
22-06-2024 12:50
Wat maakt zijn keuze om een transfer te maken van een ploeg waar hij de enige kopman is naar een ploeg waar hij grotendeels zal moeten knechten een keuze voor het sportieve?
    22-06-2024 12:58
    Hij heeft aangegeven dat die liever niet enige kopman is, gezien alle druk daarbij enzo.
    22-06-2024 13:16
    Eerste luitenant zijn en daarbij zelf ook uitermate succesvol zijn, zit in zijn genen.
    22-06-2024 17:57
    Geld, met de kans een uitgerangeerde wielrenner te worden > Israël

    Ontdekken welke mogelijkheden er fysiek nog in het lichaam zitten met behulp van alle marginal gains -> Visma
23-06-2024 10:38
Man man. Wat een gedoe hier altijd over dat Visma te weinig NL-ers heeft. Als Nl-er wil je hopelijk grg dat zo'n NL-s team het goed doet, toch? Als je een top team wilt, heb je top renners nodig, om te kunnen wedijveren met bv UAE. Ik zou em es omdraaien en de verantwoordelijkheid bij een Poels, Arensman of Matje leggen. Die horen bij Visma te rijden en kiezen voor een buitenlands team. Dan heeft Visma natuurlijk geen andere keus dan buitenlandse toprenners te halen. Zo simpel werkt het. De verantwoordelijkheid ligt bij de NLse toprenners zelf, niet andersom.

Reacties zijn gesloten.