Rolf Aldag (BORA) over soap rond Uijtdebroeks: “Uitkomst zal belangrijk zijn voor wielersport”
De transfersoap rond Cian Uijtdebroeks houdt de gemoederen flink bezig. Nu heeft ook oud-renner Rolf Aldag, hoofdploegleider bij BORA-hansgrohe, zich uitgesproken over het plotselinge vertrek van de Belg naar Jumbo-Visma, dat vanaf 2024 verdergaat als Visma | Lease a Bike.
Het verhaal is inmiddels wel bekend: Uijtdebroeks en zijn management zijn van mening dat hij per 1 december 2023 onder zijn doorlopende contract bij BORA-hansgrohe uit is. Daardoor was hij naar eigen zeggen vrij om te tekenen bij een andere ploeg en daarop heeft Jumbo-Visma toegehapt en de komst van Uijtdebroeks vanaf 1 januari 2024 aangekondigd. Daarna barstte de bom en sindsdien is een soap geboren.
Aldag liet zich aanvankelijk niet betrappen op uitspraken, maar voelt in de Cycling Podcast nu toch de behoefte om te reageren. “Voor de buitenwereld lijkt de zaak welgekomen entertainment, zo in het tussenseizoen. Iets om online te volgen met popcorn en een grote fles cola. Het krijgt ook meer aandacht dan normaal omdat er weinig sportieve actie is. Maar het is niet fijn om er als ploeg middenin te zitten.”
De 55-jarige Aldag, die zelf als profwielrenner uitkwam voor Helvetia-La Suisse en Team Telekom, spreekt van een ‘mokerslag’. “We hebben al een planning gemaakt en alle wedstrijden voorbereid, wat mijn werk is. We hebben de fietsen binnen, net als het materiaal. We gingen ervan uit dat Cian deel zou uitmaken van de ploeg in 2024. Dan komt zoiets aan als een mokerslag.”
-
Lees ook 'Cian Uijtdebroeks werd gepest bij BORA-hansgrohe, renners hadden een 'Anti-Cian'-appgroep'
“Cian is zeer intens om mee samen te werken, maar wel op een positieve manier”
De laatste dagen kwam het nieuws naar buiten dat Uijtdebroeks bij BORA-hansgrohe mogelijk gepest is vanwege zijn karakter. Hoe kijkt Aldag hier precies naar? “Cian is zeer, zeer intens om mee samen te werken. Hij eist veel tijd op, maar wel op een positieve manier. Hij komt met zeer specifieke vragen, daagt ons als ploeg uit en haalt mensen uit hun comfortzone. Sommige mensen houden daarvan, anderen houden daar misschien minder van.”
“Cian legt de lat hoger, ook voor andere renners binnen de ploeg. Je moet je voorstellen dat je dertig jaar oud bent en dat de ploegleiding voortdurend verwijst naar een twintigjarige als referentie. En dan zegt: “Als je had geleefd zoals hij, dan had je misschien beter gepresteerd.” De jonge gasten pushen de oudere renners tegenwoordig. Dat is een evolutie binnen de sport en is zeer positief. De ervaren jongens houden de jongeren niet meer onder de duim.”
Aldag kan zich verder niet vinden in de berichten over spanningen binnen de ploeg tijdens de Vuelta a España en de kritiek van Uijtdebroeks op het tijdritmateriaal van BORA-hansgrohe. De vraag is nu wat de toekomst zal brengen. Om een tussentijdse transfer mogelijk te maken, zijn handtekeningen nodig van de oude ploeg (BORA-hansgrohe), de nieuwe formatie (Jumbo-Visma) en wielerunie UCI. Twee van die partijen hebben die krabbel nog niet gezet.
Waarschuwing
Er dreigt dan ook een rechtszaak. “Laten we onze objectieve feiten presenteren in een rechtszaal. Cian kan de zijne delen en dan zullen we zien wat er uitkomt. De uitkomst zal belangrijk zijn voor het wielrennen. Normaal is een contract een contract. Het is mogelijk om er onderuit te komen, maar op voorwaarde dat iedereen het ermee eens is. Als contracten geen waarde meer hebben, dan zitten we met een probleem in het wielrennen. Iedereen die er iets over zegt, moet zich daar bewust van zijn”, waarschuwt Aldag.
Dus je weet dat een renner niet goed ligt in de groep omdat hij de rest flink uitdaagt en tegelijkertijd merk je niets van spanning. Ik weet niet maar dan ben je toch een beetje ziende blind lijkt me.
Het is aan de ploegleiding om de ambities van jongelingen en de wellicht wat gezapigheid van de ouderen te managen, net als in elk bedrijf. Het blijft interessant om te zien hoe dat zich rondom Roglic gaat ontwikkelen, want ook die vraagt een hoog professioneel niveau, waar blijkbaar een aantal renners binnen Bora zich helemaal niet in kunnen vinden.
Uit alle verhalen lijkt me dat Uijtdebroeks zoveel beter op zijn plek gaat zijn bij JV/VL dus het zou goed zijn als alle partijen dat erkennen en er een afkoopsom binnen proporties wordt afgesproken en betaald en daarmee deze soap afsluiten.
Ook Visma en Cian gaan dus geen garantie zijn op een goed 'huwelijk'....
Altijd opvallend in welke zaak dan ook dat JV altijd gewoon niks zegt. Een mogelijke fusie, een renner die positief is getest en nu dit. Eigenlijk gewoon ook verstandig. De media roept al genoeg.
Uiteindelijk teken je voor het voorgeschilderde plaatje, en is het maar afwachten of dat overeenkomt met de werkelijkheid.
Mja, zoiets even melden aan een Vlasov als ploegleiding, dat draagt bij aan een toxische ploegsfeer, gezellig!
Aldag mag zeggen wat hij wil, élk contract is eenzijdig opzegbaar.
Fijn om ook even de druk bij de rechter te leggen ("als we zo gaan beginnen"), ik schat de kans reëel in dat dat als een boemerang werkt.
Bovendien, een beding dat je niet voor een concurrent mag werken gaat alleen standhouden als jij met jouw vaardigheden ook daarbuiten vergelijkbaar werk kunt vinden. Is dat niet zo, dan komt zo'n beding feitelijk neer op een beroepsverbod, en kan daarom succesvol aangevochten worden.
Een vertegenwoordiger in vaatwasmachinetabletten kan met zijn vaardigheden ook prima vertegenwoordiger in fietsventieldopjes worden, hij kan vrij gemakkelijk buiten de sector werken.
Wielrenner zijn kun je moeilijk buiten het kringetje van zo'n 30 profploegen
Als een renner zijn contract eenzijdig verbreekt dan kan hij daarna niet aan het werk bij een prof ploeg, tot de duur van het originele contract is verstreken. In die zin kan een renner voortijdig stoppen bij een ploeg en iets anders gaan doen, zoals mountainbiken of schansspringen…
Het eerste ben ik geen voorstander van: dan zijn contracten dus niets meer waard en kun je als ploeg geen lange termijnplanningen maken. Het is misschien leuk dat je een vergoeding krijgt voor een renner, maar in de wielersport is het een stuk minder makkelijk dan bijvoorbeeld in het voetbal om een min of meer gelijkwaardige renner terug te halen.
De tweede optie is beter: laat renners die denken eenzijdig hun contract te kunnen verbreken maar bloeden. Geen licentie totdat het contract afgelopen zou zijn.
Begrijpelijk van alle kanten. Ook dat Cian weg wilde. Maar dat invalideert een contract niet.
A) Een Whatsapp groep waar praktisch heel Bora van lid is, behalve Cian, en die vooral bol staat van grappen over Cian en plannen om hem te dwarsbomen in de koers.
B) Een whatsapp groep tussen enkele Bora collega's, waar Cian geen lid van is omdat ze niet zitten te wachten op zijn dagelijkse betweterige commentaar over elk mogelijk onderwerp.
Optie A is problematisch, optie B niet.
Het hele idee van een wat jonger gassie die nogal onconventioneel en wellicht wat wereldvreemd de rest gaat uit- en opleggen van hoe en wat.. Ja, ik kan me wel voorstellen dat dat hier en daar wat wrevel opwerpt. Niet iedereen heeft het talent om dat op een groep als geheel over te brengen.
Ik denk dat hij nu naar de juiste ploeg gaat gezien zijn ijver en dedicatie.
zouden gaan zitten en dit in der minne zullen proberen op te lossen......neen, hij verwijst wél naar een rechtszaal.
Dit is dan weer voer voor speculatie's, dat Bora blijkbaar überhaupt geen angst heeft om dit tot
een rechtszaak te laten escaleren?.....wat dan ook weer een teken aan de wand zou kunnen zijn?
Stagneert hij is het van 'zozo, van het torentje blazen en nu een beetje de Zubeldia uithangen, jongen?'
Rijdt hij stek 3 in de tour is het van 'het op tijd wegwezen aldaar bij Aldag tekent het leeuwenhart van een échte topper!!!'
En dan nog kun je niet één op één aantonen of dat anders was geweest mocht hij wél bij BORA, met Roglic als leermeester nota bene, gebleven zijn.
Het líjkt nu een wat valse start ja, maar aan de andere kant durft hij wel te kiezen.