Rohan Dennis dicht bij eetstoornis door klassementsambities

woensdag 8 januari 2020 om 17:06
Rohan Dennis dicht bij eetstoornis door klassementsambities

foto: Cor Vos

Wereldkampioen tijdrijden Rohan Dennis heeft zijn klassementsambities voor de grote rondes op een laag pitje gezet. De druk om dat niveau te bereiken en alle stress van vorig seizoen brachten de Australiër in een gevaarlijke strijd met zijn gewicht.

Dennis’ ambities om zich om te scholen tot ronderenner zijn niet van gisteren. De tweevoudige wereldkampioen tijdrijden sprak de afgelopen jaren al vaker het verlangen uit om mee te kunnen strijden in het klassement van een grote ronde. Hij nam daarbij Bradley Wiggins als voorbeeld: “Een pure tijdrijder die de Tour de France en het WK tijdrijden wint. Het is mogelijk voor een type renner als ik om het goed te doen in een grote ronde”, zei hij eerder.

Nu zegt de Australiër in de krant The Advertiser dat hij mogelijk onrealistische doelen stelde. “Ik weet niet of ik langer die kant op wil. Ik begon meer, en dan weer minder te eten. Ik begaf me op de gevaarlijke weg van een complex of stoornis.”

Averechts
Zijn streven om gewicht te verliezen bleek een averechts effect te hebben en had een negatieve invloed op zijn trainingen. “Als ik aangekomen was en dan een biertje dronk, voelde ik me meteen schuldig. Dan at ik de volgende dag niets op de training, waardoor ik niet goed kon trainen. Dan denk je weer dat je niets waard bent, voel je je down en blijf je doorsukkelen.” Nu vraagt hij zichzelf af of al die inspanningen wel de moeite waard zijn.

Dennis: “Ik voel me veel meer om mijn gemak als ik nog steeds een leven naast de fiets heb en ik ergens (in het tijdrijden) de beste ter wereld ben. Voorlopig blijf ik me richten op rittenkoersen van een week en de tijdritten.” De Australiër nam een voedingsexpert in de arm in zijn voorbereiding op het WK tijdrijden in Yorkshire, nadat hij was afgevallen tot 68 kilogram. Met deskundige hulp en een voeding-app, kwam hij terug op zijn normale gewicht voor tijdritten, 70-71 kilogram.

Rohan Dennis – foto: Cor Vos

Nu zijn mentaliteit weer sterk en positief is – met een nieuwe ploeg (Team Ineos) en in een nieuwe omgeving – vertelt hij dat hij blij wordt van de uitdaging om in hetzelfde jaar olympisch goud en de wereldtitel te veroveren. Toch is hij voortaan op de hoede voor de druk en stress die bij topsport komen kijken. “Als topsporters bevinden we ons in een bevoorrechte positie. Maar veel mensen kijken weg van het feit dat we altijd onder grote druk staan.”

“We zijn maar mensen, geen circusshow waarvoor je betaalt om naar te kijken en je kan lachen als we het verpesten.” Vandaag reed hij zijn eerste wedstrijd voor Team Ineos. Op het Australisch kampioenschap tijdrijden klokte hij de tweede tijd achter Luke Durbridge.

Dit artikel delen:

22 Reacties

Rawolf 8 januari 2020 om 17:14

Met 70 kg kan je ook een grote ronde winnen, dat heeft Tom Dumoulin bewezen.

Agos-Vidalos 8 januari 2020 om 17:21

Spul in je smoel is lekker.

freirefreire 8 januari 2020 om 17:24

Doet me denken aan het interview in het AD(?) laatst met Stef Clement. Wij, fanatieke leken, goedbedoelende amateurs en kritische volgers hebben soms moeite om vanaf de bank in te schatten wat de beroepsrenners ervoor hebben moeten doen en laten om hun niveau te halen. Topsport domineert je leven en kan je enorm ongelukkig maken. Groot respect voor wie dat aankan, en ook voor mensen zoals Dennis die hun eigen fysieke en mentale grenzen hebben opgezocht, overschreden en teruggevonden.

Samlambeej 8 januari 2020 om 18:32

Trainen zonder eten is gewoon gatachterlijk.

Romāns Vainšteins 8 januari 2020 om 17:44

Misschien mvdp ff mailen hoe nu verder

Samlambeej 8 januari 2020 om 18:40

@Romans Vainsteins
Hoe bedoel je dat?
VdP weet zelf niet watie moet doen voor de OS. Zit al op 5,2 vet% en aan z’n jukbeenderen te zien geloof ik het wel.

Veloburto 8 januari 2020 om 23:10

Ik denk dat RV op dat artikel over Mvdp’s voedingsbedrijfje doelt

Bikeage 8 januari 2020 om 17:59

Fijn dat hij op tijd aan de rem trekt. Hopelijk blijft dit goed gaan met zijn nieuwe ploeg.

Samlambeej 8 januari 2020 om 18:29

haha laat dat maar aan ineos over. TUEtje voor clenbuterol of triamcinolone. Fat gone, Power stays.

Bikeage 8 januari 2020 om 18:35

Aaaaaaand it’s gone. :)

koos verrek 8 januari 2020 om 18:07

Altijd wat met die gast succes ineos

Kelder is de Man 8 januari 2020 om 19:00

Lijkt me toch ook niet dat hij als kopman voor een grote ronde is gehaald door Ineos.

Bikeage 8 januari 2020 om 19:03

Kwiato, Poels en nog een lading ook niet en die hebben nou ook niet echt een speklaagje.

Kelder is de Man 8 januari 2020 om 19:59

Klopt, maar die kunnen ook niet de grote prijzen pakken mbt tijdtritten.

tendam 8 januari 2020 om 22:08

Maar de Sky/Ineos-aanpak is wel mensen laten afvallen en dan op kop laten boren voor Froome of Thomas. Iets anders kunnen ze eigenlijk niet. Dennis geeft nu alvast aan dat dus niet te willen.

Romāns Vainšteins 8 januari 2020 om 22:00

Dennis is gewoon in zijn mutate-hibernate fase 2.2.a beland, straks nog een strontvoorjaar + TT dikke doei maar als laatste man voor Bernal mee met Roglic, Dumoulin en de zojuist teruggepakte Landa op 2,5 vd top in de beslissende touretappe .

leegloper 8 januari 2020 om 22:04

Hij gaat na de Giro zich toch zonder Tour voorbereiden op de Spelen?

leegloper 8 januari 2020 om 22:05

Dennis komt nu wel in een ploeg die hem uitstekend kan begeleiden bij de gewichtsgrens opzoeken. Wat hij over afgelopen jaar beschreef klinkt niet echt professioneel.

VerstandOpNul 8 januari 2020 om 22:19

Gewogen en te licht bevonden..

chasse patat 9 januari 2020 om 12:20

Deze profetische woorden uit de bijbel (Daniel 5:25) beloven Dennis geen fijne toekomst. Snel maar weer spiermassa kweken Rohan! “Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is”.

Scott Sunderland 9 januari 2020 om 00:41

Verstandig om weer normaler = gezonder te gaan eten. Vraag maar aan Fuglsang, die juist meer is gaan eten dit jaar.

Wat betreft de klassementsambities van Dennis : ik had er sowieso geen fiducie in wat betreft zijn kwaliteiten als klimmer in het echte hooggebergte over de periode van drie weken. In kleinere rondes heeft hij zich wel bewezen.

Maar als men hem goed op de rit krijgt bij INEOS gaat hij én grote tijdritten winnen én de klassementsrenners prima ondersteunen als knecht.

toiletduck 10 januari 2020 om 08:16

Lijkt er toch steeds meer op dat het vorig jaar niet alléén maar aan Bahrein en de Merida fietsen lag. Eerst de tijdrit op het NK die vergelijkbaar was als vorig jaar, nu dit. Ik hoop voor hem dat hij komend jaar een niveau en modus vindt waarin hij wat gelukkiger op de fiets is en constanter presteert.