Sanne Cant na tweede seizoenszege: “Het was een leuk rondje”

maandag 30 december 2019 om 14:58
Sanne Cant na tweede seizoenszege: “Het was een leuk rondje”

foto: Cor Vos (archief)

Het is nog niet het jaar van Sanne Cant, maar de wereldkampioene boekte vandaag wel haar tweede zege van het seizoen. De 29-jarige renster soleerde op overtuigende wijze naar de overwinning in Bredene, voor Anna Kay en Rebecca Fahringer. “Het was best een leuk rondje, ik heb me geamuseerd”, zo vertelde de winnares in het flashinterview.

Cant kwam met een ruime voorsprong over de finish, maar haar start was niet al te denderend. “Ik verloor niet veel later ook veel plekken tijdens de eerste modderstrook aan de materiaalpost. Toen vreesde ik even voor een slechte dag, maar ik kon op een gegeven moment naar de kop rijden”, zo blikt de Belgische terug op de cross.

“Ik reed vanaf dat moment gewoon mijn eigen tempo. Het is nog altijd maar mijn tweede zege van het seizoen, maar dit doet wel deugd. Het wad een leuk rondje, met veel draaien en keren en lastige stroken.” Cant hoefde in Bredene niet af te rekenen met de Nederlandse dames, maar maar het Angelsaksische duo Kay en Fahringer.

Reacties flag-gb Anna Kay en flag-us Rebecca Fahringer 
De jonge Britse kende een uitstekende start, reed zelfs even op kop, maar bleek niet sterk genoeg om de wereldkampioene te volgen. “Ik ben echt een fan van de modder. Het deelnemersveld was vandaag wat minder, waardoor we dichter bij elkaar zaten. Ik probeerde gewoon mijn eigen koers te rijden. Ik ben blij met het resultaat”, aldus Kay.

Kay wist in de slotfase Rebecca Fahringer achter zich te laten. “Ik hou echt van Bredene, gezien de combinatie van technische stukken en powerstroken. Ik dacht even aan de tweede plaats, maar Anna reed een betere wedstrijd”, zo vertelde een opgewekte Fahringer na de cross. “Dit is zeker mijn beste seizoen ooit, met elf UCI-zeges en een tweede plaats op het NK. Ik kijk al uit naar het WK.”

Dit artikel delen:

13 Reacties

Emergo 30 december 2019 om 17:21

Dat heb ik haar gisteren niet horen zeggen.

Maikel Vennix 30 december 2019 om 17:45

Komt omdat ze gisteren niet in de interviewtent was uitgenodigd… da’s alleen voor de dames die op dit moment vóóruit fietsen ipv achteruit.

In het land der blinden is eenoog koning. En in dit geval wint ze omdat de rest er niet is. Wie er niet is kun je natuurlijk niet verslaan. Maar de afgelopen crossen heeft Cant bewezen dat ze niet in staat is om een cross te winnen op het moment dat enkele van de (Nederlandse) toppers aanwezig zijn.

Ik ben echt benieuwd wat Cant gedaan heeft afgelopen zomer. Maar goed is het zeker niet geweest voor haar…

jan jansen 30 december 2019 om 19:08

Twee zeges die niet veel zeggen.

Ward 30 december 2019 om 19:50

Ik lees hier toch wel veel zure (persoonlijke) reacties richting Sanne Cant. Ik vraag me af wat ze jullie eigenlijk misdaan heeft, naast het feit dat ze geen goed seizoen rijdt. Ik kan me voorstellen dat ze daar zelf ook wel van baalt en dat ze het liever anders had gezien…

xistnc 30 december 2019 om 20:13

Welke reacties vind jij persoonlijk? Ik zie ze niet. Het gaat steeds om haar teleurstellende prestaties.

Maikel Vennix 30 december 2019 om 20:19

Zure reacties… of gewoon keiharde constateringen over een wereldkampioene die weinig tot niets laat zien in haar regenboogtrui. En soms doet de waarheid pijn, zeker als je wel een boontje hebt voor Sanne.

De reden daarachter? In mijn geval vind ik Cant vaak nog zuurder dan een augurk in een kist citroenen. Geen spontaniteit, ze lijkt nooit oprecht blij. En daarnaast wordt ze bijna tot in de hemel omhoog gepraat door Wuyts en Hereijgers. “Met haar formidabele techniek” terwijl ze een heel seizoen achteruit fietst.

Romāns Vainšteins 30 december 2019 om 20:31

Je zou maar echt zitten met het al dan niet aanwezig zijn van wielrenners ‘ spontane blijheid.

Ward 30 december 2019 om 20:52

@ Maikel Ik heb geen boon voor Sanne Cant. Maar ook geen augurk of citroen :)… Je kon mijn punt niet beter illustreren

Samlambeej 30 december 2019 om 21:16

edit wf: niet doen

john 31 december 2019 om 13:54

Zure reacties je bedoeld zeker haar foto,s waar alleen maar een zuur gezicht op staat

peervaneynthoven 31 december 2019 om 00:04

De wereldkampioene rijdt nog precies zo rond als 2 jaar geleden. Ze heeft echter niet het niveau van toen ze wereldkampioen werd. Er is echter ook wat veranderd. Ze is overvleugeld door een golf van jeugd die veel beter is dan zij ooit was. Ze kan dit niveau niet aan en zal het m.i. ook nooit bereiken. Het ligt treden hoger dan wat Cant kon toen zij er boven uitstak.

Kevin Lowagie 31 december 2019 om 10:15

Wie niet meedoet kan niet winnen. Ze was de sterkste vandaag en verdient de overwinning. Het klopt dat ze msh een heel klein beetje minder is dan voorgaande jaren, maar er zijn ook gewoon rensters met meer talent en techniek erbij gekomen. Is dat een schande? Ik dacht het niet, het is net de rijkdom van de damescross dat het niveau stijgt en nieuwe talenten opstaan. Sanne heeft zeker nog haar plaats daartussen. Weliswaar niet om vaak te winnen, maar er is niks mis met mooie ereplaats als je een goede cross hebt gereden.

Michelangelo 31 december 2019 om 13:38

@Kevin,
Helemaal mee eens dat ze de overwinning verdient heeft. Niks aan gestolen. En ook heeft ze gewoon haar plaats in de crosswereld. Maar je kunt toch ook niet ontkennen dat het wel een hele fletse regenboogtrui is dit seizoen.

Ik vraag me echt af wat er aan de hand is met Sanne. En ik denk dat ze nu op háár niveau aan het crossen is. Zoals ze dat ook afgelopen jaren heeft gedaan. Maar ik denk dat haar wereldtitels misschien ook wel een geflatteerd beeld hebben gegeven van het talent van Cant. Een titel in Luxemburg door een schuiver van Vos op een cruciaal moment. En vorig seizoen een kudde Nederlandsen die elkaar in de wielen reden. Ja, ze zat er wel, maar met een beetje slim koersen van de Oranje dames wordt ze daar nooit wereldkampioen. En valt ze op “haar” plek, net achter de allerbeste(n). En blijft enkel Valkenburg over, waar ze op een topdag simpelweg de sterkste was in koers. Met wat minder tegenstand dan nu of vorig jaar.

En dit seizoen zijn de talenten van vorig jaar helemaal doorgebroken. Waardoor het nog moeilijker is om te winnen. En ook de klassementen, aangezien er meerdere toprensters zijn die alle klassementscrossen rijden.

Ik verwacht ook niet dat ze dat extra stapje nog kan zetten. Ook al is ze stuurvaardig, ze mist dat laatste lepeltje talent in mijn ogen. Misschien daarom ook des te knapper wat ze heeft bereikt…

Headlines

Materiaalzone

Populair