Roglic rondt ploegwerk af met ritzege op Jebel Jais, Dumoulin tweede

vrijdag 1 maart 2019 om 13:38
Roglic rondt ploegwerk af met ritzege op Jebel Jais, Dumoulin tweede

foto: Cor Vos

Primož Roglič zal morgen zonder ongelukken worden gekroond tot eindwinnaar van de UAE Tour. De Sloveen van Jumbo-Visma kon op de slotklim van Jebel Jais andermaal rekenen op een indrukwekkende Laurens De Plus, waarna hij ten koste van Tom Dumoulin naar de dagzege spurtte.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar!
Gravel, kasseien, modder, zand, met tassen, zonder tassen: dat zijn de thema's van de nieuwe RIDE die eind september verschijnt. Bestel nu ons najaarsnummer online en krijg hem binnen enkele dagen thuisbezorgd. Bestel hem hier

De UAE Tour kende tot dusver slechts één leider: Primož Roglič. De Sloveen van Jumbo-Visma wist in de ploegentijdrit al de macht te grijpen, waarna hij alsmaar verder wist uit te lopen. Vandaag kreeg de concurrentie echter nog eens (ultieme) kans om Roglič uit de trui te fietsen: de zesde etappe finishte namelijk op de flanken van Jebel Jais.

Wereldkampioen Valverde valt, maar zonder erg
Er stond kortom veel op het spel, wat de nervositeit alleen maar vergrootte. Al in de eerste kilometers ging een deel van het peloton tegen de vlakte. Het grootste slachtoffer was wereldkampioen Alejandro Valverde, de nummer twee in de stand. De Spanjaard kon echter zonder problemen weer aansluiten.

Alejandro Valverde kwam al vroeg in de etappe ten val – foto: Cor Vos

Wind zorgt voor onrust
Niet veel later ging Adam Hansen er alleen vandoor. De Australiër van Lotto Soudal kreeg na verloop van tijd het gezelschap van zeven tegenaanvallers: Deceuninck Quick-Step renners Michael Mørkøv en Elia Viviani, Marcel Sieberg en Jan Tratnik (Bahrain Merida) en eenlingen Joey Rosskopf, Michael Albasini en Will Clarke.

De zeven koplopers kregen een voorsprong van drie minuten, maar toch bleef het onrustig in het peloton, mede ook door de aanwezige wind. Nu ging onder meer Gianni Moscon tegen de vlakte. Maar de Italiaan kon – net als Valverde – na verloop van tijd weer aansluiten.

Kopgroep mag hopen 
Ook vooraan gebeurde het nodige: zo lieten Viviani en Mørkøv zich uitzakken naar het peloton, waardoor er nog zes vluchters overbleven. Hun voorsprong groeide zienderogen: vier, vijf, zes minuten… Het peloton reed op een gegeven moment bijna negen minuten in het krijt!

Dit was het sein voor Team Sunweb, Movistar en Astana om een handje toe te steken in de achtervolging. Hierdoor begonnen de koplopers ‘slechts’ met vijf minuten voorsprong aan de twintig kilometer lange Jebel Jais. Een echte loper, waardoor de wedstrijd lang gesloten bleef.

Jumbo-Visma bepaalt het tempo op de slotklim – foto: Cor Vos

Tempo schiet de hoogte in
Tenminste, in het peloton, want vooraan ontbrandde de koers. Het was Tratnik die aanviel op twaalf kilometer van de top, maar de Sloveen van Bahrain Merida zag Rosskopf toch weer aansluiten. Niet veel later waren de rollen omgedraaid: Rosskopf wist Tratnik uit het wiel te kletsen. De renner van Team CCC wist zijn inspanning echter wél door te trekken.

Het bleek echter verspilde moeite, want de eenzame vluchter werd op twee kilometer van de finish ingerekend door een uitgedunde favorietengroep, aangevoerd door Laurens De Plus. Het tempo van de Belgische klimmer lag moordend hoog, waardoor mannen als Richie Porte en Ilnur Zakarin moesten afhaken.

De Plus maakt opnieuw indruk als laatste man
We gingen met goed twintig renners naar de vod van de laatste kilometer. Niemand bleek in staat om aan te vallen, aangezien De Plus maar op kop bleef beuken. We kregen dan ook een elitesprintje bergop. Dumoulin was de eerste favoriet die aanzette, maar de renner van Team Sunweb werd nog gecounterd door een indrukwekkende Roglič.

Tom Dumoulin en Primož Roglič sprinten naar de finishstreep – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

76 Reacties

achtpuntzes 1 maart 2019 om 13:40

zo, petje af hoor.

Zat ik nou Roglic aan te moedigen ten koste van Dumoulin? Lol!

0
xistnc 1 maart 2019 om 13:45

Laat sooike het niet lezen :|

0
Bouvage 1 maart 2019 om 14:02

Mag ik hopen, Rogla is veel strakker dan zeiksnor Dumoulin!

0
Marcel1112 1 maart 2019 om 16:12

Onbegrijpelijk.

0
LyndaLid 1 maart 2019 om 13:40

Zo, eerste paar kilometertjes van het jaar gezien, en wat een kennismaking met een herboren De Plus! Die is sterk zeg…

Als het begin van de gele ploeg een teken is voor wat er komt, dan gaan we heel erg veel plezier beleven aan die jongens dit jaar!

0
doorak 1 maart 2019 om 17:31

Precies, erg mooi voor de Plus zo’n binnenkomer bij TJV. Heeft vrij lang gezeten met zijn val in Lombardije maar zit nu in een ploeg waar hij gelukkiger van wordt en krijgt ook hier veel erkenning. Misschien nog wel meer dan bij QS maar dat zou ik niet durven stellen zonder zoiets zeker te weten, lijkt of zich van wel.

Zag sommige reacties dat de kopmannen nog veel plezier kunnen hebben van deze jonge snaak. Nou kan ook nog wel eens zo zijn dat het team op termijn nog meer plezier beleefd aan hem als kopman daar hij bij TJV zich verder kan ontwikkelen en men heeft de tijd.
Primoz omhelzde hem oprecht stevig en lang. Lange kopbeurt op hoog tempo en stevige wind op kop, die krijgt vanavond veel complimentjes te verwerken.

0
Merlinappa 1 maart 2019 om 13:40

Had Tom graag zien winnen, maar dit is ook mooi!

0
doorak 1 maart 2019 om 17:36

Inderdaad.
En Wilco was ook mooi geweest. Is nu juist het mooie, dat er meerdere renners zijn met hoge gunfactor die het goed doen en pf eindelijk eens verdienen. Dan is het altijd mooi om zo één winnaar te hebben.
En Tom zijn overwinningen die komen weer wel.

0
freire93 1 maart 2019 om 13:42

LAURENS DE PLUS!

0
kelderfan 1 maart 2019 om 13:42

Zo, dit is echt gaaf. De Plus krijgt de bloemen en Primož Roglič krijgt de taart.

0
josi 1 maart 2019 om 13:42

Jammer voor Dumoulin, maar Roglic was toch net wat beter. Een teleurstellende klim met weer een imposante De Plus. Daar gaan ze bij Jumbo nog veel plezier aan beleven.

0
rahimns 1 maart 2019 om 13:45

Volgens mij was vooral de wind de grootste spelbreker vandaag, stond hij van de week op de klim nog in de rug… nu volgens mij schuin tegen.

0
ChefSpijker 1 maart 2019 om 13:46

Supersteil werd het ook nergens. Alleen de slotkilometers gingen aan 7 procent. Maar goed, dat hoeft ook niet zo vroeg in ’t seizoen. Vind het een mooi parcours zo voor een rondje in februari. Zou persoonlijk alleen liever een ITT dan TTT zien.

0
doorak 1 maart 2019 om 17:42

Teleurstellende klim… Dacht nu juist voor ronde begin maart zo’n mooie lange klim met flink wind op kop en hoog tempo dat dit juist mooi was. Achteraan wapperden ze erg telkens af en vooraf wilde een paar overnemen of versnellen maar doken gelijk weer terug in het wiel vanwege TJV, even movistar die tempo opschroefden en erg straffe de Plus.

0
HoofdIsVrij 1 maart 2019 om 13:42

Jammer voor Dumoulin, lijkt wel aan zijn sprint gewerkt te hebben.

De Plus beresterk zeg.

0
Bikeage 1 maart 2019 om 13:52

Heb het niet gezien, maar als je in dat groepje voor Valverde, Martin en Costa eindigt, dan neem ik mijn petje af!

0
dikkechaap 1 maart 2019 om 14:07

Dumoulin kan een prima sprintje rijden. Maar vandaag kwam het niet op snelheid aan, maar op taaiheid.

0
Brummel 1 maart 2019 om 14:12

als Dumoulin goed geschakeld staat kan hij best vlot aankomen #alpedhuez

0
LB117 1 maart 2019 om 13:42

De plus mega indrukwekkend zozozo… Die had Mas er graag bij gehad in deze vorm

Roglic begint voor mij toch een soort van surrogaat NL'er te worden.

0
Baik-Baik 1 maart 2019 om 13:47

Op basis waarvan?

Waren een Leipheimer, Rasmussen, Menchov en LL Sanchez ook surrogaat Nederlanders?

0
LB117 1 maart 2019 om 13:58

Omdat ik merk dat ik enigszins enthousiast raak van hem..

I.T.T.. Menchov, Rasmussen en Leipheimert..

0
west 1 maart 2019 om 14:04

Mas had geen zak gehad aan De Plus. Als die bij Qst was gebleven was zijn niveau echt niet ook ineens met 200% gestegen…

0
Jeff 1 maart 2019 om 14:32

Zijn niveau is vooral gestegen omdat 2018 voor De Plus een jaar van herstel was na zijn zware val in Lombardije 2017 en het ongeluk met Vakoc begin 2018. Ook bij Quick-Step zou De Plus dit seizoen beter voor de dag gekomen zijn. Maar ik geloof ook wel dat hij bij Jumbo beter op zijn plaats zit en zich het best kan ontwikkelen als klimmer/ronderenner.

0
Romāns Vainšteins 1 maart 2019 om 15:33

Er is aan Roglic totaal en helemaal niks Nederlands, 0. Mbt dat introverte karakter en maniakale koersbeleving heeft hij best wel wat van mede vreemdeend Rasmussen trouwens.

0
doorak 1 maart 2019 om 17:50

Nou het Nederlands gaat hem nog niet zo goed af. Mooie coureur, goede kop, doelgericht, trainingsbeest, wilskracht en geen kapsones. Zou in dat geval een Brabander kunnen zijn mar ginne Ollander : )

0
Crossblesser 1 maart 2019 om 13:43

Ha wat dubbel, ik had het Dumoulin gegund maar Roglic! Wat een topper zeg, mooi hoor!

0
jooprioolpijp 1 maart 2019 om 13:44

Roglic bevestigt na vorig jaar: de beste ronde-van-een-week-renner van dit moment.

0
koos verrek 1 maart 2019 om 13:44

Sterke lead out van de pus

0
doorak 1 maart 2019 om 17:54

Lachen, das is toch wel één van de schoonste understatements alhier. Mooi..

0
Meertos 1 maart 2019 om 13:45

Man man zeg, die Laurens de Plus is een partij beresterk!!! Tot 450 meter voor de finish rammen en dan nog 11e worden. Roglic heeft weer een stap gezet, zet die maar als één van de grote favorieten van de Giro, ook vanwege de ondersteuning!

0
tdola 1 maart 2019 om 13:45

De Plus lijkt ook nog te stijgen naar plek 9 in ak.
Dus TJV op 1 en 9 in WT race, netjes hoor.

0
brambo 1 maart 2019 om 13:47

James Knox netjes uit de verf aan het komen. Vorig jaar af en toe een goede uitslag bergop, ik denk dat Mas even blij zal zijn met Knox als met De Plus. :p

0
assen 1 maart 2019 om 13:51

Dit is een loper van een klim, dus relatief zware power klimmers doen het goed. De Plus doet/deed het UITSTEKEND. Man-man-man….

Wat een team kan TJV inmiddels opstellen in een klein of groot rondje!

Ze hebben dit rondje absoluut gedomineerd, en hebben zich alleen met de massasprints niet bemoeid.

Jammer dat Dumoulin niet hoger is geeindigd. Vrijwel meteen na een hoogtestage lijk je me ook niet direct top te presteren, al weet ik niet hoe lang ie terug is van zijn stage. Dat Tom goed is lijkt me duidelijk. En ik denk niet dat ie op de sprint heeft geoefend, hij had gewoon het meeste over (samen met Roga) – zie ook de Vuelta en de Giro waar hij mannen sprintend bergop klopte.

0
xistnc 1 maart 2019 om 13:56

Toch snap ik niet waarom Tom de voorkeur kreeg boven Wilco. Die is namelijk in het algemeen explosiever, ook op dit soort aankomsten. Pikorde? Het kan Sunweb de zege hebben gekost.

0
LB117 1 maart 2019 om 13:59

Omdat Tom de kopman is en Kelderman niet misschien?
Kelderman heeft zich neergelegd bij een rol als superknecht.. zo lijkt het. Winnen was toch al nooit zo zijn ding

0
LennartZ 1 maart 2019 om 14:10

Ze reden allebei hun eigen sprint? Was ook niet alsof kelderman hem aantrok voor Dumoulin oid.

0
assen 1 maart 2019 om 14:24

@xistnc
Mij verbaasde het in eerste instantie ook, maar ik heb de indruk dat ie niet beter kon. Naar mijn idee sprintte iedereen voluit mee. Dus ook Valverde. Maar die is lichter en op zo’n klim als deze denk ik al vrij aardig afgemat.

0
Wheely 1 maart 2019 om 15:34

Als ze vanaf het begin van de week vol op Kelderman hadden gespeeld had deze wellicht wat hoger kunnen eindigen. Denk dat het geen verkeerde tactiek is om Wilco uit te spelen in rondjes van een week – is daar volgens mij beter in dan Tom en kan vertrouwen gaan putten uit een goed resultaat.

0
Jean Dumas 1 maart 2019 om 13:52

De hoogtestage van Jumbo betaalt zich uit, de sfeer lijkt perfect. Volhouden zo.

0
alvaro mejia 1 maart 2019 om 14:00

Sterk van Dumoulin! Jammer dat hij niet wint, maar wel een plekje opgeschoven in het AK.

En wat sterk van Jumbo, dat belooft nog wat voor de rest van het jaar!

Nu door naar het klassieke voorjaar!

0
fietsvriend 1 maart 2019 om 14:02

Gaudu toch ook sterk weer.

0
HSV 1 maart 2019 om 14:10

Jumbo heeft beter ingekocht dan sunweb. Daarom ook denk ik dat roglic voor Dumoulin eindigt in giro en Tour.

0
Max01 1 maart 2019 om 14:12

Mis in het verslag nog de uitstekende inspanning van Jos van Emden en Tony Martin! Mooie teamprestatie en reactie van Roglic naar de Plus.
Mooi resultaat van TJV, juist het gevolg van het niet meenemen van een sprinter?

0
vlek 1 maart 2019 om 14:21

Van Poppel had deze prestatie niet in de weg gezeten.

0
assen 1 maart 2019 om 14:26

@ Vlek – En de TTT? Al denk ik dat DVP zijn mannetje daar ook goed had gestaan.

Van Emden inderdaad, KLASSE! Ook hij, als het niet steil is, rijdt ie met zijn power gewoon (heel) goed mee.

0
vlek 1 maart 2019 om 14:32

Van Poppel is een prima renner voor een ploegentijdrit.

0
xistnc 1 maart 2019 om 14:32

Het verschil zou vooral zijn, dat DVP altijd vooral voor DVP rijdt.

0
doorak 1 maart 2019 om 18:01

@assen herinner jij je nog de ploegenachtervolging met de Hammer Series in Heerlen 2017. Danny had hier goed mee gekund maar andere voorbereiding uiteraard ivm Vlaams voorjaar.

0
assen 1 maart 2019 om 20:05

@doorak +1

0
Wheely 1 maart 2019 om 14:45

Dumoulin weer eens tweede! Hij heeft in Roglič zijn kryptonite gevonden. Deze twee zijn op zoveel vlakken aan elkaar gewaagd en sprinten nu ook nog eens Martin en Valverde eruit.

0
madeinstars 1 maart 2019 om 16:04

Ik zou Roglic niet meteen Dumoulins Kryptonite noemen. Tom is toch nog altijd in vrij veel belangrijke wedstrijden voor Roglic gefinisht (wk tijdrijden, TdF bijvoorbeeld).

0
Wheely 1 maart 2019 om 17:07

Klopt maar zo er was ook nog die prachtige koninginnerit in de Tour die Roglič won in de Tour waar Dumoulin zo heerlijk gefrustreerd over was. Ik vind Primož de mooiste uitdager van Tom.

0
doorak 1 maart 2019 om 18:13

Primoz zegt niet veel. In 2011 of 12 wast met een trainingsrondje vanuit Kranjska Gora met aantal toch wel duathlon toppers of ex toppers uit Slovenië. De enige dame die erbij was (prof BTC City Ljubjana) zei: Houd rekening met de nieuwe jonge, hij is aan het revalideren.
Op de Vrsic pas en Mangert reed die skispringer even vrijwel iedereen uit het wiel. Nun straffe, jazeker.

0
Tripodboom 1 maart 2019 om 14:50

De Plus kan ( gaat) de Giro winnen!! En anders Roglic wel! En de Tour! En Kruiswijk ook!

0
toke 1 maart 2019 om 15:21

En in de vuellta starten ze met de schaatsploeg en dan winnen ze die ook nog.

0
john 2 maart 2019 om 11:50

@Toke ,dat word moeilijk in die tijd van het jaar ligt er nog niet veel ijs in Spanje

0
Akiria 1 maart 2019 om 14:52

Knap staaltje werk van Jumbo, terechte winnaar.. alleen kan ik niet warm worden van die Roglic..

0
ghostwriter 1 maart 2019 om 15:01

Waarom kan je niet warm worden van Roglic? Hij is een wereldtopper met een attractieve manier van koersen. Ik hou juist enorm van wielrenners die het initiatief nemen en niet altijd maar afwachten wat anderen doen (zoals Dumoulin bijna altijd doet).

0
Rich 1 maart 2019 om 15:39

90% aanklampn & wachtn, roglic altijd initiatif!!!

0
kuitenbijter 1 maart 2019 om 15:07

Bauke Mollema had geen beste dag blijkbaar.

0
Tinkerbell 1 maart 2019 om 15:26

Reed lek op 7km van het eind, dan kan je weinig meer beginnen op een klim als deze.

0
Akiria 1 maart 2019 om 15:10

Zijn manier van koersen is inderdaad niks mis mee, alleen vind ik hem als persoonlijkheid niks aan… straalt niet veel uit.

0
Rich 1 maart 2019 om 15:42

huh??!!

0
  • 1
  • 2

Headlines

Populair

Materiaalzone