Roger De Vlaeminck: “Remco Evenepoel moet werken aan zijn stuurvaardigheid”

Door , maandag 17 augustus 2020 om 15:38
Roger De Vlaeminck: “Remco Evenepoel moet werken aan zijn stuurvaardigheid”

© Cor Vos

Roger De Vlaeminck, zelf twee keer winnaar van de Ronde van Lombardije, ergert zich aan diegenen die vragen om in de toekomst de Muro di Sormano opnieuw uit het parcours van de Ronde van Lombardije te halen. “De oorzaak van Remco’s val in de afdaling is een stuurfout, niet het parcours.”

Eerst even informatief: de Muro di Sormano werd in de Ronde van Lombardije voor het eerst opgenomen in 1960. Maar twee jaar later verdween de vijftien kilometer lange klim alweer, wegens.. té steil. Pas in 2012 werd de Muro di Sormano in ere hersteld naar aanleiding van de 70ste verjaardag van Felice Gimondi. Roger De Vlaeminck, die Il Lombardia won in ’74 en ’76, heeft de klim en bijhorende afdaling dus nooit in wedstrijd gedaan.

“Maar daar gaat het ook niet over”, vertelt de Meetjeslander aan WielerFlits. “Feit is dat je niet zomaar een afdaling uit een parcours moet halen omdat er een aantal valpartijen zijn gebeurd. Als renner moet je je aanpassen aan het parcours, niet? Kijk, alle respect voor Remco Evenepoel, maar die jongen reed pas in 2017 zijn eerste koers. Dat is drie jaar geleden. Het is dus niet abnormaal dat hij nog onvoldoende stuurvast is en dat hij een fout maakt.”

Veldrijden
“Maar daarom moet je het parcours niet gaan aanpassen. In een veldrit kan je ook lelijk vallen over de balken. Die halen ze er ook niet uit, hé. Nee, wie dat niet goed kan, gaat er trager over of stapt af. Kijk, de dood van Lambrechtje, dat is wat anders. Die jongen is op een recht stuk weg tegen een betonnen duiker geknald. Dat is een heel ander verhaal.”

De Vlaeminck vertelde het eerder al in de media en herhaalt zijn visie vandaag nog eens. “Waarom laten ze Remco niet wat crossen in de winter. In het veldrijden zal hij zeker beter leren sturen en bovendien komt dat ook nog eens zijn explosiviteit ten goede. Ik zou niet twijfelen. Maar ja, niet iedereen gelooft mij, hé…”

Dit artikel delen:

101 Reacties

AnderJ 17 augustus 2020 om 15:43

Nog daargelaten of het waar is wat De Vlaemnick zegt, zou je na Bakelants (ook te onervaren?) en Evenepoel wel een net kunnen spannen bij precies die brug.

Frank V 17 augustus 2020 om 15:48

Je moet het parcours niet aanpassen maar je zou toch hier en daar wat zaken voor de kunnen opzetten. Die heroïek van het makkelijk kunnen verongelukken ontgaat mij een beetje. Het Extreme Weather Protocol mogen ze dan weer laten varen imo.

Arry1337 17 augustus 2020 om 16:10

Bakelandts viel in een compleet andere bocht, in een boom. Het was bij hem een bocht naar rechts waar een extra knik tijdens de bocht in zat. Dat is een kwestie van verkennen of niet vol gaan tijdens zo’n gevaarlijke afdaling. Remco daarentegen reed een stukje achter de rest van die groep. Ze zullen hem onder druk hebben gezet, en hij heeft zelf gekozen om vervolgens meer risico te nemen. Dit heeft geleid tot zijn val, en niet het parcours. Ik ben het geregeld niet eens met deze vent, maar hier heeft hij wat mij betreft 100% gelijk.

debarreman 17 augustus 2020 om 16:37

Zijn jullie het er dan ook mee eens dat Fabio eerder in de remmen had moeten knijpen in Polen? Kwestie dus van risico’s inschatten en dan kiezen om het risico niet aan te gaan?

007 17 augustus 2020 om 16:49

Debarreman, nee

KnightBiker 17 augustus 2020 om 17:03

debarreman – tja, feit is wel dat Groenewegen ook zonder die valpartij wel gediskwalificeerd zou zijn. Nu is de situatie niet te vergelijken wat de brug week niet uit, ze was er al, maar Fabio begaf zich bewust in een gevaarlijke situatie die hij niet volledig in eigen hand had.

Frank V 17 augustus 2020 om 15:44

Roger heeft gelijk.

Evenepoel kon die afdaling gerust wat trager nemen dan de rest en er dan weer naartoe rijden… en winnen eventueel. Hij moet in ieder geval op afdalingen gaan trainen en mss idd ook een paar crossjes doen.

SoloSlim 17 augustus 2020 om 16:39

Of gewoon al een half minuutje voorsprong pakken op de muur. Dan kan hij ook rustiger dalen :)

limburgia 17 augustus 2020 om 15:45

Heel goed uitgelegd Roger.

Peetvader 17 augustus 2020 om 15:46

Roger wilt natuurlijk elke toprenner aan het crossen krijgen in de winter :).

“Kijk, alle respect voor Remco Evenepoel, maar die jongen reed pas in 2017 zijn eerste koers. Dat is drie jaar geleden. Het is dus niet abnormaal dat hij nog onvoldoende stuurvast is en dat hij een fout maakt.”

Hier heeft hij natuurlijk gelijk. Blijft ongelooflijk dat deze renner nog maar een dikke 3 jaar met de fiets rijdt.

Patrick 17 augustus 2020 om 15:51

Amen!!! Ik wordt doodmoe van renners en anderen die zeggen dat de schuld bij het parcour ligt terwijl het persoonlijke fouten zijn. Dank hiervoor Roger!

007 17 augustus 2020 om 15:56

Of zelfs bij Nibali….

vocsnor 17 augustus 2020 om 16:15

Nochtans hebben we nog niet zo lang geleden met man en macht geprobeerd om een persoonlijke fout van iemand toch toe te wijzen aan het parcours. Maar je hebt gelijk Patrick: de renner bepaalt waar en hoe snel hij rijdt

Frank V 17 augustus 2020 om 16:21

Dat was toch maar 1 gekkie.

Michelangelo 17 augustus 2020 om 15:59

Ik denk dat Gilbert het treffend verwoordde in zijn interview. Renners nemen een bepaalde mate van risico om te winnen. En het mag duidelijk zijn dat uiteindelijk de renners zélf in dit soort afdaling de grootte van het risico bepalen. Probeer je krampachtig te volgen, en doe je vervolgens een “Evenepoeletje”? Of pak je een tempo waar je je wel senang bij voelt?

En je kon ook duidelijk zien dat Evenepoel niet mee kon. Dat is al bekend vanuit de jeugdcategorieen; hij is niet de meest stuurvaardige. Die jongen is met een voetbal tussen zijn benen geboren, niet met een fiets. In tegenstelling tot bijv. Sagan of VdP, die bij wijze van spreken met de fiets uit de baarmoeder gekropen zijn.

En voor diegenen die menen dat Evenepoel zich beter had kunnen laten lossen omdat hij fluitend wel het gaatje dichtgereden zou hebben: TUUUURLIJK! Want Trek (met 3) en Astana (met 2) gaan echt niet wachten. Als die kop over kop gaan rijden, dan lijkt het mij stug dat Evenepoel gewoon even een half minuutje dicht rijdt, om vervolgens doodleuk iedereen uit het wiel te fietsen.

En voor de toekomst: Ik weet niet of De Vlaeminck gelijk heeft vwb de cross. Toch een andere manier van sturen. Dan geloof ik nog eerder in circuit trainingen op een motor.

Hoe dan ook zullen de concurrenten dit allemaal gezien hebben. En in de eerste de beste wedstrijd zullen ze hem opnieuw testen bergaf….

Franco Ballerini 17 augustus 2020 om 16:08

Ik denk dat hij wel een punt heeft m.b.t. de cross. Voor zover ik het nu kan beoordelen zijn van Aert en van der Poel uitstekende dalers. En hetzelfde geldt voor ex-crossers/MTBers als Alaphillipe en Fuglsang.

moa 17 augustus 2020 om 16:28

die jongens kregen vorige week ook het gat niet toe op hem, waarom zou hij dat gat van een paar seconden dan niet toe krijgen?

welke jeugd categorieën bedoel je? die van de voetbal?

Frank V 17 augustus 2020 om 16:31

edit wf: gedraag je

De term "Evenepoeletje" willen opperen om een etiket op die jongen te plakken. En dat voor een bijna dodelijke valpartij. Ongepast!

Daarbij had Gilbert een zeer gelijkaardige valpartij in de Tour.

Michelangelo 17 augustus 2020 om 16:44

@Moa,
Misschien had ik specifieker moeten zijn: de tijd op de fiets bij de juniors. Ook toen was al bekend dat hij nog de stuurvaardigheid miste.

En er zijn voldoende redenen om aan te nemen dat hij het gat in tegenstelling tot Polen niet dicht zou krijgen. Het is geen B-rondje met klassement, maar een monument. De schifting was al doorgevoerd, alleen sterke renners vooraan.

Ik denk ook dat Evenepoel, in tegenstelling tot de die-hard fans, ook niet geloofde dat hij zomaar terug zou fietsen na de afdaling. Want waarom zou hij anders alle risico’s pakken en zich te pletter rijden op een muurtje, ipv rustig naar beneden fietsen om dan met 2 vingers in de neus het gat dicht te rijden.

Maar het lijkt soms alsof sommige mensen denken dat Evenepoel tegen enkele pannekoeken fietst. Maar de helft van de “pannekoeken” voor hem had een grotere erelijst dan Evenepoel….

vocsnor 17 augustus 2020 om 16:56

Een week eerder reed hij Fuglsang op 2 minuten. Dus logisch dat hij dat hij dat gat wel dicht zou rijden en uiteindelijk zou wegspringen. De enige reden dat REV een kleinere erelijst heeft dan de renners in de kopgroep is zijn leeftijd

Michelangelo 17 augustus 2020 om 17:07

@Vocsnor,
als het allemaal zo logisch is, waarom pakt Evenepoel dan al deze risico's? Dan is dat dus eigenlijk gewoon niet snugger. En/of een gevalletje van hele slechte coaching vanuit de ploeg.

Maar sommigen lijken hier het idee te hebben dat wielrennen met Evenepoel een soort playstation spelletje is. Dat het allemaal maakbaar is en zo. En dat Evenepoel een soort Messi is, en de rest van het peloton een soort "Jaap uit FC Knudde". En wel eventjes een gaatje dicht fietst, even een rondje om de kopgroep heen fietst, om dan als een speer iedereen uit het wiel te fietsen en dan aan de finish even 2 minuten gaat zitten nadenken over zijn volgende zegegebaar.

Gelukkig is wielrennen geen playstation spelletje….

EDIT: En de reden van de kleinere erelijst is niet zijn leeftijd, maar gewoon het feit dat anderen meer hebben gewonnen. Uiteindelijk moet Evenepoel nog altijd maar bewijzen dat hij een dergelijke lijst bij elkaar kan fietsen. Het talent heeft hij, maar de erelijst moet hij nog maar bij elkaar zien te fietsen.

Panache 17 augustus 2020 om 17:23

Ik zit figuurlijk met open mond te lezen. Alsof Evenepoel gewoon een paar procent beter is dan wereldtoppers in een hoofddoel. Over respect gesproken.
Michelangelo stelt de juiste vraag: waarom kost wat kost de aansluiting niet willen verliezen wanneer je toch op je gemakje een gat van een halve minuut of meer dicht rijdt? Precies dit, het belachelijk maken van een peloton toprenners, zorgt voor de onplezierige discussies. Tegen fantasie en wensdenken bestaat geen argument.

Frank V 17 augustus 2020 om 17:29

Geen fantasie. Realiteit: hij overklast anderen. Een week eerder reed hij de winnaar van zaterdag op bijna 2 minuten.

Romāns Vainšteins 17 augustus 2020 om 17:36

Evenepoel zat goed met de voorsten mee maar stond voor het eerst sinds tijden onder flinke druk in de koers. Stellen dat ie het zo gewonnen had ? Op dat moment in die groep zag ik het niet meteen gebeuren eigenlijk.

Wanneer hij opponenten elders op een ander parcours op een bepaalde achterstand rijdt is maar een zeer marginaal strijdijzer in het wielrennen.

vocsnor 17 augustus 2020 om 18:03

@Michelangelo, je hebt uiteraard gelijk dat het geen zekerheid is dat ie het gat zou dichtfietsen. Maar jij was even stellig dat hij dat niet zou kunnen, en triggerde me omdat ie de winnaar een week eerder wel in de pan hakt.
Dus redenen om aan te nemen dat hij dat niet kon, waren er volgens mij niet.
Een zinloze discussie natuurlijk, want we gaan het nooit weten.
Remco zelf kan er beter niks over zeggen, want zal altijd afgemaakt worden, ongeacht wat hij zegt. Net als zijn baas.
Maar misschien lezen ze dit forum wel niet, of trekken ze zich er niks van aan.

Panache 17 augustus 2020 om 18:17

Evenepoel zelf voelt toch ook alleen maar zijn eigen benen en niet de benen van Fuglsang? Het enige dat hij kan zeggen is: mijn benen waren goed, de conditie was in orde. Daar zou denk ik ook geen kritiek op komen. Indien Evenepoel 40 km van de meet beweert dat hij op zeker gewonnen zou hebben, dan komt daar zeer terecht een lading kritiek op. Niet alleen omdat je het niet weet, maar ook omdat de beste benen gewoonweg niet altijd winnen in het wielrennen.

Frank V 17 augustus 2020 om 18:22

@Romans Vainsteins
Hij heeft eerder dan Polen al grote renners op grote achterstand gezet en zal dat in de toekomst nog vaak doen. Gewoon kwestie van gemiddeld genomen sneller met de fiets aan de meet raken. Absoluut niet “marginaal” daarom dit strijdijzer.

Klaver 17 augustus 2020 om 18:50

Bij elke post van jou lees ik tussen de regels de minachting t.o.v. Evenepoel en het gejuich dat hij een doodsmak heeft gemaakt. Elke dag opnieuw… Triest dat je zo kan kicken op de ellende van een jongen van amper 20 jaar.

Frank V 17 augustus 2020 om 19:39

Echt eh. Ik zal wel als een fanboy klinken maar wie nog twijfelt aan Evenepoel mankeert echt wat. In het begin was ik sceptisch over "Wattages als Contador" omdat toen nog niks bij de profs gezien was. Daarna Ronde van Turkije twijfelde ik nog over hoe goed. Maar op het EK 57 per uur rijden voor zo'n ventje heeft me echt weggeblazen. Daarna nog op het WK bevestigd. Welke renner won ooit 4 weekrondes na elkaar en daarna niks beter? Ik weet wel San Juan, Algarve bla bla maar het recuperatievermogen is gewoon daar en op het WK was hij ook 'gewoon' 2de. Ik spreek nooit over "de grootste ooit" "mvdp wint alle monumenten" of "Bernal 10x Tour" want er kan vanalles mis gaan. Maar als je nog niet ziet of wil zien dat dit een van de beste 3 renners van de komende 10 jaar wordt met grote exploten dan heb je geen enkele notie van watt/kg, sturen leert ie wel, tactiek wordt door de benen bepaald. Of je wil het niet geloven of je bent anti of je hebt een veel te dikke plaat voor je gezicht.

Panache 17 augustus 2020 om 19:50

Ik denk dat er niet veel mensen er moeite mee hebben dat Evenepoel het grootste talent van 20 jaar oud ooit wordt genoemd (ik vind dat ook). Het probleem is dat op basis van dat talent nu al automatisch een prijzenkast wordt gevuld. Evenepoel beschikt over een vermogen dat hem in staat stelt om heel veel te winnen. Echter: voor een grote ronde bepaalt je grootste kracht niet je kans op winst, maar je grootste zwakte. En ja, ook Evenepoel zal een zwakte hebben zoals ieder mens. Is dan minachting? Nee, dat is gezond verstand.

Frank V 17 augustus 2020 om 20:02

Niks op aan te merken Panache. Zou bijgod niet weten hoe zijn palmares eruit ziet. Wie weet wordtie wel 5x 2e in een wedstrijd zoals Der Jan. Maar de Belgen zijn al heel euforisch dat ze weer iemand hebben die meedoet om de knikkers in het klimmen. En al die diepteanalyses over zijn persoon. Ach Ik heb ze van Pogacar of pakweg G Thomas nooit gelezen. Of toch wel van Campenaerts, Iserbyt of Van Aert. Allemaal dezelfde stok: “arrogant”. Niemand zegt dat ie perfect is. Is ie ook niet. Heeft niet de internationale uitstraling van een Boonen of Sagan. “Arrogant” is gewoon een zijpad, een stok om mee te slaan.

Miko1983 17 augustus 2020 om 20:56

Frank, heb jij Pogacar of Thomas ooit zulke rare gebaren zien maken aan de Finish.
Of tweeten dat een collega levenslang geschorst moet worden. Deze jongen heeft een hoop van de reacties over zichzelf afgeroepen, het is juist apart dat jij dat niet inziet! En dan heb ik het niet over toewensen van letsel, laat dat duidelijk zijn. Maar wel dat mensen hem als persoon gewoon niet supporteren.
Voor de rest is het een steengoed coureur, die nog wel veel (alles) te bewijzen heeft qua grote prijzen, maar iedereen kan wel zien dat hij enorm potentieel heeft. Stuurvaardigheid inderdaad nog niet zn sterkste punt, maar dat valt te trainen.
Ik hoop alleen dat iemand in zijn omgeving hem verteld dat t verstandiger is zich wat bescheidener op te stellen. Wat is er mis met gewoon 2 handjes in de lucht of een vuistje met een schreeuw??

Frank V 17 augustus 2020 om 21:27

@Miko1983
Zoals ik al zei: een zijpad om toch maar een stok te hebben om mee te slaan.

Die gedwongen bescheidenheid dat lijkt me iets typisch protestants NL. Niet beledigend bedoeld hoor maar ik denk dat het niet overal zo belangrijk is. Het gaat toch om het fietsen. De rest tja. Die Spaanse toppers spreken enkel spaans. Daar heb je dan evegoed niks aan.

Klaver 17 augustus 2020 om 21:38

@ Miko
Ik heb Pogacar gisteren heel wat misbaar zien maken toen Alaphilippe niet wou overnemen in de ontsnapping. Zullen we die dan ook meteen afmaken? Je kunt ook van een mug een olifant maken. Vond je die gebaren bij El Pistolero en Sagan ook zo irritant?

vocsnor 17 augustus 2020 om 21:52

@michelangelo, die edit is belachelijk. Nooit in de geschiedenis heeft een renner gepresteerd wat REV heeft gedaan op deze leeftijd.

Michelangelo 17 augustus 2020 om 22:46

@vocsnor,
Klopt helemaal. Hij is pas 20 en heeft iets unieks neergezet.
Maar er zijn hier te veel mensen die roepen dat hij zomaar vanalles gaat winnen. En dat hij op zijn dertigste moet verhuizen omdat zijn huis te klein is voor al zijn prijzen.

Maar niks is vanzelfsprekend. Misschien fietst hij straks geen platte prijs meer. Je wint ook niet zomaar een monument of grote ronde. Laat staan alle 3 zoals nibali. En ik stoor me mateloos aan de vanzelfsprekendheid waarmee sommige fans hier denken over het winnen van een grote wedstrijd.

Voorlopig moet hij nog altijd maar zien dat hij ooit een monument gaat winnen. Of een etappe in de tour. Of een grote ronde…

En da’s wat ik bedoel…

Frank V 17 augustus 2020 om 22:53

@Michelangelo
Dat exact doet een ander deel volgers over MVDP ook en daar schrijf je nooit een van je vele droevige lange stukjes over. Dat is uw probleem. Wees consequent of stop met je negatieve Evenepoelobsessie.

Mario de Vries 17 augustus 2020 om 23:01

Frank, zo werkt dat andersom ook. Want toen met Matje waren het voornamelijk de Belgen die daar tegenin gingen. En nu ze hetzelfde gedrag vertonen met Evenepoel, is het ook ineens in orde. Dus wees dan zelf ook consequent….

Mario de Vries 17 augustus 2020 om 23:08

Ja beer, ik ben daar heel consequent in, mij zal je daar niet op kenne pakke. Ik vind dat soort gedrag misselijk en irritant van welke kant dan ook

Frank V 17 augustus 2020 om 23:27

@Mario De Vries
Toon mij waar ik zoiets geschreven heb, ik schaar mezelf onder geen enkele groep, jij duwt mij in het hokje van 'de Belgen' en ik ben niet verantwoordelijk voor wat anderen schrijven.

Mario de Vries 17 augustus 2020 om 23:40

Kortom, aan beide kanten heb je overdreven verafgodende fanboys, arrogante narcisten, zuigende trollen. Mee eens?

Miko1983 18 augustus 2020 om 10:26

Frank, je hebt gedwongen en gepaste bescheidenheid. En dan vind ik tussen bescheiden zijn en hetgeen wat Evenepoel en zijn ploegleider soms uitstralen nog een vrij brede middenweg. Het zou mooi zijn als ze daar de komende tijd overheen kunnen fietsen. Als hij dadelijk de erelijst van Alberto of Sagan heeft mag dat absoluut met wat meer bravour…en dan nog zit er verschil in een pistolen gebaartje of je schouder afvegen..

Michelangelo 18 augustus 2020 om 12:21

FrankV en Beer,

Je moet de huid niet verkopen voordat de Beer geschoten is. Natuurlijk was er enthousiasme van de VDP fans (en die dachten dat hij wel even ging winnen). Maar ik heb Mathieu zelf nooit horen zeggen dat hij "wereldkampioen geworden was als hij een extra banaan had gegeten onderweg".

Het lijkt erop alsof jullie een antipathie hebben richting VDP. Dat mag, is jullie goed recht, maar ik vraag me af waarom.
Is dat iets in het gedrag van VDP? Is het zijn manier van koersen? Is het zijn vlaggetje? Heb je een hekel aan fans van VDP? Of willen jullie hiermee jullie fanatisme in het verdedigen van Evenepoel "goedpraten?"

Als ik hem omdraai: ik zie Evenepoel graag koersen. Maar ik heb niks met zijn uitspraken, maniertjes en zijn "zelfverzekerdheid in combinatie met zijn leeftijd". Met als recente voorbeelden de tweet na de val van Jakobsen, uitspraken over het winnen van Lombardije terwijl je in de kreukels ligt, je niet verdiept hebben in de startlijst en je tegenstanders, etc. Daar straalt niks van respect uit richting collega's.

En ik heb al helemaal niks met sommige bloedfanatieke fans, maar daar kan Remco helaas niks aan doen. En hier al eerder opgemerkt: veel reacties gaan niet over Evenepoel zelf, maar zijn een gevolg van idiote uitspraken van de Evenepoel-politie hier op het forum.

Spake Breekerd 17 augustus 2020 om 16:00

Ik geloof hem wel hoor. Duidelijk verhaal en wat mij betreft de spijker op de kop

thorsen 17 augustus 2020 om 16:00

Juist omdat wielrennen sowieso al gevaarlijk is moet je zorgen dat alle randvoorwaarden in ieder geval afgedekt zijn. Dat betekent niet een afdaling er uit, maar wel stootkussens waar iemand uit de bocht kan vliegen, of een net waar er risico is om over de vangrails te gaan, geen afdaling bij een vermoedelijke massasprint, goede boarding bij de aankomst (van een massasprint), niet mogen afwijken van je lijn in een massasprint en daar consequenties aan verbinden, etc.

Dat zijn allemaal ‘kleine’ dingetjes die samengeteld het wielrennen veiliger maken. Is wielrennen dan helemaal veilig? Tuurlijk niet, het blijven gekken die vrijwel onbeschermd met 60 km/h door een woonwijk racen, of met 90 km/h een berg af gaan. Het blijft de openbare weg…Maar juist omdat dat ‘basisrisico’ er al is moet je je best doen om het niet gevaarlijker te maken dan dat basisrisico.

Vlinder 17 augustus 2020 om 16:15

Volledig mee eens!

josi 17 augustus 2020 om 16:05

Ik ben het lang niet altijd eens met De Vlaeminck, maar hij heeft hier wel een punt. Afdalingen horen nu eenmaal bij het wielrennen. Je kunt erop oefenen en moet je grenzen kennen. Af en toe een lastige afdaling mag best, zolang vermijdbare extra risico’s (los liggend grind, gaten in het wegdek) maar worden uitgebannen. De val van Evenepoel leek me puur een eigen fout die je als organisatie niet echt had kunnen zien aankomen.

Koersmaniak 17 augustus 2020 om 16:07

Wist niet dat Roger in trappen deed.

Evenepoel had trouwens al veldrittrainingen met Vanthourenhout gepland voor komende winter, dus waarom doet Roger alsof hij het warm water heeft uitgevonden?

Michelangelo 17 augustus 2020 om 16:10

Met de ploegarts en nu ook De Vlaeminck hebben we iedereen gehoord. Behalve… Evenepoel zelf.

Benieuwd wat hij zelf te zeggen heeft over de val en de oorzaken.

Merlinappa 17 augustus 2020 om 16:12

Mee eens. Er mogen ook echt wel wat meer veiligheidsmaatregelen komen en parcoursen moeten beter worden gecontroleerd, maar een afdaling is eigenlijk altijd gevaarlijk gezien je 70+ in het uur rijdt. Dan zijn je stuurvaardigheden gewoon heel belangrijk, en die zijn er zichtbaar nog niet helemaal bij Remco.
Dat zag je mooi in het eerste gedeelte van de afdaling waar hij op kop reed. Bennett reed binnen een halve meter achter Evenepoel, iets wat je in zo’n afdaling normaal echt wel zou laten.

Hopelijk komt Remco er bovenop en krijgt ie een cursusje sturen!

vocsnor 17 augustus 2020 om 16:57

Froome en Pinot hebben bewezen dat je het wel kunt leren

Merlinappa 17 augustus 2020 om 18:38

Daarom hoop ik ook dat ie een cursusje sturen krijgt ;)

Hollow Knight 17 augustus 2020 om 16:12

Niemand betwist dat Remco een stuurfout maakte, maar we mogen toch wel verwachten dat de organisatie de nodige veiligheidsmaatregelen treft? Stootkussens en een vangnet plaatsen is het minste wat ze kunnen doen.

Van mij mag de Sormano er in blijven, maar dan wel met extra veiligheidsmaatregelen.

Van het veldrijden ga je trouwens echt niet beter beginnen dalen. Wat een onzin weer van Roger de Vlaeminck. Zelfs de meest stuurvaardige renners kunnen op hun muil gaan (zie Nibali tijdens de OS in Rio of Van Aert tijdens de tijdrit in de Tour).

Merlinappa 17 augustus 2020 om 16:29

Als iemand die zowel in het veld als op de weg koerst kan ik je vertellen dat je zeker wel beter gaat sturen en dalen van veldrijden. Veel meer controle, dus meer vertrouwen = harder dalen.

tendam 17 augustus 2020 om 16:45

Natuurlijk, iedereen kan vallen. Maar Van Aert is niet eens een geweldig technische veldrijder en toch zie je dat hij op de weg al een van de betere dalers is. Alaphilippe was vorig jaar de daalkoning… toevallig ook een ex-veldrijder.

Reken maar dat concurrenten Evenepoel onder druk gaan zetten in de afdalingen. Het is hard, maar wielrennen is hard.

Hollow Knight 17 augustus 2020 om 16:51

@tendam

Alaphilippe is al jaren geen veldrijder meer en is het maar heel kort geweest. Hij is niet eens een goede daler, hij neemt gewoon heel veel risico's (zoals we dit jaar in MSR zagen).

Wout Van Aert reed wel heel erg lomp tegen een hekken in de Tour de France…

En wat boeit het dat ze Remco onder druk gaan zetten tijdens een afdaling. Dat vergroot enkel de kans dat ze zelf op hun muil gaan. Remco knalt ze er bergop en op het vlakke toch gewoon uit het wiel.

Volgend jaar terug komen naar Lombardije en er iedereen op de Sormano al afrijden en met voorsprong aan de afdaling beginnen. :)

Frank V 17 augustus 2020 om 17:30

In MSR dit jaar reed hij op een vervangfiets omdat op 35km van de meet zijn stuur was gebroken. Dat was de reden van die rare afdaling.

Romāns Vainšteins 17 augustus 2020 om 17:40

Stootkussens en vangnetten werken helemaal niet. Die katapulteren je zo terug de weg op. Het is geen skiën.

Lalsacien 17 augustus 2020 om 18:40

Ja pa !

Pizzi 17 augustus 2020 om 16:14

Die Muro di Sormano kun je zien als een afkortroute van het laatste stuk van de Colma di Sormano. Nét voor de top komt de route van de Muro weer op de reguliere klim, de Colma di Sormano, uit. De afdaling van richting Lago di Como is natuurlijk best wel leip (heb ‘m zelf gereden, gelukkig niet aan 80 km/h), maar die heeft dus véél vaker in de Ronde van Lombardije gezeten dan alleen de keren dat de Muro in het parkoers was opgenomen.

Cijfers van het aantal ongelukken ten opzichte van het aantal keer dat de afdaling in het parkoers was opgenomen heb ik niet. Is het nodig om meer veiligheidsmaatregelen te treffen dan alleen seingevers met een fluitje? Dat lijkt me evident.

De enige keer die ik me kan herinneren dat er daadwerkelijk een afdaling (en klim) van de beoogde route niet werd gereden, was met de Monte Crostis in de Giro d’Italia in 2011. Precies, dat is de Giro waarin Wouter Weylandt verongelukte. Kan weinig beeldmateriaal vinden, maar herinneren me netten (zoals op skipistes) en stootkussens in bochten.

Romāns Vainšteins 17 augustus 2020 om 17:43

Zeker na die fatale val, zo van na het kalf de put.

Net zoals de gehele openbare weg kun je ook afdalingen niet hermetisch beveiligen. Nu gaat het nog een tijdje erover en straks is het topic weer weg.

Michelangelo 17 augustus 2020 om 18:52

Ik heb zelf de Monte Crostis gedaan, naar boven en naar beneden. Is al enige jaren terug, maar wat ik me ervan kan herinneren is dat na de klim eerst een geitenpad kwam (niet echt geschikt voor een racefiets), en daarna een hele steile en technische afdaling op een heel smal weggetje. Net 1 auto breed.
Ik herinner mij eigenlijk niet zozeer dat er nou hele diepe afgronden naast me zaten. En ik dacht dat het asfalt ook prima was, eenmaal van het geitenpad af. En het waren schitterende vergezichten.

Maar niet echt een afdaling om een peloton over naar beneden te sturen. Wel prima te doen als je geen haast hebt….

Jan Blokland 17 augustus 2020 om 16:21

Ben het weinig eens met Roger de Vlaeminck, maar hier heeft hij wel een punt.
Of je het beter doet met een paar veldritten weet ik niet, maar het ligt mijns inziens inderdaad niet aan het parcours.
Evenepoel is nog jong natuurlijk en misschien iets te overmoedig geweest.
Aan de andere kant had hij volgens mij overzicht genoeg omdat hij niet het groepje aangesloten volgde. Mogelijk ging de groep iets te hard voor hem, waardoor hij uit zijn vaste lijn kwam met de desastreuze gevolgen.

Massimo Bataille 17 augustus 2020 om 16:25

Je moet toch nog altijd paar dingen nuanceren ook hoor.
Het is niet omdat hij eenmaal valt in een afdaling, dat hij hiervoor plots een slechte daler is met niet veel stuurmanskunsten.
Iedere renner (ook de ‘goede dalers’ ) hebben al valpartijen of slechte afdalingen gehad (kijk Nibali in Rio, Alaphilippe in Sanremo, Gilbert in de Tour, … ).
Moest dit nog meermaals voorkomen, kun je er een werkpunt van maken, maar na 1 incident absoluut niet.
Ten tweede moet je die helling natuurlijk niet schrappen net zoals je vele wegmeubilair niet kunt wegdoen. Maar ergens wat stootblokken of hooibalen zetten om de gevolgen te beperken is natuurlijk wel waar veiligheid rond draait.
Je kan niet vermijden dan Evenepoel uit de bocht gaat, maar je kan wel vermijden dat hij 5m lager in een ravijn terecht komt.

moa 17 augustus 2020 om 16:31

goed dalen is oefening en ervaring. logisch dat Remco dit nog niet volledig onder de knie heeft. Hoeveel afdalingen heeft ie al gereden in die paar jaar?

Hij had het iets kalmer moeten aandoen, 100% zijn eigen schuld en zo mist ie een unieke kans op winst in een monument en een GT.

Klaver 17 augustus 2020 om 19:23

Inderdaad, Dumoulin heeft ook geen chronisch darmprobleem omdat hij het 1 keer niet meer kon ophouden.

Connor 17 augustus 2020 om 16:29

En geen woord over Schachmann die ondersteboven wordt gereden door een dame in een auto die niks op het parcours te maken had. Maar ja zolang het niet over de zoon van God Remco Evenepoel gaat is het van geen belang!

moa 17 augustus 2020 om 16:35

dat is een andere website, een over de stuurvaardigheid van chauffeurs.

SoloSlim 17 augustus 2020 om 16:37

Hoge bomen vangen veel wind..
Kleinere bomen minder..

Franco Ballerini 17 augustus 2020 om 16:43

Ik zag een oud en zeer geschrokken vrouwtje die totaal geen idee had wat er gaande was. Hoe irritant ik het ook vind, ik kan het haar niet kwalijk nemen. De schuld ligt bij de organisatie.

Romāns Vainšteins 17 augustus 2020 om 17:44

Dat was gewoon domme pech. Schachmann had ook wel kunnen aanvoelen dat het geen koers auto was en er als een recreant langs kunnen gaan.

StonedCamel 17 augustus 2020 om 16:42

Je kunt natuurlijk niet de hele berm in gaan pakken, maar in deze bocht had een netje op dat muurtje toch niet misstaan. Het loopt nu nog relatief goed af, maar had veel erger kunnen zijn.

Volgens mij moet je je veiligheidsmaatregelen op 2 manieren inzetten:
1) alle dingen waarvan het aannemelijk is dat er iets mis gaat ofwel markeren ofwel vermijden (dus gaten en putten in een steile afdaling en bijv. wegmeubilair)
2) de dramatische consequenties eruit proberen te halen: Dus plekken waar je bij een beetje afwijken van je lijn meer dan 4(of …) keer je lichaamslengte aan vrije val maakt inpakken met netten en kussens, en zorgen dat hekken in de laatste 400m ook daadwerkelijk een barrière zijn i.p.v. een rijtje potentiële projectielen.

Met een kop vol adrenaline neem je nou eenmaal meestal net ff wat meer risico dan normale mensen acceptabel vinden, dat is inherent aan de sport. En wielrennen is dan toch wel 1 van de risicovollere sporten. Een organisatie heeft dan wel de plicht om het niet gevaarlijker te maken dan strikt noodzakelijk, d.m.v. bovenstaande punten.

Michelangelo 17 augustus 2020 om 16:57

Helemaal mee eens, Stoned Camel,

En verder ook kijken naar de gedragscomponent. En dan is er imo een verschil met renners in een sprint (die vaak letterlijk tegen elkaar rijden) en een afdaling (waar renners zelf in het decor verdwijnen).

Voor sprints (en de aanloop er naartoe) denk ik dat je dat prima met streng straffen kunt aanpakken. En dan niet individueel, maar een ploegstraf. Tijdstraf voor de beste in het klassement (bijv 20 sec tijdstraf) én de beste van de ploeg in de uitslag 20 plaatsen terug. Zo loont het op geen enkele manier om gevaarlijk rijgedrag te vertonen als ploeg. En zal gegarandeerd de instructies vanuit de ploegleiders auto veranderen. En zullen ploegen minder risico nemen, simpelweg omdat je jezelf in je voet schiet.

Bergaf zie ik eerder een taak voor de ploegleiders weggelegd. Renners leren om los te laten, in hun comfort zone te blijven fietsen. Winnen is heel belangrijk, maar heel aankomen nog veel belangrijker.

HF2013 17 augustus 2020 om 19:49

Je zou haast zeggen dat zoiets standaard hoort bij de voorbereiding van elke koers. Klassiek risicomatrixje: hoe groot is de kans dat iets zich voortdoet X wat zijn de gevolgen als dat zich voordoet. Op basis hiervan pakt je de grootste risico’s aan.

Ik kan me goed voorstellen dat dezr bocht daar dan wel hoog in komt. Scherpe bocht in afdaling = grotere kans op uit dr bocht vallen.
Direct een diepe val maken = mogelijk grote impact.

Baukema Tomoulin 17 augustus 2020 om 16:49

No shit sherlock. Over open deuren gesproken.
Ik ben het er trouwens niet eens mee eens: die kerel gaat 1 keer over een muurtje en kan direct niet sturen? Volgens mij is het enkel de drive en druk om te winnen waardoor hij ging over compenseren om terug te komen in de afdaling. Jeugdige overmoed zeg maar.

Romāns Vainšteins 17 augustus 2020 om 17:46

Precies.

En hij reed ook tegen de meest uitgenaste rotten in het vak met bakken ronderitten, klassiekers en 1001 afdalingen in de achterzak. Die werd daar goed getest en hij gaat nat, geen schande.

Michelangelo 17 augustus 2020 om 18:21

Ik denk dat iedereen in het peloton wel kan sturen.

Maar er komt bij iedereen een moment dat je stuurvaardigheid niet meer voldoende is voor de snelheid die je ontwikkelt. En Evenepoel heeft dit moment aan den lijve ondervonden.
En da’s inderdaad het verschil tussen jeugdige overmoed en de uitgenaste renners met wie hij in de kopgroep zat..

Persoonlijk denk ik dat ze Evenepoel soms wat harder moeten afremmen vanuit de ploeg. Ook al zijn de nummertjes die hij laat zien wel de moeite van het kijken waard. Want zichzelf afremmen doet hij niet….

Turtlehead 17 augustus 2020 om 17:44

Nou, er is kennelijk ergens een steen verplaatst, zodat onze Roger er onderuit kon kruipen.
Wat een onnodige hoop open deuren zeg, tjongejonge.

O ja: zijn generatie kon dergelijke klimmetjes niet eens óp, laat staan áf. Respectvol zijn carrière, maar dat is het dan.

Klaver 17 augustus 2020 om 19:17

Ze reden dan ook wel met iets andere versnellingen.

SnellePelle 17 augustus 2020 om 18:15

Eens, eens, eens Roger!

vanSpringel 17 augustus 2020 om 18:43

Ach, je kunt het zo vaak zeggen: “doe nou verdorie eens een fietsclinic bij Henk Lubberding in Voorst”!
Ik zat ooit lang op de fiets (ca. 15 jaar) voordat ik bij die fietsstuurkunstenaar een clinic op zijn boerenerf deed. Daarvoor vaak gevallen en elke keer weer drama met stukken aan de fiets en lijf. Daarna nooit meer op mijn bek gegaan.
Kost bijna niets, inclusief boterhammen met beleg als lunch maar oh zo belangrijk wat die man in een dag jou nog kan vertellen op fiets- en stuurgebied.

Arie den Blanken 17 augustus 2020 om 19:40

Eens

Merlinappa 17 augustus 2020 om 20:47

Lubberding is een baas!

VerstandOpNul 17 augustus 2020 om 20:54

Als ie in de avondetappe zit, zapp ik altijd weg.. wat een onooglijk mannetje is dat zeg!

Klaver 17 augustus 2020 om 19:16

Ik weet niet waar iedereen het haalt dat Evenepoel een slechte daler is. Vorig seizoen is het mankement ter sprake gekomen dat het soms moeilijk heeft om zich te handhaven in een peloton, maar dat is iets anders dan dalen. Integendeel zelfs, hij staat ervoor bekend dat hij een goede afdaling in de benen heeft.

SnellePelle 17 augustus 2020 om 19:29

Jij komt niet uit de wielersport, hebt nooit gekoerst en geen wedstrijden met Remco van dichtbij gezien.

Want hij daalt gewoon ruk!

Klaver 17 augustus 2020 om 19:44

Ik denk dat jouw verwijtend toontje vooral ruk is. Waar heb jij hem al in actie gezien? JoséDe Cauwer heeft het al verschillende keren aangehaald tijdens uitzendingen, maar dan moet je natuurlijk een volger zijn en je niet baseren op 1 stuurfout.

girardengo 17 augustus 2020 om 19:27

Roger de Vlaeminck heeft weer eens gelijk. Niet iedereen kan dat verwerken blijkbaar. Overigens heeft bij mijn weten Jo de Roo in 1962 op deze Sormano gereden toen hij Lombardije won.

Unpaved 17 augustus 2020 om 19:32

Wederom Wielerflits schrijven jullie zonder kennis van het parcours.
Dat de Muro bijna nooit in de route van Lombardia is opgenomen, betekend niet dat deze afdaling niet in de jaren 70 is gereden. Deze top kan namelijk ook via de Colma di Sormano worden beklommen, en dan heb je wederom deze zelfde ‘uitdagende’ rot afdaling.
Ga eens een paar klassieke finales fietsen Wielerflits! Dan snap je waar je over schrijft…

VerstandOpNul 17 augustus 2020 om 20:52

Ok

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair