Robert Gesink vindt kritiek op Jumbo-Visma bullshit: “Sepp Kuss juist in het rood door onze tactiek”
foto: Cor Vos
vrijdag 15 september 2023 om 08:42

Robert Gesink vindt kritiek op Jumbo-Visma bullshit: “Sepp Kuss juist in het rood door onze tactiek”

Robert Gesink vindt het onterecht dat er vanuit de buitenwereld kritiek wordt geuit op de tactiek van Jumbo-Visma in de Vuelta a España. Donderdag werd duidelijk dat Jonas Vingegaard en Primož Roglič zich tot Madrid in dienst stellen van Sepp Kuss, terwijl dat de dagen ervoor anders leek. “Als we ons tactische plan hadden gemaakt op basis van social media, dan hadden we er niet zo goed voorgestaan”, vertelt Gesink.

“We staan nog steeds op 1, 2 en 3 en Sepp staat in het rood, dus ik word een beetje moe van al die bullshit“, is Gesink duidelijk in gesprek met GCN. “We winnen vijf etappes, ik werk me uit de naad en heb niet het gevoel dat ik nog moet uitleggen wat ons tactische plan is. Sepp staat aan de leiding en is een van mijn beste vrienden. Ik hoop dat hij standhoudt tot in Madrid.”

De tactische keuzes van Jumbo-Visma liggen onder een vergrootglas, zeker nadat in de rit naar de Angliru leider Kuss leek te worden ‘aangevallen’ door ploegmaats Roglič en Vingegaard. De Amerikaan hield weliswaar stand en heeft inmiddels gehoord gekregen dat iedereen zich in dienst van hem schikt. “Ik word een beetje moe van al die vragen”, aldus Gesink. “We weten allemaal wat er gebeurt en ik denk dat de kritiek niet eerlijk is.”

‘De beste prestatie ooit gezien in de Vuelta’
“We doen allemaal goed werk en hebben al vijf ritzeges binnen”, vervolgt hij. “De andere twee staan net achter Sepp. Ik denk vooral dat we de beste prestaties in de Vuelta neerzetten die iedereen ooit heeft gezien. Ik ga onze tactische ideeën niet uitleggen, zeker niet op basis van wat mensen op social media denken.”

Volgens Gesink heeft Jumbo-Visma zelf deze 1-2-3-situatie gecreëerd. “We zijn met twee duidelijke kopmannen deze wedstrijd in gegaan, en Sepp heeft het geweldig gedaan binnen ons tactische plan. Een plan dat we zelf bedacht hebben. Dat heeft hem überhaupt in deze positie gebracht”, benadrukt de columnist van RIDE Magazine. “Nu is het makkelijk om te klagen over onze tactiek, terwijl Sepp juist in het rood staat door onze tactiek. Dat is een cirkel.”

RIDE Magazine
101 Reacties
15-09-2023 09:06
Godzijdank zijn er nog Robert Gesinks op deze wereld om alle idioterie en nuchter tegenwicht te bieden.

Ik vind de rol van de media overigens steeds kwalijker worden. Zelf steen en been klagen over persvrijheid maar die persvrijheid vervolgens misbruiken om woorden te verdraaien, verhalen aan elkaar te plakken en zo goedkoop te scoren. Echt triest maar blijkbaar is dat wat scoort.
    15-09-2023 11:03
    Wat een populistische onzin! Gesink heeft het over de Sociale Media, het afvalputje van de samenleving.
    Je bent geheel vrij om iedere mening die je welgevallig is tot je te nemen en andere te negeren. En dan te beginnen over "de persvrijheid", wanneer we het over een fietswedstrijdje hebben? Lachwekkende prietpraat met een tendentieus luchtje!
    15-09-2023 15:22
    Wanneer Robert Gesink spreekt heb ik niets meer toe te voegen, zo eenvoudig is het.
15-09-2023 09:00
Yo Robert! Zo is het.
    15-09-2023 09:15
    Sjawel
    15-09-2023 15:24
    Wanneer Gesink spreekt zwijgt de rest beter. Al het zever van tafel geveegd.
15-09-2023 09:03
Hulde aan Robert Gesink, snoert iedereen de mond hier.
15-09-2023 09:09
Sociale media moet je als renner niet volgen lijkt mij. Sowieso willen de Amerikanen dat Kuss wint, de Denen dat Vingegaard wint en de Slovenen dat Roglic wint en spinnen die hun verhaal zodanig dat TJV iets verkeerd doet als hun eigen favoriet niet wint. En de andere supporters zijn ook al niet tevreden met die totale dominantie en kunnen dus ook kritisch gaan doen, al dan niet met dopingbeschuldigingen erbij. Je komt dus nooit in de situatie dat iedereen online zegt: top jongens, geweldig gedaan. Zelfs de eerder neutrale wielerliefhebber ziet liever een strijd tussen verschillende ploegen dan zo’n onderonsje. Dat gewoon aanvaarden en het telefoontje wegleggen ‘s avonds op bed lijkt mij de beste, minst energieverslindende oplossing.
    15-09-2023 09:23
    "Zelfs de eerder neutrale wielerliefhebber ziet liever een strijd tussen verschillende ploegen dan zo’n onderonsje"

    Zelfs de neutrale wielerliefhebber zeg :D
    Denk dat het normaal is dat je als toeschouwer strijd wil zien, daar draait het wielrennen uiteindelijk om toch?
    15-09-2023 09:50
    Niet alleen als renner Sjors...
    15-09-2023 10:20
    Eens, sjors! Maak je wereld niet te groot, accepteer je frustraties en geniet van wat je hebt. Het lijkt me dat iedereen dit zou willen omarmen. Sociale media werkt deze drie niet in de hand, dus gebruik ze met mate (en gezond verstand).
15-09-2023 09:15
Sieraad voor de sport, die man. En verder: top jongens, geweldig gedaan (Mooie Sjors, dan zeggen wij het maar online)
15-09-2023 09:40
Hear! Hear! Eindelijk eentje die van zich afbijt! Vooral deze zin: “Als we ons tactische plan hadden gemaakt op basis van social media, dan hadden we er niet zo goed voorgestaan”. Al die toetsenbord kapiteins die denken het beter te weten misschien even luisteren naar een echte kapitein.
    15-09-2023 09:55
    Klopt, maar de hete brei waar, de ook door mij zeer gewaardeerde, Gesink omheen loopt is wat nou de bedoeling was op de Angliru? Was dat nu een aanval op Kuss? Of alleen een test van het soort 'als je dit redt mag je winnen'? Of iets is dat op het moment gewoon gebeurde (als ik op m'n limiet zit ben ik ook niet op m'n helderst)? Ik ben absoluut geen broedermoord-schreeuwer, maar dat zou me gewoon als blik achter de schermen interesseren.
    15-09-2023 10:04
    Misschien is dat iets voor later voor de documentaire of de memoires van Robert. Ik snap best dat ze in het heetst van de strijd niet alles op tafel gaan gooien en dat is ook helemaal niet nodig. En persoonlijk denk ik ook best dat het voor de andere twee toppers niet eenvoudig is. Het zijn winnaars die willen winnen en opeens moeten ze iets totaal anders gaan doen, natuurlijk gaat dat niet simpel. Feit is dat ze wel staan waar ze staan en voor mij is dat het grote verschil met de andere ploegen op dit moment. Als je ziet hoe andere ploegen aan het modderen zijn met vreemde aanvallen. Natuurlijk zal het ook van niet kunnen zijn maar toch ik zie bij de JV’s meer een ploeg. En natuurlijk hoop ik dat anderen dit gaan overnemen, want ook ik heb geen behoefte om bij elke ronde een JV clean sweep te zien maar ik vind hun manier van koersen wel interessant en denk dat ze echt daar iets anders doen.
    15-09-2023 10:27
    Tactiek is 1 ding. Uitvoeren een 2e. Soms past 2 niet helemaal op 1. Moeten we niet teveel achter zoeken. Kan een foutje zijn, verkeerde tijdsaanduiding, miscommunicatie. Whatever.
    15-09-2023 15:29
    Heb n.a.v. al het gedoe deze week al eens aangehaald dat de meesten keyboard coureurs zijn, nooit echt gepresteerd hebben en geen idee hebben van wat een team zou moeten zijn en doen.
    Dat sommige nog in de jaren 60, 70, 80 leven waar wel er één decGod was en de rest vd ploeg moest zwijgen zo werkt de huidige maatschappij niet meer en ook een team niet.

    Het adagium Brood, bloed en spelen omdat mijn narcisme en ego dat willen wordt vaak nog krampachtig vastgehouden.
15-09-2023 11:33
Volgens mij geloofde niemand van de commentatoren en kenners in de overwinning van Kuss. Zelfs na de tijdrit had Kroon bijvoorbeeld nog twijfels. En, om eerlijk te zijn, weet ik niet zeker of Kuss er niet doorheen was gezakt op de Angliru als TJV daadwerkelijke concurrentie had gehad van een topper.

Verder gaat mijn sympathie uit naar Roglic. Hem is ongetwijfeld het kopmanschap in de Giro en Vuelta beloofd, heeft zich maanden op de koers voorbereid, was in absolute topvorm, en had geschiedenis kunnen schrijven. Het winnen van twee rondes in een jaar was een hoogtepunt van zijn carrière geweest, en had wat van de pijn van het nooit winnen van de tour weggenomen. Ik hoop dat deze overwinning van het team er niet toe leidt dat hij vertrekt (naar Bahrein, zoals Roman V. hier steeds zegt).
    15-09-2023 13:40
    2023 is voor Roglic sowieso het jaar van zijn grootste overwinning. Dat die overwinning er kwam na een (gebrek aan) strijd met andere volgers zoals Thomas/Almeida, door het uitvallen van Hart/Evenepoel, is wellicht niet erg aansprekend. Maar uiteindelijk weet binnen 10j niemand nog dat Roglic 'de saaiste giro ooit' won, maar wél nog dat hij de giro won.
    15-09-2023 13:50
    Ik denk dat Roglic wel bij TJV blijft. Hij zal denk ik volgend jaar de Tour en de Vuelta rijden en Vingegaard de Giro en de Tour. Kuss rijdt alledrie.
    Hoevaak heeft Kuss niet op de handrem gestaan om Roglic op sleeptouw te nemen. In de beruchte Coronatour, de eerste overwinning van Pogi, was het dankzij Kuss dat Roglic in het geel reed.
    15-09-2023 15:39
    Horsm, als het klopt dat de Vuelta voor Rogla was begrijp ik zijn opstelling enigzins.


    Hij heeft ook erg veel aan het team en een Kuss te danken. Wanneer die dan in een ontsnapping veel tijd pakt en goede tijdrit rijd dient ook hij om te schakelen om Kuss een keer dit te gunnen net zoals de vele keren hem of Jonas het gegund was. Immers zonder hulp vd ploeg waren beide minder winnaars geweest. En zo geldt dat nu ook voor Kuss.
    Alleen Rogla zit in zijn laatste jaren.,Had enorme pech in de Tour,,de tijdrit, valpartij en werd de kans daardoor ontnomen. Nu hij nog een grote ronde kan winnen wil hij dat niet zomaar laten lopen wellicht met name omdat hij zich er volledig op in had gesteld nav primair doel ploeg. Zuur maar wanneer Rogla weet dat hij nog 2 jaar kanshebber en kopman is in de Giro en Vuelta, mischien 1 keer TdF dan zou hij gemakkelijker zich gegeven hebben, zo zit hij absoluut in elkaar.


    Denk dat Primoz de komende jaren vanwege leeftijd en nieuwe talenten wat minder zeker is van zijn zaak.
    15-09-2023 15:40
    Fijn nu werken de alinea's weer niet.
    Heb niet in source code gekeken maar lijkt wel dat er iemand zit te hobby'en met het CMS systeem cq editor.
15-09-2023 09:06
Bedankt Robert, bijt maar een keer van je af.
15-09-2023 13:06
[Quote]... terwijl Sepp juist in het rood staat door onze tactiek ...[/quote]

Gesink = baas.
Maar feit is dat Kuss in het rood staat dankzij Landa. Dus is er ergens toch iets fout gegaan in die tactiek.
    15-09-2023 15:43
    De tactiek om in eerste week Kuss mee vooruit te sturen zodat hij tijd kon pakken behoorde tot het tactisch plan. Dat bedoeld Gesink. Zonder die tactiek had hij niet zover voorgestaan.
    De Landa tow is een ander verhaal.
15-09-2023 10:19
Als je het al over tactisch falen hebt, dan moet je toch echt naar een aantal andere ploegen kijken die Kuss de ruimte hebben gegeven om zoveel ruimte te nemen, waardoor de hele dynamiek voor TJV kon veranderen. Ok het verlies van zoveel tijd door Evenepoel (wat gezien de dagen die volgden, toch echt een mentaal iets lijkt te zijn), heeft tot gevolg gehad dat TJV tactisch alle ruimte kreeg om volledig hun eigen spel te spelen. Als dan ook nog eens ploegen als Bahrain, UAE, Movistar, Bora en Ineos niet in staat zijn om iets anders te bedenken dan zo hard mogelijk op kop te rijden, maak je het TJV wel echt heel makkelijk.
    15-09-2023 10:31
    Mwoah, tactisch falen is dat toch écht niet. Jumbo staat er gewoon fysiek beter voor met hun speerpunten. Mas, Ayuso, Landa etc gaan gewoon net minder hard omhoog, Almeida en REVKET zakken er doorheen. Uiteraard heeft hij een geweldige tour gereden maar ik had enorm graag hier Carlos Rodriguez aan de start zien verschijnen.
    15-09-2023 10:44
    Ik ben het wel eens met yogi. De andere ploegen hebben dat zeer onderschat.
    15-09-2023 10:50
    @Romans Ook helemaal goed. Maar het verhaal dat TJV die superploeg is die iedereen volledig zijn wil oplegt is niet compleet, als je niet op zijn minst ook meld dat er een aantal omstandigheden zijn bij andere ploegen die dit ook mogelijk maken. Als Remco geen slechte dag had gehad (of later in de ronde) was het anders gelopen. Als UAE ook zijn sterkste ploeg (met Pogacar en Yates) of Bora ook Hindley, had opgesteld, was het anders gelopen. Als ze Kuss een minuutje minder hadden gegeven was het anders gelopen. Als de Spanjaarden niet alleen zeggen dat ze samen willen werken, maar dat ook echt doen, was het anders gelopen. Als je dat combineert een TJV dat qua voeding, begeleiding, training en tactiek sowieso bij de top hoort, komt er hier ook heel veel samen wat er gewoon voor zorgt dat een 1-2-3'tje in deze Vuelta voor TJV eigenlijk simpel begint te lijken.
15-09-2023 10:37
Gesink. Glashelder.
15-09-2023 10:51
Ik snap wel dat er kanttekeningen gezet wordt bij hoe jumbo het doet. Hebben ze zelf niet dit bereikt door hard te werken en alles zo te optimaliseren qua voeding, herstel, training etc. Ik vindt het meer dan verdient dat ze er zo voor staan. Andere ploegen moeten maar harder werken om ook dit niveau te halen.
15-09-2023 11:37
Groot gelijk Robert. En daarmee is de baard af.
Wat er nog gebeurd voor zondag, dat zullen we zien, maar die speculaties?!... Daar wordt niemand wijzer van.
Als ik dan iets moet lezen over opmerkelijke tactiek in de Vuelta, dan 'liever' over de merkwaardige tactiek van ene Belg.
15-09-2023 12:01
Goed zo Robert. Na je carrière kan je persverantwoordelijke worden. En alle gele supporters zullen je nog geloven ook.
Het is toch al enkele dagen duidelijk dat Roglic het er een beetje moeilijk mee heeft dat hijzelf niet kan of mag winnen. Begrijpelijk want hij heeft hiervoor maandenlang getraind en opofferingen gedaan en zelfs de TDF laten schieten.
De meeste kopmannen zijn egocentrisch en willen zelf winnen. Want daar worden ze tenslotte voor betaald.
Bij Jonas is de de gunfactor wel duidelijker aanwezig.
15-09-2023 12:21
Wat mij betreft de juiste tactiek, alleen mocht Kuss eerder worden ondersteund (lees: dat Jumbo zelf eerder koos om vol voor Kuss te gaan)
15-09-2023 13:20
Ik heb veel waardering voor Robert, maar hier heeft hij het toch duidelijk mis. De tactiek is niet goed. Ik had namelijk de eeuwige tweede uit Varsseveld (Guus blijft ‘m voor) graag eens op 1 gezien.
    15-09-2023 13:48
    Maar hij werkt zich wel uit de naad, dus zet de applausmachine maar weer aan, Robert voor MP!
    Veel mensen werken zich uit de naad en betalen gewoon belasting in NL.
15-09-2023 09:14
Ik denk Robert, dat jij een beste ploegleider zou zijn. Hopelijk ga je die kant ook op, we willen jou voor de wielrennerij niet kwijt!
15-09-2023 09:20
Hoe je het ook draait of keert, de actie op de Angliru is en blijft vreemd, en verder geloof ik ook niet dat Kuss de Vuelta laten winnen vooraf deel was van het "grote 'zelfbedachte' tactische plan".
--------------------------------------------------------------------------
Wel is het zo dat Jumbo de koerssituaties dag per dag goed gebruikt heeft, en hun eigen sterkte, plus het gebrek aan tegenstanders, goed hebben uitgespeeld. Dat ze op deze manier hun meesterknecht een grote ronde cadeau kunnen doen is fenomenaal.
------------------------------------------------------------------------
Maar dat is nu net waarom er kritiek komt, als je als ploeg zo'n overmacht hebt zodat je kan kiezen wie er wint, dan is dat niet goed voor de sport. Dit is echter niet de fout van JV, dus in die zin ook niet fijn om daar kritiek op te krijgen. En al zeker niet als die kritiek doorspekt zit van belachelijk verdachtmakingen omtrent (mechanische) doping. In die zin zijn de frustraties bij Gesink zeker te begrijpen.
    15-09-2023 09:26
    Gebrek aan tegenstanders? Hoe dan? Nou beledig je Remco pas echt!
    15-09-2023 09:27
    Als Kuss op de Angliru was stil gevallen en minuten aan de broek had gekregen had ook niemand geklaagd. Dan was het overduidelijk geweest dat Vingegaard de sterkste was en was die kaart verder getrokken. Met één heilig doelen, de hoogste trede. Maar Kuss viel niet stil, behield zijn trui en daarmee een andere overduidelijkheid. Kuss moet de ronde winnen. Dit is gewoon scenario denken optima forma. Waarom één plan als je elke dag opnieuw het beste plan kan smeden afhankelijk van de situatie. Remco had ook een plan maar dat veranderde door één dag. In die situatie is JV door sterk koersen geen moment gekomen.
15-09-2023 09:35
Het is inderdaad heel bijzonder dat de ploeg die deze Vuelta domineert en het volledige podium bezet bakken kritiek over zich heen krijgt. Dat terwijl de ploeg er alles aan heeft gedaan om die posities zo goed mogelijk te beschermen, waarbij Vingegaard en Roglic nota bene met de handrem erop bergop moeten rijden om Kuss niet achter te laten. Als je de ploeg iets kwalijk kunt nemen, is dat de sterkste renners niet voluit mogen gaan.
15-09-2023 09:52
The Gizza has spoken
15-09-2023 10:16
Super Robert
15-09-2023 10:51
Gesink mag het "bullshit" vinden en als Kuss je beste vriend is, is dat nog meer te begrijpen. Zolang je wint, maakt tactiek ook niet uit. Nu blinkt Jumbo Visma ook niet altijd uit door een tactisch vernuft, maar ja who cares als je wint en je sowieso 5km per uur harder kunt rijden dan de rest van het peleton :):)

Misschien was de tactiek ook wel niet zo uitgesproken en zit ook binnen Jumbo niet iedereen op dezelfde golflengte. Maandag heb ik gelezen opgetekend uit een reactie van Kuss dat ze alle drie voor de winst mogen gaan. Op de L'Angliru riep Kuss nog "go guys, go guys" en nu is het opeens dat Vingegaard en Roglic voor Kuss rijden, zodat Kuss de Vuelta kan gaan winnen. Was vooraf niet het plan dat Roglic als beoogd kopman de Vuelta zou moeten gaan winnen ? Logisch dat Roglic van de drie zich nu het minst happy voelt met deze situatie. 4x de Vuelta winnen zou toch ook een geweldigde prestatie zijn, nu wordt de overwinning aan Kuss geschonken omdat het kan, waarbij Roglic en Vingegaard beiden wel bijkans op de rem moeten trappen. Misschien dat Roglic zaterdag nog een waterkansje krijgt, mocht Kuss het in die etappe niet kunnen bolwerken.
    15-09-2023 10:55
    Mocht Kuss daar breken zal het me verbazen als niet Vingegaard zich in het wiel van een eventueel demarrerende Roglic parkeert. Je zou dan echt de poppen flink aan het dansen hebben.
    15-09-2023 11:31
    In deze ronde was 1 moment van vernuft al voldoende, ze winnen de Vuelta door 4 man in de vlucht te sturen met Kuss daarbij. Daar versloegen ze Soudal al omdat toen ze een pion voor Remco hadden staan. Dat Kuss een voorgift van 3 minuten over de streep kan trekken zegt iets over hemzelf en de ploeg maar nog veel meer over de ongekende zwakte van de anderen. Met name INEOS en UAE falen hier enorm. Grappigste is nog dat met het aantrekken van Almeida en Ayuso UAE in een fuik lijkt te zwemmen, doordat deze 2 contractueel hebben laten vastleggen niet voor Pogacar te hoeven rijden. Nu lijkt ook Soler alleen voor zichzelf te koersen en zelfs FFB.
    15-09-2023 15:49
    Zo Didi, jij bent wel heel erg vroeg opgestaan en met de goede benen, euh pen.
    Uitermate scherp opgemerkt m.n. inzake UAE.
15-09-2023 12:16
These are the days of eating lots and lots of popcorn :-D
15-09-2023 12:24
Sstt, geen kritiek op TJV. Wel op Pogi , Evenpoel, maar TJV sssst
    15-09-2023 22:51
    Karikatuur. Pot verwijt de ketel figuur.
    15-09-2023 23:00
    Jacob is van alle trollen de meest voorspelbare en dat is een knappe prestatie. Soms denk je dat de redactie hem heeft verzonnen maar dat zal toch niet?
15-09-2023 13:14
In de docu van Bau en Lau zit ook een scene dat Gesink loopt te zeiken op journalisten terwijl hij quotjes voorleest vanaf z'n telefoon. Het lijkt mij een zure kearl maar het is een TOP renner en TOP prof die zich deze Vuelta wederom onsterfelijk maakt voor JV.

De tactiek van Bahrein is in mijn ogen logisch en 5e met een afgeschreven Landa lijkt mij een goed resultaat. Dit was in een normale ronde met Roglic als kopman gewoon podium geweest. (OHNEE die had REV gewonnen natuurlijk)

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine