‘Saudisch investeringsfonds streeft naar 2026 als startdatum nieuwe wielercompetitie, Flanders Classic doet mee’
foto: Cor Vos
dinsdag 6 februari 2024 om 10:18

‘Saudisch investeringsfonds streeft naar 2026 als startdatum nieuwe wielercompetitie, Flanders Classic doet mee’

Sinds vorige week zingt het gerucht rond dat SRJ Sports Investments, een dochteronderneming van het Public Investment Fund (PIF) van Saoedi-Arabië, circa 250 miljoen euro wil steken in een nieuwe wielercompetitie. Het Laatste Nieuws schrijft nu dat de initiatiefnemers in 2026 hopen te beginnen met de nieuwe formule. De Vlaamse krant weet ook te melden dat organisator Flanders Classics meedoet aan het project.

Het is volgens HLN een bewuste keuze om in 2026 te beginnen met de competitie. Eind 2025 lopen namelijk de huidige WorldTour-licenties af, waardoor met een schone lei begonnen zou kunnen worden. Dit zou ook kunnen betekenen dat ProTeams die tijdens de huidige cyclus genoeg punten pakken voor een plekje in de WorldTour, alsnog buiten de boot vallen. Lotto Dstny wordt als mogelijk slachtoffer genoemd.

Woensdag en donderdag zouden er in London nieuwe gesprekken zijn over het zogenoemde ONE Cycling-project. Reuters meldde eerder dat Amaury Sports Organisaton (ASO), de organisator van onder andere de Tour de France, en RCS Sports, de organisator van onder meer de Giro d’Italia, niet betrokken zijn bij de onderhandelingen. HLN schrijft nu dat Flanders Classic wél meedoet. Deze organisator heeft onder meer de Omloop Het Nieuwsblad, Gent-Wevelgem, Ronde van Vlaanderen, Amstel Gold Race de Ronde van Zwitserland in handen.

Wat de WorldTour-ploegen betreft, zijn er volgens HLN de volgende teams aanwezig bij vergaderingen over het project: Visma | Lease a Bike, EF Education-EasyPost, Soudal Quick-Step, Alpecin-Deceuninck, Intermarché-Wanty, INEOS Grenadiers, Lidl-Trek en BORA-hansgrohe. UAE Emirates schuift niet aan, maar blijft de ontwikkelingen wel volgen.

Acht teams zijn volgens HLN niet aan boord: Astana Qazaqstan, Movistar, Jayco AlUla, dsm-firmenich PostNL en de Franse teams Groupama-FDJ, Arkéa-B&B Hotels, Cofidis en Decathlon AG2R La Mondiale. De ploegbaas van Movistar, Eusebio Unzué, heeft in gesprek met L’Équipe evenwel gezegd wel mee te praten. De positie van Bahrain Victorious wordt door HLN niet benoemd.

RIDE Magazine
26 Reacties
06-02-2024 10:40
Wegblijven bij die zandbak eigenaren, ze gaan 250 miljoen investeren in een sport waar de lokale bevolking totaal geen interesse in heeft.
Straks gaat alles in een super de luxe extreem dure streamdienst en weg is onze volkssport.

Als dit door gaat zouden de landen waar ze die wedstrijden willen gaan rijden, geen politie begeleiding meer moeten krijgen en geen toestemming van de lokale steden provincies en of landen om over de weg te fietsen als sport evenement.
    06-02-2024 11:23
    [i]Edit redactie: Niet doen.[/i]
    07-02-2024 02:29
    Uit. https://www.wielerflits.nl/nieuws/merijn-zeeman-juicht-komst-concurrent-red-bull-toe-echt-goed-voor-onze-sport/

    Meer sterke kapitaalkrachtige teams leveren groter level playing field op normaal gezien. En vooral een langdurig fundament onder een ploeg is belangrijk,

    Maarrrrrrr,
    Wanneer het plan met Saoedisch geld vorm gaat krijgen om een nieuwe competitie op te zetten met daarin aantal gekende monumenten en rondes ( die wel mee moeten mochten meeste teams kiezen voor die opzet) gaat mogelijk veel veranderen.
    Omdat,
    team eigenaren naar een model willen wat lijkt op de F1 of voetbal waarmee groter deel van het geld bij de teams terecht komt. Niet alleen vanwege een betere brede basis en zekerheid.
    Maar vooral omdat hun aandelen giga gaan stijgen. Kijk maar eens naar oude F1 team eigenaren die hun team verkochten, allemaal dik in bonus. Niet dat het over dezelfde bedragen gaat maar of een. PL (Bakala) of RPlugge etc, een 30 of 75 miljoen krijgen voor hun fiets BV of een 2 tot 5 miljoen maakt voor diegene die de dienst uitmaken nogal veel uit.

    * Behalve voor een Bakala zelf wellicht en een Redcliff, die zijn al miljardair.

    Dat, vooral dat gaat bepalen welke kant het op zal gaan en de UCI gaat dat niet stoppen wanneer het om miljarden investeringen gaat. Dan maken ze desnoods daar wel een alternatief WK erbij.
    07-02-2024 02:31
    En ook als gevolg en reactie op dit artikel;
    https://www.wielerflits.nl/nieuws/voormalig-organisator-van-tour-of-britain-failliet-na-verliezen-contract-van-britse-koers/
06-02-2024 10:47
Of het loopt met een sisser af, of ASO doet een tegenzet, maar er lijkt mij iets groots op til.
06-02-2024 12:24
Natuurlijk doet Flanders Classics mee als er flink veel geld te verdienen valt.
06-02-2024 13:14
Tja... op sommige plekken in de wereld hebben mensen meer geld dan hersenen. En te weinig zinnigs te doen met hun leven. Ik had begrepen dat op fietsen de doodstraf stond sinds Mullah Bin Banddhik met z'n theedoek tussen het voorwiel was blijven hangen en het allemaal hartstikke haram verklaard had. Maar wellicht is de liefde voor de tweewieler weer volledig opgelaaid en is die rotonde in Mekka binnenkort net zo iconisch voor de wielersport als de Arc de Triomf in Parijs. Ik ga de Houthi's bellen, die hebben laatst bij de F1 nog een leuke stunt uitgehaald. Wat Flanders Classics betreft: als je zo'n cultuurbewaker ben van België's volkssport nummber 1 dan zou je toch beter moeten weten. Als Salman bin Abdoel Aziz al-Saoed zo nodig wielrennen wil bezitten dan moet ie eerst maar eens 5 veldritten uitrijden.
    07-02-2024 02:41
    Hoe meer wielrennen Anglo Saksische invloed krijgt, mondialiseert, en er altijd een geldprobleem is.
    Sponsoren die regelmatig wegvallen. Organisaties van wedstrijden die het niet redden ( ronde in Britannia), etc zullen de grootste stakeholders, eigenaren teams en rijders hiertoe toe "dwingen".

    Wanneer ze de koers ook op TV krijgen met of zonder decoder maar voldoende exposure waardoor sponsoring op gelijk niveau blijft zoals nu plus de giga inkomsten uit die competitie. Een basis beloning plus de bonussen, premies is dermate hoog dat er teveel financiële voordelen voor die stakeholders om ervoor weg te blijven.
    Daarnaast is de impasse tussen ASO en UCI e.d. mede een reden om een andere weg op te slaan.

    Overigens gaat deze competitie niet over alleen koers in het midden oosten maar ook met bekende koersen in Europa. De vraag is alleen nog wie wat hoe wanneer en hoe gelden verdeeld worden.
    De Saoudisch hebben een zakmgekd en zullen hier en daar sowieso medewerking krijgen want meerjarig geld waardoor zwakke organisaties van ook klassiekers eieren voor hun geld kiezen.
06-02-2024 12:03
Ik vraag me af hoe dit moet gaan werken zonder de ASO en de RCS aan boord. De grote rondes kun je niet zomaar vervangen en de organisaties hebben genoeg politieke invloed om ervoor te zorgen dat een drieweekse koers in Italië, Spanje of Frankrijk niet de juiste vergunningen krijgt.
    06-02-2024 12:54
    Uiteindelijk willen die landen ook gewoon grote rondes in hun land. Zij moeten ook oppassen dat zij straks niet achterblijven als de ander (ASO(tour/vuelta) of RCS(giro) dus) wel instapt en ze verder gaan met tour/vuelta/zandbak of giro/Zwitserland/zandbak als grote rondes. De renners/teams zijn het belangrijkste en als die overstappen kunnen koersen er rap buiten vallen. Eventueel wordt een Tour de France dan vervangen door iets met een net wat andere naam.
    06-02-2024 13:28
    Het gaat werken als er alleen klassiekers in de competitie zitten. Tour de Suisse zal niet blij zijn met deze ontwikkeling.
    06-02-2024 20:45
    @Oude Indianentruc, ga je die alternatieve tour de france en de alternatieve Vuelta dan buiten Frankrijk en Spanje houden? Kort door de bocht maar waarom kan de tdF alles platleggen wat ze willen en krijg je in Nederland amper nog een wielerwedstrijd georganiseerd, het antwoord is volgens mij politieke connecties en het belang van de wedstrijd ?

    En het ASO heeft naast de tdF en de Vuelta twee van de monumenten in haar portefuelle, nog een pak rondes waarvan er enkele best wel wat naam hebben, een bergje klassiekers. En ze zijn qua omzet en winst een mastodont in de wielerwereld, die kunnen best wel op hun eentje concureren tegen een nieuwe competitie. En zoals ooit iemand stelde, als de toppers niet komen dan komen er wel anderen en die worden dan de nieuwe sterren.

    In elk geval heeft Plugge iets in gang gezet en ik ben benieuwd naar de uitkomst, heeft hij zijn hand deze keer overspeeld of krijg je een nieuwe competitie naast de huidige world tour. Etc...
    07-02-2024 02:50
    LOL, de macht van de ASO en RCS is niet eindeloos.
    Verder zal de RCS eerder omgaan dan de ASO. En de overheid in Frankrijk willen niet hun goudhaantje verliezen. Tbv Frankrijk promltie is de Tour heilig, economisch gezien. De ASO zal haar invloed aanwenden en bestuur aanvankelijk meekrijgen.

    Echter zodra de toppers er niet zijn en men in Spanje of Italië of elders graag meewerken aan een nieuwe grote ronde dan zal de Franse overheid en als gevolg lokaal bestuur voor die "nieuwe" TdF. Omdat het risico om die compleet te verliezen te groot is.

    Een flinke dot geld structureel in de teams en dus hoger gemiddeld inkomen peleton en vooral veel grotere inkomsten teams wat team eigenaren aanspreekt want minder elkmjaar sponsor gesodemieterd zal de zaak doen kantelen.
    Sterker stijgt daardoor de waarde van het wielrennen in die nieuwe competitie stijgt de waarde van de teams. Meer rijkdom voor de eigenaren bij verkoop.
    Zo ging het in het ijshockey, voetbal met champignons League, F1, motorraces Suoernike en GP's, en nog meer sporten.
06-02-2024 12:27
Op zich zou een nieuwe competitie best wel welkom zijn. De World Tour leeft niet bij de wielervolgers, dan was zelfs de Wereldbeker vroeger iets met meer prestige. Een enorme geldprijs (bv. jaarlijks 10 miljoen euro voor de eindwinnaar) zou ook een incentive kunnen zijn voor de grote renners om meer grote koersen te doen.
    06-02-2024 14:15
    Het moet gewoon duidelijker en makkelijker worden voor nieuwe kijkers om de sport te begrijpen. Want laten we eerlijk zijn, de kalender is nu één grote puinhoop. Er moet meer eenheid komen in de WT meerdaagses. Bijvoorbeeld alle meerdaagse wedstrijden 7 dagen van maandag t/m zondag. En uiteraard niet langer overlap in de WT races. Dan is het duidelijk en overzichtelijker voor de kijker.
06-02-2024 16:28
250 miljoen oogt veel maar over 3 jaar en 20 ploegen gespreid ziet het er al minder spectaculair uit. En dat is nog zónder organisatiekosten af te tekken…
Dit gaat Velon.2 worden, veel wind maar nooit storm…
    07-02-2024 03:04
    Moet er 100 miljoen bij of een garantie voor een tweede termijn voor 250 miljoen dan is dat voor SBM Salman Bin Mohammed geen enkel probleem wanneer hij meent er goede Saoedi promotie mee te doen.

    Voor diegene die klagen over mensenrechten etc. Dat is oude koek. Nee het land is er lang nog niet maar de veranderingen tov 10 jaar geleden zijn zeer groot en niet het einde.
    Men kan om meerdere redenen niet plots alles omgooien. Er leven ook erg veel conservatieve "stammen" die het Koningshuis omver willen werpen. Diegene dien vasthouden aan het Wahabisme en steun vinden bij het Moslim Broederschap. Dat begon vooral nadat er meer Amerikaanse troepen kwamen ten tijde vd Golfoorlog. Ongelovigen in het heilige land, zo zien de conservatieven dat.

    De laatste 10 jaar deed ISIS vele bomaanslag en etc. Diegene die men oppakte kregen vaak de doodstraf. Mijn idee. Immers nummer de duizenden in gevangenissen in Iraq en Syrië bij de Koerden weer men geen raad en wij willen ze niet terug.
    Dit land kan niet ineens omschakelen. Dan verliest men teveel steun in het land dus gaat het heel geleidelijk.

    Voor diegene die meer weten over het verleden en hoe oa Khashoggi omging met de veranderingen veroorzaakte hij onrust bij de conservatieven wat een sta in de weg werd tbv de modernisering. Daarom werd hij uit de weg geruimd. Dat klinkt hard maar in de geschiedenis en in bepaalde landen en vooral fasen van ontwikkeling zien je dat overal. Ook destijds alhier met de gebroeders de Wit en Saoedi Arabië komt uit eenzelfde periode alleen paar eeuwen later en zijn lampng niet de enigen hierin.
    Er is veel meer verklarend over aan te geven maar een goed verstaander begrijpt dit.

    Al ben in geen voorstander van meer koersen aldaar wat overigens niet de bedoeling is van deze competitie.
06-02-2024 11:04
Uiteindelijk zal het gote geld winnen, het is niet anders ....
06-02-2024 11:27
Dat UAE (en misschien ook Bahrein) niet betrokken zou zijn bij deze gesprekken is niet erg verrassend, gezien de geopolitieke/economische spanningen tussen SA en UAE:

https://www.businessinsider.com/saudi-arabia-vs-uae-middle-east-economic-power-supremacy-dubai-2023-9?op=1&r=US&IR=T
    07-02-2024 03:06
    Dat valt mee. Het is het midden oosten en war dit in BI over gaat is niet zo zwaar als het lijkt.
    Anderzijds trekken ze samen op tegen de Houthi en ook nemen ze min of meer dezelfde standpunten in mbt Hamas etc.
06-02-2024 11:52
Verleden jaar werd FC ook al genoemd. Die zien wellicht als kleine speler een mogelijkheid om te groeien, door hun koersen belangrijker te maken. Wellicht wordt de gehele boel wel overgenomen. Maar dan mis je natuurlijk nogal wat mooie koersen. Hopelijk gaan we niet zien dat teams straks moeten kiezen bij wie ze gaan rijden. Is de Ronde van Zwitserland eigenlijk uit te breiden naar een fatsoenlijke drieweekse?

Saillant detail: de Saudi Tour valt nu in elk geval nog onder de ASO
    07-02-2024 03:15
    Rondes zoals die van Zwitserland willen ze integreren in de competitie zoals meer bekende koersen.
    Sommige zullen afvallen, anderen zullen blijven en mogelijke nieuwe zich ontwikkelen.

    De ASO bijvoorbeeld kan wel eea willen maar het belang van de Franse regering is een ander belang dan dat van de ASO waardoor uiteindelijk Frankrijk kiest voor behoud van zijn goudhaantje mbt Frankrijk promotie.
    Het risico dat topploegen niet starten tbv de ASO die niet toe wil geven zullen de Fransen niet lang of niet nemen.

    De sponsoren halen veel exposure in de Tour wat een rol kan spelen wat de ASO uit kan buiten. Slaat de nieuwe competitie echt aan en haalt voldoende exposure zijn de sponsoren ook eerder om.
    Lopen een paar sponsoren weg maakt Saoedisch geld dat wellicht weer in orde. Voor SA is dit een aanvang om dit opmte zetten. Is er meer water bij de wijn nodig dan kunnen ze dat toepassen.
    Dat de Franse ploegen nog niet hier in mee zijn heeft uiteraard met chauvinisme en de macht van de ASO te maken. En daar willen er veel van af in het prof wielrennen.
06-02-2024 16:33
Eén golfspeler wiens naam, ik en waarschijnlijk heel velen onder u, niet kennen, kreeg onlangs een contract aangeboden voor een tornooi in de zandbak met een persoonlijk honorarium van meer dan 500 miljoen Euro. En de ganse wielersport zou voor 250 miljoen al vechtend over de straat moeten rollen ? En wat als de sjeik liever bmx ziet op wat heuveltjes in de woestijn? Dan ook 500 miljoen voor de bmx ? De vraag is of we we ons hart, ziel, geschiedenis en toekomst laten afkopen voor deze habbekrats of blijft er toch nog iets van eigenwaarde over voor onze sport ?
    07-02-2024 03:25
    Dat met die golfspeler geeft juist aan dat die 250 miljoen een eerste aanzet is om de nieren te proeven bij alle betrokkenen.
    Komt dit van de grond maar net niet e.d. omdat er gaten zijn dan zijn ze daar redelijk flexibel om eea wat dat betreft aan te passen.

    Er is daar een korte, een middellange en lange termijn plan tbv de ontwikkeling van het land naar een moderne maatschappij en economie (wat voor hun nog een hele stap vergt maar nooit zoals de onze met alle gekkigheid)

    In die plannen hebben ze projecten opgenomen die hiertoe bij kunnen dragen. Daar hebben ze goed over nagedacht en van alles bekeken zoals exposure, soort fans, volgers, publiek etc. Zij zien het de kracht van het plan om zoveel mogelijk van die projecten te doen slagen en daar hebben ze een giga pot geld voor gereserveerd.

    Overigens zijn er veel grote bedrijven die her en der sponsoren in de sport waar de Saoedisch al in investeren. Direct en of via fondsen waar ze fors in zitten. Ook dat helpt om die bedrijven mee te krijgen omdat die krampachtig vasthouden aan de ja maar, de TdF is voor ons erg belangrijk.
06-02-2024 17:40
Vooralsnog staat er toch nig niets over wedstrijden fietsen in het middenoosten?

Dit lijkt meer de geldschieter te zijn waar Plugge naar op zoek was om een eigen wieler-competitie te kunnen beginnen.

In het recente Jumbo-boek lees je tussen neus en lippen meer over dat bewuste idee
06-02-2024 11:14
[i]Edit redactie: Bedankt! We hebben het toegevoegd.[/i]

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine