Ronde van Polen in eigen land uitgeroepen tot Sportevenement van het Jaar

zondag 10 januari 2021 om 08:51
Ronde van Polen in eigen land uitgeroepen tot Sportevenement van het Jaar

foto: Cor Vos

De Ronde van Polen 2020 is dit weekend bij een Pools sportgala uitgeroepen tot Sportevenement van het Jaar. De organisatie van de wielerkoers kreeg vorig jaar juist veel kritiek te verduren na de zware en veelbesproken valpartij van Fabio Jakobsen.

Op woensdag 5 augustus 2020 werd de wielerwereld opgeschrikt door een zware valpartij in de openingsetappe van de Ronde van Polen. De voor Deceuninck-Quick-Step uitkomende Jakobsen deed in finishplaats Katowice een gooi naar de dagzege, maar belandde na een veelbesproken manoeuvre van landgenoot Dylan Groenewegen in de hekken.

Jakobsen kwam op hoge snelheid ten val en de schade bleek enorm. De sprinter werd afgevoerd naar het ziekenhuis, werd enige tijd in een kunstmatige coma gehouden en is, vijf maanden na zijn horrorcrash, nog altijd aan het revalideren. De UCI besloot Groenewegen begin november uiteindelijk voor negen maanden te schorsen.

Veelbesproken aankomst 
Er werd echter niet alleen gekeken naar Groenewegen: ook de organisatie van de Ronde van Polen moest zich verantwoorden na de zware valpartij. Renners en wielervolgers waren verbolgen over de dalende aankomst waarop Jakobsen, Groenewegen en anderen afgelopen jaar ten val kwamen.

Overigens trekken de renners dit jaar ‘gewoon’ weer naar Katowice. Of dat ook voor de veelbesproken dalende aankomst geldt, is nog ongewis. De organisatie en het stadsbestuur zijn in gesprek over alternatieve routes, om een nieuwe rampzalige finish te voorkomen. Het is volgens de organisatie nog te vroeg om in details te treden.

Onderzoek 
Volgens ex-renner en wedstrijdleider Czesław Lang treft de organisatie geen blaam voor de valpartij van Jakobsen. “De UCI heeft zich hierover uitgesproken, het was de fout van een renner.” Het incident met Jakobsen en Groenewegen wordt nog steeds onderzocht door het Openbaar Ministerie van Katowice

Dit artikel delen:

19 Reacties

Jasper11 10 januari 2021 om 09:00

Volgens ex-renner en wedstrijdleider Czesław Lang treft de organisatie geen blaam voor de valpartij van Jakobsen. “De UCI heeft zich hierover uitgesproken, het was de fout van een renner.”

Misselijkmakend. Zum kotzen.

A.M.M. Jonkers 10 januari 2021 om 09:08

Volkomen mee eens!

Panache 10 januari 2021 om 09:17

De valpartij en de gevolgen zijn twee verschillende zaken.

Glorious 10 januari 2021 om 09:13

Drankhekken niet goed en een daal sprint, schandalige koers!

Brabander 10 januari 2021 om 11:51

Drankhekken? :)

S'mon 10 januari 2021 om 12:36

Geen drank achter het stuur. ;)

André Hilgersom 10 januari 2021 om 09:14

Geen straf maar een prijs! Niet alleen ‘Amerika’ is gek.

Sephiroth 10 januari 2021 om 09:45

Rare jongens die Polen daaro…

Wheely 10 januari 2021 om 09:57

Rare verkiezing met een idiote winnaar.

platteprijs 10 januari 2021 om 10:08

Ik denk dat die Polen helemaal niet bezig zijn met die heisa rond de valpartij. Geen Poolse renners betrokken, de organisatie ligt ook niet onder vuur van de (internationale) media en belangrijker de UCI zwijgt. De UCI is er dan ook verantwoordelijk voor dat deze schandelijke vertoning überhaupt plaatsvindt. En de grootste blaam treft voor mij die grote faal van een voorzitter. Omdat hij koste wat kost wil voorkomen dat zowel zijn organisatie als zijn herverkiezing in gevaar komt, is het goed mogelijk dat we dit jaar dezelfde supergevaarlijke aankomst krijgen, met dezelfde dranghekken.

Panache 10 januari 2021 om 11:20

fool me once, shame on you; fool me twice, shame on me.

S. Morgenstern 10 januari 2021 om 12:24

Dat laatste gaat niet gebeuren. Het peloton gaat die rit nooit rijden, dat zal zelfs deze organisatie beseffen.

Fool me once, fool me twice, fool me chicken soup with rice.

Michelangelo 10 januari 2021 om 10:11

Benieuwd wat er aan bedragen onder de tafel doorgeschoven zijn om deze prijs te winnen.
Aan de andere kant ken ik de sportevenementen in Polen niet zo goed…

Maar mijn stem zou de wedstrijd niet gekregen hebben.

FritsvanHoefelen 10 januari 2021 om 10:13

Dan moet dit het enige evenement van Polen geweest zijn

Verweggistan 10 januari 2021 om 10:13

Ging iemand bijna dood, topevenement….

josi 10 januari 2021 om 11:54

Waarschijnlijk hebben er vorig jaar nauwelijks andere sportevenementen plaatsgevonden in Polen, anders kan ik het niet echt verklaren.

rahimns 10 januari 2021 om 12:14

Agata Lang die hier de prijs in ontvangt neemt is de dochter van organisator/wedstrijdleider Czesław Lang en is zelf vice voorzitster van de Europese wielerunie. Ik vermoed dat er hier nogal wat handen boven de hoofden gehouden worden van mensen met bepaalde belangen en dat Dylan gebruikt wordt en gaat worden als het grote zondebok. En natuurlijk heeft hij de grootste fout gemaakt maar als de organisatie en de UCU blijkbaar hier makkelijk de renner voor de bus gooit dan vrees ik dat er weinig tot niets gaat veranderen… en deze uitverkiezing zal zeker niet helpen. Echt schande.

Turtlehead 10 januari 2021 om 13:33

Czesław Lang, organisator, bleef bescheiden. ‘Ach, we doen ons best. We gebruiken reeds beproefde routes, zetten wat hekjes neer en de renners doen de rest.’

Dit jaar is er niemand doodgegaan, dat is ongeveer het beste wat je erover kan zeggen wat mij betreft.

VerstandOpNul 10 januari 2021 om 18:57

Fijn dat ze zo genoten hebben in Polen..
Misschien maar gewoon boycotten vanaf volgend jaar?

Headlines

Materiaalzone

Populair