Vollering verrast door tijdsstraf: “Volgens mij deed ik niets verkeerds, ik vind dit komisch”
foto: Cor Vos
donderdag 27 juli 2023 om 18:25

Vollering verrast door tijdsstraf: “Volgens mij deed ik niets verkeerds, ik vind dit komisch”

Demi Vollering kreeg in de vijfde etappe van de Tour de France Femmes een tijdsstraf van twintig seconden vanwege stayeren. Dat kreeg ze zelf te horen toen ze in gesprek was met Sporza. “Huh? Oh wow… Oké…”, klonk het verbaasd.

“Dat moet dan geweest zijn toen ik lek ben gereden? Ik heb toch maar een klein beetje achter de auto gehangen? Daarna ging ik er meteen voorbij”, aldus de renster van SD Worx, die het nieuws tijdens het interview mededeelde aan Danny Stam, de ploegleider die achter het stuur zat. “Hé, Danny! Ik heb twintig seconden tijdstraf!? Heel raar!”

Vollering had geen idee wat ze verkeerd deed. “Ik zou niet weten wat. Volgens mij deed ik niets verkeerds. Ik vind dit heel bijzonder. Een motard? Die heb ik niet gezien. Ik vind het komisch. Ik heb al het hele jaar het gevoel… Het voelt een beetje vreemd. Maar als ze het zo willen doen…”

“Ik kan nu niets meer doen. Het is jammer, maar ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet. Het is enorm balen. Ik werk keihard om mijn dromen te realiseren. Als dan dit soort zaken gebeuren, dan is dat niet zo leuk.”

Pittige dag
Eerder stond Vollering ook de NOS te woord. Toen was ze nog niet op de hoogte van de tijdsstraf, en vertelde ze over haar dag en de tactiek van SD Worx. “Het was een pittig dagje, maar het ging oké”, begon ze haar verhaal.

In de finale lukte het SD Worx niet om alles bij elkaar te houden: Ricarda Bauernfeind ging op 36 kilometer van de finish in de aanval en wist uiteindelijk solo te winnen. “Het was gewoon een heel zware wedstrijd en we wilden niet achter alles aanspringen, anders is het gewoon een heel pittige dag”, legde Vollering uit.

Marlen Reusser bepaalde wel het tempo in het peloton, maar reed in de slotkilometers nog weg met Liane Lippert. “Marlen ging op een gegeven moment een steady tempo rijden, maar ze is zo’n goede downhiller. En in de downhill kreeg ze opeens een gat met Liane, dus toen hadden we zoiets van: dat is ook prima voor ons. Het is mooi dat ze voor een tweede plek kon sprinten.” Reusser reed niet mee met Lippert in de ultieme finale. “Waarom zou zij werken als ze Lotte (Kopecky, red.) achter zich heeft? Dat was voor Marlen ideaal.”

Opgave Wiebes
Vollering sprak van een ‘prima dag’ voor SD Worx, dat wel tegenslag kende met de opgave van Lorena Wiebes. De Europees kampioene was ziek en stapte vanochtend niet meer op. “Dat was wel balen inderdaad. Het is jammer dat we haar moeten missen. Het is zo’n fijne meid om erbij te hebben. Ze is altijd heel blij en gemotiveerd. Het is ook fijn om een sprinter in de groep te hebben. Dan heb je als ploeg altijd een doel als het een sprint wordt.”


(Advertorial)

Demi Vollering en Polestar bundelen de krachten. Als topsporter staat Demi voor focus, balans en duurzame prestaties, net als Polestar. Samen laten ze zien dat performance en verantwoordelijkheid perfect samenkomen. Schrijf je in en ontvang persoonlijke berichten van Demi en een tot nu toe onverteld verhaal. Over haar weg naar de top, haar keuzes buiten de koers en haar visie op vooruitgang die verder gaat dan snelheid alleen. Ook deelt ze waarom de Polestar 3 haar inspireert in vorm, functie en filosofie.
RIDE Magazine
73 Reacties
27-07-2023 20:12
Je merkt door hoe Vollering met name en teamgenoten iets minder reageren echt compleet in een tunnel zitten. Dat is handig als je moet presteren maar echt dramatisch als je ook nog met media te maken hebt.

De boze buitenwereld snapt ons niet, we begrijpen niet waarom iedereen zo overdreven reageert enzovoort.

Wat dat betreft kunnen ze best wat leren van die andere Nederlandse topsportploeg bij de heren, die hebben iets meer een ‘politieke’ antenne ook al is op hun uitingen natuurlijk ook van alles aan te merken.
    27-07-2023 21:36
    Plugge is naast CEO ook bedoeld of onbedoeld bliksemafleider door zijn Van Gaaleske talent om boomerang-uitspraken te doen.
27-07-2023 19:24
Tsja, stayeren is nu eenmaal een belangrijk onderdeel van de koers. Renners moeten na bijvoorbeeld materiaalpech altijd op een veilige manier geholpen kunnen worden om terug te keren in het peloton. Als dat niet op een veilige manier kan of gaat, dan moet de UCI de regels eenduidiger maken en consequent toepassen. Maar misschien kunnen ze nog beter eens gaan kijken hoe ze het terugbrengen van renners zelf op een veilige manier kunnen faciliteren?
    27-07-2023 19:28
    Daar zijn gewoon regels voor, precies omdat het veilig moet. Dat kan dus ook gewoon, maar niet op deze manier. De UCI hoeft niets te veranderen. Stam en Vollering moeten zich gewoon normaal gedragen en de regels volgen, dan kan ze gewoon, net als ieder ander, op een veilige manier terugkeren in het peloton.
    27-07-2023 19:30
    Neem bijvoorbeeld zo'n hersenschudding protocol. Echt een hele goede ontwikkeling, maar de rest van de regels blijft een beetje achter... Dan wordt je dus na een valpartij eerst nog gecheckt door een arts, en pas daarna mag je een weer verder. In je eentje. Met inmiddels een paar minuten achterstand op het peloton. Hoe kan dat zonder stayeren?
    27-07-2023 19:35
    Daar zijn inderdaad regels voor. De ploegleiderswagens inhalen mag natuurlijk. Dat biedt natuurlijk wat voordeel, maar het mag omdat het niet anders kan. Wat natuurlijk niet mag is stayeren achter de eigen ploegleiderswagen, tenzij die ploegleiderswagen achter de andere ploegleiderswagens aan dezelfde snelheid rijdt. Dus aan 60 km/u achter de ploegleiderswagen een kloof dichten, of achter de ploegleiderswagen hangen terwijl die andere ploegleiderswagens inhaalt, dat mag helemaal niet.
    27-07-2023 19:48
    Danny is een beetje in de war! Hij heeft altijd op de baan gereden, daar is stayeren een onderdeel.
    27-07-2023 19:49
    De 3-km regel is ook zo'n leuk voorbeeld. Zolang de tijd niet wordt stilgezet op 3 km blijven alle renners toch altijd nog steeds naar voren dringen om te voorkomen dat er breuken ontstaan? Alleen na een valpartij gaat die regel in. Hoezo helpt dat de veiligheid?
27-07-2023 19:47
Vollering vindt het komisch dat ze 20 sec. tijdstraf krijgt. Wat voor reactie is dat op een terechte straf? En ze is zich nergens van bewust, wat een onsympathiek mens.
Volgens Jip (Eurosport) is het helemaal prima, dat stayeren achter een auto.
27-07-2023 19:54
Ik zag al tranen.
27-07-2023 19:00
Kan me voorstellen dat ze de beelden nog niet heeft teruggezien...
28-07-2023 06:47
''Verdachte/Dader pleit voor onschuld''
27-07-2023 23:41
Wat wordt Demi Vollering en ook Lotte Kopecki hier afgebrand zeg. Ik vind ook dat ze vandaag een fout maakten. OK. Maar ik ben benieuwd hoe het sentiment na zondag is. Want het is heel goed mogelijk dat Demi de eindwinnaar is en dat SD Works alle dagen het geel heeft gehad in deze ronde en dat zou heel bijzonder zijn. Ik ben een grote fan van Annemiek van Vleuten maar ik denk dat Demi Vollering haar als beste wielrenster van de wereld gaat opvolgen. Dat zou zondag zo maar al duidelijk gaan worden, wie weet.
    28-07-2023 06:34
    Als ze toegegeven had dat ze inderdaad een fout heeft gemaakt. Dan hadden de reacties een stuk anders gewezen. Men valt erover dat ze de schuld bij een ander leggen en niet bij hunzelf.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine