Sam Bennett debuteert met sprintzege in Tour Down Under

dinsdag 21 januari 2020 om 05:45
Sam Bennett debuteert met sprintzege in Tour Down Under

foto: Cor Vos

Deceuninck-Quick-Step is het seizoen begonnen waarmee het is geëindigd: winnen. In de openingsetappe van de Tour Down Under sprintte Sam Bennett in zijn eerste officiële wedstrijd voor zijn nieuwe ploeg naar de overwinning door Jasper Philipsen en Erik Baska te verslaan. Bennett is tevens de eerste leider.

De eerste etappe in de opener van de WorldTour bestond uit een dertig kilometer lange omloop die vijf keer moest worden afgelegd, wat de totale ritafstand 150 kilometer maakte. De ontsnapping van de dag kwam op naam van Michael Storer (Team Sunweb), Joey Rosskopf (CCC), Jarrad Drizners (UniSA) en Dylan Sunderland (NTT). Van dit viertal was Rosskopf uiteindelijk de laatste die werd ingerekend. Met nog 35 kilometer zat ook zijn avontuur erop, al hield hij wel de bergtrui over aan de ontsnapping.

In de laatste ronde waren het de sprintersploegen, waaronder Deceuninck-QuickStep, Lotto Soudal, BORA-hansgrohe en UAE Emirates – die het peloton controleerden. In de laatste rechte lijn werd Bennett perfect afgezet door lead-out man Michael Morkov.

De Ier ging de sprint aan op het moment dat zijn tegenstanders hem dreigde in te halen. Het vroege aangaan van zijn ultieme punch bleek de juiste beslissing want in finishplaats Tanunda wist hij met een halve fietslengte van Philipsen te winnen. De Slowaak Baska eindigde als derde. Andere grote sprintnamen als Elia Viviani, André Greipel en Caleb Ewan moesten zich tevreden stellen met een verdere ereplaats.

Dit artikel delen:

51 Reacties

rahimns 21 januari 2020 om 05:59

DCQ gaat door met winnen… sterke sprint van Bennett en Ewan was net zoals vorig jaar weer niet op de afspraak als het om het echte werk gaat in de TDU

Thoin 21 januari 2020 om 07:10

Goh dat kan je toch niet zeggen na 1 rit, Ewan zat helemaal verkeerd. Kan gebeuren in een spurt. Hij zat vorig jaar in de eerste drie spurts in de Tour ook telkens slecht en won er uiteindeljk nog drie. Altijd die voorbarige conclusies…
Bennett wordt subliem afgezet door Morkov, je ziet nu al het verschil met Viviani die niet meer op Morkov kan rekenen.
Bennett gaat moeilijk te kloppen worden als hij rustig blijft dit jaar.

The98Joker 21 januari 2020 om 08:29

@Thoin je trekt zelf de voorbarige conclusie dat het verschil groot is met Viviani die niet op Morkov kan rekenen na 1 spurt…

Thoin 21 januari 2020 om 08:43

@joker
Morkov is de beste lead-out ter wereld dezer dagen. Vraag maar aan Kittel en mindere maten Gaviria.
Het is toch geen toeval dat zij allemaal veel minder konden winnen zonder Morkov…
Daarbij zeg ik niet dat Viviani niks meer gaat winnen, het wordt moeilijker zonder Morkov

LB108 21 januari 2020 om 08:57

Vreemd. Vorig jaar las ik hier steeds dat Richeze de beste lead out was maar ja twee dagen geleden was ook Ewan onklopbaar..

LutsenkoFan 21 januari 2020 om 11:01

Richeze is gewoon ook een top leadout.
Viviani heeft hem tenslotte zelf meegenomen.

Jonasty 21 januari 2020 om 12:22

@Lutsenkofan: Viviani heeft Sabatini meegenomen.
Richeze is naar UAE, sprints aantrekken voor Gaviria.

Samlambeej 21 januari 2020 om 12:50

Morkov is de beste stuurman die altijd de juiste beslissing neemt.
Richeze is met Consonni waarschijnlijk de snelste lead-out ter wereld.

Japsie 21 januari 2020 om 06:49

Impey pakt drie bonificstieseconden, wellicht relevant voor het wedstrijdverslag.

Thoin 21 januari 2020 om 07:11

Inderdaad misschien wel de belangrijkste conclusie van vandaag. Impey is er klaar voor ;)

Duh 21 januari 2020 om 13:05

Vreemd dat dit niet vermeld wordt… meest relevant.

Verweggistan 21 januari 2020 om 06:55

Eerste Vlaamse zege van t jaar :)

Brabander 21 januari 2020 om 07:04

Uitstekende sprinter. Weliswaar een laatbloeier, maar daar gaat Quick-Step nog veel plezier aan beleven

TJ 21 januari 2020 om 07:07

Nette uitslag van Greipel.

aardappeljager 21 januari 2020 om 07:15

Viel mij ook op ja. Laat hier toch weer wat sprinters achter zich. Gaat die nieuwe omgeving hem helpen de rest van het seizoen of is de rest nog niet in vorm

BlancoProCycling 21 januari 2020 om 07:40

Jeetje, wat een top-10 eigenlijk zeg!

KimJungPoels 21 januari 2020 om 07:45

Wat is die Morkov toch een waanzinnig goede leadout zeg, door de snelheid die hij weet te maken zijn eigenlijk alle sprinters op Philipsen en Bennett na al volledig uitgeschakeld.

Bennett is nog wel een stukje sneller dan Philipsen, dus dan is de uitkomst wel in te vullen. Als Bennett het voor elkaar krijgt om Morkov altijd te volgen gaat hij heel heel veel winnen.

Dario Koelkast 21 januari 2020 om 08:05

Ik ben benieuwd of Baska meer kansen gaat krijgen bij de ploeg, aangezien ze een sprinter minder hebben bij Bora, of heb ik een transfer gemist?

LB108 21 januari 2020 om 08:59

Dit zal kloppen ja. Benieuwd waar hij uitkomt

Verweggistan 21 januari 2020 om 09:11

Laas is er bij gekomen.

LB108 21 januari 2020 om 10:04

Laas is eerder voor de lead-out

assen 21 januari 2020 om 08:14

Ik vermoed dat Ierland heel wat koersen gaat winnen dit jaar…

assen 21 januari 2020 om 08:22

Heb de sprint nu vijf keer gezien, en heb moeite met onderscheiden van de renners, ha ha. Nieuwe tenues? Helderheid beeldscherm?

Wat me opvalt is hoe onervaren en bang Dainese sprint. Lijkt wel veel over te hebben.

Sunrider 21 januari 2020 om 08:59

Op 4 km kwamen er 2 sunwebs op kop stoempen, op 3 km waren die weg. Als deze renners bij Dainese blijven en hem afzetten tot 300 m heeft hij veel meer kans.

tendam 21 januari 2020 om 09:19

Heel veel wit, inderdaad. Moeilijk te onderscheiden.

tvm 21 januari 2020 om 08:23

Als het kort en vlak is, doet Greipel nog wel mee ja.

Overigens is het geen wonder van DSQ om te winnen met Sam, de grote slokop van afgelopen seizoenen.

LaurentJalabert 21 januari 2020 om 08:31

Hmm… Ik had eigenlijk juist het idee dat Greipel er helemaal niet meer uitkwam wanneer het vlak en kort was, vanwege al die sprintbommen tegenwoordig.

Ik vind dit wel een bijzonder resultaat juist!

Panclaro 21 januari 2020 om 12:18

DSQ = Deceuninck Step Quick ?

Sassenees 21 januari 2020 om 08:56

Koen de Kort betaald vandaag 18 euro aan het goede doel.

Sunrider 21 januari 2020 om 09:00

+1, Leuk om dat bij te houden!

aardappeljager 21 januari 2020 om 10:37

Ik dacht dat hij zijn best zou doen om kort te eindigen…

Barry Batsbak 21 januari 2020 om 09:11

Lefevre zal wel weer in zijn handjes knijpen, de eerste klap is een daalder waard… Hoe je het wendt of keert, het is wel echt een winnaarsploeg.

LB108 21 januari 2020 om 09:19

Met zo’n renners moet dat toch ook..?

Melkzuur 21 januari 2020 om 09:24

Klopt LB108. Maar waarom rijden zoveel goede renners voor hem, en niet voor andere ploegen? Er zijn immers nogal wat ploegen met een groter (of vergelijkbaar) budget, die veel minder winnen.

Barry Batsbak 21 januari 2020 om 09:51

Sterker nog, een hoop renners die bij andere ploegen redelijk reden beginnen flink te scoren bij DQS. Andersom, veelwinnaars bij DQS die vertrekken presteren elders opvallend veel minder. Ik blijf dat toch wel heel bijzonder vinden. Dooddoeners als “zal wel door de pillen komen” mogen achterwege blijven, dat is zo’n non-argument als er geen bewijzen tegenover staan.

LB108 21 januari 2020 om 10:07

Barry, Schachmann is dan weer een voorbeeld dat het niet bij allen zo is.. Ben benieuwd naar Mas, Viviani en Gilbert.. Kan me niet voorstellen dat ze opeens niets meer zijn..

Het is misschien ook juist steeds dé juiste moment in hun carriere dat ze overkomen..
Er zijn er niet heel veel die van hun jonge leeftijd daar zijn en daar groot worden als bv. een Ackermann of Buchmann die nu in mij opkomen..
En..Bennett was vorig jaar al top dus er moet nu niet beweerd worden dat hij dankzij de ploeg beter is.. Zelf bij een ProConti ploeg zou hij dit zijn als hij zich maar goed voelt..

Het is natuurlijk zo dat als een ploeg veel wint, iedereen er graag naartoe wil..

Als je zelf de keuze had dit seizoen om een transfer te maken naar Dimension Data of Deceuninck, wist je het wellicht ook snel. En al zeker als je nog jong bent lijkt me de ploeg een voorbeeld ja..

tendam 21 januari 2020 om 10:19

Dat komt ook in fases, 10 jaar geleden degradeerden ze nog bijna uit de Worldtour. Daarna haalde Lefevere de halve Highroad-ploeg binnen en werd het allemaal een stuk professioneler.

Barry Batsbak 21 januari 2020 om 11:00

Ik ben zonder meer benieuwd naar Gilbert en Viviani. Naar Mas niet zo, die vond ik vorig jaar nou niet zo heel spetterend eerlijk gezegd. Die teerde wat mij betreft nog wat op 2018 (mening-alert). Dat Bennet al klasse was is zeker waar, maar dan moet het nog wel even gebeuren bij een nieuwe ploeg. Kittel was ook goed toen hij vertrok. Gaviria was ook goed toen hij vertrok. Terpstra was ook goed toen hij vertrok.

ghostwriter 21 januari 2020 om 11:33

Quick Step is de enige ploeg met een groot budget die geen hoofddoel maakt van het algemeen klassement in grote rondes. Daardoor houden ze veel geld over om aan veelwinnaars en diens ondersteuning te besteden. Persoonlijk vind ik het jammer dat er niet meer ploegen met een groot budget zijn met zo'n beleid. Ik begrijp het natuurlijk wel aangezien dat voor niet Belgische ploegen commercieel veel minder interessant is. Ik dacht een tijdje dat Jumbo-Visma die kant op zou gaan (met Roglic en Groenewegen als veelwinnaars) maar door de explosieve ontwikkeling van Roglic als klassementsrenner voor grote rondes is het logisch dat ze toch weer primair een grote ronde ploeg zijn geworden.

Rawolf 21 januari 2020 om 09:23

Het seizoen begint eigenlijk precies zoals ik dacht, de beste sprinter koppelen aan de beste leadout beter kan je t niet doen. Ze gaan samen 20+ keer de handen omhoog steken dit seizoen.

Weet iemand wat er met Nizzolo gebeurt is? 118e

Massimo Bataille 21 januari 2020 om 09:36

Zonder Sabatini en Richeze is de lead-out toch wel verzwakt in mijn ogen.
Maar hebben natuurlijk nog genoeg renners (en zeker Morkov) om een prima lead-out te doen en voldoende te winnen.
Hoop gewoon dat ze voor Jakobsen en Hodeg ook nog genoeg renners kunnen meesturen, maar Quickstep kennende zal dit ook wel lukken.

Rawolf 21 januari 2020 om 09:59

Sabatini is geen verzwakking, die was echt slecht vorig jaar. Was eerst een verdienstelijke leadout maar liet in 2019 niks zien. Archbolt zou ik zelfs een verbetering noemen.

Richeze is wel een groot gemis ja, maar die word ook oud dus niet zo’n ramp voor Lefevere.

Ballerini en Senechal doen de leadout voor Jakobsen volgensmij

KV97 21 januari 2020 om 09:29

Was de wedstrijd nog via een livestream te volgen ?

salb 21 januari 2020 om 11:27

Ja op YouTube. Je kan zelf de hele uitzending herbekijken: https://youtu.be/Fz5H2aGojGs

Samlambeej 21 januari 2020 om 12:53

Eerste officiële wedstrijd en een eerste masterclass van DCQ.
Aan het eind van Archbold zijn beurt waren er eigenlijk maar 2 niet meer die konden winnen.
Gewoon op een lint getrokken. Ik had liever Philipsen zien winnen.

wielrenner 21 januari 2020 om 14:35

Volgens mij won hij met een fietslengte.

TrEb 21 januari 2020 om 14:35

Trouwens toch nog een mooie ereplaats voor Greipel, ik had hem toch min-of-maar afgeschreven.

Wheely 21 januari 2020 om 16:35

Philipsen deed niet veel onder voor Bennett, hou m in de gaten hoor!

Covadonga 21 januari 2020 om 20:05

Bennett heeft zijn eerste te pakken. Dat is mooi voor hem en zijn ploeg. Het zegt echter nog niets over de rest van het seizoen.

BenderBeach 22 januari 2020 om 00:27

Timo Roossen kreeg het toch de kans om zich in de sprint te meten? Iemand die de race gezien heeft en weet waarom hij in t stuk niet voorkomt?