Rui Costa eerste leider in Saudi Tour na waaieretappe

Door , dinsdag 4 februari 2020 om 13:34
Rui Costa eerste leider in Saudi Tour na waaieretappe

foto: Cor Vos

Rui Costa is de eerste leider in de Saudi Tour. De coureur van UAE Emirates bleek in een spurt heuvelop  nog over de beste benen te beschikken na een zware waaieretappe. Tweede werd Heinrich Haussler, derde Nacer Bouhanni.

Waaiers in de woestijn! In het verleden zagen we ze al heel vaak. En zo zagen we ze ook dinsdag in de eerste etappe van de Saudi Tour, die voor het eerst op de wielerkalender stond.

Bahrain-McLaren trekt waaier
Het was Bahrain-McLaren dat op 75 kilometer van de streep de knuppel in het hoenderhok gooide. Mark Cavendish werd door zijn nieuwe ploeg in een zetel gebracht, want andere sprinters – behalve Nacer Bouhanni – werden uit deze waaier gereden en de Brit zat met maar liefst vier ploeggenoten mee.

Bahrain-McLaren haalt kopgroep met De Rooij terug
Binnen twintig kilometer reed de eerste waaier onder aanvoering van Bahrain-McLaren naar de kopgroep toe, die een maximale voorsprong kende van vijf minuten. Opvallende naam in deze kopgroep was de Nederlander Jesse de Rooij (21), die dinsdag zijn debuut voor het continentale Bike Aid maakte. Nadat de kopgroep tot de orde werd geroepen door de eerste waaier, verdween de Nederlander van het strijdtoneel.

foto: Cor Vos

Waaier met Cavendish, Costa en Bouhanni
De eerste waaier was ongeveer 25 renners groot. Naast Bahrain-McLaren (Phil Bauhaus, Mark Cavendish, Heinrich Haussler en Marcel Sieberg) waren Rui Costa, Tom-Jelte Slagter, Niki Terpstra, Jens Debusschere en Nacer Bouhanni enkelen van de namen die zich vooraan meldden.

Tweede waaier komt terug
De tweede waaier leek verslagen te zijn toen de voorsprong van de eerste waaier was opgelopen tot een minuut, maar in de laatste dertig kilometer kreeg de tweede waaier de kop van de wedstrijd weer in zicht op de lange en rechte woestijnwegen. Het verschil? Nog maar dertig seconden.

Vier coureurs wagen hun kans
Een hergroepering liet daarna niet lang op zich wachten, waarna bijna alle sprinters zich weer aan het front meldden. Op dat moment reden er weer vier coureurs weg. Bert De Backer, Andreas Kron, Evaldas Siskevicius en Heinrich Haussler waren de coureurs die op jacht gingen naar de eerste zege en de leiderstrui.

Rui Costa eerste leider
Toen de vier vooraan met nog tien kilometer een voorsprong van dertig seconden hadden, begonnen ze erin te geloven. Het bleek valse hoop te zijn: de eerste etappe van de Saudi Tour draaide ‘gewoon’ uit op een sprint. Al werden zij pas honderd meter voor de steil oplopende finish teruggehaald door een Portugees. Het was Rui Costa die nog over de beste benen bleek te beschikken en zo de eerste etappe naar zich toetrok. Tom-Jelte Slagter was op de vierde plaats de beste Nederlander.

foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

31 Reacties

lander luypaert 4 februari 2020 om 13:37

Hij wint na 2 jaar zonder overwinning. Word dit een knal jaar voor hem? Zou hij de leiderpositie vasthouden?

lander luypaert 4 februari 2020 om 14:20

Plek 5 tot 20 staat 10 seconden achter Costa vanaf dan 20 seconden of meer. De komende ritten liggen er bonus seconden op heuvels en bergen. De grootste belager voor het klassement lijkt me Haussler dan?

Geflitst 4 februari 2020 om 14:37

Vanaf hier allemaal ritten waar er amper verschil kan gemaakt worden (behalve waaiers uiteraard) en vlakke aankomsten dus ik denk dat Bouhanni, die vandaag heel sterk was, de grootste uitdager zal zijn.

lander luypaert 4 februari 2020 om 14:40

Gohh, als je de profielen bekijkt kan Costa op de klim in rit 4 nog seconden pakken en donderdag zijn er ook seconden te pakken op een muur.

ChefSpijker 4 februari 2020 om 15:18

Zit toch nog wel wat klimwerk in etappe 3 en 4. Vandaag leek het profiel ook min of meer vlak, maar zaten toch vieze stukken omhoog in onderweg. Dit gaat niet zomaar vier dagen op rij een peloton aan de streep worden (los van wind).

David Kools 4 februari 2020 om 13:39

Mooie waaier etappe zeg! Leuk dat je live kan kijken op eurosport. Costa maakt wel kans op eindzege zal secondenspel worden. Goeie cav en slaghter gezien!

odiel 4 februari 2020 om 13:55

Mooie etappe gezien! Peloton deed een Khashoggi: in stukken en brokken uiteen.
Instantklassieker, deze ronde. De Strade Bianche achterna…

koos verrek 4 februari 2020 om 14:13

haha goeike odiel!

koos verrek 4 februari 2020 om 15:06

Hakte der flink in deze rit!

Fred Postma 4 februari 2020 om 15:16

Ze deden meer een kroonprinsje dan een kashoggi haha
Ze reden toch niet de ambassade in .

jappe666 4 februari 2020 om 14:02

De wederopstanding van Haussler?
Klinkt als een sterke prestatie… eerst mee de waaier trekken, dan in de ontsnapping zitten en uiteindelijk nog 2de eindigen tegen ‘frisse’ sprinters?

Iemand de rit gezien?

Groningen 4 februari 2020 om 14:12

De veldrittraining betaalt zich uit

iLLan 4 februari 2020 om 15:16

Het is al van lang geleden dat ik Haussler zo kort heb zien eindigen. 2009 was het wonderjaar, ongelooflijk hoe hij toen opeens reed. Ik ga hem in ieder geval in de gaten houden.

Scott Sunderland 4 februari 2020 om 18:48

Minimaal toch een erg knappe prestatie van Haussler, die nog steeds in de WT fietst. Dit zegt niet alles of veel over het komende jaar, maar veelbelovend wel.

Merlinappa 4 februari 2020 om 14:26

Terpstra ook mooi mee voorin. Op naar een goed voorjaar?

zipp404 4 februari 2020 om 14:32

Was het zo’n lastige aankomst? Anders vind ik het toch opmerkelijk dat Cav achter Bouhanni eindigde.

Merlinappa 4 februari 2020 om 14:33

Ja! 500 meter aan dik 6%, maar uitschieters boven de 10, misschien wel richting de 15. Echt een muurtje

ChefSpijker 4 februari 2020 om 15:20

Cav achter Bouhanni merkwaardig? Jij gaat 5 jaar terug in de tijd of zo? :D

Brabander 4 februari 2020 om 16:33

@CS hij heeft er nog vertrouwen in denk

xistnc 4 februari 2020 om 14:48

Ik zit de rit terug te kijken op Eurosport Player. Het tenue van Arkea viel mij op. Gaan we de renners van Arkea en Ineos straks een beetje uit elkaar kunnen houden?

Mooie beelden, qua koers en decor.

Samlambeej 4 februari 2020 om 14:48

Domme, hadden we dan toch moeten kijken?!

koos verrek 4 februari 2020 om 14:53

Was een topspectakel deze rit hoed af voor die arabieren!

odiel 4 februari 2020 om 16:08

Absoluut een meerwaarde. Kost stukken van mensen om die rittenkoers te organiseren, maar het loont!

sweefie 4 februari 2020 om 16:47

Toch een top 10 met heel veel namen die (de één al wat langer dan de andere) een mindere periode kennen, opvallend!

Fred Postma 4 februari 2020 om 17:30

Misschien dat ze in deze koers meer vluchtgroepen laten gaan als stil protest tegen het regime.

Tuubke 4 februari 2020 om 17:52

Werden de missen niet gemist? Of waren ze er wel, maar vielen ze niet op omdat iedereen een jurk aanhad?

Fred Postma 4 februari 2020 om 19:22

Missie impossible

thorsen 4 februari 2020 om 18:25

Rui Costa, Saudi het kunnen volhouden?

Verweggistan 4 februari 2020 om 18:40

:)

Wheely 4 februari 2020 om 21:23

Zit het nu terug te kijken, boeiende rit waar Paaschens nog de bergpunten pakt onderweg.

Mag ook wel even in het verslag dat deze jongen de bollentrui veroverd heeft. :)

Wheely 4 februari 2020 om 22:01

Haussler wat een baas zeg, zeker wel dat die veldritjes hebben geholpen.

Headlines

Materiaalzone

Populair