Selectie Jumbo-Visma voor Giro d’Italia rond: Foss speerpunt naast Dumoulin

dinsdag 11 januari 2022 om 17:30
Selectie Jumbo-Visma voor Giro d’Italia rond: Foss speerpunt naast Dumoulin

foto: Cor Vos

Tobias Foss rijdt in 2022 opnieuw de Giro d’Italia. De 24-jarige Noorse kampioen is in de Italiaanse ronde een speerpunt en deelt die rol met Tom Dumoulin, die ook voor een goed klassement gaat. Met Sam Oomen, Koen Bouwman en Chris Harper neemt Jumbo-Visma meer klimmers mee.

Foss debuteerde in 2020 in de Giro d’Italia, maar in dat bijzondere coronajaar stapte Jumbo-Visma vroeg uit koers vanwege een coronageval. Afgelopen seizoen kreeg de Noorse klimmer een herkansing en groeide hij in de rol van kopman, nadat de beoogde kopman George Bennett wegzakte. Foss werd uiteindelijk negende in het eindklassement.

In 2022 mag Foss dus op herkansing, al zal hij dat vooral in de schaduw doen van de Giro-winnaar van 2017, Tom Dumoulin. De Nederlander wil dit seizoen weer voor een algemeen klassement gaan in een grote ronde en daarbij is de keuze, in samenspraak met Jumbo-Visma, gevallen op de Ronde van Italië.

Sam Oomen

Sam Oomen rijdt ook de Giro – foto: Cor Vos

Ondersteuning voor Dumoulin en Foss
Sam Oomen behoort ook tot de Giro-ploeg van het Nederlandse WorldTeam. De 26-jarige Tilburger reed de drieweekse ronde drie keer eerder en behaalde er zelfs een top-10-notering. In 2018 werd hij negende als meesterknecht van Dumoulin (die toen tweede werd achter Chris Froome, red.). Dat deden beide Nederlanders toen nog in dienst van Team Sunweb.

Jumbo-Visma heeft de gehele Giro-selectie overigens al op papier: Koen Bouwman, Edoardo Affini, Jos van Emden, Chris Harper en groterondedebutant Pascal Eenkhoorn gaan zich ook voorbereiden op La Grande Partenza in het Hongaarse Boedapest. Dat betekent dat het Nederlandse WorldTeam geen sprinters meeneemt naar Italië.

Selectie Jumbo-Visma voor de Giro d’Italia 2022 (6-29 mei)
flag-it Edoardo Affini
flag-nl Koen Bouwman
flag-nl Tom Dumoulin
flag-nl Pascal Eenkhoorn
flag-nl Jos van Emden
flag-no Tobias Foss
flag-au Chris Harper
flag-nl Sam Oomen

Dit artikel delen:

34 Reacties

Timothy12 11 januari 2022 om 17:36

Mooie uitgebalanceerde ploeg naar mijn mening. Ook top dat Eenkhoorn eindelijk zijn grote ronde mag rijden.

0
tdola 11 januari 2022 om 17:36

Zou dit wat betekenen voor kansen Parijs roubaix (minder kans) voor eenkhoorn en affini?
Of gaan zij niet op hoogtestage voor de giro?

0
Shinzawai 11 januari 2022 om 17:41

Affini wilde een minder zwaar voorjaarsprogramma richting de Giro, dus die zal Roubaix wel skippen. Eenkhoorn staat voorlopig wel op de startlijst.

0
S. Morgenstern 11 januari 2022 om 18:05

Vorig jaar reden Dekker, Affini en Van Emden voor de Giro ook in de Vlaamse klassiekers.

0
dynamo 11 januari 2022 om 17:45

tja, a-elftal naar de tour, toch weer jammer, vind giro en vuelta, beter, mooier als de tour, nos besteed ook veel aandacht aan de tour, zeker niet de mooiste course

0
Geert Kroezen 11 januari 2022 om 18:23

Als het a team naar giro gaat winnen ze te gemakkelijk, is jammer voor de spanning.

0
Wheely 11 januari 2022 om 17:49

Prima relatief jong team ter ondersteuning van Tom, zal een beetje afhangen van de vorm, progressie en wat de concurrentie er tegenover stelt of ze bij de dominantere teams gaan horen.

0
KennyKlimmen 11 januari 2022 om 17:50

Ik mis alleen Robert Gesink nog. Voor de rest zitten alle NL karaktermannetjes wel in deze selectie.

0
Scott Sunderland 11 januari 2022 om 17:52

Ja Gesink maakt nog kans om naar de Tour te gaan, dus die wordt gespaard om zich daar helemaal op te richten, zelfs als hij uiteindelijk niet voor de Tour geselecteerd zou worden.

0
KennyKlimmen 11 januari 2022 om 17:50

Journalistiek gezien is deze selectie ook veel interssanter voor bijv. NOS

0
Verweggistan 11 januari 2022 om 18:44

Inderdaad. Publicitair zou je beter deze ploeg naar de Tour sturen en dan lekker aanvallen. Misschien nog Wout en Kruissie ipv Harper en Foss. Maar ja, die obsessie om de Tour te winnen.

0
koos1 11 januari 2022 om 17:53

Sterke ploeg voor de Giro. De andere ploegen zijn uiteraard nog niet bekend, maar lijkt een van de sterkere (klassements)ploegen voor de Giro. Dumoulin en Foss krijgen met Bouwman, Oomen en Harper prima ondersteuning mee voor in de bergen en met Van Emden en Affini twee super tempo beulen voor het vlakke.

0
Scott Sunderland 11 januari 2022 om 17:56

Leuke ploeg. Dumoulin lijkt weer super gemotiveerd en dan is het toch interessant om te zien wat hij gaat doen. Foss een leuke renner aan zijn zijde en mocht Dumoulin het niet redden, dan staat hij wellicht al klaar om een nog beter klassement te rijden dan vorig jaar.

0
Poeksel 11 januari 2022 om 18:09

Mooi dat Eenkhoorn eindelijk een grote ronde mag rijden! Verder benieuwd of Affini iets in de vlakke etappes gaat proberen.

0
fietsvriend 11 januari 2022 om 18:33

Affini droomt van ITT succes in de Giro

0
Ab Normaal 11 januari 2022 om 18:27

Als sprinter kun je toch beter vertrekken bij deze ploeg. Waarom nou geen Dekker?

0
T80JZ 11 januari 2022 om 18:49

Omdat Dekker voor de Giro te kort komt en Kooij nog erg jong – net 20 – is.
Zou Groenewegen bij TJV zijn gebleven dan zou hij net als vorig jaar in de Giroploeg zijn opgenomen.

0
Massimo Bataille 11 januari 2022 om 21:35

Wel ik twijfel idd ook een beetje. Als Laporte wil sprinten zal dit wss in klassiekers zijn waar WVA niet start en mogelijks in de Vuelta (als ze hem grote ronde willen laten sprinten).
Dan heb je nog Kooij en Dekker om de ‘kleinere’ wedstrijden te verdelen. Aangezien Dekker vorig jaar de Giro gereden heeft, zou ik het ook niet gek vinden om hem de Giro te laten rijden. Als je daarin pakweg Roosen zou meenemen als leadout dan heb je nog steeds een mooi klassementsteam.
Maar miss idd eerst kijken wat Dekker bewijst in de eerste maanden

0
Mystieke_Monnik 11 januari 2022 om 18:53

Kan alle kanten uit deze selectie. Ze kunnen knallen, maar ook helemaal zoek worden gereden.

0
Posterix 17 januari 2022 om 13:35

Geldt dat niet voor alle selecties? ;)
Ik denk juist dat het een heeeeuuul sterk team is. Niet alleen met de benen, maar ook mentaal. Goede balans tussen ervaring en jeugd en ik denk dat deze groep, qua saamhorigheid die van de tour gaat overstijgen.

0
Fenno de Groot 11 januari 2022 om 19:03

Mal, landa, yates, carapaz, almeida en ciccone lijken voor de nu de grote concurrenten. Nibali verwacht ik niet meer in de top 5. Tegen deze namen kan dumoulin in vorm wel wedijveren. Ben benieuwd hoe die het gaat doen, hij kan winnen/podium halen, maar ik zou top 10 al knap vinden

0
djboven 11 januari 2022 om 19:16

leuker dus om de giro te volgen dan de tour met die bleke buitenlandse renners namens TJV

0
Dikke Vrouw 11 januari 2022 om 19:59

Kruisie en wout gaan ook hoor

0
5211 11 januari 2022 om 19:29

Mooie ploeg echter toch mogelijk wat minder dan hetgeen een INEOS afvaardigt mbt de klimetappes.

0
Dikke Vrouw 11 januari 2022 om 19:58

Toby als bliksemafleider voor tom

0
hartstikkebedankt 11 januari 2022 om 20:16

Affini wint een etappe, Tom pakt er ook een en wordt 6e nadat hij nog lang podium staat. Foss 9e.

0
lo squalo dello Stretto 11 januari 2022 om 20:26

Kan je ons ook vertellen wie er op het eindpodium staat?

0
hartstikkebedankt 11 januari 2022 om 22:11

Ja hoor, Carapaz wint, voor Almeida en Simon Yates

0
boehoe 11 januari 2022 om 22:05

Eindelijk eens een mooi aantal Nederlanders.

0
Marmaris 11 januari 2022 om 23:03

Mooie selectie. Had eigenlijk alleen Lennard Hofstede verwacht/gehoopt (in plaats van Chris Harper).

0
I Langof 11 januari 2022 om 23:37

Tom begon vorig jaar al met het uiten van zijn ambities. Hij voelde zich sterk genoeg om op het podium te eindigen in de Tour. Vooral omdat Vingegaard niet zo sterk was als verwacht in het najaar en ook niet tijdens het december trainingskamp in Spanje was hij niet veel te zien. Er is volgens mij meer aan de hand met Jonas.

Helaas kon Zeeman Dumoulin geen kopmanschap in de Tour geven. Kruiswijk wilde ook naar Giro maar volgens mij niet samen met Dumoulin. Positieve keuze van Tom om genoegen te nemen met Giro had voorrang, ook omdat de Vuelta te laat voor hem zou zijn als ze het contract willen verlengen.Terwijl Dumoulin niet wilde alleen knechten, accepteerde Steven de rol van een super-domestique in de Tour. Hij wilde meedoen bij “de gele droom”. Maar Steven krijgt kopmanschap met goede kansen in Catalunya, Romandie en Dauphine, terwijl wordt Tom geconfronteerd met veel sterkere concurrentie in de UAE.

0
tdola 12 januari 2022 om 01:56

Catalunya Rijden Dumoulin en Kruijswijk samen. Wie daar de kopman is, zal blijken obv vorm denk ik.

0
Dr op en dr over 12 januari 2022 om 12:36

Ik weet niet waar jij je nieuws vandaan haalt ?

– Vingegaard niet goed in het najaar ? Top tien Classica San Sebastian en top vijftien in Emilië en Lombardije. Wat had jij verwacht dan, dat hij deze koersen ging winnen ? Volgens mij is de wens vader van de gedachten in dit geval.
Het is een jonge gast die in Maart en April al koersen won, en vervolgens in juli "even" tweede wordt in de Tour, om daarna in oktober nog steeds bij de beste vijftien van de wereld te eindigen in zwaar bezette koersen. Mag hij dan in December "op een trainingskamp nota bene" even de benen stil houden ?

– En Tom Dumoulin als kopman in de Tour is natuurlijk ronduit belachelijk wanneer je Roglic in de ploeg hebt, en Tom zelf al sinds 2018 geen fatsoenlijke ronde meer gereden heeft.

– Het valt me nog mee dat je Kruijswijk niet als kopman bestempeld (Ow wacht shit dat doe je wel !?!?!), maar gewoon als knecht. Ook die heeft immers sinds 2019 niet veel meer laten zien. Al moet ik toegeven dat z'n twaalfde plek in de Vuelta enigszins tekenen gaf van wat herstel. (Vergeet niet dat Steven in 2020 amper op de fiets heeft gezeten.) …

Kruijsraketje zal nooit kopman meer zijn in geen enkele koers is mijn bescheiden mening. Met Roglic, Vingegaard, Dumoulin en Foss heb je sterkere en/of jongere kandidaten in huis. Hij mag vrede nemen met de rol als knecht, waar overigens niets mis mee is lijkt me. Volgend seizoen de rol van Gesink overnemen als kapitein, misschien op de eerste en tweede col van de dag nog wat knechtenwerk doen, and that's it !!

Even de oranje bril afzetten ….

0
Simon1 12 januari 2022 om 10:00

van Emden is een vriend van Tom, die hem nog wel eens kan helpen als psychologisch de druk hoog is.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone