Rohan Dennis: “Dit is een grote stap vooruit”

maandag 28 mei 2018 om 09:03

foto: Gian Mattia D'Alberto - LaPresse

Rohan Dennis besloot de Giro d’Italia op plaats zestien, op bijna een uur van Chris Froome, maar is tevreden met zijn prestatie. “Het was er net een beetje teveel aan, maar ik heb veel vertrouwen opgedaan uit deze drie weken”, zegt de Australiër van BMC na afloop van de Giro tegenover Cyclingnews.


De eerste Grand Tour van het jaar begon zeer goed voor Dennis. De renner van BMC werd nipt tweede in de openingstijdrit om vervolgens in de tweede rit de leiderstrui over te nemen van Tom Dumoulin. Het merendeel dacht bij het verliezen van de Maglia Rosa dat de Australiër in zou storten, maar integendeel. Hij reed telkens met de besten mee bergop en verraste hiermee vele wielervolgers. Hij bevond zich na zeventien van de 21 etappes nog steeds op plaats zes in het algemeen klassement.

Voor Dennis was het na die zeventiende etappe een beetje op. “De laatste twee dagen, laten we vandaag (rit 21 door Rome) niet meetellen, waren waarschijnlijk net teveel”, legt de Australiër zijn tijdverlies uit. “Geen enkele dag is makkelijk geweest”, onderschrijft Dennis nog maar eens hoe zwaar deze Giro was, “maar ik kan met opgeheven hoofd deze Grand Tour verlaten.”

Voorafgaand aan de Giro d’Italia sprak Dennis de ambitie uit om een klassement te rijden in een grote ronde, en hij heeft zichzelf hierin zeker niet teleurgesteld. “Top-10 finishen in deze koers was een groot doel voor mij, maar ik dacht er niet teveel over na. Ik nam het dag per dag. Ik denk wel dat het mogelijk was geweest.”

Wat kan de Australiër dan nog aan zichzelf verbeteren? “Ik heb veel geleerd over hoe je je moet voorbereiden. Ik denk dat ik simpelweg alles een beetje beter moet doen, en wat meer gefocust moet zijn”, is Dennis kritisch op zichzelf, “en om heel eerlijk te zijn, zou ik ook wel wat gewicht mogen verliezen, maar ik wilde mezelf niet teveel pushen op dat vlak. Gezond en sterk blijven stond voorop voor mij.”

Invloed prestaties op zoektocht naar sponsor BMC
Met zijn prestaties in Italië, een ritzege en vier dagen de roze trui, hoopt Dennis de zoektocht naar een nieuwe hoofdsponsor voor BMC te vergemakkelijken. “Wij hebben er in elk geval alles aan gedaan”, zegt hij over het presteren van de ploeg in de Giro. “We behalen het gehele seizoen overwinningen, en geen kleintjes ook. Ik denk dat elke sponsor mag boffen om ons te hebben!”

Over zijn eigen toekomst maakt de Australiër zich niet zoveel zorgen. “Ik heb goede resultaten gereden en ik zal wel een team vinden. Maar eerlijk gezegd weet ik niet of het team wat ik dan zal vinden, zo goed bij mij zal passen als BMC. Dat blijft altijd onbekend. Ik kan alleen maar hopen, mocht het zover komen, dat het een goede match wordt.”

23 Reacties

thijs1984 28 mei 2018 om 09:08

Ik zie hem niet als klassementsrijder. Iedere etappe met meerdere echte bergen verliest hij teveel tijd om ooit echt mee te zien doen om top 5 in een grote ronde.

Jean Dumas 28 mei 2018 om 09:09

Ook hem ligt de Tour beter, maar ja, daar zitten ze met Porte. Dus koos Dennis voor deze ultra-zware Giro. Hij heeft niet de stap gemaakt die Dumoulin maakte in de Vuelta van 2015, zelfs van Yates valt dat niet te zeggen.

Chaba 28 mei 2018 om 09:12

Ik zie hem nog wel een stap zetten maar meedoen voor de hoge noteringen in een grote ronde zie ik toch niet gebeuren. Lijkt me toch frustrerend in de schaduw vechten in een bergetappe voor een 10 plek in een eindklassement. Rondes van een week met een tijdrit liggen hem natuurlijk een stuk beter/

josi 28 mei 2018 om 09:33

Hij heeft hier bewezen dat in de toekomst een top 10-plek in een grote ronde wellicht haalbaar is. Of dat nou zijn streven zou moeten zijn, is weer wat anders. Volgens mij kan hij zich beter richten op tijdrijden en korte rondjes met een tijdrit erin.

LyndaLid 28 mei 2018 om 09:41

De vorige keer dat Froome de Giro reed, werd ie uit koers gehaald nadat ie op de Mortirolo aan een motor hing omdat ie niet omhoog kwam. Dennis gaat dus alles winnen wat er te winnen valt.

Zonder dollen, hij heeft zichzelf wat mij betreft bewezen, en het feit dat ie die tijdrit nog won betekent voor mij dat er nog heel wat in zit. Natuurlijk waren die laatste etappes er te veel aan, dit was zijn eerste poging. Nog wat meer klimmer worden, en met een wat eenvoudiger parcours doet zo’n jongen binnen twee jaar mee voor top 5 ergens.

Grobbel 28 mei 2018 om 09:45

@ Jean Dumas: en toch blijft Porte een verhaal apart. Slechts 2 keer heeft hij de top 10 in een grote ronde gehaald, waarvan één toentertijd geflatteerde zevende stek in de Giro (toen ie twaalf minuten cadeau kreeg in de befaamde l'Aquila etappe), en nog een vijfde stek in de tour van 2016. Renners als Kelderman, Kruijswijk en Mollema hebben betere adelbrieven qua grote ronde eindklassementen, maar Porte blijft op de een of andere manier altijd gewoon bij de topfavorieten gerekend te worden. Natuurlijk heeft ie aardig wat klassementen om zeep geholpen door nare valpartijen, maar er zitten ook de nodige inzinkingen tussen – dus zo vaak heeft die nu ook weer niet bewezen dat een ronde van 3 weken hem nu echt ligt. Wat mij betreft is er zeker ruimte voor een Rohan Dennis om zijn eigen klassementsrol verder te ontwikkelen.

Nibs 28 mei 2018 om 09:45

Nope kan geen echte bergritten aan wat hij weer bewezen heeft en serieus hier rijdt geen 30 man voor een klassement dus wat dat betreft is hij zowat allerlaatste.
Er rijdt veel en veeeeeel beter rond wat het toekomstige rondewerk betreft. Tenzij hij naar sky gaat natuurlijk dan wint him alles.

Jan Blokland 28 mei 2018 om 10:04

Ik denk juist wel dat Rohan Dennis gemakkelijk top tien kan rijden.
Meestal zijn de klassementsrenners de renners die eerst uitblinken in het tijdrijden. Oké uitzonderingen zoals Bernal nu, Contador, Quitana heb je altijd. Maar kijk maar eens naar Indurain en Dumoulin. Merckx, Hinault, Armstrong konden ook voordat ze echt top waren in het hooggebergte goed tijdrijden.
Dus als Dennis goed blijft door ontwikkelen. Waarom hij niet en anderen wel. Alleen denk ik wel dat je afhankelijk bent van wat voor talent er op dat moment rond rijd. Want Bernal, Soler, Carrapaz, zijn natuurlijk wel klimmers van de bovenste plank. Zo jong nog en dan al zoveel talent. Rijdt die er maar eens af. Dan moet je wel van hoge huize komen.

Bizziecle 28 mei 2018 om 10:24

Daar bij heeft Soler ook een verdienstelijke tijdrit

xistnc 28 mei 2018 om 10:30

12. Poels op 17m
13. Henao op 29m
14. Goncalves op 34m
15. Betancur op 41m
16. Dennis op 56m

Die 16e plek klinkt leuk, maar vertekent nogal. En die twee voorlaatste dagen tellen natuurlijk gewoon mee.

tendam 28 mei 2018 om 10:35

@nibs
Waar komt toch dat idee vandaan dat renners bij Sky alles winnen? Ik denk dat je als renner voor de grote rondes bij weinig ploegen slechter af bent dan bij Sky. Behalve als je Chris Froome heet.

on: ik zou deze droom toch laten varen, als ik Rohan Dennis was

Abdoe 28 mei 2018 om 10:44

Ondanks de 56 minuten een bemoedigend resultaat. Hij herstelde goed en kon na vele inspanningen nog de tijdrit winnen. Dit was misschien wel de zwaarste grote ronde van de afgelopen jaren. Misschien niet per se qua parcours, maar vooral qua combinatie parcours-koersgedrag. Toch kon hij lang zijn klassement volhouden. Die laatste bergetappes waren ook voor enkele renners met goede AK-resultaten uit het verleden net teveel en mogelijk is er nog wat marge qua gewichtsverlies, zoals hij zelf aangeeft. Hij zal niet in iedere grote ronde een topklassement kunnen rijden, maar juist in een Tour, waar het klimwerk wat meer wordt gedoseerd, zou het een paar keer moeten kunnen.

molovin 28 mei 2018 om 10:44

Hij is veel te weinig klimmer om een echte klassementsrenner te worden. Als hij hoog in het klassement zou staan en aangevallen worden in de bergen is die gelijk gezien. Hij zou zich wel enorm moeten verbeteren wilt die mee kunnen in de bergen.

Nibs 28 mei 2018 om 10:45

@tendam is meer sarcastisch bedoeld natuurlijk. Ik weet ook wel dat niet iedereen geschikt is voor de “medische “begeleiding van team sky. Kijk naar de la cruz die vond ik buitengewoon zwak dit jaar ook al start hij nu als knecht.

Koel 28 mei 2018 om 11:11

Rohan Dennis viert vandaag zijn 28ste verjaardag!
Van harte!

Polleke 28 mei 2018 om 11:29

Als hij slim is laat hij die GT ambitie los…. hij kan met zijn fenomenale tijdrit alle kleinere WT koersen wel aan….

tendam 28 mei 2018 om 11:30

@jan blokland
Qua klimmen zijn er momenteel heel veel renners beter dan Dennis. En je hebt Froome, Dumoulin, Roglic die ook beter klimmen en daarnaast heel goed tijdrijden. Als Dennis dan in 2020 op het podium van de Tour moet staan, zoals z’n trainer beweerde, moet er toch wel erg veel gebeuren.

jwbriede 28 mei 2018 om 11:39

56 minuten achterstand in een GT die je serieus voor het klassement rijdt zou mij niet veel vertrouwen geven voor de toekomst. Zeker als je de leeftijd van de concurrentie in ogenschouw neemt. Ik zou die ambitie voor grote rondes snel loslaten.

Japsie 28 mei 2018 om 12:26

Hij komt gewoon tekort in het hooggebergte. Blijven plakken en tijdrijden levert je in de toekomst maximaal een top 8 op.
Ik zou zeggen, omscholen tot rittenkaper en blijven tijdrijden.

Mwielerfan 28 mei 2018 om 13:42

@blokland je noemt de allergrootste als voorbeeld. Je zou net zo goed m rogers en Tony martin kunnen noemen bij tijdrijders die proberen wat anders te doen.
Als ik Dennis was zou ik niet doorgaan zoals nu door voor klassement te gaan zonder afvallen. Hij heeft nu de keus voor fors gewichtsverlies te gaan met als risico zn wapen te verliezen en nooit meer wat te winnen. Of hij gaat voor tijdrijden en week rondes waar hij elk jaar kans maakt op een tijdrit in de tour of wk en nog 1-2 weekrondes als parijs nice Zwitserland eneco China. Alles waar geen zeer steile bergen of etappes met 3 bergen in zitten.

Jan Blokland 28 mei 2018 om 14:06

@Mwielerfan. Ben ik niet met je eens. Tony Martin kan niet klimmen en Dennis wel degelijk. Je moet iemand ook de tijd geven om te groeien en niet onbelangrijk ervaring op te laten doen. Hij heeft het nu uitgeprobeerd en er zit best wel potentie in. Indurain is inderdaad een grote geworden maar toen hij net prof was kon hij niets meer dan wat Rohan Dennis nu kan.
Je moet dit ook in zijn pespectief zien. Geef hem het voordeel van de twijfel van 2 á 3 jaar.

Mathieu Moller 28 mei 2018 om 16:02

Het lijkt me ook dat hij een volgende keer zich beter niet druk maakt over de roze trui in de eerste week. Dumoulin gaf hem juist weg om van de stress en hectiek af te zijn. Als Dennis ooit nog een poging wil wagen, kan hij dat voorbeeld volgen voor misschien weer net een extra procentje in de latere etappes.

Explorer 28 mei 2018 om 16:43

Ik zou het bij de korte rondes houden om die proberen te winnen.
Romandie, zwitserland, dauphine etc etc.
En die zou hij in mijn ogen echt wel moeten kunnen winnen.