Oomen baalt van missen Tour de France: “Het alternatief is echter heel mooi”
foto: Cor Vos (archief)
donderdag 2 juli 2020 om 09:56

Oomen baalt van missen Tour de France: “Het alternatief is echter heel mooi”

Sam Oomen hoopte in zijn vijfde seizoen als prof op zijn debuut in de Tour de France, maar de pientere Brabander zal zijn debuut in de grootste wielerwedstrijd ter wereld met nog een jaartje moeten uitstellen. “Ik weet niet waar het mee te maken heeft”, aldus Oomen. “Maar nu ik alles heb laten bezinken: het is heel jammer dat ik geen Tour de France rijd.”

Toch kan de Nederlander, die via de Tour de l’Ain en het Criterium du Dauphiné toewerkt naar de Giro d’Italia, ook niet ontevreden zijn met zijn nieuwe programma, zo laat hij weten aan De Telegraaf. “Het alternatief wat me is voorgeschoteld, is echter heel mooi. Zo kan ik er met Wilco Kelderman en Michael Matthews een prachtig laatste optreden voor de ploeg van maken.”

Oomen is eindelijk weer helemaal fit, nadat hij in 2019 werd geteisterd door blessures. Alhoewel hij de onzekerheid nog met zich meedraagt, hoopt de Brabander hoge ogen te gooien in de Giro d’Italia. “Het is lastig te bepalen waartoe ik over drie maanden in staat zal zijn. Hopelijk krijg ik vertrouwen in mijn fysieke gesteldheid en slaat het om in mentaal vertrouwen. Dan weet je nooit wat er mogelijk is. Het lijkt me geweldig weer aan het front mee te kunnen doen.”

Wilco Kelderman
Wilco Kelderman mikte in tegenstelling tot Oomen al het gehele jaar op de Giro d’Italia. “Ik kijk er echt naar uit”, aldus de Barnevelder. “Mijn aandacht blijft (ondanks de geruchten dat Kelderman de ploeg zou verlaten, red.) op goed samenwerken met mijn coach. Dat loopt het hele seizoen voortreffelijk, daarom ben ik super gemotiveerd om me te laten zien. Ik voel me erg goed.”

Kelderman zal zich in de Ronde van Polen, de Ronde van Lombardije en de Tirreno-Adriatico voorbereiden op La Grande Partenza. “Genoeg wedstrijden om me klaar te stomen, dus”, eindigt hij. “Ik heb er niet zoveel problemen mee dat we zo lang hebben stilgelegen, omdat ik dit vaker aan de hand heb gehad met lang durende blessures. Ik wil straks presteren op het niveau van 2017, toen ik vierde werd in de Vuelta.”

RIDE Magazine
32 Reacties
Sorteer op:
2 juli 2020 10:03
Het lukt zelfs innovatieve teams als Sunweb blijkbaar niet om vertrekkende renners in te zetten op basis van wens en noodzaak.
2 juli 2020 10:05
Wat een kansloos verhaal zeg. Wat maken ze er bij Sunweb een gruwelijk potje van. Een ballenploeg naar de Tour, een ballenploeg naar de Vuelta, en tegen hun zin in alle toppers naar de Giro.
    2 juli 2020 10:06
    Idd. Wat een wanbeleid joh.
    2 juli 2020 13:15
    Waarschijnlijk omdat ze van Giro organisatie als ze met hun "toppers" komen een flinke duit extra kunnen incasseren. In dat geval de juiste keuze.
2 juli 2020 10:15
Logisch dat je liever met Benoot, Hirschi, SKA, Bol enzo naar de Tour gaat als die jongens wel in je ploeg blijven rijden. Ook logisch dat je jonge gasten die je wilt ontwikkelen de kans geeft in een grote ronde (daarvoor kiezen ze dus de vuelta uit).

Enige onlogische vind ik het verhaal van Matthews, maar wellicht hebben ze besloten dat ze hem ook willen laten gaan. Deze kansloze ploeg begon in ieder geval behoorlijk goed aan het seizoen in 2020.
    2 juli 2020 10:37
    Oneens, waarom laat je gasten met een jaar contract dan niet gewoon gaan? Snap hier niks van. Het zijn nog steeds de renners van Sunweb die, neem ik aan, alles voor de ploeg geven. Ook een sponsor wil nog steeds exposure en een Oomen komt in bergritten echt wel heel ver hoor, ik denk zelfs wel minimaal 1 etappe. Het slaat gewoon nergens op dat je jongens met een aflopend contract niet opstelt in de Tour. Ik snap wel dat je de renners die in de toekomst voor je ploeg rijden ook een mooi programma wil geven, maar voor een Hirschi was een Giro ook een mooie koers geweest. Ik zou het wel weten, nooit voor Sunweb tekenen. Zodra je daar een aflopend contract heb word je opgesteld in allemaal koersen waar je niet wil starten. Ook al ben je de ploeg al 5 jaar trouw.
    2 juli 2020 10:48
    Ja inderdaad, gezien zijn blessure, en alle etappe overwinningen die Oomen tot nu toe al heeft behaald, lijkt minimaal 1 etappe me wel een terecht uitgangspunt. Oomen heeft veel meer te zoeken in de Giro als in de Tour.
    2 juli 2020 11:35
    Sam Oomen PCS
    Top uitslagen:
    GC Tour de l'Ain ('16)
    9th GC Giro d'Italia ('18)
    3rd GC Critérium International ('16)
    GC Rhône-Alpes Isère Tour ('15)
    Etappe Tour de l'Ain ('16)
    7th GC Tour de Suisse ('18)
    7th GC Tour de Pologne ('17)
    5th GC Volta ao Algarve em Bicicleta ('19)
    Paris-Tours Espoirs ('15)
    9th GC Tirreno-Adriatico ('19)

    Maar neehoor, een etappe in de tour is onrealistisch... In 2018 (toen was hij 22) 14 in LBL, 9e in de Giro, 14e WK. Wat een onzin. Als Dylan Teuns het vorig jaar kon, dan kan Sam Oomen het dit jaar zeker.
    2 juli 2020 12:32
    Een vergelijking met Teuns vind ik raar. Dat zijn 2 totaal verschillende types, Teuns is iemand met een uitgesproken specialisme om het af te maken (explosief op het korte steile klimwerk) en Oomen is een typische alleskunner zonder specifieke wapens om af te werken, à la Kruijswijk.
    2 juli 2020 13:42
    @ bomb ba: Dat is bij alle ploegen hetzelfde. Niet bijtekenen is geen grote wedstrijden meer. Ik volg het wielrennen al een halve eeuw en ken voorbeelden genoeg van renners die een ploeg zouden gaan verlaten al in dienst reden van renners van andere ploegen. Zelfs niet alleen voor hun nieuwe ploeg maar gewoon voor renners die in de koers het meeste geld over hadden voor tijdelijke hulp. Dit fenomeen is op een WK nog veel vaker de praktijk. Je denkt toch hopelijk niet dat beroepsrenners een WK selectie ambiëren omdat ze zo graag voor de eer van hun land willen uitkomen?
    2 juli 2020 14:19
    Oomen met Teuns gaan vergelijken... nu heb ik het wel allemaal gezien denk ik. Teuns is geen klimmer/klassementsman, maar een puncheur die erg goed bergop rijdt. Eigenlijk veel meer te vergelijken met Alaphilippe (maar dan minder goed).
    2 juli 2020 14:58
    Oomen heeft gewoon nog nooit blijk gegeven van als eerste het wiel over de meet kunnen drukken, dat staat los van mooie korte ereplaatsen opdreunen.
    2 juli 2020 17:29
    Het komt hier wel vaker voor dat jullie gewoon niet zien wat er staat. Waar vergelijk ik Oomen en Teuns? Ik zeg alleen maar, op basis van kwaliteit, dat als Teuns een etappe in de Tour kan winnen, Oomen dat ook kan. Dat Teuns meer een puncheur is en qua kwaliteiten meer op Ala lijkt snapt iedereen. Het punt van Romans snap ik, maar als jij nooit hebt gefocust op je wiel als eerst de streep over te duwen, is dat natuurlijk ook een ander verhaal. Ik probeer hier alleen maar mee aan te tonen dat Oomen goed genoeg kan klimmen om te winnen in een vluchtersgroep.
    2 juli 2020 21:33
    Nee, je lijkt gewoon niet goed te beseffen dat wat Teuns anders maakt dan Oomen, niet zozeer te maken heeft met de "kwaliteit" van beide renners, maar met hun "eigenschappen", en dat Teuns dus gewoon altijd meer kans maakt op ritwinst omwille van die eigenschappen.
2 juli 2020 10:19
Yep, ik snap Keldermann naar de Giro, daar liggen zijn kansen, Oomen tot op zekere hoogte ook, dat zou een mooie tandem zijn.. maar je kunt beide renners maar 1 keer inzetten waar ze het sterkste zijn. Oomen zou beter de Vuelta doen voor het klassement en de Tour in ondersteuning / vrijbuiter

Bol kan het goed doen in de Tour maar is niet bewezen op dat niveau. Vooralsnog zou de Tandem Benoot & Matthews erg goed moeten kunnen werken in de Tour. Daarna zou Bling de klassiekers kunnen doen.

Sunweb is te opportunistisch: ze denken dat ze met de tijdrijders en Cees Bol de toekomst in handen te hebben: dat klopt wellicht maar dat is voor de komende jaren. Waarom wil je niet nu prestaties voor het hele team? Ookal rijden ze volgend jaar elders? De gedachte is krom, niemand van de Tour ploeg heeft een wapen, een skill die succes garandeert. Matthews heeft bewezen het in de Tour te kunnen.
2 juli 2020 10:35
Serieuze vraag : is het zo dat ze een bijna volledig nieuwe ploeg gaan bouwen volgend jaar rond Bardet en is dit hele selectie gedoe een manier is om duidelijk te maken dat er geen plaats meer is voor onder meer Oomen (die al aangeeft naar Jumbo te gaan), Kelderman, Matthews en Haga ? Anders is het echt niet te begrijpen.
    2 juli 2020 11:40
    Tja, zelfs al haal je Bardet, die gaat niets doen in de klassiekers en sprint etappes. Je hebt meer nodig. En, met Benoot heb je een een renner die ook kopman kan zijn maar een ideale knecht is voor Bardet: wat betekent dat voor zijn ambities?
    Met Bardet heb je nog geen winnaar in huis, hij kan veel, behalve winnen, beetje als Benoot. Een ploeg heeft een winnaar nodig om Bardet te kunnen verantwoorden. Ik zie alleen Matthews (als het meezit) en wellicht Wordt Cees Bol een veel winnaar.
    2 juli 2020 12:04
    Jaren weigeren om een fatsoenlijke ploeg rond Dumoulin te bouwen maar dan wel gaan bouwen aan een ploeg rond Bardet? Dat zou pas absurd zijn. Ik zie het echter zo gebeuren bij dat Sunweb.
    2 juli 2020 13:40
    Ik verwacht dat Kelderman blijft, hij heeft zich in tegenstelling tot Oomen in podcasts lovend uit gelaten over de lijn die Sunweb heeft uitgezet en zijn eigen rol daarin. Ze kunnen Kelderman en Bardet samen met de jonkies en Routiniers zoals Roche en Matthews weer bouwen aan een verse klassementscluster.

    Oomen heeft zich op diverse momenten teleurgesteld uit gelaten over diverse keuze van het team. Dan sta je met een aflopend contract als opvulmateriaal in de boeken. Blijkbaar was er in de Giro nog plek voor Sam.
    2 juli 2020 13:44
    Volgens de ploeg hebben ze Oomen en Kelderman geen aanbieding gedaan.
    2 juli 2020 14:40
    @KnightBiker
    Bardet heeft anders toch een goede track record in Luik (3e, 6e, 6e), Lombardije (4e) en ook op dat WK waar Valverde kampioen werd (daar was Bardet 2e). Hij werd ook al 2e in Strade Bianche. Dat hij niets zal presteren in klassiekers is een overdrijving. Alsof Matthews de zeges aaneenrijgt in San Remo (pas 1x in dezelfde tijd als de winnaar gefinished in een wedstrijd die hem perfect zou moeten liggen).
    2 juli 2020 14:42
    "Jaren weigeren om een fatsoenlijke ploeg rond Dumoulin te bouwen maar dan wel gaan bouwen aan een ploeg rond Bardet? Dat zou pas absurd zijn. Ik zie het echter zo gebeuren bij dat Sunweb"

    Dus als je iets fout doet (of niet optimaal goed), dan moet je het vervolgens opnieuw fout doen om te tonen dat je rechtlijnig bent? Wat een rare redenatie.
    2 juli 2020 18:52
    @morgenstern
    In de Podcast van “in het wiel” sprak Kelderman zich verbazingwekkend lovend uit over het opleidingsprogramma van Subweb en zag zich hierin een rol weggelegd. Ook sprak hij nederig over zijn eigen kwaliteiten. Ik denk dus dat hij overeengekomen is om als wegkapitein te kunnen blijven voor de jonge klimmers.
    2 juli 2020 19:10
    Berichten vanuit de ploeg (via woordvoerder aan AD) waren dat ze Kelderman geen aanbieding hebben gedaan. Ze zouden ruimte moeten maken voor Bardet en renners die hij mee wil nemen.
2 juli 2020 10:42
Het is moeilijk in te schatten welke redenatie er achter deze beslissing schuilt.

Misschien houden ze er wel rekening mee dat er een kans bestaat dat de Giro dit jaar niet doorgaat vanwege een heropleving van het virus in het najaar, terwijl de tour. nog net wel gereden wordt. In dat geval zouden de Giro-renners een grotere kans hebben dat hun seizoen verloren is dan de Tour-renners. En het is natuurlijk slim om renners die volgend jaar vertrekken het risico te laten dragen dat hun ontwikkeling stilvalt, terwijl je de renners die blijven (Bol, Benoot, Hirschi, etc.) de kans geeft dat ze dit jaar wel degelijk een stap zetten in hun ontwikkeling.

Voor Oomen denk ik dat het prima is om de Giro te rijden (in een vrije rol) - als deze doorgaat. Zo niet, dan is het best een ramp voor zijn ontwikkeling, twee jaar nauwelijks koersen.
    2 juli 2020 11:42
    + 1, maar als Keldermann op zijn fiets blijft zitten is hij kopman door zijn betere tijdrit & 3 tijdritten in de Giro. En moet Oomen knechten, wat ook niet slecht is.
    Wel is het gek dat de 2 mannen die een klassement kunnen rijden beide in de Giro zitten: de Vuelta wordt helemaal zwak bezet by Sunweb lijkt het.
2 juli 2020 11:32
Je hoort toch wel heel wat teleurstellingen van renners die de Tour niet mogen rijden. Niet alleen bij Sunweb. Dat gaat straks nog veel wrijving geven bij transfers
2 juli 2020 11:35
@horsm
zou zo maar kunnen inderdaad
    2 juli 2020 13:26
    Inderdaad zou zo maar kunnen en wat ik eerder aangaf is ook een mogelijkheid (: extra "startgeld" in de Giro krijgen als ze met de de renners komen die de Giro organisatie wil.) Veruit de meeste exposure voor sponsoren is de Tour maar dan wel een Tour in juli. Dat is met die volgepropte en verschoven kalender maar afwachten of dat nu ook zo is. Ook een mogelijkheid is misschien dat Sunweb als sponsor afhaakt en voor de toekomst het ploegmanagement al een andere geldschieter achter de hand heeft en dan anders zal omgaan met de samenstelling van de Tourploeg.
2 juli 2020 14:55
Wel koddig om te zien dat de redactie meent de volgens hen ruim aanwezige hersencapaciteit van Oomen te moeten benadrukken. Qua koerspienterheid is het nog een min of meer onbeschreven blad in ieder geval, wie weet zijn ook wij na de giro allemaal wat wijzer op dat vlak.

Kraakhelder is dat vertrekkers geen tour mogen rijden hier bij Sunweb, het zijn de langer vastgelegde talenten die het moeten doen. Het is een keuze die eigenlijk wel te billijken is.
2 juli 2020 20:57
Ik dacht dat voor 1 augustus helemaal niet onderhandeld mocht worden over een transfer. Maar nu lees ik er regelmatig iets over. Iemand die weet hoe dat zit?
    2 juli 2020 22:26
    Ja.

    Er wordt gewoon onderhandeld en gedeald en dat lekt via via uit. Dan krijg je dat eikelige spelletje van ‘nu rij ik hier, straks hoor je meer, misschien’.

Reacties zijn gesloten.