Sepp Kuss over toekomst bij Jumbo-Visma: “Er zijn andere opties, maar het is uniek wat ik nu heb”
foto: Cor Vos (archief)
dinsdag 7 november 2023 om 12:43

Sepp Kuss over toekomst bij Jumbo-Visma: “Er zijn andere opties, maar het is uniek wat ik nu heb”

Sepp Kuss heeft het duidelijk naar zijn zin bij Jumbo-Visma, maar sluit een vertrek bij de Nederlandse ploeg in de toekomst niet bij voorbaat uit. “Ik ben niet tegen nieuwe avonturen. Tegelijkertijd is wat ik bij Jumbo-Visma heb uniek”, klinkt het in gesprek met De Telegraaf.

Kuss kende een wielerseizoen om nooit te vergeten. De Amerikaanse klimmer speelde in de Giro d’Italia en Tour de France een cruciale rol voor de latere eindwinnaars Primoz Roglic en Jonas Vingegaard en won – als klap op de vuurpijl – zelf de Vuelta a España. Voor komend seizoen richt hij zich weer op de laatste twee grote rondes, de Tour en de Vuelta. De Ronde van Italië zal hij in 2024 niet betwisten.

Maar hoe kijkt de 29-jarige Kuss eigenlijk naar zijn verdere sportieve toekomst? Blijft hij nog jaren bij Jumbo-Visma? Of is hij op een gegeven moment toe aan een frisse wind en een rol als absolute kopman? Zijn contract bij de Nederlandse equipe loopt nog een jaar door tot eind 2024.

Dubbelrol
“Ik ga het rustig bekijken. Er zijn andere opties, waar ik meer vrijheid zou kunnen krijgen. Tegelijkertijd is wat ik bij Jumbo-Visma heb uniek”, zet Kuss de pro’s en contra’s op een rijtje. “Voor Tourwinst zou ik simpelweg in het beste team ter wereld moeten fietsen. Ik kan bij Jumbo-Visma voor mijn eigen kansen gaan en op andere momenten de rol van knecht vervullen. Uit beide rollen haal ik voldoening.”

Volgens sportief directeur Merijn Zeeman hoeft in de rol van Kuss niets te veranderen voor de komende jaren. “Als je redeneert vanuit hoe wij de sport benaderen, verandert er niets voor Sepp. Hij kan zeker bij ons nog een grote ronde winnen, net zo goed als dat we hem dat nu ook hebben laten doen”, vertelde Zeeman eerder aan WielerFlits. “Sepp weet dat hij juist bij Jumbo-Visma een grote ronde kan winnen, veel meer dan dat hij ergens als enige kopman wordt uitgespeeld.”

RIDE Magazine
WielerFlits Podcast
20 Reacties
Sorteer op:
7 november 2023 13:32
Ik moet eerlijk gezegd nog zien dat hij nog vaker een grote ronde kan winnen. Hij heeft er nu eentje gewonnen met een nooit eerder vertoond tactisch spel, mogelijk gemaakt doordat er in dezelfde ploeg nog twee eindwinstkandidaten zaten. Ik ben er niet van overtuigd dat zo'n mogelijkheid zich nog eens voordoet, of dat het hem zonder zo'n tactisch spel lukt, hoe geweldig ik hem als renner ook vind.
    7 november 2023 14:37
    Tourwinst waar hij over spreekt kan bij TJV toch enkel als er iets zou zijn met Vingegaard.
    Een Vuelta wil hij uit dankbaarheid nog wel cadeau geven, maar een Tourwinst geloof ik nooit.
    In dat opzicht geef ik hem toch meer kans op Tourwinst als hij bv kopman zou worden bij INEOS ofzo.
    Denk trouwens niet dat Vingegaard een volgende keer dat het Vuelta-scenario zich nog eens ontplooit, genoegen neemt met een 2de plaats, want die wil ook wel alle GT's een keer winnen.

    Als Kuss echt meer zijn eigen ambities wil nastreven, zou ik hem toch aanraden om te vertrekken bij TJV.
    Als Vingegaard aan de start staat, zal hij alleen nog kunnen winnen als Vingegaard zelf niet kan winnen.
    Als Vingegaard niet aan de start staat, zal TJV, na ook het verlies van Roglic, waarschijnlijk niet persé meer dé dominante ploeg zijn bergop, zeker niet aangezien de A-ploeg in steun zal staan van Vingegaard.
    7 november 2023 18:58
    Quote:
    In dat opzicht geef ik hem toch meer kans op Tourwinst als hij bv kopman zou worden bij INEOS ofzo.


    Lijkt mij navenant onmogelijk dat Kuss ooit de Tour gaat winnen. Indien de kemphanen ervoor waren gegaan, is het een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat Kuss gewoon de laatste trede van het podium had in Spanje.

    Jammer, Kuss was exemptioneel als helper en dat leek (van buitenaf) zo goed bij zijn houding, karakter en manier van fietsen te passen. Jammer dat hij nu die rol overvleugeld is, want het voelt als 'te groot als servet, maar te klein als tafellaken'.
    7 november 2023 20:16
    Inhoudelijk helemaal eens hoor Wim, maar haal in godsnaam die woorden 'navenant' en 'exemptioneel' uit je bijdrage, als je er een begrijpelijk verhaal van wil maken.
7 november 2023 12:59
Dit lijkt me eerder een gevalletje grote praat in de media door te zeggen dat hij open staat voor een nieuw avontuur goed wetende dat zijn contract afloopt. Hij wil gewoon snel een sterk verbeterd contract qua loon bij Jumbo.
    7 november 2023 13:48
    Daar is niks mis mee. Ik denk alleen dat de ploeg hem niet onmisbaar vindt, en met lovende woorden afscheid van hem zal nemen. Die kneden wel weer een jongere versie van Kuss.
7 november 2023 20:33
Zonder de steun van Roglic en Vingegaard had hij de Vuelta nooit gewonnen. Alleen al uit dankbaarheid voor dat cadeautje moet hij gewoon bij JV blijven en niet opzichtig vissen naar een beter contract. Ergens anders wint hij nooit een grote koers!
    7 november 2023 21:06
    Mwwwwoah.. precies het juiste parcours in een giro of vuelta in een jaargang iedereen voor een loodzware, niet te dubbelen tour gaat? Waarom niet? En bij TREK ipv Jumbo? Waarom niet? Zal nooit dit, gaat zeker dat. Dat kennen we onderhand ja.
    7 november 2023 23:08
    Roerend met Sooike eens.
7 november 2023 13:55
De Vuelta-kwestie versnelde het vertrek van Roglic, maar kan ook het vertrek van Kuss zelf aanzwengelen.
    7 november 2023 14:25
    Ik denk net dat ie m mocht winnen op voorwaarde dat ie blijft . Hup sepp !
7 november 2023 17:04
Die blijft gewoon bij JV lijkt mij, dan heeft hij meer kans op succes dan wanneer hij alleen kopman is bij een mindere ploeg. Beetje hetzelfde verhaal voor een Laporte, moet soms deels knechten maar krijgt er ook eigen kansen en heeft GW zelfs cadeau gekregen en op het EK zullen wva en kooij ook niet bepaald vol achter laporte gereden hebben toen die solo weg was. Bij cofidis was dat niet waar geweest ook al was hij dan altijd kopman.
    7 november 2023 17:28
    Sportief is TJV een veilige optie, begeleiding en sfeer passen kennelijk bij 'm. Maar kwa leeftijd is wordt nu wel tijd om te oogsten met een vet contract.
7 november 2023 12:50
Sepp heeft echt wel zelfvertrouwen gekregen en met het vertrek van Primoz wachten hem meer kansen op, Hij is in principe nu nummer 2 binnen Jumbo.
7 november 2023 12:59
Het zal niet makkelijk worden voor Jumbo-Visma om Kuss te behouden. Enerzijds zullen veel ploegen interesse in hem hebben en diep voor hem in de buidel willen testen, terwijl Kuss anderzijds misschien ook wel eens wil proberen om bijvoorbeeld de Giro te winnen. De vraag is of zo'n ambitie past bij de rol die de ploeg nodig heeft om Vingegaard optimaal te ondersteunen. Daarom is het ook goed dat de ploeg bezig blijft om talentvolle renners aan te trekken, zodat eventuele vertrekkers kunnen worden opgevangen.
7 november 2023 18:14
Misschien als Amerikaan als kopman bij Trek, dat zie ik wel als een optie
    7 november 2023 19:49
    Hij is geen kopman. Is gewoon praat om zijn nieuwe contract even te upgraden. En waarom niet. hij werkt er hard genoeg voor.
7 november 2023 23:32
Komkommerrrrr
7 november 2023 13:08
Wat al gezegd wordt mbt contract verbeteren maar dan + eventueel vanaf 25 als kopman bij TREK? Ook een reële optie hoor. Die hebben op verschillende manieren baat bij Kuss, geld zal er makkelijk voor (vrij te maken) zijn. giro - vuelta wordt het dan.
7 november 2023 12:54
Ja hij zit op zijn plek bij dit team zonder naam, maar dan moeten zij toch snel het contract verlengen, want anders is de vogel gevlogen.