Roglic in laatste meters voorbij Mäder: “Ik zei tegen mezelf: waarom niet?”

zaterdag 13 maart 2021 om 15:34
Roglic in laatste meters voorbij Mäder: “Ik zei tegen mezelf: waarom niet?”

foto: Cor Vos

Op uiterst dramatische wijze boekte Primož Roglič zijn derde ritzege in Parijs-Nice. In de laatste meters snelde hij voorbij Gino Mäder, die de hele etappe vooruit had gereden. De Sloveense kopman van Jumbo-Visma kende echter geen clementie met de Zwitser van Bahrain Victorious.

“Ik zei tegen mezelf: waarom niet? Er was een mogelijkheid om te winnen en ik heb deze genomen”, zegt Roglič in het flashinterview. “Het was een zware dag, vooral in het begin van de etappe. Kort maar krachtig, zoals ze zeggen. Uiteindelijk was het heel close.”

Met nog een etappe te gaan en 52 seconden voorsprong op zijn naaste belager lijkt Roglič bijna verzekerd van de eindzege. “Het is nog niet gedaan”, zegt hij. “Morgen is een nieuwe dag en een nieuwe uitdaging; opnieuw een korte etappe. Het zal echt zwaar worden. Het zal niet eenvoudig worden, maar de jongens doen het goed. We moeten gefocust blijven en hard blijven trappen.”

De slotrit van Parijs-Nice is een 93 kilometer lange etappe die start in Le Plan-du-Var en finish in Levens. Vandaar rijden zij eerst de Côte de Duranus (3,9 km aan 3,7%) omhoog. Na 20,2 kilometer wordt voor de eerste keer de aankomststreep in Levens gepasseerd.

Dit artikel delen:

53 Reacties

Mischa 13 maart 2021 om 15:41

Omdat je iets inhouden meer winst dan verlies oplevert..

dumoman 13 maart 2021 om 15:43

Gaan we in deze post verder met hierover te zeiken ?

Mischa 13 maart 2021 om 15:45

Wist niet dat je daar mee bezig was.

Emergo 13 maart 2021 om 16:16

Gebaseerd op wat, alle kado’s die je de afgelopen jaren hebt zien weggeven ?

Thijs E 13 maart 2021 om 16:53

Als je wil winnen moet je harder fietsen

Frits van Jumbo 13 maart 2021 om 17:11

Had Pogacar ook moeten inhouden voor roglic in de tour? Vond het ook erg sneu voor hem toen

CechRepublic 13 maart 2021 om 17:31

Dat dacht ik ook even, maar denk niet dat Bahrein ooit echt iets voor Roglic gaat doen. Gewoon winnen dus. Mäder gaat zijn wedstrijden nog wel winnen.

Pol 13 maart 2021 om 18:08

Wielrennen is geen cadeauschop, het gaat om winnen en nergens ander om.

S.t.B 13 maart 2021 om 18:16

‘Iets inhouden’ zou er met de snelheid waarmee Roglic op Mäder afkwam hebben uitgezien als een Ferrari die een Lada laat invoegen.

chasse patat 13 maart 2021 om 15:44

Dit is de geleerde les vanuit de Tour. Primoz deelt geen cadeautjes meer uit.

Derallleur 13 maart 2021 om 16:32

Inderdaad. Toen was het commentaar dat hij dom was, omdat hij Pogacar cadeaus gaf

pirazzi 13 maart 2021 om 15:44

Zonder bonificatieseconden was het een ander verhaal.

Mischa 13 maart 2021 om 15:47

Die heeft hij echt niet nodig.

rahimns 13 maart 2021 om 17:29

want hij kan geen pech krijgen of iets anders tegen komen…. onzin natuurlijk. Dan moeten ze maar niet met een bonussysteem werken.

Wim Kruithof 13 maart 2021 om 15:58

Nieuw topic, zelfde discussie. Langspeelplaat kan weer op. Vind de vinyl in mijn kast fors mooier.

Murcia 13 maart 2021 om 16:05

Klopt, helaas stomvervelend om mensen nu ook hun aversie tegen de ploeg en de renner te zien botvieren als ze winnen. Kennelijk moeten TJV en Primoz rondrijden als een soort wielerversie van All you need is love waarbij zij en zij alleen andere renners overwinningen moeten schenken.

Mischa 13 maart 2021 om 16:07

Ga maar gauw luisteren dan

Marik 13 maart 2021 om 16:44

Murcia jij zegt precies hoe het is. Mensen denken dat wielrennen een soort romantische film is waarin de sympathieke hoofdrolspeler een eind goed al goed slotstuk krijgt. Helaas mensen, dit is profwielrennen. Deze mannen verdienen hier hun boterham mee.

CechRepublic 13 maart 2021 om 17:38

Wat is je favoriete 33′?

S.t.B 13 maart 2021 om 18:26

Nu je het zegt.. Vond Primoz heerlijk ‘Ace of spades’ rijden. Geloof dat ik Motörhead nog ergens tussen het vinyl in mijn kast heb liggen.

Bikeage 13 maart 2021 om 18:44

Ik heb nog een 2 Unlimited 12″ single met Romy en Marion op zang in de kast, 10 jaar geleden gekocht in een platenzaak in Ljubljana, Slovenië. Ook al is ie niet om aan te horen, ik draai ‘m voor Primoz vanavond!

Wim Kruithof 13 maart 2021 om 19:39

Cech, zonder twijfel Change of Seasons, Dream Theater.

Alhoewel de nieuwe van TransAtlantic, the Absolute Universe in beide uitvoeringen nu al classic is.

Man met de hamer 13 maart 2021 om 16:51

Gewoon goed gedaan. Cadeautjes moet je ook helemaal niet willen krijgen.

Johnny7 14 maart 2021 om 09:35

Eens en eens.

Turtlehead 13 maart 2021 om 17:04

‘Why not’

Is toch gewoon geweldig. Iedereen total loss, Mäder huilen bij z’n moeder, Bennet benen weer ontploft, Schachmann drie uur masseren om bij te komen… kijken ze de samenvatting en horen ze ‘why not’.
Je zou van minder gaan huilen.

Marik 13 maart 2021 om 17:10

Deze comment vind ik heel grappig :D

reusjen 13 maart 2021 om 17:36

Om het af te maken zou ik er nog een Menchov ‘no’ achteraan gewenst hebben.

S.t.B 13 maart 2021 om 18:32

Zijn Engelse vocabulaire past in een pakje shag, maar de ‘why nots’ van Primoz gaan cult worden.

peterwint 13 maart 2021 om 17:05

Hij is toch prof en dan wil je toch winnen. Als je cadeaus geeft, stuur dan maar iets op als Mäder jarig is. Wat een onzin.

Koers 13 maart 2021 om 17:17

Daarnaast rijdt hij ook gewoon voor z’n broodheer. Die verwacht ook gewoon dat hij z’n best doet.

zacht 13 maart 2021 om 17:18

Heerlijke reactie weer. Ik ben ondertussen benieuwd naar de reactie van Mäder.

YogiBear 13 maart 2021 om 22:09

Mäder is op Twitter heel duidelijk; eerste over de lijn wint en geen cadeautjes.

Michelangelo 13 maart 2021 om 17:19

Mijn eerste reflex: was dat nodig?

Maar daarna: het gaat om seconden. Hij heeft gemerkt hoe belangrijk seconden kunnen zijn. Als er niks gebeurt, dan wint hij morgen gewoon het klassement. Maar in de Vuelta had hij een keer pech met zijn jasje, en dat kostte hem bijna de Vuelta.

Dus ik vind het wel prima zo.

Glorious 13 maart 2021 om 17:24

Heerlijk weer van Jumbo! Genieten!

Romāns Vainšteins 13 maart 2021 om 17:32

Mooie actie van Roglic, zal zo’n Mader toch alleen maar meer motiveren om ergens eens te gaan winnen? Het zit er duidelijk in bij dat jong.

Murcia 13 maart 2021 om 17:38

Talent zat inderdaad maar helaas rijdend voor de ploeg waarin de laatste jaren weinig qua ontwikkeling van jonge renners wordt gedaan en elk jaar meer zinloze dan zinvolle versterkingen worden gehaald. Als hij pech heeft mag hij gaan knechten voor Dylan en God verhoede Jack Haig.

S.t.B 13 maart 2021 om 18:39

Precies.. Mijn kleine spruit geef ik ook niet meteen €100,- als hij een mooie vingerverf tekening voor vaderdag heeft gemaakt (maar wel een knuffel)
Mäder zal er ook zonder geschenkjes wel komen.

salem 13 maart 2021 om 17:41

Topper die Roglic, genieten geblazen!

Ardoisier 13 maart 2021 om 17:45

Wat ik in de commentaren mis (misschien heb ik niet alles goed gelezen, het zijn er wel veel :-) hoor), is dat wielrennen toch wel een bijzondere sport is. Het is één van de weinige sporten waar je eerst moet samenwerken met je tegenstander, om te kunnen winnen.

Dat kan zijn in een ontsnapping (de kopgroep moet samen aan de bak om weg te komen, als ze een veilige voorsprong hebben gaan ze elkaar bestoken).

Maar het kan ook door bijvoorbeeld een ritwinst "weg te geven". Dat had vandaag prima gekund, Paris-Nice wordt meestal beslist in het klassement op seconden, daar had Roglic er voldoende van; bovendien is hij duidelijk de sterkste van dit peloton. En hij had al twee ritten gewonnen.

Stel dat het morgen op de één of andere manier lastig zou worden voor Roglic, dan had je wellicht steun kunnen krijgen van Bahrein. Nu zal het tegenovergestelde gaan gebeuren ben ik bang. Wielrenners en ploegleiders vergeten niet snel is de ervaring.

Dus de mensen die zeggen dat dit topsport is (pakken wat je pakken kan), en je geen cadeautjes mag geven, gaan voorbij aan dit belangrijke aspect van de wielersport (verdeel en heers).

Guushovd 13 maart 2021 om 18:46

Die aanname dat het weggeven van de overwinning zich zou terugbetalen, wordt veel te makkelijk gedaan. Of dat het pakken van de overwinning later tot een afrekening zal leiden.

1. Ten eerste, hoe zou Bahrein weten dat het een cadeau was? Dat zou alleen zo zijn als Roglic heel opzichtig achter Mader zou blijven. Dat zou er niet uit hebben gezien en mogelijk weer als arrogant uitgelegd worden.

2. Dus alleen als duidelijk was dat het een cadeau was zou het mogelijk terugbetaald worden. Maar hoe en hoe groot is de kans dat er een moment komt dat, dat kan? En is de waarde van het terugbetaalde dan vergelijkbaar met het winnen van de etappe? Wie zal het zeggen. Het is helemaal niet zo logisch om te veronderstellen dat dit zal gebeuren.

3. De wraak van Bahrein dan. Daar geldt natuurlijk het zelfde voor? Wanneer en in welke vorm? En waarom, Roglic heeft niks verkeerd gedaan. Ik zou als bahrein sowieso wel uitkijken om duidelijk wraak te nemen op TJV. Want dan krijg je dat gegarandeerd weer terug, want TJV zou daar natuurlijk totaal geen begrip voor hebben.

Ardoisier 13 maart 2021 om 22:14

@Guushovd:
Wat mij betreft is het geen aanname, ik hoor José de Cauwer hier regelmatig over, en heb inmiddels aardig wat boeken gelezen waarin wordt aangegeven dat de wielersport zo in elkaar zit. Het terugbetalen (positief dan wel negatief) gebeurt soms pas een jaar later. Vandaar mijn opmerking over het geheugen van de wielrenners en hun ploegleiders.

Wat ik ook regelmatig lees is dat ontwikkelingen in een koers (etappe, klassieker) soms raar overkomen op de volgers, en dat de verklaring dan wel eens zo’n terugbetaling kan zijn. Dat maakt de sport wat mij betreft ook zo leuk (veel afspraken, ritten die worden gekocht/verkocht etc., zo oud als de wielersport zelf).

Roglic had die 2e aanzet niet hoeven doen, dan was ie op “veilige” afstand gebleven, Dan was het niet zo opzichtig geweest, want ja, in de remmen ziet er niet zo fraai uit. Alhoewel ik me iets soortgelijks van JALABERT kan herinneren in de Vuelta toen ie DIETS liet winnen, die kreeg daar juist alle lof voor. https://www.trouw.nl/nieuws/jalabert-laat-dietz-winnen~bfd2c3c4/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Enfin, vind het wel leuk om de twee standpunten te zien (hier op wielerflits, en ook op Twitter). En vooral als we die netjes kunnen uitwisselen :-)

Ardoisier 14 maart 2021 om 17:50

Denk dat POGACAR het wel begrepen heeft, ondanks zijn leeftijd. Had de indruk dat ie van VAN DER POEL kon winnen vandaag, maar leek wat in te houden op het eind. Hij had al een etappe immers (MVDP ook trouwens) en in het klassement deed ie goede zaken t.o.v. VAN AERT. Dan kan dit handig zijn met de aankomende Tour, waar Alpecin ook gaat starten.

Overigens hebben de ploegen geen jaar gewacht om ROGLIC aan te pakken, gelijk gebruik makend van een valpartij (of 2?) en op kop rammen met een aantal ploegen om hem niet meer te laten terugkeren.
Of ze wel hadden gewacht als ie gisteren de winst aan MÄDER had gelaten zullen we nooit weten, maar mijn punt is dat ie het risico gewoon niet had moeten nemen. Nu zullen velen er veel minder moeite mee hebben gehad om te gaan rijden.

Pedalo 13 maart 2021 om 17:52

Scheelt toch 7 seconden mocht ie Mader laten winnen. Alle begrip dat hij in deze situatie heeft gedacht toch maar te winnen. Het is in de laatste etappes toch al vaker gebeurd dat via coupe de leider tekort kwam in Parijs-Nice en ook in andere rittenkoersen trouwens.

tendam 13 maart 2021 om 18:06

In principe is een overwinning van een vluchter altijd een cadeautje. Roglic had Mäder wel kunnen laten voorgaan, maar dat was ook ’n beetje belachelijk geweest. Dan had hij letterlijk moeten remmen voor de finish.

Murcia 13 maart 2021 om 18:20

Mee eens, Gino had het zich zelf ook al wat makkelijker kunnen maken door niet zo dicht in het klassement te staan. De hele kopgroep zat vol met mensen op twee minuten en een beetje. Dat geeft in het peloton altijd angst voor plaatsjes 5 tot en met 10 en dus werd de voorsprong zeer strak beteugeld.

Kelder is de Man 13 maart 2021 om 18:41

En zoals Mader zelf zegt.. It’s an easy scenario. First over the line wins. I just need to get there faster.

S.t.B 13 maart 2021 om 18:51

De heli beelden waren haast surrealistisch. Alsof Roglic per seconde 10 meter inliep. Hij heeft een jump in de benen, maar deze was van absurd hoog niveau.

josi 13 maart 2021 om 18:32

Mäder doet er zelf na de finish een stuk minder moeilijk over dan sommige forumleden hier. Petje af voor Roglic en ik bewonder zijn wil om altijd te willen winnen, zegt hij, heel kort samengevat.

pirazzi 13 maart 2021 om 18:52

Dan was het gebaar vooral een uiting van zijn eigen teleurstelling, niet tegen Roglic gericht.

Bikeage 13 maart 2021 om 18:48

Het is ook wel wat anders dan met zijn tweetjes op de streep afrijden en dat de klassementsboy de ritzege aan de ander gunt. Hier in een sprint weg van de rest voor het klassement ga je natuurlijk niet inhouden om een stervende zwaan voor te laten gaan. Ik vond het sneu voor Mäder, maar het is harder trappen vriend!

getteman 13 maart 2021 om 18:50

:) Als Mader vandaag jarig was had Roglic hem het mss wel gegund, maar de tijd van ‘ cadeautjes uitdelen’ is al lang voorbij. Zoveel mogelijk tijd pakken want je weet maar nooit…

FritsvanHoefelen 14 maart 2021 om 00:42

Het was wel een bizarre jump en totaal niet vermoeid. Hij had Pogacar vanmiddag nog terug kunnen halen als teleportatie mogelijk is

LeoR 16 14 maart 2021 om 10:01

Als je kan winnen moet je winnen, het is topsport. Maakt er zichzelf niet populair mee bij het brede publiek, maar dat zal hem een zorg zijn.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair