Schelling razend enthousiast over BORA, Dekker hoopt laatste stap te zetten

zaterdag 14 september 2019 om 14:30
Schelling razend enthousiast over BORA, Dekker hoopt laatste stap te zetten

foto: Cor Vos

In de rubriek WielerFlits Nationaal brengen wij het laatste nieuws uit het Nederlandse continentale wielrennen. Van de meest recente uitslagen tot het belangrijkste nieuws van de renners in het land. Deze editie vertelt Ide Schelling alles over hoe zijn transfer naar BORA-hansgrohe tot stand kwam en lees je alles over de hoofdrolspelers in de Eurode Omloop!


Dekker over overstap naar SEG Racing Academy: “Ze weten daar hoe ze met sprinters om moeten gaan”

David Dekker, de Nederlands beloftenkampioen – foto: Cor Vos

David Dekker zal in 2020 rijden voor SEG Racing Academy. Daarmee hoopt de Nederlands beloftenkampioen de laatste stap te zetten voordat hij de overstap naar de profs maakt. “Ze weten daar hoe ze met sprinters om moeten gaan”, vertelt Dekker over zijn overstap in gesprek met WielerFlits.

“Dat is een van de redenen geweest waarom ik heb besloten om de overstap te maken”, gaat hij verder. “SEG Racing Academy heeft de afgelopen jaren veel topsprinters afgeleverd. Daarnaast denk ik dat ik daar iets meer individuele begeleiding krijg en een programma dat beter bij mij aansluit als renner.”

Dekker had de keuze om bij Metec-TKH te blijven, maar koos daar uiteindelijk niet voor. “Natuurlijk kon ik bij Metec-TKH blijven. Ze vinden het jammer dat ik vertrek, maar ze hebben er wel begrip voor. Bij SEG Racing Academy hoop ik nu de overstap te maken naar de profs. Dit jaar ben ik wel in gesprek geweest met een aantal ploegen, maar er is nooit iets concreets geworden. Ik heb mezelf daarom nog een jaar gegeven om die laatste stap te maken”, legt hij uit.

De komende vijf weken is Dekker nog druk bezig met koersen voor Metec-TKH. De Brabander hoopt in deze weken nog zichzelf te kunnen tonen. “Het niveau zit goed, dus ik hoop nog te kunnen winnen. Echter, het zijn veel UCI 1.1-koersen die ik rijd, dus winnen is veel moeilijker.” De komende weken start Dekker nog in onder meer de Kustpijl, de Gooikse Pijl, de Omloop van het Houtland, de Ronde van Midden-Brabant en Olympia’s Tour.


VolkerWessels-Merckx heeft selectie bijna rond

Het continentale VolkerWessels-Merckx heeft bijna de zestien namen voor 2020 op papier. Na het aantrekken van Rens Tulner en Peter Schulting deze week, ontbreekt er nog maar één naam.

Peter Schulting
Vooral het overhengelen van Schulting naar het continentale team is opmerkelijk te noemen, aangezien Schulting juist vorig jaar een stapje terugdeed naar VolkerWessels-Merckx om zich te richten op een maatschappelijke carrière. “Maar hij is bij de ploeg voor het fietsen”, maakt ploegleider Allard Engels duidelijk.

Schulting kende tot nu toe nog geen voorspoedig 2019. De 32-jarige Nederlander kampte met een slepende knieblessure, die hem van koersen weerhield. In de Ronde van de Achterhoek vorige maand maakte Schulting weer zijn rentree in koers.

Rens Tulner

Tulner is voorlaatste aanwinst van VolkerWessels-Merckx. De 21-jarige coureur heeft twee jaar continental-ervaring bij Delta, maar reed afgelopen seizoen voor WV De Jonge Renner uit Oosterhout. Daar liet de Lexmonder zien een nieuwe stap in zijn ontwikkeling gezet te hebben. In de Omloop der Zevenheuvelen was Tulner dit jaar oppermachtig, terwijl hij zondag in de Eurode Omloop knap zesde werd.

Eerdere aanwinsten
Vorige week maakte VolkerWessels-Merckx nog de komst van drie Alecto-coureurs bekend. Daan van Sintmaartensdijk, Coen Vermeltfoort en Abe Celi komen volgend seizoen uit voor het team van Engels.


Dylan Bouwmans debuteert voor Katusha-Alpecin in Kampioenschap van Vlaanderen


Nieuwstips of opmerkingen?

nationaal@wielerflits.nl


Piotr Havik laat zich opnieuw gelden

BEAT Cycling Club liet zich afgelopen weekend andermaal zien in België. Piotr Havik was erg actief in de Antwerp Port Epic, wat uiteindelijk resulteerde in een vierde plaats. Na zijn eerdere winst in de GP Stad Zottegem en tweede plek in Halle Ingooigem opnieuw een mooie ereplaats voor BEAT.

Havik zat vroeg in de finale mee in het offensief, onder meer met landgenoten Lars Boom en Ivar Slik. Op een van de vele onverharde stroken, die de Belgische eendagskoers kenmerken, viel Havik terug na een lekke band. Dat was op 35 kilometer van de finish. Vervolgens kwam de Zuid-Hollander, samen met Boom, terug bij de tweede groep in de koers.

In de ultieme slotfase wist Havik als enige nog de oversteek te maken naar de kopgroep, waaruit de latere winnaar Aimé De Gendt in de slotkilometer ontsnapte. Een moegestreden Havik eindigde naast het podium. “Uiteindelijk ben ik toch blij met mijn vierde plek”, reageerde de BEAT-kopman bij WielerFlits.

Komend weekend rijdt BEAT Cycling Club op zaterdag De Kustpijl (UCI 1.2) en op zondag in Duo Normand (UCI 1.1). Namens de Nederlandse ploeg komen Piotr Havik en Guillaume Seye in actie in de Franse koppeltijdrit. De week erna staan voor BEAT nog de GP de Wallonie, het Kampioenschap van Vlaanderen en de Gooikse Pijl op het programma.


Sjoerd Bax: “Ik dacht eigenlijk dat Dylan al vooruit was toen ik aanviel”

Winst voor Sjoerd Bax – foto: Cor Vos

Sjoerd Bax won zondagmiddag de Eurode Omloop door vroeg in de wedstrijd ten aanval trekken, waarna hij in de slotfase solo naar de overwinning kon rijden. “Toen ik aanviel dacht ik dat Dylan al vooruit was”, spreekt hij over zijn vroege aanval. “Met drie man vooruit is kansloos, dacht ik, want daarmee zou hij het gemakkelijk maken voor de concurrentie. Vervolgens ben ik aangevallen, omdat op een parcours als deze je in een klein groepje in het voordeel bent.”

Niet Bouwmans bleek in deze vroege ontsnapping mee te zitten, maar wel ploegmaat Thijs de Lange met Adne Koster en Gerco Pastoor. Bouwmans sloot pas enkele rondes later aan in de kopgroep met Bax. In de slotfase kon Bax wegrijden uit de kopgroep van zes, om zo zijn tweede zege van het seizoen te boeken. “Het is een mooi seizoen inderdaad, waarin ik ook een aantal goede ereplaatsen heb behaald”, vertelt Bax tevreden.

Het was geen voorafgesproken tactiek van Metec-TKH om met vier man in deze kopgroep te komen. “We hadden niet echt een plan”, bekent de Brabander. “Maar we moesten gewoon aanvallen en we hadden afgesproken dat coureurs als Thijs de Lange iets vroeger aan zouden vallen, maar nee, we hadden niet afgesproken om één voor één over te steken. We moesten alleen aanvallen om een keer van Van der Kooij af te komen.”

“We hebben pizza gegeten na de Eurode Omloop, maar we zijn niet echt de stad in gegaan daarna, daar is de Topcompetitie misschien niet groot genoeg meer voor, omdat er geen profcontract meer op de winnaar ligt te wachten”, verklaart Bax tot slot. “Toch is de manier waarop we zondagmiddag gewonnen hebben geweldig, en is voor mij een van de hoogtepunten van het seizoen.”

Tour of Croatia
Voor Bax zit het seizoen er nog niet op. Volgende maand hoopt de coureur van Metec-TKH te schitteren in de Tour of Croatia, die dit jaar op 1 oktober van start gaat, en niet meer in april wordt verreden. “Daar hoop ik het nog goed te doen”, eindigt Bax gemotiveerd. “Als er WorldTour-teams aan de start staan, dan zal rijden voor een overwinning moeilijk worden. Maar als er enkele ProContinental-teams aan de start staan, dan kunnen we even sterk zijn.”


Bas van der Kooij baalt van mislopen Topcompetitie-eindzege

Het scheelde niet veel – foto: León van Bon/Topcompetitie

Bas van der Kooij raapt dit seizoen na zijn zege in de Tour of Alanya in februari, het ene na het andere korte resultaat op. Zijn bronzen medaille op het NK is wat dat betreft het hoogtepunt, maar afgelopen weekend wilde hij in leidende positie de Topcompetitie op zijn naam schrijven. Helaas voor de 23-jarige Zuid-Hollander konden hij en zijn Monkey Town-à Bloc-ploeggenoten de demarrages van Metec-TKH niet bolwerken. Van der Kooij moest lijdzaam toe zien hoe Dylan Bouwmans in de eindstand met drie punten over hem heen ging.

De sterke sprinter voelde zich aanvankelijk goed. Maar toen er na de neutralisatie (veel renners gingen onderuit op een natte brug in het parcours, red.) weer gestart werd, was dat gevoel plots weg. “Ik merkte gelijk dat de spanning – ik denk van het wachten – op mijn benen sloeg”, vertelt hij aanWielerFlits. “Eigenlijk reed ik vanaf dat moment al achter de feiten aan. Korte tijd later zat ik achter een valpartij. Ik kon terugkeren aan de voet van het Duivels Bos, maar toen trok Metec-TKH gelijk door. Bouwmans zat toen nog in het peloton.”

“Maar toen hij even later demarreerde, kon ik niet mee”, geeft Van der Kooij eerlijk toe. “Ik had gewoonweg niet de vorm die ik de rest van het seizoen wel had. Dat was frustrerend. Daarna reed ik nog m’n wiel kapot en moest ik opnieuw terugkomen. Met de ploeg hebben we toen geprobeerd om het gat dicht te rijden, omdat er ook niemand van ons mee was. Maar we kwamen helaas niet dichterbij, waarna de wedstrijd eigenlijk gelopen was. Het was totaal niet wat ik ervan had verwacht, misschien dat ik toch te gespannen was. Helaas.”

En daardoor mist de Zuid-Hollander nu op drie puntjes de eindzege én een stagecontract bij Katusha-Alpecin. “Natuurlijk baal je daarvan”, zegt hij. “Aan het begin van het seizoen was dit geen doel. Maar als je eenmaal in de positie komt om te winnen, ga je er natuurlijk vol voor. Zeker met dat stagecontract eraan vast. En als je dan met zo’n klein verschil verliest, is dat natuurlijk wel heel zuur. Inmiddels heb ik me eroverheen gezet. Er zijn nog genoeg kansen dit jaar. Ik probeer positief te blijven: die had ik bij Katusha misschien niet gehad.”

Van der Kooij hoopt de komende weken te scoren in profkoersen als de Tacx Pro Classic, de Tour of Hainan en – als Monkey Town op de invitatie ingaat – de Ronde van Kroatië. In die wedstrijden hoopt hij zijn ambitie om een profcontract te bemachtigen te verwezenlijken. “Mijn manager heeft goed contact met Team Sunweb”, openbaart de sprinter. “Ik hoop daar wat meer duidelijkheid te krijgen. Er gaan daar een aantal renners weg en het is nog niet helemaal duidelijk wat het plan is voor volgend jaar. Misschien zit daar een mooie kans in.”


Ivar Slik na een-tweetje met ploeggenoot: “Supermooi om mee te maken”

foto: Cor Vos

Ivar Slik reed twee jaar op profniveau bij Roompot-Oranje Peloton. De 26-jarige geboren Utrechter kon niet blijven en rijdt sinds 2017 op Continental-niveau bij Monkey Town-á Bloc. Hij is inmiddels 26 jaar, maar Slik boekte dit seizoen warempel zijn eerste profzege. Afgelopen woensdag kwam daar een tweede bij, toen hij de openingsrit won in Turul Romaniei. Dat is de Ronde van Roemenië, een UCI 2.1-rittenkoers. In de slotfase reed hij weg samen met ploeggenoot Alex Molenaar en samen hielden ze het peloton af.

Vanuit Roemenie vertelt de renner van Monkey Town-à Bloc maar al te graag over zijn overwinning. “Het was een supermooie dag!”, steekt Slik van wal. “Op zestig kilometer van het einde reed onze ploeggenoot Jeen de Jong solo weg en even later reed ik er met zes anderen naartoe. We kregen niet veel ruimte en er werd hard gereden. Op een lang stuk vals plat kwam het peloton uiteindelijk terug en op één kilometer voor de top tikte ik Alex aan om een duo-aanval op te zetten. Alex twijfelde geen moment en trok vol door tot de top.

“We pakten al snel een halve minuut, maar toen moesten we nog 27 kilometer over brede banen met tegenwind”, gaat-ie verder. “We werkten natuurlijk perfect samen en konden uiteindelijk de voorsprong behouden. Supermooi om dit mee te maken en voor de ploeg ook een succes na de baaldag van zondag. Ik hoop de trui tot en met zaterdag te behouden, dan is de koninginnenrit naar 1950 meter hoogte. Dit is voor mij waarschijnlijk iets te zwaar, maar met Alex staan we er goed voor en ook Antonio Santoro heeft zijn zinnen erop gezet.”


Alex Molenaar: “Ik ga voor een goed klassement in de Ronde van Roemenië”

foto: Cor Vos

Alex Molenaar hoopt in Roemenië zichzelf eindelijk weer eens te tonen in een algemeen klassement. De piepjonge Zuid-Hollander werd vorige maand twintig jaar jong, maar aan ambitie en zelfvertrouwen geen gebrek bij de renner van Monkey Town-à Bloc. “De vorm is sowieso goed en zo voel ik me ook, dus ik wil er voor een goed klassement gaan. De laatste etappekoersen won ik wel ritten, maar reed ik geen klassement”, zegt hij tegen WielerFlits. In april begon hij zijn seizoen met een vijftiende plek in de Portugese GP Beiras (UCI 2.1).

In Roemenië hoopt Molenaar om net als aan het begin van zijn seizoen wel mee te doen om de knikkers. Hij is alvast goed begonnen, want in de openingsrit werd hij tweede achter ploeggenoot Ivar Slik. Ze hielden samen het peloton achter zich en zodoende heeft Molenaar een bonus van 52 seconden om het overgrote deel van het peloton. “De bergop aankomst van zaterdag heb ik aangekruist. Daar wil ik goed mee kunnen met de beteren. Via een trainingskamp in Spanje heb ik mijn vorm aangescherpt en dat wil ik nu laten zien.”

Een jaar geleden deed de jongeling voor het eerst van zich spreken. Toen werd hij in het shirt van DESTIL-Parkhotel Valkenburg vierde in het eindklassement van de Tour of Szekerland (UCI 2.2), eveneens in Roemenië. “In vergelijking met toen heb ik een grote stap gezet”, vindt Molenaar. “Maar eerlijk gezegd is het dit seizoen vaak niet gelopen zoals ik wilde. Na Portugal – toen ik me eigenlijk op mijn best voelde – kreeg ik natuurlijk die knieblessure. Daardoor kon ik geen klassementen rijden, maar wel etappes winnen.”


Ide Schelling naar BORA-hansgrohe: “Hoe vet is dat?!”

foto: Giro della Valle D’Aosta-Mont Blanc 2019

Eerder deze week werd bekend dat Ide Schelling komend seizoen zijn profdebuut maakt bij BORA-hansgrohe. De 21-jarige renner maakt de overstap van SEG Racing Academy en daarmee is de Hagenees de vijfde renner van de opleidingsploeg die in 2020 uitkomt voor een WorldTour-ploeg. WielerFlits belde met de jongeling om meer tekst en uitleg te krijgen over zijn transfer. En dat zit bij de mondige Schelling altijd wel goed. “Hoe kom ik terecht bij BORA-hansgrohe? Ja, dat is wel wat hè. Door goed te fietsen, daar begint het mee”, lacht hij.

Het eerste contact vanuit de Duitse ploeg kwam na de Ronde de l’Isard. In de lastige Franse klimkoers voor beloften werd allrounder en aanvaller pur sang Schelling zesde. “Dat was niet met mijzelf, maar met het management”, legt de Zuid-Hollander uit. “BORA-hansgrohe zag mijn prestaties daar en toen wilden ze iets meer van mij weten. Daarna ging het goed in de Giro d’Italia U23 en na mijn ritzege in de Giro della Valle d’Aosta had ik voor het eerst zelf contact met de ploegleiding van BORA-hansgrohe. Ze gaven aan eens te willen praten.”

Zo geschiedde. Maar dat bleek nog een behoorlijk tripje te zijn. “Ik vond het supertof dat ze überhaupt interesse toonden. Daar was ik echt mega-mega blij mee”, klinkt het enthousiast aan de andere kant van de lijn. “Vervolgens moest ik op één dag voor een gesprekje op-en-neer vliegen naar München. Dat voelde een beetje als een rockstar-life. Ik was daar alleen, samen in gesprek met de head performance coach Dan Lorang. Twee weken later kreeg ik – een paar dagen voordat de Tour de l’Avenir begon – een belletje van het management.”

Ze vertelden de jongeling dat er goed nieuws was. “Ineens lag er een profcontract op tafel! Hoe vet is dat?! Echt supertof! Voor zover ik weet, was dit de enige ploeg met interesse. Gelukkig, want ik vind dit echt een heel vet team. Toen de eerste contacten er waren, dacht ik wel: ‘Holy… Dit is wel meteen een van de grootste ploegen van de wereld’. Vooraf had ik natuurlijk voor mezelf een lijstje in mijn hoofd met ploegen waarvoor ikzelf graag zou willen rijden. Dat had ik door laten schemeren bij het management, al kennen zij mij natuurlijk lang genoeg en weten ze waar ik goed bij zou passen.”

Leren van Sagan

(Onder andere) Meesterdaler Peter Sagan – foto: Cor Vos

Een van de uitdagingen die Schelling aangaat, is het aanpassen aan de Duitse taal. “Das ist sehr gut!”,lacht hij. “Zonder gekheid: daar moet ik wel een beetje op gaan oefenen. Het is wel een taal die ik een beetje ken. Maar het is zeker fijn om dat even aan te scherpen. Ik heb het twee jaar op de middelbare school gehad, maar dat is wel flink verwaterd. Ik wil graag een aantal zinnen kunnen zeggen, want er zijn veel Duitse en Oostenrijkse jongens in de ploeg. Dat maakt het een stuk gemakkelijker. Ik ben er niet zo bang voor, dat komt goed.”

“Wat ik het aller vetste vind aan het rijden bij BORA-hansgrohe? De renners waarmee ik ga rijden”, blikt de jongeling vooruit. “Dat is echt ongelofelijk. Toen ik mijn wielercarrière begon, was Peter Sagan de ster van het peloton. Dat is-ie nog steeds, natuurlijk. Dat ik straks zijn ploeggenoot ben, is supervet! Ik kan een hoop van hem leren in ieder geval. Allereerst hoe je moet leven als een prof en hoe je op dit niveau moet koersen. Je begint eigenlijk weer op nul, net zoals ik dat deed toen ik van de juniorencategorie overstapte naar de beloften.”

Schelling behoort tot de betere dalers in het beloftencircuit, waarbij hij met Sagan straks een uitstekende leermeester krijgt. “Daar ga ik straks eens goed op letten, kijken wie eerder beneden is!”, grapt de renner van SEG Racing Academy. BORA-hansgrohe wil van hem graag een ronderenner maken. “Dat zal wel eventjes gaan duren, het is een plan voor de lange termijn. En ik ben niet een talent à la Tadej Pogačar, denk ik. Maar ze hebben bewezen dat ze jonge jongens – die voor hun komst nog niet heel veel voorstelden – hebben kunnen vormen tot wereldtoprenners. Zelf zie ik me niet als toekomstig winnaar van de Tour de France. Maar in wedstrijden als Parijs-Nice en Tirreno-Adriatico zou ik wel klassementen kunnen rijden.” Eind oktober moet Schelling zich voor een eerste teammeeting melden.


Ploegwatchers

Alecto – Maxim Horssels

BEAT – Nick Doup

Metec-TKH – Julian Dubbeld

Monkey Town-à Bloc – Youri IJnsen

SEG Racing Academy – Youri IJnsen

Vlasman CT – Maxim Horssels

Nieuwstips: nationaal@wielerflits.nl

Dit artikel delen:

3 Reacties

assen 14 september 2019 om 08:49

Wow, wat een stap, naar BORA!
Dit is een van de beste ploegen in het circuit, en ik zie dat niet veranderen het komende jaar / de komende jaren.

wielrenner 14 september 2019 om 16:07

Schelling; alles is vet, vetter,vetst.

Lalsacien 14 september 2019 om 17:07

Leuk artikel!

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair