Roodhooft: “Mathieu heeft ons ruimte en tijd bezorgd om ons team uit te bouwen”

donderdag 19 augustus 2021 om 10:46
Roodhooft: “Mathieu heeft ons ruimte en tijd bezorgd om ons team uit te bouwen”

foto: Cor Vos

Alpecin-Fenix is na Deceuninck-Quick-Step de meest succesvolle ploeg in de drie grote rondes dit seizoen. De tweede ritzege van Jasper Philipsen in de Vuelta a España betekende al de vijfde etappewinst voor het Belgische ProTeam in Giro, Tour en Vuelta dit jaar. “Er zijn weinig teams die zulke cijfers kunnen voorleggen”, stelt manager Philip Roodhooft.

De overwinning in Albacete ziet Roodhooft als een echte zege van de ploeg. “Hij is de aangewezen man om het af te maken, onze spits”, vertelt hij in Het Nieuwsblad over Philipsen. “Maar wij proberen inderdaad elke overwinning te beleven als een zege van het team. Een overwinning wordt alleen maar plezanter als ze het resultaat is van het collectief.”

“Het is niet niks wat we presteren. Al betrap ik mij erop dat we het op het moment zelf soms beleven alsof het normaal is”, geeft de manager aan. “Maar als ik dan twee weken later terugblik op bijvoorbeeld de Tour, besef ik dat zes dagen gele trui echt wel iets was. Ik vind het best wel goed dat we niet overweldigd worden door die zeges, want ’s anderendaags wacht een nieuwe rit en moeten we verder.”

“Maar ik weet nu al wel dat het een jaar is dat ons nog lang zal heugen. En het is nog niet gedaan, hè. Er komt nog wel wat aan: de rest van de Vuelta, het WK, ­Parijs-Roubaix”, somt Roodhooft op. In die koersen rekent Alpecin-Fenix vooral op Mathieu van der Poel, al kampt de Nederlander momenteel met rugklachten.

Philipsen won in Albacete zijn tweede rit in de Vuelta 2021 – foto: Cor Vos

‘Plicht tegenover Mathieu dat niet alle druk op zijn schouders terechtkomt’
Toch zijn het ook Tim Merlier en Philipsen die de ploeg succes bezorgen. “Het was al jaren onze ambitie om als team meer te zijn dan Mathieu. Die ambitie uitspreken is één zaak, ze waarmaken een tweede zaak. Daar hebben we elke dag hard voor gewerkt. Mathieu heeft voor ons tijd en ruimte gecreëerd om die ambitie waar te maken, want hij zorgde er altijd voor dat er gewonnen werd”, vertelt Roodhooft.

“En hij zorgt daar nog altijd voor. Het is tegelijk onze plicht tegenover Mathieu om ervoor te zorgen dat niet alle druk op zijn schouders terechtkomt. Ik denk dat we na vandaag (woensdag, red.) nog maar eens kunnen zeggen dat dat gelukt is. Of op zijn minst toch aan het lukken is.”

Dit artikel delen:

39 Reacties

Michelangelo 19 augustus 2021 om 10:58

Ik denk dat de Roodhoofden echt wel goed bezig zijn om hun ploeg op een gezonde manier uit te bouwen. Vergelijk de kwaliteit van de renners van nu met twee jaar geleden. Ik denk dat ze ook steeds meer een ploeg worden waar renners naar toe willen, ook al zijn ze nog geen Worldtour ploeg. Goed materiaal, goed programma, genoeg mogelijkheden om je in de kijker te rijden.

Natuurlijk blijft VdP de blikvanger, maar inmiddels zijn ook andere renners succesvol. Tot op heden vooral de sprinters. Het is overigens wel steeds de vraag hoe ver je dit wilt uitbouwen. Wordt de ploeg succesvoller als ze zich ook gaan bezig houden met bergritten en klassementen? Of moeten ze gewoon zorgen dat ze goed blijven in waar ze goed in zijn…

Waar ze denk ik wel naar moeten zoeken, is een goed “plan B” voor Mathieu. Wat als hij een tijdje in de lappenmand zit. Hij is natuurlijk niet te vervangen door een ander, maar zit er dan een schaduwkopman die ook gewoon punten binnen kan halen? Want dat blijft belangrijk zolang ze geen WT team zijn….

S'mon 19 augustus 2021 om 11:10

Voor in het klassieke werk hebben ze nog wel wat subtoppers (Vermeersch en in mindere mate ook nog De Bondt).

ThorHushovd 19 augustus 2021 om 11:34

S'mon, dat is met alle respect nog net sub-subtop dus denk niet dat onze turtle die namen bedoelt.

Michelangelo 19 augustus 2021 om 11:46

@Thor,
Deze turtle denkt dat De Bondt en Vermeersch echt wel goede renners zijn, maar zijn ze ook echt een plan b als plan a ziek of geblesseerd is? Vermeersch heeft dit seizoen laten zien redelijk ver mee te kunnen, De Bondt heeft zich ook laten zien in de Giro. Maar dragen ze ook tot echt in de finale? Dat vraag ik me af….

Probleem voor de Roodhoofden gaat gewoon zijn als er een moment komt dat ze ineens niet meer de beste PC ploeg zijn, en ze dus ineens met een minder programma moeten werken. En daarvoor is het zo ontzettend belangrijk dat er ook door anderen punten gepakt blijven worden.

S'mon 19 augustus 2021 om 12:11

@Michelangelo
In de RvV werd Vermeersch toch maar mooi 7de in het groepje v. Aert, dus als hij de benen heeft ka hij zeker een mooie uitslag rijden. Maar ik begrijp wat je bedoeld.

FDJ 19 augustus 2021 om 13:09

Vermeersch is echt een prima subtopper in het voorjaar.

mackie 19 augustus 2021 om 13:37

@ Michelangelo
dit gaat voorlopig nog wel gebeuren als ik het zo zie. dit jaar een straatlengte voor op andere PCT ploegen. en met MvdP Merlier Philipsen en overige zullen ze de komende jaren nog wel genoeg punten halen. En succes trekt renners aan. Denk dat indien Merlier b.v. weg gaat er genoeg (top-) sprinters naar Alpacine willen komen.

Fast Freddy 19 augustus 2021 om 13:41

Zonder mega budget is het m.i. onmogelijk om zowel op gebied van sprint, klassiek en rondwerk uit te blinken. AF kan daarom het klimwerk beter links laten liggen en focussen op de sprints en de klassiekers. Daar zijn de winstkansen ook het grootst. Renner van niveau Vermeersch is van grote waarde voor MvdP, mits hij zich schikt in de ondersteunende rol (MSR), maar hij heeft zich bewezen is de Strade en de Ronde. Blijft ie wel?

Turtlehead 19 augustus 2021 om 14:01

De echte Turtle ( ;) ) vindt het een verrassend goede ploeg. Hebben ze echt knap gedaan, door het en der mannen te scouten en er een geheel van te maken (een beetje zoals Skil-Shimano indertijd rond Kittel beginnen is).
Een tweede man naast MvdP is onrealistisch (daar zijn er maar n paar van), en ook niet nodig. Met Vermeersch en Philipsen is dat prima in orde.

Michelangelo 19 augustus 2021 om 14:48

Klopt inderdaad, collega schildpad.
Met alle resultaten lijken we vaak te vergeten dat het gewoon een PC ploeg is, die zich eigenlijk moet meten met Arkea, B&B hotels, Androni of Sport Vlaanderen. Maar ze fietsen mee op het niveau van een meer dan volwaardige worldtour ploeg.

Het zou voor deze ploeg mooi zijn als ze zowel Merlier als Philipsen tevreden kunnen houden. Dan kunnen ze voor iedere grote wedstrijd een sprinter opstellen die mee kan doen voor de prijzen.

Secondant 19 augustus 2021 om 11:01

Alpecin Fenix is inmiddels een ploeg die ook buiten de landsgrenzen overal gewaardered wordt. Mooi om te zien, knap gedaan. Alleen nog wat vrijbuiters voor in de bergen zou leuk zijn. Het hoeven niet direct kopmannen te zijn, maar om ze af en toe ook om de dagzege mee te zien strijden wanneer het bergop gaat zou leuk zijn.

A.M.M. Jonkers 19 augustus 2021 om 11:10

In het begin werd er nogal lacherig gedaan om de ambities van de Gebr. Roodhooft.
Nu, zijn er heel wat teammanagers jaloers op de prestaties van Alpecin-Fenix en terecht.
Het “lange termijnhandelen” van de Gebr. is een voorbeeld voor anderen.

Neem mijn (denkbeeldige) hoed af voor hen!

Massimo Bataille 19 augustus 2021 om 11:22

Ze hebben natuurlijk goed werk gedaan.
Maar voorlopig heeft het geluk ook wel aan hun kant gestaan.
Dat al die ‘crossers’ zoals Vermeersch en Merlier ook echte toppers geworden zijn op de weg was niet echt te voorspellen.
Tevens hebben ze door MvdP altijd ‘gemakkelijker’ wildcards kunnen veroveren tegenover andere teams. Tegelijk hebben ze met de huidige UCI regels ook recht op alle WT wedstrijden.
Dit maakte het altijd wel een stuk makkelijker om je sponsors tevreden te houden ( of groter budget af te dwingen). Waar andere ( niet per se slechtere ploegen) dit niet hadden.
Tevens hebben ze door de wankelende toestand bij andere teams ( en de coronacrisis) nu ook ‘goedkoop’ renners kunnen aanwerven.

Maar tuurlijk dat ze een stabiel team ( sportief en financieel) hebben opgebouwd (met MvdP als grote factor) waardoor ze dit allemaal kunnen doen hebben. Ze hebben gestaag blijven groeien en daar verdienen ze zeker respect voor.

A.M.M. Jonkers 19 augustus 2021 om 11:28

@Massimo Bataille;

Zonder geluk vaart niemand wel………

Derierre de la course 19 augustus 2021 om 11:29

Eigenlijk is dit ook wat Bora met Sagan heeft gedaan. Je haalt een wereldtopper en in de luwte bouw je je team verder uit. Verschil is alleen dat van der Poel al van jongs af aan bij de Roodhooftjes zit.

Romāns Vainšteins 19 augustus 2021 om 11:48

Het is een monofocusteam dat hun kunstje de spurt + het forceren en organiseren ervan goed beheerst. Ook qua bijbehorend team gevoel zit het allemaal prima. Daarnaast hebben ze hun toprenner ook nog.

Het heeft veel weg van Skill en Dumoulin.

Panache 19 augustus 2021 om 12:22

Juist. Of Omega Pharma-Lotto 2011 met MvdP in de rol van Gilbert en Merlier in de rol van Greipel.

Michelangelo 19 augustus 2021 om 13:14

Soms kun je beter een hele goede “one-trick pony” zijn dan een beetje goed in vanalles.

Willem Kieft 19 augustus 2021 om 11:49

UAD met een Tour eindzege en 4 etappes en Ineos met een Giro eindzege en 4 etappes vind ik toch echt succesvoller dan DQS en Alpecin.

Groetjesaandevoetjes 19 augustus 2021 om 11:58

Eens. En Bahrain heeft ook al 5 overwinningen in de Giro en Tour (Teuns, Mader, Mohoric 2x, Caruso). Plus, Caruso die 2e werd in de Giro. En dan is de Vuelta nog niet eens afgelopen waar Bahrain met hun beste opstelling ooit staat.

En JV met 4 overwinningen in de Tour en 2e in het AK zit ook in dezelfde range (plus Roglic die deze Vuelta waarschijnlijk nog wel wat pakt).

Wheely 19 augustus 2021 om 12:17

Goed, eens, ze nestelen zich dus tussen de topploegen. Ook knap.

Panache 19 augustus 2021 om 12:25

Is er iets of iemand welke anders beweert dan?

Willem Kieft 19 augustus 2021 om 12:28

Ze doen het natuurlijk uitstekend, maar ze krijgen hier iets te veel eer in mijn beleving. Ik vind sowieso dat er soms te veel nadruk op kwantiteit en te weinig op kwaliteit wordt gelegd. Toen Bahrein een paar Dauphine etappes won en twee Sloveense kampioenschappen werd daar hier ook een bewijs van kwalijke zaken in gezien, maar waar hadden we het helemaal over.

Willem Kieft 19 augustus 2021 om 12:35

En nog even als aanvulling: we praten over grote rondes waar het toch echt de bedoeling is om het AK te winnen. Succes moet je m.i. in eerste instantie daar aan aflezen. Etappes winnen is eigenlijk een bijzaak. Op e.o.a. manier lijkt etappes winnen de laatste jaren belangrijker geworden dan het AK. Vinnik raar.

Panache 19 augustus 2021 om 12:50

Je gaat in tegen een stelling die ik in het artikel en in de reacties nog niet ben tegengekomen Willem Kieft. Wie beweert dat een grote ronde winnen maar ietsje succesvoller is dan het winnen van een etappe?

Willem Kieft 19 augustus 2021 om 13:45

Letterlijk de eerste zin: “Alpecin-Fenix is na Deceuninck-Quick-Step de meest succesvolle ploeg in de drie grote rondes dit seizoen”.

Fast Freddy 19 augustus 2021 om 13:47

W.K. touretappes winnen bijzaak noemen, da’s pas raar. Verschillende renners hebben verschillende kwaliteiten en ploegen ook, en daarmee verschillende doelen. Het tijdelijk dragen van de gele trui of het winnen van een touretappe genereert altijd nog meer aandacht dan het winnen van de, pakweg, Ronde v Zwitserland. Het zijn hele vette vissen in de wielrennerij. Maar de big whale blijft het winnen van de Tour uiteraard.

Panache 19 augustus 2021 om 13:47

Oke, dat schrijft de redacteur van Wielerflits. Gelukkig zijn de citaten zelf realistischer.
Edit: oke = klopt, daar staat het.

Willem Kieft 19 augustus 2021 om 13:58

Panache: “Je gaat in tegen een stelling die ik in het artikel en in de reacties nog niet ben tegengekomen”

Ik: “Het is letterlijk de eerste zin”

Panache: “Oke, dat schrijft de redacteur van Wielerflits.”

ik: ?????

Willem Kieft 19 augustus 2021 om 14:00

Snelle Freek, met het woord "eigenlijk" probeerde ik een vrij botte stelling te nuanceren. Maar in de kern vind ik dat wel. Op een WK allround is één onderdeel winnen ook heel leuk, maar in principe slechts bijzaak.

Handige Harry 19 augustus 2021 om 16:50

Er zit natuurlijk wel een grote nuance in welke rit je wint in een grote ronde.
Hoe knap scoren uit de vlucht ook is, het blijft toch in mijn ogen minder dan iedereen kloppen als het er echt om gaat.
Soms rijdt de kopgroep minuten langzamer de slotklim op dan de favorieten, dan is het wat mij betreft geen grote zege.
Al zal de renner in kwestie daar maling aan hebben.
Het winnen van tijdritten, massasprints, heuvelsprints en aankomsten bergop waar je echt alles klopt, dat is een stuk knapper.

Maar ben het er wel mee eens dat een eindzege daar nog dik boven staat.

beppe-saronni 19 augustus 2021 om 11:54

Mooi stuk, en tactisch spelen de broers Roodhooft het goed om geen Protour licenti aan te vragen. Het blijft wel aardig stil rond MvdP. Hoop dat die val op de OS hem niet dusdanig hinder oplevert dat hij zn topvorm niet meer bereikt voorlopig. Wat betreft de ploeg, mooie balans tussen routine en jeugd en slimme zetten gedaan qua keuze renners.

De Cabybara van de Conradkade 19 augustus 2021 om 12:22

Eerlijk verhaal en geen speld tussen te krijgen.

Wel frappant dat juist nu de schouders van MvdP iets verlicht worden hij rugpijn krijgt…

Willem Kieft 19 augustus 2021 om 12:29

Een beetje zoals De Wereld Draait Door precies stopte toen we in lockdown gingen.

Chasse_patate 19 augustus 2021 om 16:03

Wat een dom artikel zeg.

Dqs heeft in totaal 6 keer gewonnen. 5x in de tour en 1x Vuelta. Niks in de giro.

Alpacin heeft 5 keer gewonnen. 1x giro 2x tour en 2x Vuelta.

Dus je zou kunnen zeggen dat Alpacin het zelfs beter heeft gedaan dan DQS. Want die wonnen helemaal niks in de giro.

Verder telt hier het ak niet mee? Want beide teams doen daar in 3 grote rondes al niet voor mee. Dus denk dat beide teams niet de meest succesvolle ploegen zijn in de grote rondes. Maar gewoon de teams die de meeste sprintritten hebben gewonnen.

Staf V 20 augustus 2021 om 02:03

Mee eens Chasse, een AK is het hoogste, de puntentrui in de TDF staat ook hoog, en dan bekijk je de belangrijkste ritoverwinningen in de grote rondes die alleman wil winnen, tijdritten, op legendarische bergtoppen en natuurlijk op de Champs Elysées, en dan pas de ritten die velen kunnen winnen, waar je nooit van te voren kan zeggen hoe het zal uitdraaien.

Angelo Pauwels 20 augustus 2021 om 07:17

Hoe is het met Mathieu z’n rug trouwens, volgens HLN zou het niet zo goed gaan.

Blackcanyon 20 augustus 2021 om 07:25

Bij het WK gaat het er trouwens niet om wie welke ronde wint, maar alleen om t eindsprintje op t laatst of wie t hardst de laatste heuvel opknalt. De meeste ronden zijn niet van belang. AK ook niet, daar gaat t puur om de daguitslagen. Zowel in de wegrit als de tijdrit.

DeGroteMolen 20 augustus 2021 om 18:54

De vraag is wanneer VdP ‘gaat cashen’ bij een superteam. Ook hij zal wel een aantal seizoenen 4 of 5 mio willen pakken a la Sagan lijkt me.

Headlines

Materiaalzone

Populair