Seizoensrevelatie Arnaud De Lie is ook de snelste in Ronde van Limburg

maandag 6 juni 2022 om 18:25
Seizoensrevelatie Arnaud De Lie is ook de snelste in Ronde van Limburg

foto: Cor Vos

Arnaud De Lie blijft maar winnen in het tenue van Lotto Soudal. De nog altijd maar 20-jarige Belg bleek ook in de Ronde van Limburg veruit de snelste in de massasprint en boekte zo alweer zijn zesde zege van het seizoen. De Lie was veel te sterk voor Simone Consonni en Danny van Poppel.

De Belgische wielerkalender ging vandaag gewoon verder, ook op Pinkstermaandag. Tussen Hasselt en Tongeren stond namelijk de Ronde van Limburg op het programma. Met achttien hellingen en twee kasseistroken beloofde het een pittige wedstrijd te worden. De eerste klim van de dag was de Duivelsberg na ongeveer vijftig kilometer, gevolgd door enkele passages van de Keiberg en de Letenberg en als besluit drie lokale rondes van 24,5 kilometer rond Tongeren met daarin telkens een viertal (Grootloonberg, Kogelstraat, Colenberg en Kolmontberg) beklimmingen. Na de laatste klim was het nog vijf kilometer tot de streep.

Jens Schuermans in de aanval – foto: Cor Vos

Vijf renners lieten zich niet afschrikken door het parcours en vormden de vroege vlucht. De namen: Jens Schuermans (BEAT Cycling), Yentl Vandevelde (Minerva Cycling), Thibault Ferasse (B&B Hotels-KTM), Louis Blouwe (Bingoal Pauwels Sauces WB) en Sander Lemmens (Tarteletto-Isorex). Het peloton zag geen gevaar en liet de voorsprong oplopen tot goed drie minuten. Van deze voorsprong was op ruim dertig kilometer van de streep niet veel meer over. De ene na de andere vroege vluchter werd ingerekend door het peloton. Blouwe verkocht zijn huid wel erg duur, maar ook hij bleek een vogel voor de kat.

De renner van Bingoal Pauwels Sauces WB kreeg met nog ruim twintig kilometer te gaan het gezelschap van zijn landgenoot Kamiel Bonneu, die namens Sport Vlaanderen-Baloise de aanval zocht. De twee Belgen wisten het nog even uit te zingen in de spits van de koers, maar werden nog voor het bord van de laatste vijftien kilometer ingerekend door de sprintersteams. We konden ons vervolgens gaan opmaken voor een sprint tussen de rappe mannen, met seizoensrevelatie Arnaud De Lie, Mark Cavendish, Fernando Gaviria, Sam Bennett en Tim Merlier als voornaamste kanshebbers.

Sprint tussen de rappe mannen
Op tien kilometer van de meet werd het peloton opgeschrikt door een valpartij, met als belangrijkste slachtoffer Timo Kielich. Dit was een flinke streep door de rekening van Merlier, aangezien zijn ploegmaat Kielich een belangrijke rol moest vertolken in de sprintvoorbereiding. De overige renners waren intussen begonnen aan het voorlaatste klimmetje van de dag. Hier zagen we een versnelling van Sport Vlaanderen-Baloise en ook Philippe Gilbert wilde zich onderscheiden, maar van afscheiding was geen sprake. Vervolgens ging het in een rotvaart naar de laatste passage van de Kolmontberg, op goed vier kilometer van de finish.

Op dit 900 meter lange klimmetje (aan 4%) probeerde Alexis Renard van Cofidis op de verrassing te spelen, maar de aanval van de Fransman bleek niet meer dan een losse flodder. Zijn move strandde op goed drie kilometer van de meet en vervolgens was het alle hens aan dek richting de massasprint. De laatste kilometers werden ontsierd door een valpartij van onder meer Mark Cavendish en Gerben Thijssen, die zo een goede klassering in rook zagen opgaan. De Lie bleef uit de gevarenzone, maar het was BORA-hansgrohe dat in de finale zijn zaakjes goed voor elkaar had in dienst van Sam Bennett.

De Ier kon in de laatste honderden meters rekenen op een ideale lead-out, maar beschikte op het moment suprême niet over de benen om het De Lie echt lastig te maken. De jonge Belg zette aan en wist op overtuigende wijze van zijn concurrenten weg te snellen op de hellende aankomststrook. Consonni werd tweede, Danny van Poppel wist zijn sprintkopman Bennett nog voorbij te snellen en zo beslag te leggen op plek drie. De Lie boekte echter afgetekend zijn zesde zege van het seizoen en zijn derde overwinning in een week tijd. De sterke sprinter was eind mei ook al de snelste in de GP Marcel Kint en won afgelopen zaterdag tevens de Heistse Pijl.

Dit artikel delen:

70 Reacties

NiM 6 juni 2022 om 18:25

Haha van Poppel sprint Bennet eruit

0
harryjohan71 6 juni 2022 om 18:29

Bennett is gewoon nog niet sterk genoeg, maar heeft in Van Poppel een uitstekende lead out

0
lemmens 6 juni 2022 om 18:30

Begint wel erg pijnlijk te worden. Gaat niets worden in de Tour vrees ik.

0
xistnc 6 juni 2022 om 18:42

Knappe sprint van Danny met Bennett als storende aanhanger aan zijn wiel. Als ze voor hem hadden gereden, had hij gewonnen.

Cav weer last van zijn ketting, zag ik?

0
Krist The Vanma 6 juni 2022 om 20:43

Geloof je dat nu zelf, dat Van Poppel De Lie zou verslagen hebben?

0
Alderpark 6 juni 2022 om 18:29

Van Poppel rijdt gewoon een sprint van 400 meter en wordt dan nog tweede. Ze moeten stoppen met Bennett uit te spelen als kopman want Van Poppel is veel sterker. De Lie wordt binnen een paar jaar de beste sprinter ter wereld als hij deze evolutie doortrekt de komende jaren.

0
ChefSpijker 6 juni 2022 om 18:32

Strijden met een Kooij. Die heeft het al op WT-niveau laten zien. De Lie wel stuk completer, kan ook zwaardere ritten aan.

0
Jean Dumas 6 juni 2022 om 18:29

Gisteren had ie ook gewonnen.

0
Sjonge Jonge 6 juni 2022 om 18:29

Wat een overmacht!
Daar gaan de Walen nog veel plezier aan beleven

0
Murcia 6 juni 2022 om 18:37

LOL Dat kan een zekere Krist alleen maar beamen.

0
S'mon 6 juni 2022 om 18:40

Euhm, WIJ Walen ;).

0
Krist The Vanma 6 juni 2022 om 20:44

Haha, Walen en Vlamingen en iedere koersliefhebber hoop ik!

0
Sjonge Jonge 7 juni 2022 om 07:31

Ik als Nederlandse Brabander in ieder geval wel Krist!

0
Poeksel 6 juni 2022 om 18:30

Dit is toch ook gewoon een aankomt die Van Poppel goed ligt?

0
TheBigShow 6 juni 2022 om 18:32

Dat bleek wel

0
Wheely 6 juni 2022 om 18:35

Hij en Bennett hadden inderdaad stuivertje moeten wisselen. Van Poppel momenteel in erg goede vorm.

0
djerkson 6 juni 2022 om 18:31

Stilaan een fenomeen.

0
Krist The Vanma 6 juni 2022 om 20:45

Haha, ja, sinds eergisteren al. :-)

0
WernerFranke 6 juni 2022 om 18:33

De Lie alle vlakke ritten, Pogacar alles met een berg in. Zo zijn de wielerwedstrijden voor de volgende 10 jaar nu al verdeeld. Kunnen we al fast forward naar 2032?

0
Turtlehead 6 juni 2022 om 18:41

… en d’n Remco de rest?

0
monsieur soixante pourcent 6 juni 2022 om 23:05

Doet me denken aan die lang vervlogen tijd waarin Matje, Wout en Loulou de zeges netjes onder elkaar gingen verdelen.

0
xistnc 6 juni 2022 om 18:33

Daar gaan de Vlamingen nog veel plezier aan beleven.

0
Krist The Vanma 6 juni 2022 om 20:46

Lol. Dat doen we hoor.

0
zietemgaan 7 juni 2022 om 10:48

de Belgen ;)

0
meqadon 6 juni 2022 om 18:33

Hij legt ze er allemaal op! Deze jongen is al 1 vd beste ter wereld in de sprint

0
Lalsacien 6 juni 2022 om 19:01

Consonni was aan het bakkeleien in de laatste bocht en verloor daar het wiel van de Lie. Daardoor was de Italiaan kansloos.

0
meqadon 6 juni 2022 om 21:21

Conso.. wie?

0
de adelaar 6 juni 2022 om 23:31

Even je mond spoelen…. Eerst de echte mannen meer dan 1 x verslaan, niet de kwakkelende Bennet op retour en ene Consiewie?

0
Rendo 6 juni 2022 om 18:35

Wat een machtige sprint weeral. Nu nog in kleinere koersen, maar imponeert wel steeds.

0
Comments 6 juni 2022 om 18:36

En niet uitgeteld na de finish…vriendelijk glimlachend enz

0
Jean Dumas 6 juni 2022 om 18:38

Boerenzoon. Zit een goede kop op.

0
Kopinkas 6 juni 2022 om 18:39

Deze jongen zit nog lang niet aan De Liemiet…

0
Wheely 6 juni 2022 om 18:48

Met de juiste Liedout gaat deze Lieverd nog Lieters champagne spuiten.

0
djerkson 6 juni 2022 om 19:04

Vraiment deliecieux!

0
Krist The Vanma 6 juni 2022 om 20:47

Zijn LIEd is nog lang niet uitgezongen.

0
Kopinkas 7 juni 2022 om 07:22

De Liederlijkheid op dit forum is gewoon niet bij te houden…

0
Fifty 6 juni 2022 om 18:44

Gekke kerel die De Lie

leek te lastig te gaan worden

moest al een keer buitenom

nog eens buitenom, paar keer stoempen en winnen. Voila…

0
Cochise 6 juni 2022 om 18:46

Blij dat Bennett even goed is als in 2020! Misschien had Van Poppel toch beter even in z’n remmen geknepen want op deze manier stuurt hij Bennett regelrecht naar de psycholoog.

De Lie, tja, weergaloos. Ik weet (nog) niet of het de man is die in een vlakke massaspurt de snelheid van een Jakobsen, Groenewegen, Ewan of Démare kan ontwikkelen, maar wat een inhoud! Die rijdt in zo’n sprintvoorbereiding fluitend naast de andere treinen te kijken in welke positie hij zich gaat zetten om de sprint aan te vatten. Heeft het allemaal onder controle en dat is echt niet enkel door de sterkte van z’n ploeg.

0
chiller87 6 juni 2022 om 18:54

Gaat nog veel wedstrijden winnen. Ook in het voorjaar. Gaat hij een grote ronde rijden dit jaar? Vuelta?

0
JensVdB 6 juni 2022 om 18:58

ik denk het niet maar mischien wel de Benelux tour

0
djerkson 6 juni 2022 om 18:59

Geen grote ronde, hij is er nog niet klaar voor zegt hij zelf. Laat hem maar sprokkelen in de kleine wedstrijden en eventueel een Benelux-tour ofzo.

0
Mr. Tornado 6 juni 2022 om 19:09

Met een grote ronde zou ik idd nog even wachten, maar misschien dit jaar wel al een rittenkoers op WT niveau (Polen, Benelux, Guangxi) rijden om zich echt te testen tegen pure sprinters.

0
Cochise 6 juni 2022 om 19:12

Kan ook nog WK rijden bij de beloften als hij wil.

0
JensVdB 6 juni 2022 om 19:43

Ik hoop niet dat hij de ronde van Polen rijdt

0
Peetvader 6 juni 2022 om 19:50

Kan nog een drietal jaar wk bij de beloften rijden

0
Vierkante Wielen 6 juni 2022 om 21:05

Zei zelf dat ie het liefst maar 2x per week koerst met een rustdag ertussen, lijkt me niet logisch dat ie dan grote ronde rijdt. Sowieso is hij de puntenpakker in de 1.1 koersen dus lekker laten doorgaan zo.

0
Panache 6 juni 2022 om 21:30

In deze vorm zou ik gewoon t/m eerste rustdag de Tour rijden.

0
koos1 6 juni 2022 om 18:58

Overduidelijk de snelste en sterkte in de kleinere koersen. Benieuwd wat hij kan in de grote koersen, al zal dat pas voor volgend jaar zijn. Qua punten lijkt het erop dat hij in z’n eentje Lotto misschien nog gaat redden van degradatie

0
Krist The Vanma 6 juni 2022 om 20:49

Nou. Toch ook al serieuze tegenstanders geklopt.

0
zacht 6 juni 2022 om 19:01

Merlier is wel erg afhankelijk van zijn ploeggenoten. Dat Van Poppel hier Sam ‘even goed als in 2020’ Bennett klopt is veelzeggend. Ik krijg een beetje een Kittel/Dumoulin-gevoel bij Bennett.
De Lie (met een L, Cav!) de sprintrevelatie van het seizoen.

0
Gibo 6 juni 2022 om 19:16

Wat een krachtpatser ondanks zijn leeftijd! Benieuwd hoe hij zich ontwikkel en waar hij zich in de toekomst op gaat richten.

Het is zonde voor van Poppel dat hij zo een matige kopman heeft, levert uitstekend werk. Het is ook zonde dat deze Bennett een halve ploeg meekrijgt in de tour.

0
Dikke Vrouw 6 juni 2022 om 19:25

Wat gaat dit jongetje hard ! Hoop voor lotto dat ze m kunnen houden , Patrick de woestijnploegen en de ineos hebben vast interesse

0
Thoin 6 juni 2022 om 19:32

Hij zou bijtekenen tot 2024 of 25 en daarna vertrekken naar een topploeg. Heeft hij min of meer gezegd in een interview onlangs.Geen idee of er iets instaat qua degradatie. Nu hij kan volgend jaar als Pro-conti waarschijnlijk meer winnen dan wanneer hij meer WT-wedstrijden rijdt. Hij heeft nog zoveel tijd om grote koersen te rijden en te winnen.

0
Krist The Vanma 6 juni 2022 om 20:51

Je vergeet dat ze bij een ‘degradatie’ startRECHT krijgen bij alle WT wedstrijden. In die zin is een degradatie niet zo erg hoor.

0
Krist The Vanma 6 juni 2022 om 20:52

Dat zal nog leuk worden op het Belgisch Kampioenschap. Ook een lastige aankomst… Van Aert, De Lie, Merlier, Remco …

0
AdZ 6 juni 2022 om 21:29

Zou wel lachen zijn als De Lie ze er dan allemaal oplegt. Ik ben nu al fan! :-)

0
Etika 6 juni 2022 om 21:50

Lastige aankomst ? In Middelkerke ?

0
Krist The Vanma 7 juni 2022 om 08:58

Hadden José en Karl dat zo niet gezegd? (Is mijn enige bron hoor, heb het parcours nog niet bekeken… maar nu je het zegt…)

0
Scott Sunderland 6 juni 2022 om 22:22

Er zal wel flink nagepraat worden bij Bora. Van Poppel was zo sterk en Bennett stierf in zijn wiel. In tegenstelling tot wat Bennett zelf zei is hij echt nog niet op zijn oude niveau. Benieuwd of hij in de Tour alsnog een etappe pakt. Ik zie Jakobsen wel de meeste sprints winnen eigenlijk.

0
Cochise 6 juni 2022 om 22:31

Handen nog bovenaan de shifters bij het sprinten…

Ik zou trouwens graag na elke wedstrijd een interview krijgen van de eerste renner in de uitslag die op-het-stuur-kloppend over de meet komt. Waarom zijn ze boos, en op wie? Iemand moet hen een forum geven!
Renners die het vingertje op de mond leggen krijgen dat interview trouwens niet, dat gaan we niet aanmoedigen.

0
Limal 6 juni 2022 om 22:45

Op basis van zijn sprintstijl en het zegegebaar vandaag lijkt 'Le Bison de Libramont' me een uiterst passende bijnaam.

(Arnaud, als je meeleest, ik wil je PR wel verzorgen)

0
Kopinkas 7 juni 2022 om 07:28

Klinkt lekker. Zelf zou ik dan voor ‘Le Taureau de Libramont’ durven gaan.
Libramont heeft op even jaren een landbouwbeurs (één van de grootste ter wereld), en op oneven jaren een bosbouwbeurs. Hopelijk verdwijnt De Lie in 2023 niet het woud in… Bevestigen in je tweede seizoen is altijd het moeilijkst…

0
Jean Dumas 6 juni 2022 om 22:51

Mooi, en mooi aankomstparcours ook. Beetje gek dat men bij de sprintersploegen dacht hier te kunnen scoren.

0
Kopinkas 7 juni 2022 om 07:29

Cavendish had het tijdig door en liet zich dan maar theatraal op het canvas vallen om de latere uppercut van De Lie te vermijden…
Bennett werd op zo'n hellende aankomst in de Vuelta ook eens choco gereden, maar ik weet niet meer door wie. Gilbert, zou dat kunnen?

0
Merzbow 6 juni 2022 om 23:41

Ja, deze gast is echt wel een fenomeen.

Klimmers hebben we niet in België. Dus doen we het komende jaren maar met De Lie.

Of toch geen Belgen die een deftig klassement kunnen rijden in een grote ronde. Of het is wachten op Cian.

0
11 na 11 7 juni 2022 om 02:26

Leuke troll act.

0
tramontana 7 juni 2022 om 06:44

Het verdriet van België: geen klimmers (REV, Teuns, Cian), geen tijdrijders (Wva, REV), geen sprinters (De Lie, Merlier, Philipsen). Gelukkig zijn Van Sevenant, De Bondt, Theuns, Vermeersch en Vermeersch en Hermans er nog.

0
zietemgaan 7 juni 2022 om 10:01

er staan 5 Belgen in de seizoens top 20 van ProCyclingStats, just saying …

0
Fifty 7 juni 2022 om 10:55

en wat staan ze daar te doen? te wachten om naar de WC te gaan of zo?

0
  • 1
  • 2

Headlines

Populair

Materiaalzone