Geraint Thomas: “Als we met minstens 50 man willen aankomen in Rome, is dit een goed besluit”
foto: Cor Vos
vrijdag 19 mei 2023 om 11:48

Geraint Thomas: “Als we met minstens 50 man willen aankomen in Rome, is dit een goed besluit”

Geraint Thomas staat achter de beslissing van de Giro-organisatie om de dertiende etappe naar Crans Montana in te korten tot 74 kilometer. “Veel jongens zijn ziek afgestapt, en als we met minstens 50 renners in Rome willen aankomen, dan is dit een goed besluit”, vertelt de rozetruidrager tegen Eurosport.

“Er was gisteravond al een discussie met de CPA”, aldus Thomas over het gesprek tussen de organisatie en de rennersvakbond. “Alle ploegen hebben daar laten weten wat ze wilden doen. Ik denk dat dit een goede beslissing is. Het wordt nog steeds een zware rit en het betekent ook dat we niet een paar uur extra in de regen en de kou rijden.”

De Col du Grand Saint-Bernard is uit het parcours geschrapt. Wat nog resteert is een rit van 74 kilometer met de Croix de Coeur en de slotklim naar Crans Montana. “Ik denk dat het een goed compromis is. De rit wordt nog zwaarder”, lacht hij. “Het is een lastige klim, en we starten aan de voet. Er zullen meteen veel aanvallen komen, maar we moeten het voor onszelf niet moeilijker maken. Het is zaak om op de eerste klim te controleren, dan is het nog 45 kilometer naar de finish.”

“Het is de eerste echte bergrit. Normaal gesproken gaan de klassementsrenners het uitvechten, want er is altijd wel een ploeg die het bij elkaar wil houden. Dat verwachten we althans”, aldus Thomas. “Ik voel me goed. Het is jammer dat het weer zo slecht is, maar ik kijk uit naar vandaag.”

RIDE Magazine
12 Reacties
19-05-2023 12:30
Jarenlang roepen dat de renners meer beschermd moeten worden en voor zich moeten opkomen. Nu dat gebeurt, gaan dezelfde lui klagen.

Wat is het nu?
    19-05-2023 12:39
    Ze mogen zich beschermen. Maar het mag niet gaan tenkoste van het kijkplezier, want stel je voor dat je iets minder ziet in je joggingsbroek op de bank.
    19-05-2023 12:53
    Inderdaad, als ze de volle 200 hadden gereden, renners hadden onderkoeld geraakt en veel valpartijen in de afdaling zou er schande gesproken worden. Nu doen ze er wat aan, is het ook niet goed.
19-05-2023 12:26
INEOS heeft hier natuurlijk ook het meeste belang bij.

Toch als je het weer ziet, prima besluit.
19-05-2023 13:19
Als ze in deze omstandigheden moeten gaan afdalen, zonder gevoel in de vingers. Dan vallen er gegarandeerd 1 of meerdere top 10 mannen uit en zijn de rapen helemaal gaar.
19-05-2023 11:53
Voor G is het hopen dat Roglic de trui met bonificaties overneemt. De ploeg is verzwakt en twee seconden voor of vier achter maakt ook niet zo veel uit. Volgende week pas de voorsprong vergroten voor de Roglic tijdrit. Wellicht De Plus of Arensman in de vlucht om heel dichtbij het roze te komen.
19-05-2023 12:19
Mensen, renners, laten we toch de heroïek in het wielrennen, beschermen !
    19-05-2023 12:34
    Welke heroïek? Meeste heroïek is al decennia geleden verdwenen door de modernisering en professionalisering van het wielrennen en de betere kwaliteit van zowel wegen als materiaal.

    Men zit er zo om verlegen dat er de opkomst is van gemixte offroad- en wegkoersen (Strade etc) en die gehele gravelcircuit die uit de grond wordt gestampt.
19-05-2023 11:58
Goed staaltje gaslighting van onze vriend G.

[quote]Ik denk dat dit een goede beslissing is. Het wordt nog steeds een zware rit en het betekent ook dat we niet een paar uur extra in de kou rijden.”[/quote]

Veelzeggende quote ook dit. Stel je toch voor dat ze een paar uur extra door de 'kou' moeten fietsen. Nou, poe poe hoor.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine