Samuele Battistella is niet ongeschonden uit de Amstel Gold Race gekomen. Onderweg kwam de 23-jarige renner van Astana Qazaqstan hard ten val, waarbij hij zelfs voor enige tijd zijn bewustzijn verloor. Ook liep hij verschillende verwondingen in zijn gezicht op.
“Ik ben mijn geheugen kwijt over wat er gisteren in de Amstel Gold Race is gebeurd”, schrijft de beloftewereldkampioen van 2019 op zijn Twitteraccount. “Ik ben zo hard op de grond gevallen, dat ik twintig minuten of langer niet bij bewust zijn was… Gelukkig zei de medische staf in het ziekenhuis dat alles ‘oké’ was. Ik moet nu herstellen en blijf onder controle staan.
Battistella kwam na zo’n 150 kilometer ten val. Dat gebeurde op een rotonde. Behalve dat hij zijn bewustzijn verloor, liep hij ook meerdere verwondingen in zijn gezicht op, meldde Astana Qazaqstan na afloop van de Nederlandse klassieker. De Italiaan brak een tand en kreeg diverse hechtingen in zijn wenkbrauw en zijn bovenlip.
10 Reacties
20 minuten buiten bewustzijn? Dat is wel echt extreem lang.
Pfff, heftig. Wat mij betreft wordt het parcours van de AGR drastisch aangepast. Met zoveel obstakels is het eigenlijk schandalig dat de UCI het parcours heeft goedgekeurd. Ik weet wel, renners hebben ook een eigen verantwoordelijkheid. Maar dit is echt ongelukken opzoeken.
Dan kun je bijna niet meer in Nederland koersen. Al deze obstakels maken wielrennen gevaarlijk, maar maken het dagelijks verkeer juist heel veilig.
Heb je een dossier opgebouwd waaruit blijkt dat de valpartijen in de Amstel talrijker en zwaarder zijn dan in de omliggende koersen?
@thorsen: je conclusie klopt wat mij betreft. Voor de verkeersveiligheid prima, maar voor een wielerkoers zijn deze wegen niet meer geschikt. Dat betekent naar bredere wegen, minder draaien en keren (hetgeen zo karakteristiek is voor de AGR). Het karakter zal dan veranderen, maar liever dat dan ernstige valpartijen.
@Panache: nee, zeker geen dossier. Ik merk alleen als ik de AGR kijk, ik steeds van die oeh, aaah, pfff, momenten heb. Gaat vaak net goed. En dat haalt het plezier voor mij er deels wel uit. Wielrennen is een gevaarlijke sport, de renners zoeken het vaak ook zelf op (denk aan de snelle afdalingen), maar het straatmeubilair zorgt voor een extra risico in de koers waar ik niet van hou.
Ik geloof niet dat er in AGR meer (ernstige) valpartijen plaatsvinden dan elders. Ook in Vlaanderen is er veel gedrang bij het opdraaien van de klimmetjes om over PR nog maar te zwijgen. Zonder over cijfers te beschikken, denk ik dat valpartijen in PR tot veel meer en ernstiger letsel hebben geleid dan in welke andere klassieker dan ook.
Wat een onzin mbt die valpartijen. Baskenland ook maar afschaffen? Als ik zag wie daar vorige week wel allemaal niet zwaar vielen…
Denk dat als ze iets aan de auto’s doen langs het parcours dat het genoeg moet zijn.
Ik ben niet meteen voor parcourswijziging, straatmeubilair vervangen, de koers afschaffen etc. Zoals kasseien bij Roubaix horen kenmerkt de Gold Race zich met lastige weggetjes, rare snelheidsvertragers, onoverzichtelijke bochtjes.
Astana zit echt flink in de lappenmand. Wekenlange hoogtestage waren weer voor niks voor deze Battistella. Echt heel zuur
Renners en vooral ploegleiders worden de dag voordien gebriefd op de ploegleidersvergadering. Tegen straatmeubilair kan je enkel maar beveiligen met crash-protections en boplan totems.
Wat wel een onbekende is voor elke renner en volger zijn geparkeerde auto’s en tegenliggers. En vooral die geparkeerde auto’s vormen al jaren een probleem in de AGR. Kan de overheid (politie) daar echt niks afdwingen ? Of moeten er eerst slachtoffers vallen ?