Robert Power tweede: “Wist niet of Porte zich zou opblazen”

donderdag 23 januari 2020 om 09:27
Robert Power tweede: “Wist niet of Porte zich zou opblazen”

Robert Power, links - foto: Cor Vos

De tweede plek in de derde etappe van de Tour Down Under ging naar Robert Power, de Australische klimmer van Team Sunweb. Hij wist in extremis Simon Yates die tweede plaats af te snoepen. Power is nu ook derde in het klassement. “We gaan nog een poging doen om Porte te kraken in de komende ritten”, belooft Power.

“Ik heb heel hard gewerkt in de winter en wist dat ik hier in goede vorm zou verschijnen”, aldus Power. “Jai Hindley was gevallen gisteren, dus hij vertelde dat ik er vandaag voor kon gaan. Het was nog behoorlijk lastig, maar ik werd goed afgezet en voelde mij nog best fris aan de voet. Ik deed mijn best tot de top. Ik wist namelijk niet of Richie zich zou opblazen toen we vol tegenwind kregen in de slotmeters. Maar hij hield vol, dat was heel sterk.”

Power is nog strijdbaar, nu hij met nog drie ritten te gaan in het klassement een achterstand van negen seconden heeft op Porte. “De wedstrijd is nog lang en Richie lijkt in goede vorm, maar we gaan wel een poging doen om hem te kraken in de komende ritten. Iedereen is daar gemotiveerd voor”, zegt de Aussie.

‘Meestrijden om het eindpodium’
Ploegleider Luke Roberts had vooraf twee troeven in gedachten. Naast Robert Power werd ook gekeken naar Jai Hindley. “Jai had nog wel last van zijn valpartij van gisteren. Omdat Rob zich heel goed voelde kreeg hij zijn kans. Hij pakte een geweldige tweede plek in de rit en dat zet ons nu in een positie waarbij we meestrijden om het eindpodium aan het eind van deze week”, aldus Roberts.

Dit artikel delen:

16 Reacties

Viktrodriguez 23 januari 2020 om 10:05

Niet weten of Porte zichzelf opblaast in de TDU?

Wheely 23 januari 2020 om 11:04

Richie lijkt me geen radicale terrorist maar je weet het nooit natuurlijk.

Zjoske 23 januari 2020 om 16:17

Haha inderdaad. Porte is de norm in de Tour Down Under. Die blaast zich niet op.

josi 23 januari 2020 om 10:32

Knappe prestatie van Power. Porte kraken lijkt me een illusie, een podiumplek zou al super zijn. Zou mooi zijn als het talent er dit seizoen uitkomt bij hem.

KimJungPoels 23 januari 2020 om 10:41

De eerste Sunweb man dit seizoen die verrassend uit de hoek komt. En er gaan er nog een heel pak volgen. De negatieve houding rondom die zeer talentvolle ploeg vorig seizoen gaat volledig onterecht blijken de komende seizoenen. ;)

ghostwriter 23 januari 2020 om 11:08

Ik denk niet dat Sunweb dit jaar veel zal presteren maar doordat er weinig toppers in de ploeg zitten zullen de talenten de kans krijgen om voor zichzelf te rijden. Aangezien ze grote talenten in de ploeg hebben (Power, Oomen, Hirschi, etc.) zullen ze met regelmaat wel zo’n ereplaats behalen in dit soort wedstrijden.

kelderfan 23 januari 2020 om 11:09

Het is in ieder geval een goede start en Sunweb heeft ’t goed gezien met het halen van Robert Power.

Thoin 23 januari 2020 om 12:10

Nog altijd een raadsel dat MTS hem door de vingers liet glippen

KimJungPoels 23 januari 2020 om 14:06

Als ze regelmatig een ereplaats halen in grotere wedstrijden dan presteren ze toch?

lnnrt 23 januari 2020 om 11:18

Zou het dan toch nog? Hij was echt de Andreas Leknessund van 2016. Ik hoop het voor Sunweb.

En hoe is het eigenlijk met dat andere wonderkind uit Australië van twee jaar terug, Robert Stannard? Ik zie bij pcs geen upcoming participations staan bij hem, je zou toch denken dat hij minimaal één Australische race zou worden opgesteld.

Thoin 23 januari 2020 om 12:18

Er zijn nog enkele goeie Australiërs hoor, Lucas Hamilton doet het hier ook goed.
Dan zijn er bij Sunweb nog Hindley, Storer en Chris Hamilton.
Bij MTS zitten Stannard en Groves.
Bij Wanty zit Alex Evans en dan zijn O’Connor, Edmondson, Haig, Dion Smith en Ewan ook nog relatief jong.

Samlambeej 23 januari 2020 om 12:52

Edmondson is 26 en een typisch voorbeeld van een baanrenner die heel hard kan rijden maar op lange zware beproefingen door het ijs zakt.

++
Power en Lucas Hamilton daar ben ik het mee eens.
Haig en Ewan zitten in de topcategorie
Dion Smith is reeds een leuke eendagsrenner.


O'Connor lijkt het talent te hebben maar tot nog toe enkel die opvlakkering in TotAlps
Hindley heel effe een klein beetje in de Vuelta, Stannard in ontsnappingkjes in België
Groves lijkt wel een durfval machtsmens maar pas prof.

KimJungPoels 23 januari 2020 om 14:10

Stannard traint in Italie, waar hij al een poosje woont op dit moment, en deed ook mee aan het trainingskamp waarbij via Sicilie naar Bari werd gefietst. Die zal dus geen Australische koersen doen. Vorig jaar als jonkie vooral veel in de knechtenrol mogen rijden zoals gebruikelijk is bij Mitchelton.

Grote talenten lijken daar vaak net wat langzamer op te bloeien, doordat ze gewoon veel vaker in een knechtenrol gestopt worden. Zo’n Haig heeft daar last van gehad, maar was vorig jaar aan het einde van het seizoen toch wel erg goed. Ook Hamilton grijpt zijn sporadische kansen eigenlijk vaak aan maar moet dit jaar toch ook weer regelmatig knechten naar het zich laat aanzien. Bij een Stannard zal dat hetzelfde gaan denk ik, dit jaar af en toe een keer voor zichzelf, en dan langzaamaan steeds meer.

Thoin 23 januari 2020 om 15:02

@samba
Hindely was 2de in de Ronde van Polen…
Das toch meer dan opflakkeren in de Vuelta?

Samlambeej 23 januari 2020 om 16:46

@Thoin
Die ronde en zijn uitslagen in die etappes werden verreden onder bijzondere omstandigheden. :(

Bedankt voor het respect btw. Het is Samlambeej.

Cochise 23 januari 2020 om 15:32

Dion Smith is Nieuw-Zeelander.

Headlines

Materiaalzone

Populair