Roglic nieuwe leider in Parijs-Nice: “Het ging niet helemaal van harte”

donderdag 10 maart 2022 om 18:47
Roglic nieuwe leider in Parijs-Nice: “Het ging niet helemaal van harte”

foto: Cor Vos

Primož Roglič mag zich de nieuwe leider noemen in Parijs-Nice, maar voor de Sloveen was de vijfde etappe zeker geen walk in the park. “Gelukkig waren mijn benen goed genoeg om mee te rijden met de besten”, vertelde Roglič na afloop.

Jumbo-Visma moest in de vijfde etappe flink aan de bak om de koers te controleren. Op de Col de la Mûre, de laatste gecategoriseerde beklimming van de dag, werd het kaf van het koren gescheiden en moesten Christophe Laporte en geletruidrager Wout van Aert overboord. Roglič kon in de finale echter nog altijd rekenen op de steun van een sterke Rohan Dennis.

Toch was het in de finale nog flink aanpoten voor de grote favoriet voor de eindzege. “Het ging vandaag niet helemaal van harte”, erkende Roglič na de finish. “Gelukkig waren mijn benen goed genoeg om mee te rijden met de besten. Het was vandaag een loodzware dag. De ploeg heeft de hele dag uitstekend werk geleverd. Ik ben hen enorm dankbaar. Het was niet ideaal dat ik alleen kwam te zitten, maar mijn ploeggenoten hebben me de hele dag uitstekend beschermd.”

In het klassement gaat Roglič nu dus aan de leiding, de voorsprong op naaste belagers Simon Yates en Pierre Latour is respectievelijk 39 en 41 seconden. De strijd is echter nog niet gestreden: er staan nog drie zware etappes geprogrammeerd. “De komende dagen komt er nog een hoop klimwerk aan”, concludeert Roglič.

Dit artikel delen:

15 Reacties

FDJ 10 maart 2022 om 19:28

Het is pas zijn tweede koers dus opzich prima dit. Toont al veel progressie ten opzichte van de Franse Koers die hij reed.

bartp25 10 maart 2022 om 19:29

Roglic heeft altijd slechte benen volgens hemzelf

bswinkelss 10 maart 2022 om 19:32

It was hard eh. So much pain in the legs eh

Petje 10 maart 2022 om 19:36

Normaal is Roglic direct goed, nu had ik ook al mijn vraagtekens vanaf de twee 1 dagskoersen. Hij oogde niet de Roglic van vorig jaar rond deze tijd. Neemt niet weg dat hij kan winnen.

dit is mijn voorwiel 10 maart 2022 om 20:38

Hij heeft ook een andere opbouw meen ik.

xistnc 10 maart 2022 om 19:42

Hij wekt op mij de indruk dat hij op 85% staat, misschien net wat meer dan alleen ‘basisconditie’. En dan dit kunnen, tjonge.

Dikke Vrouw 10 maart 2022 om 19:46

Adam is ineos , Simon bike exchange juist ?

dit is mijn voorwiel 10 maart 2022 om 20:39

Juist juist

Turtlehead 10 maart 2022 om 20:31

Hopen voor hem dat de Turini doorgaat, die etappe is goed te controleren tot een flink stukkie op de slotklim. En daarna is het toch man-tegen-man bergop.
Morgen en zondag zijn eigenlijk veel gevaarlijker. Mogelijk doet WvA zondag nog een poging tot het einde aan te haken. Dat zou wel verschil kunnen maken, want daar rond Nice gaat Kruiswijk zeker niet meedoen vooraan.

dit is mijn voorwiel 10 maart 2022 om 20:42

Laat wva toch lekker uitbollen. Kruiswijk zal wat herstellen vermoed ik. En dan is dennis de luitenant op de laatste klim.

jv88 10 maart 2022 om 23:58

Betwijfel of Kruijswijk zijn niveau aan de val ligt. Denk zijn niveau gewoon op dit moment. Ook al een tijdje niet op een behoorlijk niveau gezeten al dan niet door omstandigheden.

bunchsprinter 11 maart 2022 om 00:05

Kruijswijk is op zijn niveau vermoed ik. Kan eigenlijk nooit mee in de koersen voor de 1e echte afspraken voor hem

dit is mijn voorwiel 11 maart 2022 om 04:17

In zijn echt goede jaren kon hij dat wel. Reed dan overal top10 ak in het voorjaar.

Lennimator 11 maart 2022 om 02:03

Kruijswijk… Hoe gaat het eigenlijk met Alexander Foliforov?

Lay On 11 maart 2022 om 09:22

Grote kans dat die ergens ten noordwesten van Kiev in een tank zit te koukleumen.
Volgens de geruchten mag hij wel aan het stuur zitten als het heuvelop gaat.

Headlines

Materiaalzone