Roglic verrast: “Trotser op Giro-podium dan winnen van Vuelta”

donderdag 9 januari 2020 om 15:14
Roglic verrast: “Trotser op Giro-podium dan winnen van Vuelta”

Roglič feliciteert Giro-winnaar Carapaz - foto: Cor Vos (archief)

Primož Roglič wist vorig jaar de eerste kroon op zijn carrière te zetten met eindwinst in de Vuelta a España, maar de Sloveense ronderenner van Jumbo-Visma is naar eigen zeggen trotser op zijn podiumplaats in de Giro d’Italia. “Dat was een knappere prestatie, na zoveel pech en tegenslagen”, zo verrast hij in een interview met Cyclingnews.

Roglič begon in mei als topfavoriet aan de Ronde van Italië en aanvankelijk schreven de sportkranten vooral over de prestaties van de Sloveense allrounder. De kopman van Jumbo-Visma won namelijk de eerste tijdritten naar San Luca en San Marino, waardoor hij onbedreigd in de roze leiderstrui rondreed. Roglič leek op weg naar de eindzege, maar toen kwam de aanval van Richard Carapaz.

De Ecuadoraanse klimmer van (toen nog) Movistar slaagde er op weg naar Courmayeur in om een lange solo met verve af te ronden, waardoor hij en passant ook nog de roze trui veroverde. Een moegestreden Roglič bleek vervolgens niet meer in staat om het begeerde kleinood terug te pakken, maar de Sloveen wist na drie weken koers nog wel als derde te finishen.

“Het was een gevecht met mezelf”
“Het winnen van de Vuelta was een geweldig succes, maar ik ben trotser op mijn Giro-podium”, zo kijkt de hoofdpersoon terug. “Ik voelde me namelijk niet goed tijdens de ronde, zo had ik last van maagproblemen. Dat was toch het grootste probleem, maar we hebben daardoor wel geleerd wat je nu moet eten tijdens een grote ronde. Het was echt een gevecht met mezelf.”

“Ik heb echter nooit gedacht aan opgeven”, zo gaat Roglič verder. “Ik had mijn seizoen echt afgestemd op de Giro, waardoor het gewoon geen optie was om eruit te stappen.” De ronderenner heeft naar eigen zeggen veel geleerd van het Italiaanse avontuur. “Ik had nog nooit een grote ronde gereden als kopman. Ik denk dat we de opgedane ervaringen kunnen gebruiken voor de volgende koersen.”

Dit artikel delen:

26 Reacties

Panache 9 januari 2020 om 15:28

Buiten het gevecht is daarnaast de Vuelta toch een beetje een b-koers. Een grote ronde waar bijna niemand een seizoensdoel van maakt. Uitgepierde renners uit de Tour, jonge talenten, teams met een vreemde bezetting en vormpijlen die alle kanten uit schieten. Een overwinning is desondanks mooi, maar zet je het naast de Giro of Tour dan spreken we wel over een ander kaliber. Roglic weet dat gelukkig ook, daar wordt hij nog beter van richting de Tour 2020.

Emergo 9 januari 2020 om 15:44

Een B-koers, hear, hear.

Panache 9 januari 2020 om 15:53

Ik zal het nuanceren. De edities van 2014, 2016 en 2018 waren redelijk op niveau. Zeker dit jaar was het op momenten tenenkrommend (qua niveau). Bergetappes waar Jakobsen er in de finale nog bij zit. Slechts 6 renners die meedoen in het klassement. Fuglsang die maar wat traint en op zijn gemak een rit en 11e plek bemachtigd. Valverde die met wat extra meewind de ronde kon winnen. Madrazo die 10x lost maar gewoon de etappe wint vóór een peloton dat een extra rustdag neemt. Stybar en Gilbert die in Toledo de luxe hebben om op halve kracht te sprinten zodat Cavagna een mooie overwinning scoort. Op zich leuk om te kijken, maar het is geen TOPniveau.

rahimns 9 januari 2020 om 15:58

@Panache hoeveel renners deden dit jaar mee voor het klassement in de Tour. En in welke bergetappes zat Jakobsen er in de finale nog bij ?

Rawolf 9 januari 2020 om 16:02

@Rahimns het verschil is niet meedoen maar hoe je meedoet, op de Tour hebben tientallen renners hun hele jaar afgestemd. De Vuelta word er bijgepakt.

Ben het er niet mee eens dat 2019 extra zwak was, gewoon normale bezetting voor n Vuelta.

Panache 9 januari 2020 om 16:06

@ Rahims

Tour:
Circa 19 met ambitie gestart en 11 hielden het vol tot het einde.

Vuelta:
12 met ambitie gestart en 6-7 hielden het vol tot het einde.

Dus zowel kwantitatief als kwalitatief een groot verschil.

Krul 9 januari 2020 om 16:28

Vooral 2013 en 2015 waren hele rare Vuelta’s. 2017 vond ik zeer interessant en was kwalitatief niet slecht. En vorig jaar was het klassement niet spannend, maar het is nog steeds een giga prestatie als je hem wint. Zeker geen B-koers.

Brabander 9 januari 2020 om 18:03

De Vuelta is juist zo fantastisch, omdat niemand er een doel van maakt. Uitgepierde wielrenners en op revanche beluste pechvogels uit de Tour. Heerlijk toch?

scrambler 9 januari 2020 om 18:49

Is het mogelijk om iemand als panache hier te bannen ..?
Die denkt dat alleen zijn favorieten koersen héél erg zwaar zijn
Niks mooie dan de Ronde van Spanje ..Wat een uuuuuh .. Laat maar.

Jacco van Stierop 9 januari 2020 om 20:41

Het entertainmentgehalte van de Vuelta is voor de toeschouwer toch echt niet minder dan dat van de Tour of Giro. De laatste jaren genoeg zeer onderhoudende etappes met onverwachte wendingen gezien in de Vuelta. Het blindstaren op een kwalitatief zwaar deelnemersveld vind ik zelden erg boeiend. Niet alleen de renners bepalen of een wedstrijd een a- dan wel een b-koers is.
¡Viva la Vuelta!

kelderfan 9 januari 2020 om 15:41

Een B-koers is wat overdreven, maar ik vind zelf ook, dat zijn eigen prestatie in de Giro groter was. Juist als je meeneemt, dat hij maagproblemen, valpartij, verkeerde fietswissel en die verdomde Nibali tegen had.

VerstandOpNul 9 januari 2020 om 16:48

En dan ook nog Jut en Jul mee als ploegleider..

Thoin 9 januari 2020 om 15:53

Ik snap hem, ik schrijf de Giro hoger aan dan de Vuelta.
Maar winnen is nog altijd winnen, zeker voor een topsporter.

tendam 9 januari 2020 om 17:53

Dat zegt hij helemaal niet. Maar goed, verder lezen dan de titel gebeurt niet zoveel meer.

vanSpringel 9 januari 2020 om 16:24

Vergeet deze niet tijdens zijn jacht naar de leiderstrui : https://www.wielerflits.nl/nieuws/giro-2019-beelden-uit-volgwagen-jumbo-visma-duiken-op-na-plaspauze/

Duurde wel lang voordat ie ondersteuning kreeg vanuit de volgwagen. De resterende kilometers had ie op ’t fietske van Antwan Tolhoek af moeten leggen, waarbij die daarmee in een afdaling ook nog eens op z’n gezicht ging.

Wheely 9 januari 2020 om 16:27

Vooral die combinatie Giro-Vuelta is iets waar hij trots op mag zijn. De enige renner die afgelopen seizoen bij twee grote rondes op het podium stond. Enkel Froome en Dumoulin hebben dat de afgelopen jaren gedaan volgens mij.

Dat hij die wijze les uit de Giro meteen heeft kunnen vertalen naar winst is ook erg knap.

Dibieldo 9 januari 2020 om 19:17

Lopez nog in 2018, 2 keer 3e

Covadonga 9 januari 2020 om 19:52

Chaves

Wheely 9 januari 2020 om 20:03

Ja jongens jullie hebben helemaal gelijk, Nibali en Quintana flikte het ook zie ik net.

Romāns Vainšteins 9 januari 2020 om 20:13

aru, stop de tijd

Renzeva 9 januari 2020 om 21:52

Schitterend:p mooie discussie zo

horsm 9 januari 2020 om 17:41

Volgens mij is het winnen van een grote ronde sowieso een doorbraak in de carrière van een renner. De stap van het laagste naar het hoogste treetje van het podium is groot. (En natuurlijk is de tour groter dan de giro groter dan de vuelta)

thorsen 9 januari 2020 om 18:28

In de Vuelta werd Soler 9e op meer dan 22 minuten. De laatste keer met een groter verschil was 1965. Dat zegt best wel wat over de klassementsambities die ‘men’ had voor de Vuelta.

Krul 9 januari 2020 om 20:27

Soler reed afgelopen Vuelta voor zijn kopman Valverde die 2e werd en zijn andere ploeggenoot Quintana die ook ergens in de top 5 reed.

Mollema komt nog wel in de buurt van die 22 minuten. Werd in 2014 10e met 21.15 minuut achterstand op Nibali.

Angedelamontagne 9 januari 2020 om 23:58

Een mooie verrassende koers waarin we vaak heel wat jong talent zien ontbolsteren.
Zelden een echt doel voor de allergrootsten, deels wegens het late ogenblik op de kalender. Daarom vaak een reddingsboei voor een rotseizoen of een voorbereiding op najaarsklassiekers.
Vat ik het zo correct samen?

Schollekop 10 januari 2020 om 09:35

Groter dan die of die ronde..boeiend. Ja, de Tour is qua uitstraling en commercie groter dan de anderen. Maar dat is niet het enige criterium. Grote rondes rijden is topsport op z’n max en daarin gaat het om strijd en spanning. De Tour is het laatste decennium voornamelijk een ronde van berekenen en ploegdominantie geweest. Dan zijn Giro en Vuelta door het ontbreken daarvan voor sportliefhebbers vele malen boeiender.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.