De Ronde van het Baskenland heeft het routeschema voor de komende editie bekendgemaakt. Het Baskische El Diario Vasco meldt dat de zesdaagse rittenkoers, die zal worden verreden van 2 tot en met 7 april, voor het eerst sinds lange tijd niet zal worden besloten met een individuele tijdrit.
De laatste keer dat Itzulia eindigde met een rit in lijn was in 1974, toen Miguel María Lasa in extremis een dubbelslag wist te slaan. Overigens zullen de coureurs wel hun tijdritfiets naar boven moeten halen. In rit vier staat er namelijk een individuele tijdrit op het menu van en naar Lodosa.
De prestigieuze rittenkoers, afgelopen seizoen gewonnen door Alejandro Valverde, begint met een relatief vlakke rit naar Zarautz. In de daaropvolgende etappe richting Bermeo mogen de klimmers hun borst natmaken. De finish ligt namelijk op de top van de Sollube. De organisatie opteert voor de zijde vanuit het onbekendere Almike, wat betekent dat de renners een strook van anderhalve kilometer voor de kiezen krijgen aan een gemiddelde stijgingsgraad van maar liefst 15%, met pieken tot 20%.
Na de heuvelrit met aankomst in Araba en de tijdrit rondom Lodosa, staat er op vrijdag een etappe gepland naar Eibar. Zaterdag is het de beurt aan de slotetappe van de 58e editie van de Ronde van het Baskenland. Hierin krijgt het peloton de klassieke bergrit naar Arrate voorgeschoteld. Net als in de voorbije editie zal de slotklim worden bedwongen vanuit Matsaria, wat inhoudt dat er ruim twee kilometer moeten worden afgehaspeld aan maar liefst 14%.
Etappeschema Ronde van het Baskenland 2018
Maandag 2 april: Zarautz-Zarautz
Dinsdag 3 april: Zarautz-Bermeo
Woensdag 4 april: Bermeo-Cuadrilla de Añana (Araba)
Donderdag 5 april: Lodosa-Lodosa (individuele tijdrit)
Vrijdag 6 april: Vitoria-Eibar
Zaterdag 7 april: Eibar-Arrate
4 Reacties
Nee
Gelukkig is er nog wel een tijdrit, maar juist dat het de slotrit was maakte het spannend.
Roglic kom er maar in.
Top, betere volgorde wat mij betreft.
Ik vind een tijdrit als afsluiter altijd wel wat hebben, maar er zijn doorgaans genoeg koersen die met een ITT eindigen.