Rust voor Dumoulin: knieblessure ernstiger dan gedacht

woensdag 10 juli 2019 om 13:29
Rust voor Dumoulin: knieblessure ernstiger dan gedacht

Tom Dumoulin - foto: Cor Vos

Tom Dumoulin heeft een tegenvaller moeten incasseren. De Telegraaf meldt dat een nieuwe MRI-scan heeft uitgewezen dat er een scheurtje in de pees van zijn linkerknie zit. De renner van Team Sunweb moet daarom zijn fiets enige tijd laten staan.

Dumoulin kwam tijdens de vierde rit van de Giro d’Italia hard ten val op de knie, waarna hij de rittenkoers moest verlaten. Vervolgens probeerde hij op tijd fit te raken voor de Tour de France. Vanwege zwellingen kon het scheurtje niet eerder geconstateerd worden.

Door de trainingen ter voorbereiding op de Tour heeft de herstel van zijn knie verdere schade opgelopen. Het is nog onduidelijk of hij op tijd fit raakt voor de Vuelta a España, die op 24 augustus van start gaat.

Update 13:35
Inmiddels heeft Team Sunweb ook een statement uitgebracht. “Op het moment is de pees een beperkende factor”, legt teamarts Anko Boelens uit. “De afgelopen drie weken stonden in het teken van de switch van het halen van de Tour de France naar een volledig herstel. Dat zal de komende periode het geval blijven”, aldus Boelens. “Tom kan momenteel rustig peddelen, maar niet intensief trainen. Wanneer hij de training weer kan hervatten, kunnen we nieuwe doelen stellen”, voegt de ploeg nog toe.

Dit artikel delen:

72 Reacties

west 10 juli 2019 om 13:31

Mooi op tijd.

Apemantus 10 juli 2019 om 14:13

Hij gaat in de Vuelta z'n knie testen….

Man, man wat een drama. Ik ben wel benieuwd hoe het allemaal gegaan is en wie er nu (mede)verantwoordelijk is. Dumo gaat hier zelf ook niet vrijuit hoor. Is uiteindelijk toch ook zelf overal bij geweest en heeft met elk besluit ingestemd. De vraag is waar ligt het zwaartepunt van de genomen beslissingen, bij het team, de sponsor of Tom zelf. Kan natuurlijk heel goed dat Tom zelf de voorkeur heeft uitgesproken om het puin in zijn knie te laten zitten tot na de Dauphine, dan wel de Tour.

reusjen 11 juli 2019 om 01:09

En wat is de meerwaarde van dat jij weet wie verantwoordelijk is?

Marik 10 juli 2019 om 13:31

Nu weer in een rollercoaster voor de Vuelta? En dan over een paar weken opgelucht melden dat hij daar niet start

Jorco 10 juli 2019 om 13:32

Einde seizoen..
Misschien niet alleen de knie, maar ook al het gedoe eromheen.
Focus op herstellen en fit aan nieuw seizoen starten (eventueel wk en wk itt) meepakken.

de nieuweMerckx 10 juli 2019 om 18:48

Inderdaad, duidelijk meer aan de hand. We zullen nooit weten wat, maar het stinkt.

leegloper 10 juli 2019 om 13:33

Ongelooflijk eigenlijk dat ze die knie zo hebben zitten te pushen en nog een Dauphine rijden ermee. Ze hadden toch kunnen vermoeden dat er zoiets aan de hand kon zijn? Misschien is het van een afstandje makkelijker een beslissing te nemen. Meeste WFers waren voor rust en Vuelta.
Hopelijk is zijn knie niet voorgoed kapot en kan hij volgend jaar het seizoen rijden zoals hij plant.

Apemantus 10 juli 2019 om 14:27

Ik weet het niet hoor, maar Karsten Kroon vertelde dat Tom een dag na de operatie alweer op de fiets zat. Men kan wel naar het team wijzen, maar misschien is Tom hier zelf wel verantwoordelijk voor foute beslissing bovenop foute beslissing. Inclusief het besluit om het puin in zijn knie voorlopig te laten zitten.

Mwielerfan 10 juli 2019 om 14:33

Ja dumoulin en team arts hadden even de poll op wf moeten checken

KnightBiker 10 juli 2019 om 15:21

Ach, niets zo menselijk als een renner zeker als je voor het hoogste gaat. de problemen met het team zullen niet direct met die knie te maken hebben maar slechts een Katalisator van de onvrede zijn.
Een renner wil in principe altijd, het team moet ook als tegenwicht kunnen dienen.

greeny 10 juli 2019 om 13:34

was er al beetje bang voor.. hopelijk nu gewoon echt rust en berusten in het feit dat het een verloren seizoen is. volgend jaar vanaf januari gewoon lekker pannen van het dak rijden

coenj 10 juli 2019 om 13:39

Tja belangen van de ploeg en sponsor gaan vaak voor de troepen uit.
Lekker weg bij Sunweb, en dan naar CCC of Bahrein? TJV lijkt mij niet voor de hand liggend met 2 klassementsrenners.

Niklas 10 juli 2019 om 13:49

Hoeveel klassementsrenners hebben Ineos, Movistar en Trek (straks)? Je hebt er echt wel een paar nodig om de pechduivel te verslaan.

bartp25 10 juli 2019 om 13:43

Toch wel heel slecht van de medische dienst dit.. eerst het stukje grind gemist en nu weer dit. Mag je toch meer van verwachten.

TeamNL 10 juli 2019 om 13:43

Wat een soap… een verloren seizoen. Hopelijk dat Tom zich nog 1 keer gaat focussen op een grote ronde maar daarna weer de oude onbevangen rijdende Dumoulin wordt.

chasse patat 10 juli 2019 om 13:50

Een verwaarloosd scheurtje in een kniepees kan door hard littekenweefsel ervoor zorgen dat de pees te kort wordt om de knie te strekken. (Heb zelf ervaring) Oplossing bij mij was om de pees opnieuw operatief te laten oprekken en dan een goede rust/activiteit verhouding zoeken. Heeft mij bijna een half jaar gekost voor ik weer alles kon met mijn been. Een topsporter zal het waarschijnlijk sneller kunnen, maar…ik vrees voor de rest van dit seizoen.

vanSpringel 10 juli 2019 om 17:31

Dat bedoel ik !

leegloper 10 juli 2019 om 13:54

Waarom bemoeilijkt een zwelling het zien van een peesscheur? En kunnen ze niet een andere methode bedenken om zoiets te zien? Zou in veel situaties handig zijn. Ik denk dat het vaak samengaat. En zou die peesscheur puur van die val in de Giro zijn of ook deels van de Dauphine etc.?

Turtlehead 10 juli 2019 om 14:16

@leefloper: vocht en ontstoken weefsel zijn op scans opvallend aanwezig en blokkeren daarom het zicht op wat er ‘ achter’ zit.
Een andere methode is er wel (openmaken, versleten onderdelen vervangen door nieuw en weer dichtmaken), maar ja, t is een lichaam, geen machine.

Ben Geerts 10 juli 2019 om 14:02

Sterkte en goed herstel Tom….daar gaat het om. Al dat gelul erom heen….daar hebben we niks aan

Fast Freddy 10 juli 2019 om 14:02

Wat een kansloze exercitie. Gewoon het hele seizoen naar de klote door medische missers.

jooprioolpijp 10 juli 2019 om 14:18

Ja, die valpartij was een mooie medische misser… Ik ken de details niet, maar het is in het algemeen niet makkelijk om kleine beschadigingen te zien op b.v. MRI of CT als er nog allerlei zwellingen en wonden in de buurt zitten – denk ook aan stukjes steen t.o.v. b.v. geronnen bloed. Dat geldt ook als die 'kleine dingetjes' uiteindelijk erger blijken te zijn dan de oorspronkelijke grove/oppervlakkige schade. Wat in het begin een medisch verantwoorde beslissing is, n.l. om weer te gaan trainen, kan daardoor later minder goed uitpakken. Dat lijkt hier te gebeuren. Bedenk dat het zekere voor het onzekere nemen en gewoon effe lekker uitzieken voor een topsporter niet de voorkeursoptie is.
Edit: @turtlehead (hierboven): precies dat.

ghostwriter 10 juli 2019 om 20:10

@jooprioolpijp
Het probleem is dat je zulke schade vaak pas kan zien wanneer de zwelling geheel is afgenomen maar dat hebben ze duidelijk niet afgewacht (aangezien dat normaliter wel een paar weken duurt) om hem toch klaar proberen te krijgen voor de Tour. Daarmee hebben ze een risico genomen en de kans is groot dat hij daardoor nu langer eruit zal liggen dan nodig was.

jessevdalen 10 juli 2019 om 14:09

Dit is toch wel erg amateuristisch te noemen…

Tinkerbell 10 juli 2019 om 14:11

Komt een beetje amateuristisch over van Sunweb dit..

brts 10 juli 2019 om 14:12

Vraag me dan toch af of ik hem kan bijhouden als hij ‘rustig peddelt’.

Kannibaal van Schepdaal 10 juli 2019 om 14:44

Zat ik me ook af te vragen. Peddelt hij dan met een kapotte knie ‘rustig’ aan 30 km/u?

Turtlehead 10 juli 2019 om 14:17

Zo te lezen zit die gast op die berg in Frankrijk nog wel ff te wachten tot Tom er is… :)

Martino87 10 juli 2019 om 14:18

Ik was al benieuwd of Sunweb hem zou opstellen als hij naar Jumbo zou gaan, zie hier de oplossing die ze hebben gevonden.

joowii 10 juli 2019 om 20:58

haha, precies de eerste gedachte die ook door mijn hoofd schoot

Demprino 10 juli 2019 om 14:20

Ai dat klinkt niet best. Seizoen over lijkt me.

RodyTur10 10 juli 2019 om 14:21

Streep door het seizoen zetten en rustig herstellen naar volgend seizoen zou mijn advies zijn. Dumoulin moet voorzichtig zijn dat hij niet blijvende schade overhoudt.

BW52 10 juli 2019 om 14:26

Medische blunder lijkt me

Wheely 10 juli 2019 om 14:35

Bizar dat hij nog in de Dauphiné gestart is. Verhaal van Karsten was ook mooi, die stond echt met zijn oren te klapperen en zijn ogen te knipperen toen Dumoulin bij hem langskwam.

sproost 10 juli 2019 om 14:43

Waarover stond hij met z’n oren te klapperen precies? Verhaal gemist

leegloper 10 juli 2019 om 15:01

Karsten Kroon vertelde in Tour du Jour dat Dumoulin ineens in wielerkledij voor hem stond. Het was tussen de knieoperatie en de autorit naar die wachtende man op een berg. Het ging ongeveer zo:
Dumoulin: “even de knie testen”
Kroon: “Goh, is dat wel verstandig?”
Dumoulin: “Operatie gehad, stukje eruit gehaald, even testen hoe het gaat.”
Kroon: “Tuurlijk Joh. En je wil nog naar de Tour?”
Dumoulin: “Ja, straks even naar hoogtestage.”
Kroon: “Ja joh, je moet natuurlijk nog wel op hoogtestage. En hoe ga je erheen?”
Dumoulin: “Met de auto.”
Kroon: “Wie gaat er mee?”
Dumoulin: “Ik rijd zelf.”
Kroon: “Ja joh. Tuurlijk. Alles prima verder?”
Dumoulin: “Ja, gaat goed.”
Kroon: “Oh mooi, succes ermee. Geweldig plan.”

Wheely 10 juli 2019 om 15:24

Haha zo ging het ongeveer ja, alleen moet je Kroon z’n kop er bij zien.

Jungle Man 10 juli 2019 om 14:36

edit wf: niet doen

greeny 10 juli 2019 om 14:41

edit wf: gedraag je

west 10 juli 2019 om 15:49

Het was ook Puccio die Dumoulin dwong dat stukkie erin te laten zitten, in de Dauphine te starten en zelf naar de hoogtestage te rijden.

Jungle Man 10 juli 2019 om 16:13

Begrijp me goed, Pucio heeft dit ook niet expres veroorzaakt.

xistnc 10 juli 2019 om 18:48

Begrijp me goed, dat was wél de strekking van je onfatsoenlijke post, die nu verwijderd is.

Mwielerfan 10 juli 2019 om 14:37

Grappig hoe het vervelendd gevoel en hoe het klinkt mensen ertoe verleid om zo makkelijk de ploeg van missers te betichten. Ze hebben een risico genomen dat vaak de goede keus zou zijn geweest, vermoed ik. Maar nu hebben ze pech gehad, team en dumoulin. Dat heb je soms. En ik ben de laatste tijd niet snel van het verdedigen van sunweb ;)

Roest 10 juli 2019 om 15:01

Ik heb zelf ook te maken gehad met knie problemen. Het is op scans altijd lastig om kleine scheurtjes of kneuzingen te zien zeker als er nog sprake is van zwelling. Van binnen een kijkje nemen kan natuurlijk maar doe je liever niet. Het is een kwestie van afwegen en kijken hoe de knie reageert op inspanning. Fietsen is 1 van de goede inspanningen die je hiervoor kunt gebruiken.

Ik denk dat dat artsen en dumoulin zelf hier beter een inschatting over kúnnen maken dan wij hier op WF

Wildebert 10 juli 2019 om 15:08

Ongelofelijk vervelend voor een topsporter als Tom dit gedoe. Opeenstapeling van inschattingsfouten, medische tekortkomingen en te snel weer willen en de logische druk van het kopmanschap. Tsja, nu eerst maar eens echt fit worden en dan pas weer topsporten. Denk aan bv Sven, kostte hem ook een seizoen ( wel heel andere blessure natuurlijk). Je wordt ook wel heel nieuwsgierig naar de ware feiten en hoe Tom hier nu zelf inzit. Mede gezien de transfer perikelen.

Headlines

Materiaalzone

Populair