Shirin van Anrooij: “Heb zelf dé kans op de titel verspeeld, ik was te bang”

zaterdag 25 juni 2022 om 18:33
Video

Shirin van Anrooij moest zich op het NK wielrennen voor vrouwen tevreden stellen met de tweede plaats. Aan de finish op de VAM-berg was Riejanne Markus van Jumbo-Visma net iets sterker dan de 20-jarige renster van Trek-Segafredo. “De speakers probeerden er een spektakel van te maken en daardoor durfde ik niet genoeg te pokeren”, baalt het toptalent voor de camera van WielerFlits.

“Het is heel vervelend om tweede te worden”, zei Van Anrooij net na de finish. “Ik voelde me heel sterk. Ik wist in de sprint wat ik moest doen. Ik moest vooral niet doen wat Daan (Hoole, red.) gisteren deed, en dat deed ik toch. Ik kwam er net niet meer overheen. Het is gewoon een beetje zuur. Het voelt een beetje net als die tweede plaats bij het WK in het veld.”

De jonge renster wist wat ze beter had moeten doen. “Eigenlijk wat Riejanne deed door niet meer over te nemen. Maar als we allebei niet meer werkten, hadden we het sowieso niet gehaald. Dat was heel jammer. Toen nam ze net voor die kasseien wél over, en toen had ik eigenlijk in het wiel moeten blijven tot onderaan die laatste klim. Ze hield alleen echt wel heel erg de benen stil, en ze kwamen van achteren steeds dichterbij. Dan is het gewoon een stresssituatie. Ik durfde net niet lang genoeg af te wachten, terwijl ik wel een betere sprint in de benen had dan ik dacht.”

Het chagrijn overheerste bij Van Anrooij na de sprint om de rood-wit-blauwe kampioenstrui. “Het is een gemiste kans. Ik voelde me heel sterk. Om dan een sprint te verliezen met zo’n klein gaatje voor een Nederlandse titel bij de elite is superzuur.”


Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

9 Reacties

Al Phila 25 juni 2022 om 18:54

Gemiste kans, maar ze is nog jong en kan heel veel titels/podia halen !

Oblomov 25 juni 2022 om 19:34

Het kan natuurlijk altijd zijn dat achteraf blijkt dat dit je beste kans op een titel was, maar dat lijkt inderdaad redelijk onwaarschijnlijk. Moet wel blijven veldrijden en wat extra op haar spint trainen, zodat het niet zo’n typische tijdrijdster wordt die alleen maar solo kan winnen.

Romāns Vainšteins 25 juni 2022 om 19:08

Van Anrooij geeft de koers maximaal kleur. Ik hoop dat ze nog een stuk doorontwikkelt en zich tussen de groten smijt als ongeleid projectiel. Brok dynamiet is het.

Alfred Issendorf 25 juni 2022 om 19:23

Iedereen is fan, of je houdt niet van de koers. In de cross moet ze haar meerdere erkennen in de nog jongere Pieterse en van Empel, maar op de weg veruit het grootste Nederlandse talent.

Jean Dumas 25 juni 2022 om 21:25

Was inderdaad deels onervarenheid. Op de top van de kasseiklim was duidelijk dat de twee voor de overwinning gingen strijden en dan moet je positioneren voor de laatste 200m. Maar Markus reed ook een sterke sprint.

Tripodboom 25 juni 2022 om 19:38

Alleen niet zo goed gecoacht door de ploegleider. Die heeft niets geleerd van gisteren. Als je inde finale wegrijdt moet je dat niet doen met een renster van JV. Want die hoeft niet want Vos rijdt er achter en nog een van JV. Dus houdt Marcus net als Eenkhoorn de benen stil in de laatste 3 a 4 kilometer. Ze had beter in de groep kunnen blijven zitten tot de klim en dan alles of niets spelen. Maar een geweldig talent. Ben benieuwd naar haar crossseizoen. Die kan Brand en Vos wel bijhouden.

xistnc 25 juni 2022 om 21:40

Eenkhoorn deed gisteren tot de laatste kms langere beurten dan Hoole, dus ik snap de vergelijking niet helemaal. In de aanloop naar de slotklim was duidelijk dat ze voorop zouden blijven, dus konden ze voorzichtig wat op reserve rijden – allebei.

Van Anrooij wist dat als ze in de groep zou blijven, de kans bestond dat Brand of Van Dijk voorop zou raken en dan zou ze helemaal niets hebben. Ik had het idee dat ze tot aan de laatste keer kasseien ervan overtuigd was dat ze het ging afmaken.

Tripodboom 25 juni 2022 om 22:57

Ja Eenkhoorn deed langere beurten maar reed een stuk minder hard dan Hoole. De voorsprong liep hard terug toen Eekhoorn die langere beurten deed, in de wetenschap dat er genoeg andere JV renners zaten die het over konden nemen. Net zoals bij de vrouwen. Kortom ga nooit met een JV renner/renster op pad in een NK. De

Klein Verzet 26 juni 2022 om 11:54

Een nederlaag stemt tot nederigheid. Verlies versus winst op basis van linkeballen. Nee, TJV heeft weinig harten gewonnen. Shirin wél !

Headlines

Populair

Materiaalzone