Gouden fietsen van Italiaanse achtervolgingsploeg gestolen: schade een paar honderdduizend euro

zaterdag 23 oktober 2021 om 11:31
Gouden fietsen van Italiaanse achtervolgingsploeg gestolen: schade een paar honderdduizend euro

foto: Cor Vos

De gouden fietsen van de Italiaanse baanploeg zijn vannacht gestolen bij het Hotel Mercure Lille. De fietsen waren na afloop van de individuele achtervolging gisteravond in een busje gezet om terug te keren naar Italie, maar ’s ochtends bleken ze er niet meer te staan. De schade bedraagt een paar honderdduizend euro.

In totaal zijn er twintig fietsen meegenomen, waarvan vijftien baanfietsen. Alleen al de fietsen van het olympische kwartet Jonathan Milan, Filippo Ganna, Francesco Lamon en Simone Consonni hebben een waarde van dertigduizend euro per stuk. Ook de reservefietsen en -sturen zijn meegenomen. Omdat die in 3D op maat worden gemaakt, kunnen ze niet doorverkocht worden, meldt La Gazzetta dello Sport.

Robert Amadio, het hoofd van de Italiaanse delegatie in Roubaix, reageert geprikkeld op de diefstal: “Ze waren goed georganiseerd. We wisten dat dit zou kunnen gebeuren, en daarom hebben we ervoor gekozen om in een hotel met een eigen gecontroleerde parkeerplaats te blijven. Klaarblijkelijk heeft zelfs dat de daders niet gestopt…”

De Italiaanse baanwielrenners die vandaag en morgen moeten rijden, kunnen gewoon van start gaan. Hun materiaal staat nog op de wielerbaan in Roubaix.

Dit artikel delen:

21 Reacties

Deo 23 oktober 2021 om 12:19

Waarom staan die fietsen op een parkeerplaats in een bestelbusje? Konden die fietsen ook niet binnen overnachten?

Wheely 23 oktober 2021 om 12:54

Lijkt wel een inside job nu.

Willem Kieft 23 oktober 2021 om 13:18

Precies mijn eerste gedachte. Waarom staan die daar dus, niet een inside job. Aan wie verpats je overigens goudkleurige baanfietsen?!

Oldbiker 23 oktober 2021 om 13:35

Gebeurt toch overal dat de fietsen vaak in de busjes blijven. Vaak gaan de mechaniekers al vroeg op pad of weer naar huis. En dan staat gewoon alles in busjes of vrachtwagens.

speervanger 23 oktober 2021 om 14:16

Precies mijn idee Deo, neem m’n eigen fietsen thuis ook mee naar binnen en als ik in een hotel lig ofzo. 5 mountainbikes en 2 brommers werden er al van me gestolen.

peter s 23 oktober 2021 om 14:26

Baanfietsmaffia??

Reiger 23 oktober 2021 om 12:33

Deze fietsen zijn zo specifiek qua uiterlijk dat die toch nooit te verhandelen zijn door criminelen? Wss halen ze de fietsen compleet uit elkaar en verkopen ze het per onderdeel. Frames moeten ook nog overgespoten worden. Misschien duikt er in Rusland wel een dikke veertiger op die boodschappen doet op een gouden baanfiets waar een dik hangslot aan bungelt, waar licht op gemaakt is, met fietstassen en een standaard. Kan ook.

bswinkelss 23 oktober 2021 om 12:47

Hahaha, ik zie het al helemaal voor me

Willem Kieft 23 oktober 2021 om 13:19

Reiger, ik moet donderdagavond even aan je denken toen Zwart-Wit van Frank Boeijen ineens voorbij kwam in het PSV stadion

Reiger 23 oktober 2021 om 14:43

Hahaha Willem. Werden er wel A-4tjes bij uitgedeeld met de tekst? Maar eerlijk is eerlijk, het zijn wel juweeltjes de hits van Frank Boeijen. Zover ben in de verste verte nog niet met de hits/teksten van RV maar ik sluit niets uit. Ook niet dat ik ze lasogenveroorzakend blijf vinden.

SolitaryShell 23 oktober 2021 om 14:56

Zijn volgens Wielerflits echt gouden fietsen blijkbaar, dus omsmelten en munten van maken.

Willem Kieft 23 oktober 2021 om 17:53

Verbazingwekkend hoe ik dat na pakweg 35 jaar nog mee kon zingen Reiger. Verbazingwekkend ook wie verantwoordelijk was voor de muziek. Alle grote hits van toen ik in de burgklas zat. Ongeveer 600 jaar geleden.

Reiger 23 oktober 2021 om 19:44

Ik heb hetzelfde Willem met muziek uit de jaren 80. Het komt denk ik doordat vrijwel iedereen dezelfde zender hoorde en keek dus werd je belangstelling ook nog eens versterkt door de omgeving waarin je verkeerde. Mooie tijd.
Wie was er verantwoordelijk voor de muziek in het PSV stadion?

Koers 23 oktober 2021 om 13:02

Een fiets van 30k en dan beknibbelen op een Axe slotje… Gebeurd wel net iets te vaak dit. Kun je met deze wielen ook de weg op, of zijn ze daar te zwak voor?

Wheely 23 oktober 2021 om 13:14

Denk dat de wielen het wel trekken, alleen het verzet wat een Ganna op de baan ronddraait is natuurlijk totaal onpraktisch op de weg, waarschijnlijk helemaal niet te doen voor de idioot die dit ding overkoopt.

iLLan 23 oktober 2021 om 13:39

Ik snap echt niet waarom je niet gewoon een bed op de fietsen of voor de bus zet en iemand betaald om daar elke nacht door te brengen.

xistnc 23 oktober 2021 om 15:00

Hebben ze al in Sibbe gezocht?

Mechanieker 23 oktober 2021 om 18:20

Hoezo Sibbe?

re-cycle 23 oktober 2021 om 16:42

inpikken op de baan

the student 23 oktober 2021 om 22:38

Een wegfiets stelen daar kan je altijd nog makkelijk een groepset verkopen. Maar de markt voor top baanmateriaal is wel heel erg klein.

Misschien wel wat voor de baanselectie van turkmenistan ofzo

Gangmaker 24 oktober 2021 om 10:49

Dat gebeurt dus nog steeds om de haverklap bij wielerploegen meestal bij en rondom hotels. Ook ongeloofelijk dat zo’n kapitaal aan materiaal dan niet beter word beveiligd. Kan de kamion chauffeur, een verzorger of mekanieker dan niet bij dat materiaal slapen, of moeten die mee slapen in het hotel ?

Headlines

Materiaalzone

Populair