Sepp Kuss en Jonas Vingegaard passen voor Olympische Spelen in Tokio

vrijdag 21 mei 2021 om 09:57
Sepp Kuss en Jonas Vingegaard passen voor Olympische Spelen in Tokio

foto: Cor Vos

Sepp Kuss zal deze zomer niet naar Tokio trekken voor de Olympische Spelen. De Amerikaanse klimmer van Jumbo-Visma wil zich volledig focussen op andere wedstrijden en past voor de Olympische wegwedstrijd, zo laat hij weten via Instagram.

Kuss was een van de gegadigden voor een plekje in de Amerikaanse selectie. Samen met Lawson Craddock, Ian Garrison, Alex Howes, Brandon McNulty, Neilson Powless en Tejay van Garderen streed hij om de twee plekken in de wegrit. Kuss heeft echter aan de Amerikaanse selectiecommissie laten weten dat hij niet beschikbaar is.

“Ik wil jullie laten weten dat ik, na lang nadenken en enkele discussies met de selectiecommissie, heb besloten om me terug te trekken voor de Spelen”, schrijft Kuss op Instagram. “Mijn doelen en prioriteiten liggen bij andere wedstrijden. Ik heb een drukke zomer met de Tour de France en Vuelta a España voor de boeg.”

“Het is belangrijk om genoeg rusttijd in te lassen tussen deze wedstrijden”, aldus Kuss, die in de komende Tour een steutelrol moet vertolken voor kopman Primož Roglič. De Amerikaan vertoeft momenteel in Spanje voor een trainingsstage. De klimmer zal in het Critérium du Dauphiné (30 mei-6 juni) weer een rugnummer opspelden.

Jonas Vingegaard 
Ook Jonas Vingegaard geeft in gesprek met de Deense zender TV2 aan dat de Olympische Spelen niet in zijn programma passen. De Deense klimmer, die onlangs is opgenomen in de Tourselectie van Jumbo-Visma, denkt niet dat hij straks fysiek en mentaal klaar is voor de Olympische wegkoers. “Na een zwaar programma denk ik niet dat ik 100% klaar kan zijn.”

Dit artikel delen:

25 Reacties

harryjohan71 21 mei 2021 om 10:09

Goed nieuws voor JV dat Vingegaard en Kuss niet naar de OS gaan. Ze kunnen zich inderdaad beter voorbereiden op andere doelen.

lander luypaert 21 mei 2021 om 10:18

Ik vind het net jammer dat ze hun niet kunnen tonen voor hun land.

xistnc 21 mei 2021 om 11:05

@luaender
Ik leef met je mee ;)

McNulty lijkt me voor USA een prima kandidaat, Bjerg voor Denemarken. En ik hoop dat Majka en Hirschi zich mogen tonen voor respectievelijk Polen en Zwitserland.

lander luypaert 21 mei 2021 om 11:07

@Xistenc en wat is je punt?

assen 21 mei 2021 om 13:26

De OS zijn inderdaad een evenement om nooit te vergeten! De verhalen van oudsporters bevestigen dat.

lo squalo dello Stretto 21 mei 2021 om 10:40

Zonde; lijkt me voor beide renners misschien wel de enige kans om ooit aan de start van de OS te staan. Parcours van Parijs zal niets voor hen zijn.

lemmens 21 mei 2021 om 11:00

Is er al iets bekend over dat parcours dan?

Lance4eva 21 mei 2021 om 11:24

Ja, dat wordt een kasseienrit, vanuit Roubaix naar Parijs.

SolitaryShell 21 mei 2021 om 11:32

Ik hoorde dat het een kort sprintersritje zou worden naar Brest en weer terug.

KnightBiker 21 mei 2021 om 11:38

@lemmens – je kan wel aannemen dat er geen buitencategorie col te vinden is op een parcours in de nabijheid van Parijs. Een parcours rond Parijs zal voor renners zijn die op de Amstelgoldrace uit de voeten kunnen, korte niet te stijle klimmetjes en waarschijnlijk een lang plat stuk naar het eind.

@Lance4eva – jammer dat alle kasseien dan in het begin liggen.. ):

@SolitarityShell – dat past helaas niet binnen de 300 km UCI grens voor een weg koers :(

Jacco van Stierop 21 mei 2021 om 11:46

@ SolitaryShell
Ik zou het bij Paris-Brest laten, dat smaakt altijd naar meer.

lo squalo dello Stretto 21 mei 2021 om 12:46

Wel, ik ken het parcours niet maar ik ga er van uit dat dat zoals Londen zal zijn. Waar uiteindelijk Vino wel won natuurlijk voor Uran; maar zoiets zie ik Kuss toch niet uithalen.

ronddraaien 21 mei 2021 om 11:05

Voor zo’n renners is het natuurlijk wel heel veel opofferen voor gewoon een ervaring, met minieme kans op winst.

xistnc 21 mei 2021 om 11:08

Het sportieve aspect van de OS zit deze keer nu eenmaal verpakt in heel veel ballast, opgelegd door allerlei instanties waar renners en hun entourage aan overgeleverd zijn.

Ronellenfitsch 21 mei 2021 om 11:29

Juist. Er gaan er nog wel meer afzeggen, verpakt met andere redenen maar deels om dit aspect.

josi 21 mei 2021 om 11:14

Kan het wel begrijpen. Een realistische kans op een medaille hebben ze niet en de ervaring van het deelnemen aan de OS zal dit keer wel een stuk minder zijn dan gewoonlijk. Kuss zal zich dan b.v. liever optimaal willen voorbereiden op de Vuelta.

KnightBiker 21 mei 2021 om 11:45

Beetje en gevalletje van beter 1 ding goed doen dan 2 dingen slordig, en aangezien TJV Kuss hoe dan ook gaat opstellen in de Tour en Vuelta betekent dat dat de OS Het enige event is waar in geschrapt kan worden.

koos1 21 mei 2021 om 11:20

Bij Kuss begrijpelijk, is (nog) geen renner van eendagskoersen. Rijd van de Tour ook nog de Vuelta en dan beter goede voorbereiding op een evt klassement dan misschien 30e worden op de OS.
Dan Vingegaard niet naar de OS gaat is wel meer opvallend. Misschien dat hij verwacht na de Tour leeg te zijn en geen kansen te maken op de OS.

Pietje Precies 21 mei 2021 om 15:33

Dat verwacht hij inderdaad. En als je dan op de OS ook geen (schaduw)kopman bent, maar moet knechten voor Fuglsang…

Daarnaast moet je het persoonlijke aspect niet vergeten. Als je van begin mei tot eind juli van huis bent geweest (als jonge vader zijnde), is het ook wel lekker om even rust te nemen na de Tour. En je daarna weer voor de klassiekers op te laden.

Romāns Vainšteins 21 mei 2021 om 12:08

Dat gaat een kaalslag worden richting Tokio, ga maar eens na hoeveel er nog passen gaan vanwege gaar gereden/uitgevallen in de tour. Dumoulins kansen op de dubbel zullen stijgen.

assen 21 mei 2021 om 13:27

Ja, van 0,00036 naar 0,00072

Aart van Woud 21 mei 2021 om 15:03

Misschien wordt de winnaar wel een type Alexi Grewal… Renner waar niemand ooit van gehoord had en nadien onopvallend in het peloton.

vocsnor 21 mei 2021 om 15:17

Maar dat had misschien ook iets te maken met het feit dat er toen nog geen profs mee mochten doen.

Aart van Woud 21 mei 2021 om 16:40

Dat is ook weer zo, was toen strikt voor amateurs. Maar zijn belofte heeft nooit een vervolg bij de professionals gekregen..