Sam Bennett fulmineert over dranghekken: “Onacceptabel”

zaterdag 17 augustus 2019 om 11:08
Sam Bennett fulmineert over dranghekken: “Onacceptabel”

foto: Cor Vos

Sam Bennett kan weinig begrip opbrengen voor de dranghekken die zijn gebruikt in de finale van de vijfde etappe van de BinckBank Tour. Op zijn social media foeterde de winnaar van de eerste drie ritten over de uitstekende poten van de omheining.


Eerst feliciteerde Bennett zijn concurrent Álvaro José Hodeg met diens sterke sprint en ritzege, maar daarna stak hij van wal over de dranghekken. “Ik zou graag het denkproces willen weten achter de dranghekken op tweehonderd meter van de streep. Deze sport is al gevaarlijk genoeg, we koersen in een finale als deze boven de zestig kilometer per uur. Dit is onacceptabel!” Om zich vervolgens te richten op rennersvakbond CPA: “Laat van je horen.”

Bennett voegde een video van de slotfase toe aan zijn tweet, waarop ook een val te zien is van Moreno Hofland, Alex Kirsch en Heinrich Haussler. Op de beelden zijn de dranghekken met uitstekende poten duidelijk te zien. Het is niet de eerste keer deze editie van de BinckBank Tour dat de veiligheid wordt aangekaart. Na de derde etappe met aankomst in Aalter zwol de kritiek aan op het parcours dat te onveilig zou zijn door de smalle wegen en vele bochten.

Dit artikel delen:

46 Reacties

Chrys 17 augustus 2019 om 11:11

Zag het gisteren al. De persoon die die hekken een goed idee vond is echt achterlijk. En als je ze gebruikt zet je ze op de stoep/naast de weg.

xistnc 17 augustus 2019 om 11:20

Toen hij drie keer won, heeft de organisatie hem nog gebruikt als ‘getuige’ dat het allemaal prima in orde was.

Silent Hill 17 augustus 2019 om 11:27

Die hekkens zijn gevaarlijk. Maar zoeken de renners soms zelf het gevaar niet op ? Bennett zit op een gegeven moment links van Hodeg, en duikt dan plots toch in het gat rechts, vlak langs de hekkens. Op de luchtbeelden is dat heel duidelijk te zien. Waarom sprint hij niet gewoon verder links ? Daar had hij ruimte zat.

aardappeljager 17 augustus 2019 om 11:34

Wat nu. Bennet was eerder de gequote man om aan te geven dat het allemaal wel meeviel met de veiligheid

Edit: wat hierboven al genoemd is zie ik nu

Poeksel 17 augustus 2019 om 11:35

Weet iemand wat de reden is dat deze dranghekken nog gebruikt worden? Zijn ze relatief goedkoop? Makkelijker in gebruik? Valt het gevaar (volgens de organisatie) wel mee? Of is het puur laksheid?

aardappeljager 17 augustus 2019 om 11:37

Lijkt behoorlijk bewust. In de laatste meters zie je ze niet meer. Wat de reden hierachter is weet ik niet, maar gok op een kostenplaatje

xistnc 17 augustus 2019 om 11:44

Kan te maken hebben met de verdeling van de taken tussen Golazo en de plaatselijke organisatie.

limburgia 17 augustus 2019 om 14:44

Er bestaan hekken met platen i.p.v. pootjes.

Jasper van Grieken 17 augustus 2019 om 15:08

Ik schakelde relatief laat in, net voor het inrijden van de laatste ronde en toen zei ik al: ‘als dat maar goed gaat met die pootjes, drempel en bocht aan het einde van de etappe.” Wij zijn hier nog leken en dan mag je verwachten dat de betrokken personen hier meer verstand van zouden moeten hebben. Je zou snel denken dat deze hekken goedkoper zijn of dat ze deze nog ergens hadden staan.

Offtopic: wie deze hekken goedgekeurd heeft zal vast wel nauwe banden hebben met het parkeergarage Wormerveer en het AZ stadion….

Harry Q 17 augustus 2019 om 11:54

Het lijkt er op dat de organisatie te weinig “bord-sponsors” heeft om ook de dranghekken op ca 200 meter en daarvoor goed van te voorzien. Door de bekleding van de hekken op 100, 50, 25, 10, 5 meter met schuine bord sponsors valt minder op dat ook die hekken pootjes hebben.

nickdt 17 augustus 2019 om 12:04

Als de hekken er niet staan, gaan ze ook zeuren.
En toen Bennett won, hoorde je hem niet, dus kan hem ook niet serieus nemen.

Jerwie 17 augustus 2019 om 12:36

Toen stonden er ook andere hekken.

nickdt 17 augustus 2019 om 13:38

Ja, echt niet, want dan je ze overal gebruiken. Gewoon als organisatie huren tot einde van je ronde.

jsprunk 17 augustus 2019 om 12:18

Een hek zonder pootjes blijft niet staan?
De laatste serieuze bocht was op 1.5km, ik vind het logisch dat je daarna hekken neer zet.

Over het hoe: uiteindelijk is er weinig budget en is het allemaal vrijwilligerswerk. Er is weinig draaiboek voor zoiets, zeker vanuit de overkoepelende organisatie. Vorig jaar heb ik zelf de hekken nog neergezet in Venray, daar was veel eigen inzicht en interpretatie bij, terwijl er niemand was die zoiets eerder had gedaan en de mensen waar ik mee liep geen enkele deelnemer op konden noemen.

Sauerpraum 17 augustus 2019 om 13:19

Dachg ik wel al. Hoog tijd dat er binnen de koersorganisatie een supervisor wordt aangewezen die dit soort zaken aanstuurt. Mensen zonder oog voor de koers kun je dit niet kwalijk nemen. De organisatie wel. Kan me goed voorstellen dat er een officiële waarschuwing zou moeten volgen voor dit soort ‘fouten’.

jsprunk 17 augustus 2019 om 13:38

Tsja.. en waar haal je de budgetten vandaan om voor elke etappe overal een supervisor te hebben?
Als dat iemand is die met de ronde mee reist, heb je er niks aan: die komt te laat om de plannen in werking te zien.
We hadden vorig jaar een vrijwilligersbijeenkomst 6 dagen van tevoren en de lokale hoofdorganisatie had nog steeds niet alle info van Golazo gekregen (en ik begreep dat allerlei zaken steeds gewijzigd werden), dus dan is het ook moeilijk om een paar honderd vrijwilligers effectief aan te sturen.

Polleke 17 augustus 2019 om 12:23

Die ‘nadar-hekken’ bestaan al net zo lang als er wielerkoersen gereden worden…als je er zo dicht bij moet komen dat je ze raakt ligt het aan iets anders…niet aan die specifieke hekken…

kielabokki 17 augustus 2019 om 12:31

Nadar is best wel een fascinerend woord. Waar is dat van afgeleid?

kielabokki 17 augustus 2019 om 13:23

In België worden dranghekken soms nadarafsluitingen genoemd, naar de 19e-eeuwse fotograaf en ballonvaarder Nadar. Deze steeg op 26 september 1864 op met zijn kolossale ballon Le Géant vanaf de Kruidtuin. Om de volkstoeloop op afstand te houden had burgemeester Jules Anspach de straten laten afzetten met speciaal voor de gelegenheid gemaakte dranghekken, die daarna als barrières Nadar door het leven gingen. De anarchistische ballonvaarder was er niet bijzonder door vereerd.

Barry Batsbak 17 augustus 2019 om 13:56

Geweldige anekdote Kielabokki, dank voor het posten.

kielabokki 17 augustus 2019 om 14:04

Vonnikook. totaal onverwachte verklaring. :-)

Ward 17 augustus 2019 om 14:41

Verrassend, bijna te mooi om waar te zijn :)

Covadonga 17 augustus 2019 om 12:29

Hij fulmineert. Waar halen jullie het vandaan? Moeten jullie af en toe moeilijke woorden gebruiken of zo?

VerstandOpNul 17 augustus 2019 om 12:46

Ja precies.. zitte een beetje op te scheppen met uw mavo diploma..

HennieK 17 augustus 2019 om 15:30

Beetje opvoeding voor de minder ‘belezenen’, mag best! ;-)

Gilberto 17 augustus 2019 om 16:41

Ik dacht dat hij gespuugt had naar toeschouwers :D

skylimit 17 augustus 2019 om 12:29

2km stootkussens of 2km strobalen of 2km lage windschermen plaatsen, of inderdaad op de stoeprand / wegafschijding c.q. verhoging plaatsen indien aanwezig.
Misschien kan er ook een rode of blauwe lijn getrokken worden aan beide zijkanten van de weg, als er renners over die lijn gaan, volgt terugzetting / diskwalificatie in de etappe-uitslag. Renners doen er ook goed aan de hand in eigen boezem te steken.
Het zal wel de periode zijn om te zeuren.
In Noorwegen moeten ze voor van Poppel ook de graskanten van asfalt voorzien, de weg was nog niet breed genoeg…

jp.vanoosterhout 17 augustus 2019 om 12:43

eerlijk gezegd vind ik ze ook gevaarlijk !er moeten toch wel hekken zijn met pootjes alleen aan de binnenzijde.

rahimns 17 augustus 2019 om 13:52

Die waren er ook… alleen in de laatste 200 meter

debarreman 17 augustus 2019 om 12:56

Misschien moet de KNWU eens investeren in een paar kilometer veilig hekwerk dat door organisaties tegen een vriendelijke prijs kan worden gehuurd. Nu hangt het van goedwillende amateurs aan elkaar.
In dit BB-tour geval lijkt het mij eerder dat de juiste hekken op waren en toen heeft men voor dit type hek gekozen.

Joachim Agostinho 17 augustus 2019 om 12:58

Al met al zal de sponsor niet blij zijn met de diverse kritieken, grote kans dat Jos’ wens om het te degraderen tot een kermiskoers, er vanzelf zal komen.

Treenert 17 augustus 2019 om 13:14

edit wf: niet doen

rahimns 17 augustus 2019 om 13:58

Waarom zo reageren… als een renner dit aankaart moet je dat gewoon serieus nemen. Die gasten leggen hun leven letterlijk in de handen van de organisatoren en als er maar iets gedaan kan worden om de sport minder gevaarlijk te maken moet je daar naar kijken en handelen. Echt schandelijk dat je zo durft te reageren van je bank.

Ward 17 augustus 2019 om 13:28

Hij heeft natuurlijk gewoon een punt. Als er gesprint wordt, moet het soms door een klein gaatje. Met deze dranghekkens is het gewoon levensgevaarlijk. Niet te verantwoorden. En dat de veiligheid nu een gevoelig punt is, kunnen we ons ook wel inbeelden toch?

wielrenner 17 augustus 2019 om 13:47

Vroeger wisten we niet beter, heb zelden een valpartij meegemaakt door die uitstekende poten. Wel zelf tijdens een eindsprint eens langs die rekken geschuurd maar dan hield je gewoon in. Maar ja nu verliest Bennett en dan ligt het kennelijk aan de hekken….

Ligthning 17 augustus 2019 om 13:49

Is inderdaad on-aan-vaard-baar ! Reeds jaren geleden werden deze hekkens gebannen, tenminste met uitstaande poten (klauwen) op de rijweg. Deze mogen er alleen staan als de poten afgedekt zijn. De organisatoren, die reeds eerder kritiek kregen wegens het gevaarlijke parcours, gaan hier zwaar uit de bocht (sic). En zoals steeds blijft het oorverdovend stil bij zowel de UCI als de rennersvakbond. Tijd om eens een echte, onafhankelijke rennersvakbond op te starten.

rahimns 17 augustus 2019 om 13:54

Waarom de veilige dranghekken alleen in de laatste 200 meter en niet in de laatste kilometer. Op internet zoekend zijn ze qua verhuurprijs niet eens zoveel duurder.

Random wielerliefhebber. 17 augustus 2019 om 14:31

Volgensmij als je goed kijkt zijn de hekken in de laatste 200m ook normale hekken, alleen het reclamebord zit over de pootjes heen.

Ik vind dat in sprint etappes de laatste 5 kilometer gewoon verplicht de veilige dranghekken zonder uitsteeksels moeten staan, levensgevaarlijk dit. Vandaag weer een paar erdoor gevallen en in Luxemburg ook.

peervaneynthoven 17 augustus 2019 om 14:46

@rahims ” Die gasten leggen hun leven letterlijk in handen van de organisatoren”. Klopt, maar ook de renners zelf dienen eindelijk eens in de spiegel te kijken en te zien dat zij zelf ook schuldig zijn aan het veroorzaken van valpartijen en onveilige en (levens) bedreigende situaties. Alleen al het achterom kijken (waar hun kopman zit) in een sprint naar de meet of een belangrijk punt of versmalling in de koers (Pucci/Dumoulin), het maar blijven volharden om fietspaden te gebruiken om verderop door invoegen weer andere collega’s in gevaar te brengen, onoplettendheid waardoor je tegen het achterwiel van je voorganger rijdt met een valpartij tot gevolg, in volle sprint van rechts naar links door de sprintende meute te “manoeuvreren”, in gaatjes te duiken die alleen door muizen zijn te benutten, laat staan voor renners op een fiets, afdalen op de bovenbuis (voorbeeld voor kinderen?). En zo zou ik nog wel even door kunnen gaan.Dat Bennet begaan is met de veiligheid van een parkoers is een prima zaak maar dan vraag ik hem ook om zijn collega’s op hun gedrag tijdens de koers aan te spreken.

rahimns 17 augustus 2019 om 15:31

Eens dat renners zelf er ook een hoop aan kunnen doen om het veiliger te maken maar dat ontslaat de organisatie van een koers en zeker van een WT koers om er alles aan te doen om ongelukken te voorkomen.

kleomantre 17 augustus 2019 om 15:57

Vorig jaar was er toch een die een zwabber maakte door te zitten op zn bovenbuis en crashte en vanuit de kopgroep weer in peloton kwam. Kon daar wel mee lachen, had misschien nog een graadje erger mogen uitpakken.

Misschien dat het een idee is om eens een betrouwbare (niet als in Tour-jury) VAR toe te voegen en zitten op bovenbuis bestraffen met uitsluiting ongeacht wie je bent. Omroepen in de wagen, “he’s out”. Datzelfde doen met fietspaden en trottoirs opzoeken (tenzij je echt uit moest wijken). Nu is dat allemaal van dat halve gebeuren. Ook waarschijnlijk een goed idee om ploegleiderswagens weg te halen en enkel neutrale materiaalmotoren te laten rondrijden, iig zoveel als kan. De ploegleiders kunnen dan net zoals een var vanachter een hoop schermen en datagrafieken (op basis van gps etc) aanwijzingen geven.

peervaneynthoven 17 augustus 2019 om 20:21

@rahimns. Nee, maar dat zeg ik ook niet in mijn reactie. Overigens heel bizar dat Bennett tijdens zijn tijdrit vandaag in de Binck Bank Tour in de laatste bocht door eigen fout bijna te val kwam toen hij over de pootjes van die nadar reed. Zat kennelijk ongeconcentreerd op zijn fiets. Dus zelf ook oppassen en rekening houden met de afrastering.

danseuse 17 augustus 2019 om 14:59

Dranhekken zijn al bijna 65 jaar een tranendal. Heb eens gezien dat meisje het hoofd tussen, te breed uit elkaar staande, tralies stak. Kwam een auto aanrijden en hoofdje rolde over het wegdek. Traumatisch is dat om te zien. De tralies zijn pas in de 70er jaren dichter bij elkaar geplaatst, lekker snel. Zal met die , naar wegdek gesitueerde, poten ook wel jaren duren voor er een oplossing is. Misschien een briljante geest met een idee???? Dus Bennett heeft genoeg redenen om te klagen.

bergop 17 augustus 2019 om 15:07

Er zijn ook gewoon veel te veel dranghekken. Laatste kilometer met hekken is overbodig. Zeker in Wallonië staan er meer hekken dan toeschouwers langs de weg.

Gilberto 17 augustus 2019 om 16:42

Misschien moeten ze zelf eens niet als een stelletje doorgesnoven, agressieve debielen op die fiets gaan zitten in die laatste kilometers…

limburgia 17 augustus 2019 om 18:54

Mafkees , laat die stomme opmerkingen !!!