Schachmann kritisch op rijgedrag Roglic: “Veroorzaakt val en is gevaar voor alle renners”

vrijdag 8 juli 2022 om 09:28
Schachmann kritisch op rijgedrag Roglic: “Veroorzaakt val en is gevaar voor alle renners”

foto: Cor Vos

Maximilian Schachmann heeft na de zesde etappe van de Tour de France kritiek geuit op het rijgedrag van Primož Roglič. De Duitser is van mening dat de valpartij op dertien kilometer van de finish in Longwy de schuld is van de kopman van Jumbo-Visma. “Roglič heeft deze val weer veroorzaakt door op een plek te willen rijden waar dat niet kan”, aldus Schachmann bij de Duitse tv.

Jumbo-Visma moet even op gaan passen. Roglič heeft deze val weer veroorzaakt, omdat ze gewoon als gekken op de laatste centimeter rijden waar dat niet kan. En dan gaan ze leunen richting de kant waar de weg is”, beschrijft Schachmann de situatie (zie video onder). “Van mijn kant is dat duidelijke kritiek.”

Uiteindelijk gingen bij de valpartij Kobe Goossens en Reinardt Janse van Rensburg tegen de grond, terwijl Sepp Kuss de graskant in moest. “Hij is op die manier een gevaar voor alle renners en dat is in mijn ogen totaal onnodig. Waar geen ruimte is, is geen ruimte op dat moment. Dan moet je ook maar toegeven dat je een keer niet van voren rijdt. Dan is het niet nodig om de rest uit te schakelen.”

“Hij heeft veel geluk gehad dat hij niet zelf erbij lag”, aldus Schachmann. Een paar kilometer later was er ook nog een valpartij met Aleksandr Vlasov, de kopman van Schachmann bij BORA-hansgrohe, maar daar was Roglič niet bij betrokken. Beide klassementsrenners finishten in Longwy uiteindelijk in de favorietengroep achter ritwinnaar Tadej Pogačar.


Dit artikel delen:

78 Reacties

Panache 8 juli 2022 om 09:38

Goed dat Schachmann zich uitspreekt. Ik houd daar wel van: de renner die gevaarlijk gedrag vertoont benoemen en ook aangeven op welk moment in koers het speelde. Waarom is dat goed? Heel eenvoudig: we hebben jaren gehad dat het halve veld met kopmannen uitgeschakeld werd door roekeloos gedrag. Dit jaar valt de schade gelukkig mee. Iedereen heeft een verantwoordelijkheid, ook Roglic die tot de wereldtop behoort. Zoals eerder Sagan tot de orde werd geroepen voor zijn gebeuk wordt nu Roglic tot de orde geroepen. Dat is een goede ontwikkeling. De tijd dat je status er voor zorgde dat men plaats voor je maakte is gelukkig achter de rug. Geen ruimte = wachten, hoe groots je ook bent (geweest).

0
Arry1338 8 juli 2022 om 11:13

Het leuke is dat Schachmann niet eens in de buurt is. Kijk de beelden terug en nergens een Bora man te bekennen.

0
Dutch Smartie 8 juli 2022 om 11:43

Het grootste gevaar blijft toch Alaphilippe die rijdt geen meter recht, horizontaal en verticaal.

0
Panache 8 juli 2022 om 13:26

Kan hij (Kobe Goossens) de verwijten van Maximilian Schachmann richting Primoz Roglic bevestigen? “Het klopt”, vertelde de 26-jarige klimmer.
“Roglic passeerde op een plek waar er geen plaats was. Het is niet de eerste keer dat zoiets met renners van Jumbo-Visma gebeurt.”
“Hij reed door gravel, begon zelf te slippen en ik kon geen kant meer uit. Ik lag er.”
“Of ik nu boos ben? Hij deed het niet bewust, maar het gebeurt wel regelmatig met Jumbo-Visma. Dat kan op termijn tegen hen werken.”

0
Het Jachtluipaard van Numansdorp 8 juli 2022 om 09:41

Schachmann verwoordt prima hoe praktisch het hele peloton over Jumbo denkt. Er wordt hardop gegniffeld om hun tactische bevliegingen en zijn op zijn zachtst gezegd niet echt geliefd bij de andere renners vanwege hun arrogantie en koersgedrag.

Als je de Tour wil winnen heb je meestal wel vrienden in het peloton nodig, en die hebben ze niet. Je hebt nu een heel peloton dat hoopt dat Pogacar wint in plaats van Roglic of Vingegaard, lekker handig..

0
molovin 8 juli 2022 om 09:58

Met die stelling kwam je gisteren ook, maar waar haal je dat uit? Volgens mij ligt Roglic erg goed bij zijn collega’s, daar krijg je vaker berichten van mee.

0
Vangenechten 8 juli 2022 om 09:58

Ben jij jezelf soms niet beu?

0
Shinzawai 8 juli 2022 om 10:03

Dat is helemaal niet wat Schachmann zegt. Misschien helpt het om het artikel te lezen voor je commentaar geeft.

0
Laatste man 8 juli 2022 om 10:20

Voor de zoveelste keer, kom eens met feiten i.p.v. je mening over als feit te deponeren.

We wachten met smart.

0
jv88 8 juli 2022 om 10:22

Echte insider dat jachtluipaard. Als je nu voor Jumbo je eigen naam invult en voor peloton wielerflits dan klopt je verhaal aardig.

0
Mwielerfan 8 juli 2022 om 10:34

Roglic schijnt dan weer goed te liggen bij de schansspringers

0
uitdewaaier 8 juli 2022 om 10:36

Kom niet aan Jlp v N.

0
horsm 8 juli 2022 om 10:37

Ben je op een missie, jachtluipaard? Je zegt steeds hetzelfde.

0
Tollpatscher 8 juli 2022 om 11:21

De frustratie komt bei Schachmann al vroeg. We zijn nog niet eens een week onderweg. Of had hij al een verschrikkelijke droom van al die rotondes en vluchtheuvels in de afgelopen finales?

0
Dutch Smartie 8 juli 2022 om 11:46

Is Schachmann die Duitser die zijn hoofd zo raar beweegt misschien zie je het dan ook niet goed meer.

0
djerkson 8 juli 2022 om 12:05

Fijn dat je zo vanuit de buik van het peloton spreekt. Het hele peloton én het gerenommeerde jachtluipaard denken er zo over.

0
Glorious 8 juli 2022 om 12:06

Jumbo heeft het meeste prijzengeld tot nu toe en zijn nummer 1 op de UCI ranking…..HAHAHAHAHAHAHA

0
uitdewaaier 8 juli 2022 om 12:20

Ik ben een grote fan van jachtluipaard.

0
Emergo 8 juli 2022 om 12:53

Ik weet ook hoe vrijwel de hele Hoeksche Waard over het zgn Jachtluipaard van Numansdorp denkt maar discretie verbiedt mij om daar over uit te wijden.

0
limburgia 8 juli 2022 om 13:08

Prima Jacht Luipaard en voor degen en die op jou kritiek hebben ,lees het verhaal van slachtoffer Kobe Goossens op Sporza en hou verder de mond !

0
John Bidon 8 juli 2022 om 13:16

Grappig, het vermeende peloton denken over Jumbo, is zeer zeker hoe WF over Numansdorp denkt.

“Het wordt prima verwoord hoe praktisch iedereen van WF over Numansdorp denkt. Er wordt hardop gegniffeld om zijn tactische bevliegingen en is op zijn zachtst gezegd niet echt geliefd bij de andere posters vanwege zijn arrogantie en koersgedrag.”

0
LeoR 16 8 juli 2022 om 09:41

Roglič doet zijn naam als brokkenpiloot alleszins weer alle eer aan deze ronde.
Bij Vingegaard heb ik overigens ook een hoog ‘Rasmussen-gevoel’. Niet enkel qua ploeg en nationaliteit, maar hoe amechtig die soms op zijn fiets zit .. dat gaat vroeg of laat ook eens fout aflopen. Laten we hopen voor de JV-fans dat het niet in deze Tour gebeurd, want qua ‘pech’ hebben ze hun deel al gehad.

0
Anton van Valouwe 8 juli 2022 om 10:17

Vingegaard had gisteren ook al bonje met Majka.

0
horsm 8 juli 2022 om 10:39

Bedoel je doping, of de zenuwen?? Vingegard is idd een enorme zenuwpees – daarom werd die fietswissel ook zo’n slapstick.

0
Thoin 8 juli 2022 om 09:42

Hij is in het peloton al niet geliefd voor zijn stuurmanskunsten en dit maakt het niet beter.

0
KJP 8 juli 2022 om 09:42

Bij de val van Vlasov was Vingegaard dan weer betrokken. In dit geval kon Vingegaard daar weinig aan doen, maar ook bij hem was het niet voor het eerst dit jaar dat hij een andere renner/concurrent ten val brengt.

Verder helemaal met Panache hierboven eens, het is goed dat dit gebeurd, en op de beelden ook duidelijk te zien dat Schachmann hier gelijk heeft. Het was me niet echt opgevallen tot nu toe dat Roglic vaker de oorzaak is van valpartijen door foute keuzes, maar als je bovenstaande leest dan lijkt het alsof Jumbo en een aantal van haar mannen een reputatie hebben opgebouwd in het peloton. Dat hij een brokkenpiloot was wist ik dan weer wel. ;)

0
xistnc 8 juli 2022 om 09:48

Vingegaard betrokken? Ja, als bijna-slachtoffer van een overdreven manoeuvre van een Bora-renner.

0
Quincy Adams (aka voorwiel) 8 juli 2022 om 10:35

Brokkenpiloot? Of te veel risico willen nemen? Mij niet helemaal duidelijk

0
Mwielerfan 8 juli 2022 om 10:37

Ik ben niet te beroerd om jumbo, of vroeger rabo, te wijzen op eventuele fouten. Maar eerlijk gezegd zie ik niet aan de beelden dat het de schuld van ze is. Er is nauwelijks iets te zien, ehet is duidelijk dat er 2 jumbos vooraan bij de vak zitten en een intermanche vlakbij, maar zonder de echte start te zien kun je moeilijk volledig de schuld bij jumbo leggen. Al lijkt het wel waarschijnlijk

0
xistnc 8 juli 2022 om 09:45

Tja, bij die valpartij vlak daarna vlogen de Bora-renners zelf alle kanten op. Beetje boter op het hoofd.

Roglic zit niet bijzonder stabiel op zijn fiets in het peloton, houd dus gerust een centimetertje extra afstand. Overigens best knap hoe hij zich bij die eerste valpartij recht hield.

0
r525 8 juli 2022 om 10:33

Ergens wel bijzonder dat andere dan maar rekening moeten houden door extra afstand te nemen niet?

0
xistnc 8 juli 2022 om 11:00

Wat is daar bijzonder aan? Het is een algemeen principe om bij grotere risico’s meer voorzichtigheid in acht te nemen.

0
Dikke Vrouw 8 juli 2022 om 09:52

Nou nou is dit mannetje een beetje gefrustreerd of zo ?

0
bartp25 8 juli 2022 om 09:55

Weer is een beetje overdreven, ik kan me geen valpartij herinneren waar roglic schuld aan had. Mochten mensen dat weten hoor ik het graag. Hier kun je mijn inziens niet uit opmaken dat het de schuld is van tjv maar schachmann zal dat beter hebben gezien. Filmpje lijkt erop dat kuss en roglic er links langs willen maar dat op dat moment het peloton naar links gaat waatdoor het niet kan.

0
Steven_E 8 juli 2022 om 09:59

Ik denk dat renners in het peloton dat beter bijhouden dan wij. Dat kruipt wel in het hoofd wie er wanneer schuld heeft. En valpartijen genoeg natuurlijk waarbij Roglic betrokken was, al deed hij meestal

0
Steven_E 8 juli 2022 om 09:59

enkel zichzelf de das om.

0
Romāns Vainšteins 8 juli 2022 om 09:56

Ik denk dat Schachmann meer doelt op het prominente tot aan agressieve rijden vooraan van Jumbo dan dat hij specifiek Roglic op de korrel neemt die simpelweg niet de allerhandigste coureur is. Dat tweede is namelijk wat kinderachtig, de ene clown jongleert wel goed en de ander niet en je hebt nu eenmaal bruine, groene of blauwe ogen.

Een ander team op hun koersgedrag wijzen is dan weer wél logisch. SKY kreeg het in het verleden met de ook al zo magistraal handige Froome terecht vd kiezen op dit topic.,

0
VerstandOpNul 8 juli 2022 om 10:06

Pff, bij valpartijen in een druk peloton is het erg lastig om de precieze veroorzaker aan te wijzen.. Als Roglic iemand aantikt, kan het best zijn dat hij net weer moest uitwijken omdat iemand anders een manouvre maakte..

0
luca77 8 juli 2022 om 10:09

Bij Schachmann ligt het altijd aan alles, behalve Bora / Schachmann zelf.
Vond er niet veel aan de hand.

0
LeoR 16 8 juli 2022 om 10:16

Schachmann is inderdaad vaker kritisch, maar zelden onterecht. Vond hem na Lombardije trouwens ook goed reageren, niet agressief of gefrustreerd richting die oude vrouw, maar met opbouwende kritiek richting de organisatie.

0
AnderJ 8 juli 2022 om 10:12

Denk hoe dan ook dat het goed is dat Schachmann zich uitspreekt. Zelf-corrigerend gedrag in het peloton is nuttig. Op de vervolgvraag of zijn kritiek op Roglic terecht is, heb ik dan weer geen antwoord. Er zit ergens een grens tussen als team assertief op kop en naar de kop rijden (waarbij de anderen dan misschien maar gewoon moeten laten gebeuren) en agressief/gevaarlijk rijden. Waar die grens ligt en waar Roglic op die schaal hoort, weet ik gewoon niet.

0
Romāns Vainšteins 8 juli 2022 om 10:42

Volgens mij gaat het dus niet alleen om Roglic. Benoot en Laporte zijn deze tour niet weg te slaan van rij 1 en als ze er even niet zijn bezig om daar verwoed weer te komen. Eerst met zowel Vingy als Rogly en nu lijkt die tweede zijn beschermde status kwijt te zijn en het op eigen kracht te moeten schaften, dan heb je dus een dolende wat minder handige coureur die per sé steeds vooraan wil zitten en krijg je daarom dit.

0
madeinstars 8 juli 2022 om 10:46

Wat een nonsens. Luke Rowe is al 10 jaar niet van de eerste rij weg te slaan en daar maakt niemand zich druk om. Dit is gewoon weer zo’n geval waarbij wielerflits reaguurders op alle slakken die enigszins geel zwart van kleur zijn zout leggen.

0
Yeez 8 juli 2022 om 10:17

Kuss moest door het gras en roglic bleef ternauwernood overeind. Valt ook op dat roglic na elke bocht wel een paar plaatsen kwijt is en die heel snel weer goedmaakt, dat moet risico’s met zich meebrengen en krachten kosten…

0
Kopinkas 8 juli 2022 om 10:21

Een beetje dankbaarheid zou wel op z’n plaats zijn. Zonder Roglic’s vallende ziekte, had Schachmann toch nooit Paris-Nice gewonnen? ;-)

0
Laatste man 8 juli 2022 om 10:22

Haha idd. En blij dat hij toen was.

0
RLM 8 juli 2022 om 11:26

Toch wel. Schachmann won ook al P-N in 2020

0
Kopinkas 8 juli 2022 om 11:58

@RLM
Ik had ‘vorig jaar’ of ‘die bewuste Paris-Nice’ moeten schrijven, klopt.
Maar we weten allebei waar ik op doelde.

0
Robin van Wijlick 8 juli 2022 om 10:22

Roglic blijft zelf toch fenomenaal overeind eigenlijk. Dat terzijde.

0
Baukema Tomoulin 8 juli 2022 om 10:33

Wat mij hieraan opvalt is dat een renner van een ploeg met een podiumkandidaat (Bora) kritiek heeft op een renner en de ploeg van andere podiumkandidaten. Deze ploegen hebben dezelfde belangen op dezelfde plekken in koers en zitten elkaar dus op dezelfde manier in de weg. Dit zal net zo zijn met Ineos, UAE en Bahrein. De gedupeerde ploeg hier (lotto) horen we (nog) niet. Ik gok dat alle ploegen zonder echte klassementskopman het gedrag van al deze ploegen belachelijk vinden maar dit niet uitspreken.

0
Romāns Vainšteins 8 juli 2022 om 10:43

Het is met name ook niet belachelijk maar volkomen normaal dat je met je klassementsrenners niet achter crashes wil zitten.

0
Klein Verzet 8 juli 2022 om 10:50

Oké, aan stuurmanskunst zou het kunnen ontbreken, maar het balletje-balletje van TJV is ongeëvenaard. Hoe zij als ploeg een fietsdoorschuifvariant uit de mouw schudden was een heus circusnummer. Ongeveer in woorden:
JV wisselt met VH
JV wisselt met K
VH legt ketting erop en rijdt op JV’s
JV stapt rechts af
K stapt links af
VH stapt links af en raapt eigen fiets op
K rent naar rechts en raapt eigen fiets op
JV krijgt reserve fiets

0
Spinergy 8 juli 2022 om 10:53

In de openingstijdrit zie je dat roglic op een recht stuk over alle putdeksels die er liggen heenrijdt. Dan kijk je echt niet waar je rijdt.

0
Comments 8 juli 2022 om 11:10

Van afstand houden hebben wielrenners nog nooit gehoord. Kijk vanmiddag maar even.

0
Rode_Rick 8 juli 2022 om 11:43

Ja man Roglic heeft die baal hooi er zelf neergelegd om een dubbele salto met achterwaartse schroef te demonstreren

0
Kopinkas 8 juli 2022 om 12:04

Het blijft onbegrijpelijk dat niemand uit het publiek die baal van de baan heeft trachten te trekken. Iedereen verblind staren naar de renners.
MIjn eerste reflex als ik dat ding zou zien loskomen, zou zijn: inschatten of ik de tijd en gelegenheid heb om het naar achter te snokken. Ik ben dan ook iemand die takken van het fietspad schopt, of blikjes, of zelfs occasioneel stopt om glas of metaal van de weg te halen.
We leven in een kijkcultuur, en die reduceert mensen meer en meer tot toeschouwers (vaak verschanst achter hun smartphones). Je ziet het ook bij andere ongevallen of vormen van agressie op straat. 'Stond erbij en ik keek ernaar'. Nog erger: de toeschouwers die met hun blik de camera op de motor volgen in de hoop om zelf vastgelegd te worden (na Opi/Omi en Lampi-Roubaix hadden we er een paar ritten geleden weer één).

0
Limal 8 juli 2022 om 12:05

…mét telemark-landing!

0
ChefSpijker 8 juli 2022 om 12:33

Lag er gister ook alweer een baal hooi?

0
Bontempi 8 juli 2022 om 12:04

Als je weet dat Roglic een mindere piloot is, kan je ook wat meer afstand houden. Nu gebeurt eerder het tegenovergestelde: Het is een mindere piloot, dus die kunnen we makkelijk wegduwen.

0
Verweggistan 8 juli 2022 om 12:08

Jumbo lijkt overgeconcentreerd bezig.

0
molovin 8 juli 2022 om 12:08

Ik ben benieuwd of Schachmann in de voorgaande jaren ook Sagan aansprak op zijn rijgedrag?

0
Aart van Woud 8 juli 2022 om 12:27

Vast niet, die had hem meteen op zijn bek geslagen.

0
FDJ 8 juli 2022 om 12:11

Wat een dom gelul van Schachmann dit. De valpartij van woensdag kon hij werkelijk niets aan doen, maar de strobaal wel.

Verder leeft er hier schijnbaar een gedachte dat Roglic niets op een fiets kan qua stuurmanskunst, maar dat is letterlijk pure onzin.

Vorig jaar valt hij door Opi en Omi en doordat er door de parcours bouwer een parcours wordt neergelegd door de achtertuin van een bobo. Dat parcours kon eigenlijk niet.

De val gisteren door de strobaal. Verder heeft hij een erelijst om u tegen te zeggen. Daar moet je redelijk voor kunnen sturen me dunkt.

0
Merlinappa 8 juli 2022 om 12:44

Eens. Iedereen vergeet voor het gemak ook even dat hij een Tour etappe won in een afdaling.

0
Theo H 8 juli 2022 om 12:54

Volledig oneens. Eerdere valpartijen in Dauphiné, Parijs-Nice, Tirreno, Giro, Tour, Vuelta en Luik waren zeker ook allemaal schuld van parcours bouwers. Roglic is een prachtrenner, maar heeft al tig keer bewezen te vaak de concentratie te verliezen op de fiets en daar brengt hij regelmatig ook anderen mee in gevaar. Verhaal van Schachmann wordt overigens bevestigd door andere renners. Allemaal net zo gestoord als die Duitser natuurlijk…..

0
adelaarvanantwerpen 8 juli 2022 om 13:10

Eens met Theo en Kobe Goosens bevestigt op sporza gewoon het hele verhaal van Schachmann.

@Merlinappa
Roglic sinds die afdaling overwinning op de Aubisque
Giro 2019: twee keer gevallen, onder andere civigilio
Vuelta 2019: val in gravelrit, val in semi waaierrit
Dauphine 2020: val in een afdaling – opgave als gevolg
PN 2021: twee keer gevallen in de slotrit – verlies geel
Vuelta 2021: val in afdaling na aanval, andere val in een afdaling in het peloton
De twee tour valpartijen daar kan hij niet veel aan doen, maar voor de rest ligt hij er echt vaak bij door zijn eigen schuld
Zijn positionering is ook gewoon dramatisch: Dit jaar voor zowel de poggio en Cipressa, in de etappe voor Cap Nez, gisteren ook weer.

Ik vind Roglic ook een prachtige renner maar zijn stuurmanskunsten en positionering is echt wel een probleem.

0
Aart van Woud 8 juli 2022 om 12:26

Prima dat hij dit zegt, maar waarom dit niet eens bij Roglic/Jumbo zelf aankaarten in plaats van via de media.

0
  • 1
  • 2

Net binnen

Populair

Materiaalzone