Seizoensrevelatie Betsema wordt beloond met volwaardig profcontract

Door , woensdag 28 november 2018 om 15:47

foto: PhotoPress.be

Denise Betsema is dit veldritseizoen misschien wel dé revelatie bij de vrouwen. De 25-jarige Texelse bereikte onlangs weer een nieuwe mijlpaal door in Koksijde haar eerste wereldbekercross te winnen. Dit is ook teammanager Jurgen Mettepenningen niet ontgaan, die haar semi-profcontract heeft omgezet in een volwaardig profcontract.


“Ze verdient het”, zo geeft Mettepenneningen aan in gesprek met Het Nieuwsblad. “Haar transfer is voor ons een duidelijke schot in de roos. Dit hadden wij ook niet zien aankomen”, aldus de grote baas, die ook de toenemende populariteit van de vrouwencross nog maar eens aanstipt.

“Het vrouwenveldrijden zit in de lift. Ik zag de kijkcijfers van de uitzending van afgelopen zaterdag in Wachtebeke, en het marktaandeel was ronduit indrukwekkend. Het verschil in kijkcijfers tussen de vrouwen- en mannencross was niet eens zo groot”, aldus Mettepenningen, die de organisatie van de Ambiancecross in handen heeft.

Zeven overwinningen 
Betsema won dit seizoen al zeven veldritten. Naast zeges in Wachtebeke én Koksijde, won ze eerder op het seizoen al de GP van Neerpelt. Daarnaast zegevierde ze in twee manches van de EKZ Cross Tour, met respectievelijk Aigle en Hittnau. Verder was ze beste in Lutterbach en Poprad.

Dit artikel delen:

20 Reacties

HoofdIsVrij 28 november 2018 om 16:04

Inderdaad verdiend. Ze heeft zich dit jaar stormachtig ontwikkeld.

tendam 28 november 2018 om 16:04
Quote:
aldus Mettepenningen, die overigens wel de organisatie van de Ambiancecross in handen heeft.

Die kijkcijfers zijn gewoon openbaar, dus je kunt ze checken. Conclusie: Mettepenningen heeft gelijk.

Dat verbaast me ook niet, de vrouwencross is spannend en kent telkens een andere winnaar. Ik bedoel, waar is Vd Steene ineens gebleven? Die leek een maandje terug nog te gaan doen wat Betsema nu doet.

ChefSpijker 28 november 2018 om 16:29

Vrouwencross profiteert ook van de herencross lijkt me aangezien het in één uitzending zit. Uiteraard zullen er ook nog genoeg mensen inschakelen wanneer de heren pas in actie komen. Maar ik vermoed dat de vrouwencross wel wat minder zou scoren als die bijv. een dag eerder zou zijn.

HoofdIsVrij 28 november 2018 om 16:40

BK wordt hier een goede graadmeter van. Dan is de vrouwencross dacht ik op zaterdag. Ik ben benieuwd of Sels, Verdonschot, Van Looy of Van de Steene Cant kan bedreigen. De concurrentie komt toch veelal vanuit Nederland.

assen 28 november 2018 om 16:50

Ook al heb je gelijk ChefSpijker, ze keken toch maar weer mooi naar de vrouwen. Ik heb de wedstrijd ook gezien, en hij was PRACHTIG.

Brabander 28 november 2018 om 16:56

Ik wilde net zeggen. Heb echt genoten van begin tot eind. Dat ligt natuurlijk ook aan het parcours van Koksijde, maar werkelijk alles zat erin. Dan was die demonstratie van die van Kapellen toch een anti-climax

horsm 28 november 2018 om 21:18

Grappig – en miepte de veldritorganisatoren onlangs niet dat ze het prijzengeld met de vrouwen niet gelijk wilden trekken omdat ’t te weinig kijkers trok o.i.d.

Ik kijk trouwens persoonlijk met evenveel plezier naar de vrouwen als naar de mannen. En de formule waarbij de vrouwen dezelfde koers rijden voor de mannen werkt ook erg goed bij de wegklassiekers in het voorjaar. Wat mij betreft doen alle belangrijke koersen dat.

Brabander 28 november 2018 om 16:54

Zo’n combi werkt natuurlijk uitstekend. Eerst de vrouwen en daarna de mannen en je hebt een vermakelijke middag. Zo zou dat bij de voorjaarsklassiekers bijvoorbeeld ook moeten zijn. Heerlijk toch? 2 koersen voor de prijs van 1.
Ik betrap me er de laatste tijd wel steeds vaker op, dat als ik niet zoveel tijd heb, ik de herencross laat schieten en voor de dames ga. Reden: veel meer spanning.

ChefSpijker 28 november 2018 om 19:10

Bij de voorjaarsklassiekers gaat dat wat lastig. Dit is twee keer een uurtje (of nog niet eens), dus prima aansluitend te houden. In Roubaix bij de heren wil je vanaf de eerste kasseienstrook alles zien. Dan zouden de dames al om 13.00 uur of zo binnen moeten zijn.

Brabander 28 november 2018 om 19:31

Ik heb Anna en Niki allebei live zien triomferen in de Ronde van Vlaanderen afgelopen jaar hoor. Met dank aan de Vlaamse staatstelevisie. Dus zo wereldschokkend is het niet. Het bestaat al

ChefSpijker 28 november 2018 om 20:17

Dan moest je wel zappen naar een andere zender toch? Ik denk dat er flink wat kritiek zou komen wanneer de herenversie op tv op 50 km van de finish voor een kwartier onderbroken wordt voor de damesversie.

Brabander 28 november 2018 om 20:21

Dat klopt ja. Op het andere net.
Strade Bianche finishte vroeg, alleen liep die uitzending nogal in het water. Dus er zijn meerdere mogelijkheden

horsm 28 november 2018 om 21:19

13:00 finishen kan toch ook? Dan moeten de dames vroeg uit de veren, maar dat kunnen ze wel aan, toch?

Joris84 28 november 2018 om 17:47

Volgens het bronartikel is ze al 27 in plaats van 25. Gaat kennelijk niet alleen hard qua ontwikkeling maar ook qua leeftijd :)

chasse patat 28 november 2018 om 19:18

De spanning en de onvoorspelbaarheid maakt het bij mij ook dat ik met plezier naar de vrouwencross kijk.

S-Works87 28 november 2018 om 19:19

Waarom nog steeds op een Trek en niet op een Ridley?

Plavka 28 november 2018 om 19:47

Omdat de Ridley nog niet geleverd was. Dat zei Hereigers in de uitzending. Daarnaast zei hij dat ze niet wilden dat ze meteen op nieuw, lees ander, materiaal zou moeten rijden. Zou per 1 januari wel zo zijn.

steoo 28 november 2018 om 19:51

@S-Works87
Denise reed de afgelopen wedstrijden inderdaad nog op een Trek. Ridley zou met spoed nu een aantal fietsen voor haar klaar maken vermits de Marlux renners en rensters op een Ridley rijden maar Betsema tijdens het lopende veldritseizoen pas een contract kreeg bij Marlux.

vanSpringel 28 november 2018 om 23:54

Fantastisch voor Denise, het is haar gegund. Ridley of Trek…swah.
Blijft een Betsfiets.

west 29 november 2018 om 15:38

Het is natuurlijk vrij frappant om de Dames- en Herencross als twee losse evenementen te blijven zien. Naast dat de verdeling qua interesse en financiën gewoon niet te berekenen is, is het natuurlijk gewoon één evenement.
Men komt naar de cross voor een heel dagje uit, niet voor 60 minuten. Men bouwt de camera’s op voor het hele evenement. Crossfans kijken op tv zoveel cross als hen dat weekend uitkomt, al is de tv pas om vijf voor drie op sporza zetten voor velen misschien nog automatisme. En de topdames zijn bovenal qua naam net zo bekend als de heren.
Er zijn natuurlijk altijd chauvinisten die blijven roepen dat de mannen heilig zijn en de vrouwen goedwillende amateurs, maar ik denk dat deze roeptoeters niet representatief zijn voor wat commercieel interessant is…