Rohan Dennis leider in Romandië: “Kijken hoe ver ik kom in het klassement”

woensdag 27 april 2022 om 18:58
Rohan Dennis leider in Romandië: “Kijken hoe ver ik kom in het klassement”

foto: Cor Vos

Rohan Dennis heeft op de tweede dag van de Ronde van Romandië de leiderstrui veroverd. De Australiër van Jumbo-Visma trok in de oplopende aankomst ten aanval en werd pas vlak voor de streep ingerekend door Dylan Teuns. “Ik heb alles gegeven, maar het was net niet genoeg voor de ritzege. Ligt de streep een paar meter eerder, dan pak ik de rit ook nog”, vertelt hij na afloop op de persconferentie.

Maak de Tour nog spannender!
Met de game WielerFlits Ploegleider beleef je de Tour als een echte ploegleider. Stel je favoriete renners op in je eigen ploeg en verdien elke etappe punten.
Speel nu mee

“Dit was echt too close“, kan Dennis lachen. “In de laatste 200 meter, maar zeker de laatste 100 meter, was ik helemaal leeg. De eerste versnelling in de finale deed al pijn, maar ik kon nog net wat meer. Ik wist dat als ik zou doortrekken, er geheid een gat zou vallen. En dan zou ik sowieso op het podium eindigen. Maar het was helaas net niet genoeg voor de ritzege. Toch ben ik blij met het resultaat en de leiderstrui. De ploeg reed ook geweldig vandaag, al hebben we misschien iets te veel energie verspeeld door vooraan in het peloton te zitten.”

Dat hij de etappe niet gewonnen heeft, kan Dennis wel al relativeren. “Mijn timing was vandaag niet perfect, maar we hebben wel de leiderstrui. Dat is een groot doel. Maar helaas was er iemand net wat beter op de streep”, legt hij uit. “Mijn vorm is wel goed, in ieder geval op de korte klimmetjes. Ik ga elke dag zo snel mogelijk naar de finish rijden om te kijken hoe ver ik kom in het klassement. Maar ik wil niet zeggen dat ik een van de favorieten ben.”

‘In de Tour moet ik er staan in het hooggebergte’
De Ronde van Romandië is een goede test voor Dennis in aanloop naar de Tour de France. “Mijn doelen zijn niet veranderd na mijn transfer naar Jumbo-Visma. Ik koers nu voor een Nederlandse ploeg en voor andere kopmannen. De voorbereiding is wel iets anders nu, want we zijn gefocust op mijn rol als belangrijke helper in de Tour de France. Ik moet er in juli staan in het hooggebergte als dat nodig is. Dat is heel belangrijk voor Primož Roglič en Jonas Vingegaard. Daarnaast focus ik mij zelf ook nog op de tijdritten.”

Merijn Zeeman: “Jammer dat Kruijswijk bij de valpartij lag”

Ploegleider van dienst in Romandië is Merijn Zeeman. Hij heeft complimenten over voor Rohan Dennis. “In eerste instantie is het balen dat Rohan net op de lijn geklopt wordt. Aan de andere kant was dit zijn plan en is het superknap dat deze gedurfde actie dan ook lukt. Hij was ontzettend sterk, maar er was er één net wat beter”, vertelt Zeeman.

“Wat jammer is, is dat Steven Kruijswijk bij de valpartij lag. Hij moest een hele grote inspanning leveren om terug te keren in de eerste groep, waardoor hij op deze slotklim zijn kruit al verschoten had”, aldus de ploegleider. In de rituitslag werd Kruijswijk 41ste op 22 seconden van ritwinnaar Dylan Teuns. In het klassement staat de Nederlander nu op 58 seconden van Dennis.

Rohan Dennis neemt de leiderstrui over van Ethan Hayter – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

20 Reacties

Geel Zwarte Bril 27 april 2022 om 19:05

Nou winnen dit eindklassement. Zou een hele mooie zijn!

Franco Ballerini 27 april 2022 om 19:09

Als hij gisteren op zijn BMC tijdritfiets had gereden was het gat met de concurrentie al onoverbrugbaar geweest ;-)

Geel Zwarte Bril 27 april 2022 om 19:12

Jij kan er nog steeds niet tegen dat hij voor JV rijdt.

Jij hebt gewoon een hekel aan alles wat voor de mooiste Nederlandse ploeg rijdt.

josi 27 april 2022 om 19:29

Hij zou best eens een heel eind kunnen komen, hoewel de eindwinst waarschijnlijk wel wat te hoog gegrepen zal zijn. In ieder geval leuk om vandaag eens een aanvallende Dennis te zien. Het is een renner die de afgelopen jaren wat mij betreft toch teveel alleen maar als tempobeul is gebruikt, terwijl hij zeker meer kan dan dat.

Murcia 27 april 2022 om 19:35

De laatste keer dat hij echt voor een AK ging was in Zwitserland 2019 toen hij alleen Bernal voor zich moest laten. Zit hij deze week in die modus kan hij ver komen maar ik vind het al mooi dat hij voor zijn eigen kansen hier wil en kan gaan. Bij INEOS was het alleen maar knechten, hoewel hij natuurlijk wist dat er daar niet meer in zat toen hij tekende.

Franco Ballerini 27 april 2022 om 19:37

De grote vraag blijft natuurlijk: is hij een afdankertje van Ineos? Het zal niet zo zijn dat JV Ineos overboden heeft in de strijd Dennis binnen te halen.

Murcia 27 april 2022 om 19:47

Prima afdankertje toch als hij hier de man van 2,5 miljoen Thomas kan kloppen. Dennis zal voor zichzelf hebben gekozen. INEOS wil wel meer renners zoals Poga en Wout die toch daar niet tekenen dus zullen die renners wel andere redenen dan alleen geld hebben. Ik denk nog steeds dat Dennis het gevoel had dat hij als tweede tijdrijder na Ganna en als klimmer te weinig mogelijkheden meer zag bij de Britten. Ik denk niet dat hij hier podium gaat rijden maar deze kans om voor zichzelf te rijden was bij INEOS uitgesloten.

Geel Zwarte Bril 27 april 2022 om 19:50

Zeker geen afdanker van Ineos. Denk dat Ineos hem graag had gehouden. Zelfde geldt voor Van Baarle. Als die vertrekt is dat ook een hele aderlating voor Ineos.

Franco Ballerini 27 april 2022 om 20:09

Ik vermoed dat Ineos Thomas ook liever vandaag dan morgen loost. Maar wat een jong talent daar inmiddels. Ik vond Ineos voorheen een k*tploeg maar wat zit er nu enorm veel muziek in. Ze zien terecht in dat ze de Tour zolang Pogacar meerijdt voorlopig niet meer gaan winnen en gooien het over een totaal andere boeg. Zeer pienter.

Murcia 27 april 2022 om 20:14

@franco
Over de strategie wijziging van INEOS ben ik het met je eens, ze koersen daardoor aantrekkelijker en halen veel jong Brits talent binnen. Hoewel het vaak gaat over Pidcock zijn die andere jongens als Plapp, Turner en Sheffield minstens zo opvallend.

Geel Zwarte Bril 27 april 2022 om 20:53

Ze hebben de kans gehad om Thomas te dumpen. Maar hebben hem verlengd. Zullen dus prima content zijn over hem.

Baukema Tomoulin 27 april 2022 om 22:52

Het is toch bekend waarom Dennis van Ineos naar TJV ging? De overstap van Roger Hammond als sports director van Bahrein naar Ineos. Blijkbaar kan Dennis niet met die knakker en stapte hij op bij Ineos. Hij koos voor een ploeg die in zijn ogen héél ver zijn in de tijdrit discipline qua materiaal en trainingen

Deel Koeper 27 april 2022 om 20:10

Gelukkig doet hij dit nu en niet in zijn Bahrain-periode, toen had men zich afgevraagd waar dit plots vandaan komt.

Murcia 27 april 2022 om 20:18

Had men zich ook toen niet afgevraagd, van Dennis is bekend dat de pieken enorm hoog kunnen zijn. Het probleem was altijd de constantheid, de grens tussen iedereen pijn doen en lossen op de eerste berg was/is bij niemand zo dun als Rohan. Hij heeft dat zelf altijd geweten aan zijn psyche maar misschien is hij gewoon een renner met momenten ipv dagen aaneen te schitteren.

S.t.B 27 april 2022 om 20:19

Vond Dennis in Catalonië al met overschot koersen, en met een afsluitende TT in het verschiet zou ik er niet gek van staan te kijken dat de schadebeperking in de bergen beter verloopt dan menigeen verwacht.
Nu grijpt Dennis hier ook wel sluw zijn kans. Zijn kopman valt, hij krijgt waarschijnlijk te horen dat Kruijswijk weer probeert aan te sluiten en plaatst vervolgens de meest on-Dennis achtige demarrage. Kan leuke gesprekken opleveren aan de eettafel.

Murcia 27 april 2022 om 20:20

Steven is denk ik wel verstandig, met Rohan moet je geen ruzie krijgen.

adelaarvanantwerpen 27 april 2022 om 20:42

Die afsluitende tijdrit in Villars is niet zozeer in het voordeel van Dennis. Villars is een klim van 10.2km aan 8%. Zij hebben die klimtijdrit al eens gedaan in 2018 en daar won Bernal voor Roglic. Dennis werd toen zevende op 1:26. Dennis had zijn toen zijn beste jaar ooit en focuste toen ook heel veel op het klimmen. Nu zitten er wel vijf km tijdritten voor maar dat gaat niet het grote verschil maken.

Ik zeg niet dat Dennis hier niet kan meedoen maar het is geen gewone tijdrit waar hij sowieso tijd zal pakken op andere AK mannen.

Kopinkas 27 april 2022 om 20:52

MIsschien je fixatie en je samenzweringsscenario’s begraven. ‘In eerste instantie is het balen dat Rohan net op de lijn geklopt wordt. Aan de andere kant was dit zijn plan en is het superknap dat deze gedurfde actie dan ook lukt.’ staat daar in het kadertje te pronken, bij monde van Zeeman.
Ik vermoed dat deel 2 van het plan was: Kruijswijk, zorg dat je vooral niet in een val betrokken wordt, koers zoveel mogelijk mee vooraan om dat scenario te vermijden.
Dat is dan weer niet gelukt (en ik vrees dat het weinigen verbaast).

Erik de Vlaming 27 april 2022 om 22:18

Hoe zie je Dennis met overschot koersen? Kwam hij gezellig keuvelend over de finish in iedere etappe dan?

Volgens mij is het gewoon een sterke renner die dit ook niet doet tegen zijn ex-werkgever maar gewoon een prof die laat zien zijn geld waard te zijn. Hopelijk kan hij deze ronde met een goed resultaat afsluiten. Meer als dit moeten we ook niet gaan verwachten van Dennis, een grote ronde zal hij niet gaan winnen. En jongens het blijft een Australiër die nu in Nederlandse dienst rijd dus liever een jonge Nederlander op zijn plek maar Jumbo blijft natuurlijk een miljoenenploeg en geen opleidingsploeg

fietsvriend 27 april 2022 om 21:07

Straffe stoot van Dennis. Zal toch wel wat extra energie putten uit het rijden tegen zijn voormalige werkgever INEOS. Of het genoeg zal zijn.