woensdag 20 mei 2020 om 09:36
Sagan en Froome blijven de grootverdieners, Dumoulin best betaalde Nederlander
Peter Sagan is tot nader order de best betaalde wielrenner. Tenminste, als we L’Equipe mogen geloven. De Franse krant publiceerde gisteren hun lijst met grootverdieners. Sagan gaat daarin het Ineos-trio Froome-Thomas-Bernal vooraf.
Drievoudig wereldkampioen Sagan verdient volgens L’Equipe vijf miljoen euro per jaar. Dat is een half miljoen euro meer dan viervoudig Tourwinnaar Chris Froome. Ook de klassementsrenners Geraint Thomas, Egan Bernal en Fabio Aru staan in de top vijf. Tom Dumoulin (1,8 miljoen) is de best verdienende Nederlander, terwijl Greg Van Avermaet (1,6 miljoen) de Belgische koploper in het lijstje is.
Peter Sagan – 5 miljoen euro
Chris Froome – 4,5 miljoen euro
Geraint Thomas – 3,5 miljoen euro
Egan Bernal – 2,7 miljoen euro
Fabio Aru – 2,6 miljoen euro
Michal Kwiatkowski – 2,5 miljoen euro
Julian Alaphilippe – 2,3 miljoen euro
Alejandro Valverde – 2,2 miljoen euro
Vincenzo Nibali – 2,1 miljoen euro
Richard Carapaz – 2,1 miljoen euro
Thibaut Pinot – 2 miljoen euro
Primoz Roglic – 2 miljoen euro
Nairo Quintana – 1,9 miljoen euro
Elia Viviani – 1,9 miljoen euro
Tom Dumoulin – 1,8 miljoen euro

Bardet niet in de top 15... aai
Maar de verhouding met voetballers maar ook bijvoorbeeld een Max Verstappen blijft wel bizar...
Afgelopen Tour waren Alaphillippe en Pinot de twee renners met de grootste invloed.
En meer interesse in jouw sporttak = meer media-aandacht = zelf meer pegeltjes scheppen.
Aan de Champions League doen zo'n 64 clubs mee, dus daar zitten al 1.600 voetballers op World Tour niveau. Per land zijn dat dus zo'n 1.000+ voetballers (in Engeland heb je ook gewoon nog een 5e en 6e divisie die goed betalen).
Er zijn dus inderdaad meer plaatsen, maar er zijn verhoudingsgewijs ook veel meer kandidaten voor 1 plaats. Dus in die optiek is het ook moeilijker om een topvoetballer te worden, vanwege de hogere concurrentie voor 1 beschikbaar plaatsje.
Daarnaast is er wereldwijd veel meer interesse voor voetbal dan voor wielrennen. Zowat elke stad ter wereld heeft zijn eigen voetbalploeg (of zelfs meerdere) met hun eigen aanhang die geld steken in de sport.
Daar komt nog bij dat het verdienmodel anders is. Je hebt naast het geld dat supporters in de sport pompen (volle stadia, meer merchandising) ook nog de enorme televisiegelden die de topclubs vangen. Terwijl het geld bij een wielerploeg in hoofdzaak van 1 sponsor moet komen.
Er zijn dus inderdaad meer plaatsen, maar er zijn verhoudingsgewijs ook veel meer kandidaten voor 1 plaats. Dus in die optiek is het ook moeilijker om een topvoetballer te worden, vanwege de hogere concurrentie voor 1 beschikbaar plaatsje.
Daarnaast is er wereldwijd veel meer interesse voor voetbal dan voor wielrennen. Zowat elke stad ter wereld heeft zijn eigen voetbalploeg (of zelfs meerdere) met hun eigen aanhang die geld steken in de sport.
Daar komt nog bij dat het verdienmodel anders is. Je hebt naast het geld dat supporters in de sport pompen (volle stadia, meer merchandising) ook nog de enorme televisiegelden die de topclubs vangen. Terwijl het geld bij een wielerploeg in hoofdzaak van 1 sponsor moet komen.
Zelfde geldt eigenlijk voor Poels...