Bij Bahrain Merida zijn diverse veranderingen aanstaande voor volgend seizoen. Met Rod Ellingworth is een nieuwe manager aangesteld, McLaren krijgt een grotere invloed bij de ploeg en er zijn negen nieuwkomers waaronder Mark Cavendish, Mikel Landa en Wout Poels. “Het voelt alsof het een nieuwe ploeg is”, zegt de ervaren Marcel Sieberg.
Onlangs kwam de complete selectie voor 2020 in Londen bij elkaar voor een eerste bespreking. “Je merkt dat volgend jaar een andere wind gaat waaien”, vertelt Sieberg tegen Radsport-News.com. “Het wordt nog professioneler. Het klinkt allemaal heel cool wat ze van plan zijn.”
Afgelopen seizoen had Sieberg vooral een rol als piloot van zijn landgenoot Phil Bauhaus. Verder dan een zege kwam de sprinter niet. “We werden altijd naar wedstrijden gestuurd, die niet voor sprinters gemaakt waren. Dat was voor de motivatie niet heel bevorderlijk”, geeft Sieberg toe. “Met Heinrich Haussler en Phil klikte het wel goed, maar we waren slechts met zijn drieën in de finales. Zo kan je weinig uitrichten. Bij Lotto hadden we meer mannen in de sprinttrein. Bij Bahrain ontbraken die.”
Eerst Greipel, nu Cavendish
Voor Sieberg wordt het wel opmerkelijk, want na jarenlang de sprintloods te zijn geweest van André Greipel, mag hij volgend jaar samenwerken met diens vroegere rivaal Mark Cavendish. “De media hebben die strijd wel groter gemaakt dan het echt was. Zij respecteren elkaar voor de volle honderd procent. Het zal een beetje raar zijn om Cav straks achter mij te hebben, maar dat is mijn werk en daar heb ik geen problemen mee”, blikt hij vooruit.
De inmiddels 37-jarige Sieberg begint volgend jaar aan zijn tweede seizoen bij Bahrain Merida, nadat hij jarenlang koerste voor Lotto Soudal. Na dit jaar wil de Duitser nog zeker een of twee jaar door, maar hij heeft ook al vervolgplannen. “Ik heb er zin in om na mijn loopbaan ploegleider te worden. Ik wil graag mijn ervaring aan jonge renners doorgeven en ik denk dat mij dat wel ligt. Ik moet eerst afwachten welke plannen de ploeg met mij heeft na dit jaar.”
6 Reacties
Ik geloof best dat als je zulke namen binnenhaalt, dat er dan nogal wat verandert binnen de ploeg. Maar bij Bahrein moeten ze wel begrijpen dat het verwachtingspatroon meeverandert. Cav zal bijvoorbeeld écht zichzelf moeten terugvinden, dat is hij verplicht aan zo’n ploeg. Hij kan niet a la Greipel bij Arkéa een beetje freewheelen voor een twaalfde plaats. Ben heel benieuwd naar het treintje Bilbao-Poels-Landa in de bergen, maar ook daar geldt hetzelfde: Er zal geoogst moeten worden.
Grote namen staan niet per se garant voor succes.
Het hangt nu voor 2020 wel heel erg van Landa af.. Colbrelli doet op het allerhoogste niveau net niet mee, Cav is een groot raadsel op dit moment, Pardun, Mohoric en Bauhaus staan dit jaar een beetje stil in de ontwikkeling, Bilbao, Caruso en Poels zijn ook geen echte kopmannen… Dan hou je alleen nog Garcia Cortina en Teuns over die echt realistisch een grote prijs zouden kunnen pakken? Da’s net als in 2019 niet heel breed en dan mis je volgend jaar Nibali die zo’n ploeg kan dragen…
Ja. En Landa is, getalenteerd als hij is, ook niet echt een garantie voor succes. Die komt te vaak wat tegen
Sieberg heeft toch al wel de ronde van Drente gewonnen
Gezien hoe Pieter Weening afgelopen jaar heeft gereden zowel in dienst van ( zie WK )
Als voor eigen kansen.
Nou zo’n ervaren knecht missen ze nog