Roglic maakt indruk in Tirreno: “Hij is dik in orde”

vrijdag 15 maart 2019 om 08:39

foto: Cor Vos

Primož Roglič lijkt de voornaamste kandidaat om Tirreno-Adriatico te winnen. De Sloveen van Jumbo-Visma maakte ook in de tweede etappe naar Pomarance indruk. Dat zag ook zijn ploeggenoot Laurens De Plus. “Primož bewijst dat hij goed is”, zo concludeert de Belgische klimmer.


Roglič probeerde in de finale weg te rijden van de concurrentie. Zijn rivalen kraakten, maar de slotklim naar Pomarance bleek nét niet zwaar genoeg om voor verschillen te zorgen. “Toch laat hij zien dat hij dik in orde is”, aldus De Plus. “Daarnaast rijden we als collectief heel goed. Dat geeft vertrouwen voor de komende dagen.”

“Het was een lastige etappe”, zo kijkt de 23-jarige klimmer terug. “We reden door de schuine wind continue op het lint. Bovendien was de finale erg stressvol. We werden echter de hele dag goed beschermd door de ploeg, en Jos van Emden wist ons in een goede positie af te zetten aan de slotklim.”

Laurens De Plus als leider in het jongerenklassement – foto: Cor Vos

Wegcijferen 
De Plus zelf eindigde als veertiende in Pomarance, waardoor hij in het klassement wist op te schuiven naar plaats vier. Hij mocht na afloop opnieuw het podium op als beste jongere. “De witte trui is echter geen doel op zich”, is de klimmer duidelijk. “Het is een leuke bijkomstigheid, maar het doel is om Tirreno-Adriatico te winnen.”

Dit artikel delen:

27 Reacties

Chaba 15 maart 2019 om 08:58

Toch lijkt de Plus ook weer zijn draai te vinden. Goede stap geweest over te stappen naar Jumbo Visma.

the student 15 maart 2019 om 09:17

Jammer genoeg verspilde roglic alleen maar energie…

ghostwriter 15 maart 2019 om 09:54

Wat had hij dan moeten doen? Met onder andere Van Avermaet en Alaphilippe naar de finish rijden en zeker niet winnen? Op deze manier had Roglic ten minste nog een kleine kans om dat soort mannen eraf te rijden.

john 15 maart 2019 om 10:12

ghostwriter!! heeft hij dan gewonnen ,nee alleen maar zinloos aan gevallen wat alleen maar energie gekost heeft

ParijsTours2004 15 maart 2019 om 10:40

Haha, ja, goed punt, álle aanvallen van álle wielrenners in álle koersen zijn achteraf gezien zinloos geweest als ze niet gewonnen/geen tijd gewonnen hebben.
Wel echt superonhandig dat je altijd pas na de finish weet of je (tijd) gewonnen hebt, anders kon je al die zinloze aanvallen gewoon achterwege laten!

mus van de maasstad 15 maart 2019 om 12:20

Its a bird
Its a plane
Its captain hindsight

doorak 15 maart 2019 om 14:40

ParijsTours2004 juist, is wel zo.
En anderen hadden anders wel aangevallen en moet hij evengoed mee. Als hij in vorm is dan maakt dit niet zoveel uit.

Admirals 15 maart 2019 om 15:38

Hahaha, met bepaalde denkwijzes hierboven krijg je echt saaie koers. Man laat hem lekker aanvallen

Sonsbach Allstars 15 maart 2019 om 09:26

Ik heb het idee dat Roglic in topvorm verkeert op het moment. Ik zie hem zonder gekke omstandigheden met de voorsprong die hij heeft op Alaphilippe dit rondje ook wel winnen. De zorg is alleen hoe hij deze vorm gaat vasthouden tot en met einde Giro of hoe hij in de Giro in relatief korte tijd een 2e keer zo kan pieken.

Elvs 15 maart 2019 om 09:37

Volgens Roglic zelf is hij altijd goed. En ik denk dat er wel wat in zit. Vorig jaar won hij ook al Baskenland, Romandië en in Slovenië en reed daarna een wereld Tour.

Ze zullen het wel weten daar in de ploeg.

Geit in mijn Kelderman 15 maart 2019 om 10:09

Vorig jaar was hij ook ongeveer het gehele seizoen goed. Catalonie, Romandie en later de Tour. Het is wel een freak of nature deze gast, zou me niks verbazen als hij in de Giro nog steeds top is.

Mwielerfan 15 maart 2019 om 14:10

Gelukkig rijdt hij voor Nederlandse ploeg, als Astana met 4 renners evenveel rondjes wint is het vet verdacht. Of als Valverde twee kleine rondes wint en nog een etappe in een 3de en dan in de tour duidelijk minder is, is het uiterst verdacht dat hij zo lang in vorm is. Fijn dat jumbo boven elke verdenking is verheven

doorak 15 maart 2019 om 14:48

Mwielerfan Eens. Van buitenaf weet niemand wat er allemaal wel of niet gebeurd en dat is in vrijwel elke sport zo.
Als je sportfan bent en van deze sport houdt moet je niet bij veel prestaties telkens gaan afvragen of denken dat het verdacht is of dat er doping in het spel is. Gewoon kijken als liefhebber en totdat tegendeel aangetoond gewoon genieten. Diegene die dat niet doen drinken teveel azijn en als je dan telkens zo bezig bent kun je beter dammen gaan kijken.

Tinus1984 15 maart 2019 om 09:33

Denk dat roglic zondag erg goed zal zijn. De vraag is alleen wie er nog meer op die dag goede benen hebben.

Geweldig hoe de plus zichzelf helemaal wegcijfert voor belangen van de ploeg. Ben nu al helemaal fan van hem

doorak 15 maart 2019 om 14:58

De Plus heel blij met TJV en TJV heel blij met hem. Bij QS was hij ook vereerd daar te kunnen rijden en waardeerde men hem ook. Alleen bij TJV sluit de ploeg en het programma veel beter bij zijn ambities aan.
Moet zeggen dat hij al een paar keer mij verrast heeft. Bekend dat hij potentie heeft maar zo lang vaak op kop rijden en dan in de finale er ook nog bij zijn is toch wel de verrassing.

Angelo Pauwels 15 maart 2019 om 09:47

Roglic heeft wel de pech dat de klimmetjes niet lang genoeg zijn om iemand zoals Alaphilippe af te schudden. Ik zie Ala de Tirreno winnen dit jaar.

ghostwriter 15 maart 2019 om 09:57

Alaphilippe moet nog 20 seconden goedmaken op Roglic (die hij er waarschijnlijk nergens helemaal af zal kunnen rijden tenzij Roglic met pech te maken krijgt) en dan is er ook nog een tijdrit van 10 kilometer waarin Roglic waarschijnlijk tijd zal pakken op Alaphilippe. Ik denk dat het voor de Fransman dus heel erg moeilijk wordt om deze Tirreno-Adriatico te winnen.

rahimns 15 maart 2019 om 11:56

Het gevaar zit hem vooral in al die boni’s…. daarmee kan Alaphilippe heel dicht in de buurt komen en ook heeft die een prima tijdrit in de benen. Ik ben nog niet zo zeker.

horsm 15 maart 2019 om 09:47

Het ligt er aan hoeveel boni Adam Yates nog gaat pakken. Normaal gesproken moet 7 seconden overbrugbaar zijn in een korte tijdrit, maar als het meer wordt en Adam rijdt ineens net zo goed tijd als zijn broer, dan kan het ook nog lastig worden.

ghostwriter 15 maart 2019 om 09:59

De Plus maakt tot nu toe een geweldige indruk bij Jumbo-Visma. Ik zie hem nog steeds niet als een klassementsrenner voor de grote rondes (aangezien ik denk dat hij in het hooggebergte uiteindelijk te kort zal komen) maar voor dit soort kleine rondes met weinig kilometers in het hooggebergte en een tijdrit kan hij (denk ik) wel een geweldige klassementsrenner worden.

Tripodboom 15 maart 2019 om 10:14

Hij liet zich wel in zijn kaart kijken door als een malle te demarreren nadat hij waarschijnlijk te horen had gekregen dat Tom te ver naar achteren zat. Hij keek ook nog even om om te zien of het zo was. Iedereen zal nu wel op zijn wiel rijden.

Mwielerfan 15 maart 2019 om 14:11

Shit nu weet de concurrentie dat hij wil winnen?

Roeleboelie 15 maart 2019 om 11:01

maar ondertussen denk ik dat ze bij Jumbo een gouden slag hebben geslagen met de Plus. Wat rijdt die gast sterk zeg

kelderfan 15 maart 2019 om 11:41

Die Laurens De Plus lijkt inderdaad een prima aankoop voor Jumbo-Visma.
Ik ben benieuwd of Primož Roglič met zijn hulp de T/A kan binnenhalen.

rahimns 15 maart 2019 om 11:54

Lijkt ??? …. het is toch gewoon een prima aanwinst.

kelderfan 15 maart 2019 om 12:50

@rahimns
Je hebt gelijk. Hij is een prima aanwinst.

Jandepandaman 15 maart 2019 om 12:42

De Plus heeft voor mijn gevoel veel weg qua potentie en stijl als een Poels. Heel sterk bergop, lang van bouw en kan ook nog heel aardig tijdrijden. Daarnaast is het echt zo’n meesterknecht die het tempo moordend hoog kan leggen in een select groepje.