Sep Vanmarcke wint openingsrit Tour du Haut Var

vrijdag 22 februari 2019 om 17:19

foto: Cor Vos (archiefbeeld)

Sep Vanmarcke heeft de openingsetappe van de Tour du Haut Var gewonnen. In Mandelieu la Napoule kwam de Belg als eerste over de streep. Julien El Farès eindigde op de tweede plaats, Giulio Ciccone werd derde. Voor Vanmarcke, die tevens de eerste leider is, was het een langverwachte zege: zijn vorige zege dateert van 2016.


In de openingsrit van de driedaagse Franse koers kreeg het peloton een heuvelachtig parcours voorgeschoteld. Twee keer moesten de renners namelijk de top van de Col de Vence ronden, waarna in de finale de beklimming van de Col du Tanneron wachtte. Vanaf de top was het dan nog tien kilometer tot de streep in Mandelieu la Napoule.

Het regende al vroeg in de etappe aanvallen om een lange ontsnapping op touw te zetten, maar uiteindelijk waren drie renners succesvol. Julien Bernard, Damien Touze en Mathieu Burgaudeau sloegen de handen ineen en met een voorsprong van vier minuten begonnen zij aan de eerste passage van de Col de Vence.

Vanmarcke sprint het snelst
Het peloton hield de marge lange tijd op vier minuten, maar op de tweede passage van de Col de Vence begon het verschil toch wat terug te lopen. Op de top had de kopgroep nog drie minuten. Bij het ingaan van de laatste veertig kilometer smakte Burgaudeau tegen het asfalt, maar de jonge Fransman kon terugkeren bij zijn compagnons.

Het peloton had de achtervolging echter ingezet en nog voor de voet van de laatste hindernis van de dag kwam alles weer samen. Het peloton was flink uitgedund en uiteindelijk zou een kleine groep renners sprinten om de dagzege. Daarin was Sep Vanmarcke de snelste. De Belg klopte Julien El Farès en Giulio Ciccone in de sprint.

Dit artikel delen:

19 Reacties

koos verrek 22 februari 2019 om 17:21

Vanmarcke die iets wint? Das nieuw

Wheely 22 februari 2019 om 17:25

Misschien dat ik ook maar een Belgen in de leiderstrui topic moet openen…

Dario 22 februari 2019 om 17:28

De lage landen pakken alles vandaag!

josemanuelfuente 22 februari 2019 om 17:32

Ik gun het hem van harte, nu nog een Vlaamse klassieker

Jori 22 februari 2019 om 17:40

Parijs-Roubaix!

doorak 22 februari 2019 om 19:21

Precies. Motivatie is ook dat je geluk af kunt dwingen wanneer je altijd je best doet. Nou hij is toch wel één vd renners die dat een keer verdiend om mooie klassieker te winnen.
Omloop het Nieuwsblad en Grote Prijs Impanis-Van Petegem is al weer even geleden.

Retro Lex 22 februari 2019 om 17:49

Sep die wint dat is Breaking News. Die is zeker klaar voor het voorjaar.

kielabokki 22 februari 2019 om 17:54

Hup Sep! Tis m gegund.

Tpinotfan 22 februari 2019 om 17:58

Dit moet toch vertrouwen kweken bij Vanmarcke voor het openingsweekend. En ook mooi voor de erelijst sowieso als je niet veel wint.

thorsen 22 februari 2019 om 18:07

Volgens mij was zijn laatste overwinning het eindklassement van de ZLM Tour in 2016, dat is alweer even geleden…

Simon1 22 februari 2019 om 18:09

Bizar.

Marveloke 22 februari 2019 om 18:23

Mooi voor Sepke dat hij weer eens wint. Net als Boom hoop ik ook dat hij een goed voorjaar kent, want het is hem gegund

Lennimator 22 februari 2019 om 18:51

Stop the press, Sep wint…

Samlambeej 22 februari 2019 om 19:33

Aan de uitslag te zien is Sepke klaar voor de Waalse Pijl.

S-Works87 22 februari 2019 om 21:11

Sep die wint in een sprint, dat vind ik nog het grootste nieuws ..

Djoop 22 februari 2019 om 21:23

Beetje flauwe, voorspelbare reacties. Goed, het is geen veelwinnaar of echte afmaker maar wel van graniet en een bijzonder sympathiek mens. Hopelijk wordt 2019 zijn jaar.

Haanaf 23 februari 2019 om 08:19

Het is zeker een prachtige renner. Ik hoop voor hem dat hij weer eens een mooie prijs pakt.

Maar ik vind hem tactisch toch erg matig. Hij zit mij toch te vaak op het verkeerde moment op de verkeerde plek in de koers. Hierdoor mist hij net iets te vaak de juiste slag en moet dan weer achtervolgen.

Rafał Kišerlovski 22 februari 2019 om 21:24

Hofland DNF?

Bikeage 22 februari 2019 om 22:51

Ik hoop dat ie Parijs-Roubaix wint!