Roemeense politie vindt gestolen gouden fietsen van Italiaanse ploeg

vrijdag 29 oktober 2021 om 12:47
Roemeense politie vindt gestolen gouden fietsen van Italiaanse ploeg

foto: Cor Vos

De politie in Roemenië heeft donderdag liefst 21 gestolen fietsen teruggevonden. Die fietsen, waaronder de gouden edities van de Italiaanse achtervolgingsploeg, werden vorige week gestolen tijdens het WK baanwielrennen in Roubaix.

De Romeense politie kwam een georganiseerde criminele organisatie op het spoor die drugs het land in smokkelden en verkochten, en ook gestolen goederen uit verschillende Europese landen probeerde door te verkopen.

Donderdag was een politieactie tegen de criminele organisatie en daarbij werd duidelijk dat zij in het bezit waren van 22 fietsen, met een geschatte waarde van in totaal 600.000 euro. Het zijn de (reserve)fietsen van de Italiaanse baanploeg, die in de nacht van vrijdag op zaterdag ontvreemd werden uit een busje bij het Hotel Mercure Lille. De criminelen probeerden deze fietsen door te verkopen. In totaal zijn bij de politieactie twintig mensen gearresteerd.

Na de aanhoudingen werden ook nog veertien huiszoekingen gedaan. Bij die onderzoeken werden 21 van de gestolen fietsen teruggevonden (zie video, onder). Daarnaast vond de politie tien mobiele telefoons, diverse drugs en een grote hoeveelheid contact geld.


Update 13.54 uur

De Italiaanse wielerbond laat weten blij te zijn met het nieuws uit Roemenië. Roberto Amadio, de teammanager van de baanwielrenners, staat voortdurend in contact met de autoriteiten in Roemenië en Frankrijk. De Italiaanse politie zal zorg dragen voor de terugkeer van de fietsen naar Italië.

Dit artikel delen:

24 Reacties

Poeksel 29 oktober 2021 om 13:18

Hoera voor de Roemeense politie!

Edwin Jansen 29 oktober 2021 om 13:19

Ik weet niet of het helemaal slim is om de geschatte waarde te noemen…

Ronellenfitsch 29 oktober 2021 om 13:30

En de hoofddader is weggereden op fiets nummer 22?

Massimo Bataille 29 oktober 2021 om 13:33

Ik vraag me vooral af wie er de opdracht geeft om deze fietsen te stelen?
Ik zie nu niet direct een gemakkelijke afzetmarkt voor custom-made gouden pistefietsen…
Er zijn al weinig ‘amateurs’ of liefhebbers die pistefietsen hebben en als je met een gouden exemplaar rondrijdt zal er toch wel bij iemand een belletje rinkelen.

Marik 29 oktober 2021 om 14:24

Dat was precies wat ik dacht. Dit konden dieven toch nooit kwijt aan iemand?

mocca 29 oktober 2021 om 14:34

er zijn genoeg rijke gekken die spullen alleen voor hun verzameling kopen. Die niemand ooit te zien krijgt.

Koers 29 oktober 2021 om 15:24

Wellicht een paar schavuiten die eens gehoord hadden dat wielrenfietsen 10k kosten en gehoord hadden over de hoge vraag naar wielrenfietsen voor beweging tijdens corona. In onderdelen levert het wellicht nog wel wat op, maar is zo als crimi me hier ook niet aan wagen. Maar niet elke schavuit heeft verstand van zaken natuurlijk.

Spartacus 29 oktober 2021 om 13:49

22 fietsen ter waarde van 600.000 euro. Dat betekent ruim 27.000 euro per fiets. Dat lijkt me echt enorm overdreven. Zo’n fiets kost 12.000 euro, hoogstens 15.000 euro.

Poeksel 29 oktober 2021 om 14:35

Hoeveel gram goud per fiets is het?

Koers 29 oktober 2021 om 15:26

Wellicht dat het precies op maat maken, en dus uniek, dat dat de prijs omhoog gooit.

Wheely 29 oktober 2021 om 13:51

Haha dat filmpje, staat je woonkamer opeens helemaal vol met baanfietsen.

Olly 29 oktober 2021 om 14:08

Roemenië. Wie had dat nu gedacht?

IlPirata 29 oktober 2021 om 14:42

Lang leve de open grenzen.Not. Dan maar conservatief.

Draadband 29 oktober 2021 om 15:44

Inderdaad, lang leve open grenzen, zo kunnen gestolen goederen makkelijk naar een land gebracht worden waar politie er iets aan doet ze terug te vinden. Als deze fietsen ergens in Frankrijk waren gebleven, zouden de rechtmatige eigenaars er dan ooit nog van hebben gehoord ?
Om van Nederland maar helemaal niet te spreken. Als je daar fietsdiefstal bij politie meldt, ongeacht of het waardeloze roestbakken betreft of dure racefietsen, is de reactie zo ongeveer: “Daarmee kom je onze tijd verspillen ? Had maar beter op je tweewieler(s) moeten letten.”

IlPirata 29 oktober 2021 om 16:13

@Draadband Eens. Maar kijk de laatste jaren er maar op na. Preventie bij grenzen werkt wel. Criminele organisaties lachen zich ‘kapot’.

Edwin Jansen 29 oktober 2021 om 15:27

Doet me denken aan die keer dat we gingen mountainbiken in de Ardennen tijdens mijn studie tijd en de bestuurder van de Peugeot 205 tegen me zei dat met het inladen van de auto met onze mountainbikes de waarde van de auto ongeveer verdrievoudigd was…

Romāns Vainšteins 29 oktober 2021 om 15:43

Wow,… dan had jij vast een vet dure mountainbike!

xistnc 29 oktober 2021 om 16:26

Sibiu, toch het Sibbe van Roemenië.

Polleke 29 oktober 2021 om 17:05

In Italie waren de fietsen van Lotto op een woensdag gestolen en op donderdag te koop aangeboden op een Roemeense website, framenrs en transponders nog op de fietsen… goeie dieven maar slechte verkopers aldaar…

Pietspeed 29 oktober 2021 om 20:08

Wie laat er nu voor €600.000 fietsen achter in een busje? Benieuwd hoe de verzekeraar hier tegen aan had gekeken als het tot vergoeding had moeten komen.
“Prima, ze stonden uiterst safe achter slot en grendel, zegt de verzekeraar”. “Tenslotte laat mijn vrouw ook altijd voor 6 ton aan sieraden in haar auto achter op de oprit. Moet toch kunnen”!?

Polleke 29 oktober 2021 om 21:20

22 fietsen kan je ook niet zomaar op een hotelkamer kwijt, al helemaal niet in een Mercure… in de trucks waarmee de profploegen rondrijden hangen tot 40 fietsen in, 60 paar wielen en een fortuin aan reservespullen allerhande…
Je moet het ergens kwijt en omdat die teams meestal op openbare parkings of gewoon op straat bezig zijn kunnen ze omogelijk discreet omgaan met al die spullen… het zal niet de laatste keer geweest zijn en dan is dit verhaal nog goed afgelopen…

Wheely 29 oktober 2021 om 21:32

In dit specifieke geval hadden de fietsen gewoon nog prima een nachtje op de wielerbaan in Roubaix kunnen blijven staan.

Verweggistan 29 oktober 2021 om 21:03

Die had rutger bregman gelezen.

Boeh Huem 4 november 2021 om 14:00

Preventie bij grenzen werkt wel.

Headlines

Materiaalzone

Populair