Roglic of Pogacar? Sloveense wielerbond zit met dilemma voor Olympische tijdrit
Roglic is de regerend Olympisch kampioen tegen de klok - foto: Cor Vos
woensdag 18 oktober 2023 om 09:54

Roglic of Pogacar? Sloveense wielerbond zit met dilemma voor Olympische tijdrit

Nu het wielerseizoen 2023 definitief ten einde is, weten we ook hoeveel renners en rensters alle landen naar de Olympische Spelen van 2024 mogen sturen voor de wegrit en de tijdrit. Een ding is zeker: er moeten de nodige knopen worden doorgehakt. Zo zit de Sloveense wielerbond met een dilemma.

Het zit zo: Slovenië heeft maar één ticket weten te bemachtigen voor de Olympische tijdrit bij de mannen. De Sloveense wielerbond zal met andere woorden moeten kiezen tussen Primož Roglič of Tadej Pogačar. Roglič lijkt – als de huidige Olympisch kampioen tegen de klok – een streepje voor te hebben, ook al omdat Pogačar geen rol van betekenis kon spelen op de voorbije tijdritkampioenschappen.

Toch zal de Sloveense bond een wereldtopper als Pogacar niet graag willen passeren. Dat de twee kleppers het volgend jaar niet tegen elkaar zullen opnemen op de tijdritfiets, is deels te wijten aan de mindere WK-tijdrit van Pogacar dit jaar. Hij eindigde ‘slechts’ als 21e in Stirling. De twee Slovenen zullen normaliter wel samen optrekken in de wegwedstrijd, aangezien Slovenië vier renners mag selecteren voor de wegrit.

Om nog even terug te komen op de Olympische tijdrit. België, Groot-Brittannië, Italië, de Verenigde Staten, Portugal, Australië, Denemarken, Noorwegen, Zwitserland en Canada mogen wel twee renners selecteren voor de tijdrit. Nederland mag, net als Slovenië, maar één deelnemer afvaardigen.

flag-fr Olympische Spelen 2024 – Wegwielrennen
Startplekken

Tijdrit mannen

2 renners
flag-be België
flag-gb Groot-Brittannië
flag-it Italië
flag-us Verenigde Staten
flag-pt Portugal
flag-au Australië
flag-dk Denemarken
flag-no Noorwegen
flag-ch Zwitserland
flag-ca Canada

1 renner
Onder meer
flag-si Slovenië
flag-nl Nederland
flag-fr Frankrijk
flag-es Spanje
flag-co Colombia
flag-de Duitsland

RIDE Magazine
33 Reacties
Sorteer op:
18 oktober 2023 09:56
simpele oplossing, Tratnik sturen
18 oktober 2023 10:25
Goud gaat toch naar Joshua Tarling. Ik denk niet dat ze beide staan te springen om de tijdrit daarom te willen gaan rijden. Misschien inderdaad Tratnik dan maar sturen.
    18 oktober 2023 19:50
    Wat een onzin
    18 oktober 2023 19:51
    Tarling is nu goed. Maar er is bv ook nog een Evenepoel.
18 oktober 2023 10:29
Natuurlijk geen dilemma. Als Roglic wil als titelverdediger moet hij gewoon gaan. En als hij niet wil, is het probleem er niet.
    18 oktober 2023 11:19
    Op basis van een uitslag 4 jaar geleden in een ander continent op een ander parcours de selectie bepalen?
    Dan ook maar Dumoulin sturen voor de TT en Mollema kopman van de wegrit maken.
    18 oktober 2023 19:53
    Roglic is qua tijdrit nog altijd completer dan Pogi. Roglic en Pogi rijden sowieso de wegrit waarbij Pogi daar de meeste kans heeft.
18 oktober 2023 10:50
de 21e plek van pogacar zorgt voor slechts één plekje, maar de nauwelijks indrukwekkendere 17e plek van gee geeft er wel 2 aan canada? terwijl dat land met moeite 2 tijdrijders heeft

misschien moeten die tickets niet verdeeld worden op basis van 1 momentopname en meer op basis van de kwaliteit en breedte van een land tijdens het hele seizoen, zoals ze op weg ook doen
    Twee plekken voor Canada is natuurlijk op basis van de prestaties van Svein Tuft.
    18 oktober 2023 16:59
    Bij elke manier van tickets verdelen is er eens in de x jaar wel een 'groot probleem' met verontwaardiging als gevolg. Dit is er eentje in de marge.
    18 oktober 2023 18:47
    @chippen
    Ook bij de tijdrit wordt gekeken naar het hele seizoen: alle landen in de top-25 van de landenranking kregen 1 plek.
    Op het WK was voor de 10 beste landen een tweede plek te verdienen. Gee slaagde daar in, Pogacar niet.
18 oktober 2023 10:10
Het is een vlakke tijdrit, dus geen van beiden heeft een reële kans op een medaille. Wat dat betreft zal de keuze dus niet echt wereldschokkende gevolgen hebben.
18 oktober 2023 11:26
Ben ik de enige die zich afvraagt hoe Canada aan 2 startplekken komt? Wellicht iets te maken met de continentale kampioenschappen?
    18 oktober 2023 11:28
    Canada zat met Gee bij de beste 10 landen op het WK tijdrijden, Slovenië met Pogacar niet.
18 oktober 2023 12:59
Ik zie Pogacar niet meer echt snel een grote tijdrit winnen, terwijl Roglic dan toch meer kans maakt wat mij betreft. In de Vuelta liet hij ook zien dat hij na Ganna en Evenepoel de beste was van de rest. Ik kan me ook niet voorstellen dat hij weer goud pakt, neem aan dat Ganna, Evenepoel en Tarling wel de meeste kans maken op de medailles.
18 oktober 2023 14:01
Beetje naast de kwestie maar wel benieuwd naar de doelen van bv Ganna, Van Aert en Evenepoel. Typisch zo'n jaar waar ze op meerdere paarden kunnen wedden (Giro, Tour, Vuelta, WK weg, WK tt, OS weg, OS tt, OS piste) maar waar er op elk van die momenten renners zullen zijn die een heel seizoen enkel naar die ene wedstrijd hebben toegewerkt.
18 oktober 2023 10:43
Het is een korte, vlakke tijdrit, dat zal de pijn vermoedelijk verzachten. Niet op hun maat, maar wel ideaal voor Tarling / Ganna / Kung / Bissegger / Hayter / Sheffield. De kans is hoe dan ook erg klein dat ze top 5 rijden.
    18 oktober 2023 10:52
    Je schopt - allicht bewust - wel wat mensen tegen de schenen met dit lijstje namen… Hoe kan je nu pakweg Hayter & Sheffield noemen en dan Cavagna over het hoofd zien?
    18 oktober 2023 10:53
    Neen serieus, Evenepoel staat (ruim) op 1 in de PCS TT ranking, en zelfs op een vlak parcours kan die uit de voeten. En Van Aert uiteraard ook.
    18 oktober 2023 10:59
    Is het parcours al bekend?

    'Kort en vlak', dan hangt het een beetje af van hoe het er precies uitziet. Met veel bochten en wat korte hellingen, schrijf ik beiden met hun explosiviteit en wat supercompensatie na de Tour niet bij voorbaat af.

    Herinner mij nog die tijdrit in de eerste week van de Tour '21 (toen VDP zijn gele trui wist te behouden) waar Pogi alles en iedereen in de vernieling reed. Ook Roglic kan dat werk prima aan.

    En om nu al de titel aan Tarling toe te schrijven zoals hierboven omdat die in het najaar erg sterk presteerde, toen de meeste andere kanonnen al niet meer in topvorm waren... Mjoa, beetje voorbarig.
    18 oktober 2023 12:52
    Cavagna kan mogelijk top 5 halen, maar nooit winnen. Idem voor de van Aert van 2023. Evenepoel richt al zijn pijlen op de Tour, dus ga ik ervan uit dat hij deze keer wel met een goed gewicht zal starten. In de Vuelta van 2022 (die hij won) woog hij 61 kg. Bij het begin van de Vuelta van dit jaar, was dat vermoedelijk 63 kg (hij woog 64 kg tijdens het WK Tijdrijden, ik vermoed dat hij max. 1 kg heeft verloren op de anderhalve week die daarop volgde). Een korte, vlakke tijdrit winnen van (o.a.) Tarling en Ganna is onmogelijk als je circa 61 kg weegt - en al zeker als die twee zich wel 100% kunnen voorbereiden. Dus neen, geen trolpoging, maar wel een weergave van wat mij het meest logisch lijkt. :-)
    18 oktober 2023 19:55
    @Melkzuur wat wil je nu eigenlijk zeggen over Evenepoel? Evenepoel won vorig jaar na een pittige Vuelta en jetlag ook de wegrit en een medaille op de tijdrit.
    19 oktober 2023 08:27
    Ik wil zeggen wat er staat: een korte, vlakke tijdrit winnen tegen kanjers van 80 kg is zo goed als onmogelijk voor een lichtgewicht, zeker als die dan bovendien op zijn scherpst staat. Op een vlak parcours telt vooral de pure power, en die ligt uiteraard veel hoger bij Ganna en Tarling. Ze hebben daarenboven een erg goede CdA-waarde. Evenepoel doet uiteraard beter op dat vlak, maar het verschil in power kan hij onmogelijk goedmaken als die gasten in topvorm zijn. En ze zullen in topvorm zijn, want ze rijden allebei de Tour niet om zich 100% te kunnen voorbereiden op de OS.
18 oktober 2023 10:45
Aangezien het vlak is geef ik ze eigenlijk geen kans. Ik denk niet dat ze er moeilijk over gaan doen
18 oktober 2023 11:35
Waarom krijgt de titelverdediger eigenlijk geen automatisch startticket, terwijl dat bij bv een WK wel is? Ik weet dat de Olympische Spelen het aantal atleten behapbaar willen houden en aan de andere kant ook zoveel mogelijk verschillende landen de kans willen geven, maar die één of twee man extra zal het verschil toch niet maken... En als het dat wel doet, zou ik het logischer vinden dat de titelverdediger automatisch startrecht krijgt, en het slechtste land met 2 tickets er eentje moet inleveren.
    18 oktober 2023 11:38
    Omdat een normale interval van OS 4 jaar is. En dat is in topsport wel erg lang
    18 oktober 2023 12:20
    Dat is lang ja, maar is dat echt doorslaggevend vraag ik me af?
    Als de renner in de tussentijd gestopt is, valt die kwestie sowieso weg.
    In het andere geval zal er af en toe misschien wel eens een gevalletje Froome tussenzitten die op 4 jaar tijd helemaal weggezakt is door een zware blessure, maar op papier moeten ze toch nog redelijk in de buurt kunnen komen van hun oude niveau waarmee ze destijds wonnen.
    En zelfs als dat niet het geval zou zijn, is het dan zo erg dat er nog eentje extra zou tussenrijden van het niveau Iran, Algerije of Refugee Team die ook mogen meedoen?
    18 oktober 2023 17:01
    OS is OS. Bij de OS is de tijdrit een van de vele onderdelen. Als je voor alle onderdelen de titelverdediger automatisch toelaat, is het eind zoek en haal je terloops een deel van de charme weg.
18 oktober 2023 11:38
Geen dilemma want de tijdrit is zo vlak als wat. De vraag is of überhaupt 1 van de 2 gaat starten, aangezien ze beiden daar niet veel te zoeken hebben.
18 oktober 2023 11:55
Er is pas sprake van een dilemma wanneer de twee renners allebei dolgraag deze tijdrit willen rijden. Ik denk niet dat dit het geval zal zijn.
18 oktober 2023 10:40
Roglic op basis van z'n titel 4 jaar eerder.

En anders de renner die zich wil focussen op een medaille
18 oktober 2023 10:24
Pogacar sturen, want Roglic deed niet mee aan WK terwijl hij wel mee mocht doen