Romain Bardet: “Het wielrennen heeft kleinere teams nodig”

Door , donderdag 1 november 2018 om 19:54

foto: Sirotti

Romain Bardet heeft met een glimlach op zijn gezicht het parcours van de komende Tour de France ontvangen. De 27-jarige kopman van AG2R La Mondiale krijgt veel klimwerk voor de kiezen, weinig tijdritkilometers én op 14 juli een aankomst in zijn geboortestad Brioude. “Het is een prachtige route”, vertelt hij in een uitgebreid interview met Cyclingnews.


Veranderingen op tilt
ASO-voorzitter Christian Prudhomme opperde tijdens de presentatie van het Tour-parcours om de vermogensmeters in de ban te doen. Bardet juicht het initiatief om te veranderen toe: “Wat is er saaier dan een paar grote teams die het peloton controleren tot de massasprint of de laatste kilometer van een klim? Dat is niet het wielrennen waar mensen op zitten te wachten.”

“Ik ben voor alles dat de Tour een beetje oppept”, zegt de Fransman. “Het geeft dappere renners die een risico durven te nemen een kans, zodat zij alles kunnen geven. Het zou goed zijn om een beetje fantasie terug in de Tour te stoppen. Als we nu eens dertig teams van zes renners uitnodigen, dat zou fantastisch zijn. Het maakt de koers onvoorspelbaar, dat heeft het wielrennen nodig.”

Aanvalsdrift
Bardet zelf is ook blij met het parcours van de komende Tour. Op de bovenbuis van zijn fiets is Take the risk or lose the chance geschreven en daartoe ziet hij kansen volgende zomer. “De essentie van koersen is om aan te vallen en proberen een voordeel te creëren. Kansen pakken wanneer ze komen en niet te veel reflecteren op hetgeen al gebeurd is”, legt hij uit.

“Dat is ook de manier waarop ik de Tour benader”, legt de Franse hoop in bange dagen uit. “De uitdaging van de Tour vind ik fantastisch, ook al vraagt het mentaal en fysiek heel veel van een renner. Het creëert dan wel weer hoge verwachtingen. Je kunt ook niet teleurgesteld zijn als je de Tour niet wint, want het is verbluffend als je wél weet te zegevieren. Er is slechts één persoon die Parijs binnen kan rijden in het geel. Ik weet dat ik het elk jaar moet proberen en mijn best moet doen. Je weet het nooit, op een dag kan ik zo maar winnen.”

Dit artikel delen:

26 Reacties

Mathieu Moller 1 november 2018 om 20:20

Het probleem van 30 teams van 6 is dat er dan ook 30 kopmannen vooraan willen zitten in plaats van de 20 kopmannen die nu vooraan willen zitten.

Joachim 1 november 2018 om 20:35

Mwa, niet elke team heeft een uitgesproken klassementskopman in de Tour. Nu al niet, en zeker niet als er 30 teams zouden meedoen (wat ik trouwens niet zie gebeuren).

Mathieu Moller 1 november 2018 om 20:42

Oké, misschien niet alle 30, maar zoals je al zegt, is dat nu ook al niet. Maar het zullen er wel meer worden en dus wordt het meer dringen.
Overigens heb ik het niet alleen over klassementskopmannen, maar ook over sprinters.

Mwielerfan 1 november 2018 om 23:58

Nu zijn het 20 kopmannen met ieder 3 knechten. 30 kopmannen met 1-2 knechten is nog altijd minder dringen

ah-ja 1 november 2018 om 20:35

Goed nieuws voor Roompot Charles

rahimns 1 november 2018 om 20:53

Dat betekent dat ongeveer 40 renners uit de WT naar een andere werkgever kunnen gaan zoeken… ik weet niet of zijn collega’s dat nou zo’n leuk vooruitzicht vinden.

Mwielerfan 1 november 2018 om 23:59

Ooh jee verandering!

Romāns Vainšteins 2 november 2018 om 08:08

Lekker boeien, dan doen de eerste 40 toch een stappie terug van je TWTT naar PCTT of hoe dat ook precies heet ? Ik zal er geen seconde van wakker liggen in ieder geval.

Zjoske 2 november 2018 om 12:24

Ik vind dit ook altijd een beetje een kul argument.
Reorganisaties en personeelsinkrimpingen vinden altijd en overal plaats.

jooprioolpijp 1 november 2018 om 21:26

Het ware leuk als dit soort vernieuwingsliefhebbers eens zouden uitleggen waarom teams van 6 m/v wel zouden durven verliezen en diezelfde teams met 8 m/v niet. Dat is n.l. een groot deel van het probleem: bijna het hele peloton rijdt als makke schapen achter de controleurs aan, en helpt bij gelegenheid gratis mee controleren. Uiteraard zijn daar redenen voor (inspanningsfysiologie, plekje verdedigen etc.) maar die redenen gaan niet weg als je 8 door 6 vervangt of de powermeter verbiedt. Salariscap zou wel helpen…

Mwielerfan 2 november 2018 om 00:02

Vroeger reden kopmannen meer man tegen man. Knechten vielen eerder af. Knechten zijn nu bijna zga hun kopman dus kunnen tot bijna einde mee. Als er minder knechten zijn zitten kopmannen eerder en vaker geïsoleerd en zullen ze dus langer dan 2,5km tegen elkaar rijden.
Ik heb nog geen betere voorstellen gehoord.

jooprioolpijp 2 november 2018 om 09:25

Okee, dan rijdt Sky met 1 kopman en 5 van dat soort knechten, zit die kopman dan sneller geïsoleerd? Dacht het niet. Wat er gaat gebeuren is dat teams nog maar met 1 enkel doel komen, n.l. de kopman beschermen. Daar wordt het niet spannender van in de koers.

Arry1337 1 november 2018 om 21:43

Of je het nu met hem eens bent of niet, een beetje fan moet je toch wel zijn na zijn prestaties en inzet van het afgelopen jaar. Vooral in de Strade Bianchi en het WK heb ik van hem genoten, en daarnaast ben ik vast nog een hoop vergeten

Pizzi 1 november 2018 om 22:42

Ja, wat dacht je van de jaren ervoor? Schitterende renner!

Jungle Man 1 november 2018 om 21:47

Ik kan me wel vinden in zijn ideen. Wielrennen hoort geen computergame te zijn.

Lopopodium 1 november 2018 om 21:52

Meer kleine teams betekent waarschijnlijk ook meer eenlingen of minigroepjes die een aantal minuten voor een peloton uit rijden, de tijd uitzitten tot het moment dat er gesprint mag worden.

Ondertussen zit je naar niets te kijken, terwijl de wielrenners van kleine ploegjes in beeld zijn, de sponsor tevreden stelt, en verder maar fietsen tegen beter weten in dat ze het toch niet halen.

Voor dat soort etappes lijken minder ploegen met méér overeenkomende belangen èn tegenstrijdige belangen mij beter. Een groep met ploegen die een sprint wil en een groep met ploegen die met een kopgroep vooruit wil blijven. Dus minder ploegen die niet serieus mee kunnen of willen doen, en dan maar proberen in beeld te komen…

Dat beeld heb ik al vaak genoeg gezien in de Tour in de afgelopen jaren. Dan gaat die tv dus uit!

tendam 1 november 2018 om 22:08

Hij bedoelt dat hij er zelf voordeel bij heeft als er kleinere teams zijn. Vermoedelijk vindt hij tijdritten niet bij de essentie van het wielrennen horen.

Jacco van Stierop 1 november 2018 om 22:48

@tendam
“De essentie van koersen is om aan te vallen en proberen een voordeel te creëren. Kansen pakken wanneer ze komen”, zegt Bardet. Hoewel niet expliciet gezegd kan dat dus ook in een tijdrit. Of op de kasseien, of op een muurtje. Waarop baseer jij jouw vermoeden dat Bardet vindt dat “tijdritten niet bij de essentie van het wielrennen horen”?

tendam 2 november 2018 om 09:42

@jacco
Ik probeerde op licht cynische wijze duidelijk te maken dat Bardet alleen maar in z’n eigen straatje lult. Blijkbaar niet helemaal gelukt.

Titaantje 2 november 2018 om 02:11

AG2r moet investeren in tijdritmateriaal en windtunneltests. Ook “redelijke” tijdrijders als Gretsch en Sergent kwamen nauwelijks tot hun recht in tijdritten, dwz ze konden geen eens de top 10 in komen in kleine rondes. Met beter materiaal kan Bardet wellicht al 30-45sec redden in de ITTs en ook in de TTT verliezen ze wat minder. Dan mag Bardet daarna in de bergen zijn mooie koersstijl laten zien.

theking 2 november 2018 om 06:27

Mooi verhaal van Bardet, maar afgelopen tour weinig van deze woorden waargemaakt. Als een renner niet sterk genoeg is komt er van aanvallen weinig terecht. Toen het klassement van Bardet werd bedreigd door kruijswijk liet hij ag2r het stokje van sky gewoon overnemen.

Romāns Vainšteins 2 november 2018 om 08:06

Lekker verhaal van Bardet die maar weer eens blijk geeft over een uitstekende koersopvatting te beschikken. Een beetje incidentele gevallen aanhalen om te boehoe-jij-ook’en doet daar niks aan af, dappere, toffe renner die Romain Bardet.

Sonsbach Allstars 2 november 2018 om 09:28

Er zijn zoveel andere koersen dan de Tour en die wél leuk zijn om naar te kijken…
Wielrennen is meer dan alleen de Tour hoor.

girardengo 2 november 2018 om 19:44

Gelukkig wel.

Ornor 2 november 2018 om 09:44

Ha ja of we draaien het om en delen het peloton op in twee teams die tegen elkaar strijden.

vluggejapie 2 november 2018 om 15:36

De tegenwerpingen komen tot nu toe inhoudelijk neer op ‘nietes’ of ‘ja, maar hullie…’ en bevatten geen enkel sportief argument waarom teams van negen wenselijker zouden zijn dan teams van zes. Ik kan een dergelijk argument eigenlijk ook niet bedenken. Conclusie: kleinere teams.