Ritwinnaar Pinot: “De Tourmalet is een mythische klim”

zaterdag 20 juli 2019 om 17:26
Ritwinnaar Pinot: “De Tourmalet is een mythische klim”

foto: Cor Vos

Thibaut Pinot had beloofd aan te gaan vallen en hij maakte het ook waar. In de Pyreneeënrit naar de Tourmalet bleek de kopman van Groupama-FDJ de sterkste van de favorieten; hij won de etappe. “Dit is een mooie overwinning. Elke zege in de Tour is belangrijk, maar hiermee vul ik mijn erelijst toch maar mooi verder aan”, reageert Pinot meteen na de finish.


“De Tourmalet is mythisch”, aldus de Fransman. “Hier winnen en de manier waarop, daar hou ik van. We moesten iets doen. Onze ploeg, vooral Gaudu, was uitstekend. David is de toekomst. De Tour is zeker nog niet gedaan. We gaan blijven knokken.”

Pinot klimt in het algemeen klassement naar de zesde plek, op 3:12 van de ijzersterke nummer twee Julian Alaphilippe, die zijn gele trui behoudt.

Dit artikel delen:

26 Reacties

RodyTur10 20 juli 2019 om 17:33

Pinot is een mooie winnaar.

Gilberto 20 juli 2019 om 17:33

Een mythische klim ja. Jullie koersgedrag onwaardig. Hele dag zitten kijken naar een beetje tempo hooghouden en maar weer naar elkaar zitten kijken en jawel, 300 meter voor de finish even ‘oorlog’ maken. Stelletje slappelingen

Bulcke 20 juli 2019 om 17:39

Als je hier niet van hebt kunnen genieten mag je je misschien af gaan vragen of je niet beter een andere sport kunt gaan kijken. Eerste echte bergrit en er is toch best een boel gebeurd.

LyndaLid 20 juli 2019 om 17:41

Dit soort reacties is altijd zo genieten!

Ik stel me dan zo’n 16-jarig entitled pubertje voor me dat niet genoeg vermaakt wordt en zijn bord met pasta en ketchup omver gooit uit boosheid daarover.

Dank!

ON: dit was keiharde oorlog, en een etappe die op geen enkele manier weggegeven is zoals zo vaak gebeurt met vluchtgroepen. Ineos is kapot gereden, maar nog is het voor sommigen niet genoeg.

Anketieletje 20 juli 2019 om 17:48

# Gilberto, het geldt voor iedereen: Soms is het beter om je mond te houden en als dat niet lukt, kijk dan niet de hele rit naar de tv, maar beperk je tot de laatste kilometer. Ik ben ervan overtuigd dat velen met mij de renners niet echt ‘slappelingen’ vonden. Ik heb genoten!

speedline 20 juli 2019 om 18:51

Echt waar? Sporters die 3 weken lang +/- 200km per dag rijden slappelingen noemen…. tja ik kan je nu van alles noemen maar dat weg weg gemodderd..:)

Peter Lippens 20 juli 2019 om 17:55

Heb er ook van genoten, het is al lang geleden dat in de eerste de beste bergrit, dan nog niet eens de zwaarste, een hoop kanshebbers door het ijs zakten. Vond het ook veelbetekenend dat Flupke eigenlijk geen probleem mee had dat Pinot de rit won, integendeel ….

Maenhout 20 juli 2019 om 17:57

Al is het een Fransoos, deze overwinning is hem gegund. En eerlijk verdiend.

(Maar natuurlijk was het nog wat leuker geweest als hij wat kilometers eerder was gegaan…)

Gilberto 20 juli 2019 om 17:59

Dit is gewoon Mourinho wielrennen..
Een Tourmalet zonder ook maar 1 echte aanval. Sorry hoor, maar ik vind het zwaar teleurstellend. Dat ik dan de gebeten hond ben, ik vind het prima. Het doet mij werkelijk waar nx. Zeker niet zulke goedkope, flauwe persoonlijke aanvallen als die van Lynda..

LyndaLid 20 juli 2019 om 18:06

Zo’n soort aanval op een couch potato die zelf een persoonlijke aanval op de helden van de dag doet? Wat is er nou precies erger aan wat ik zeg dan “stelletje slappelingen”?

Gek is dat.

Gilberto 20 juli 2019 om 18:12

Gaat lekker door zo, doet mij echt helemaal niets. Ik blijf toch echt lekker mijn eigen mening geven of het jullie nou bevalt of niet.

LutsenkoFan 20 juli 2019 om 20:10

Voor de allereerste echt bergrit van deze Tour was dit echt oorlog van begin tot eind, wel zonder aanvallen maar niemand wil het risico lopen in de allereerst rit.
Nu weten ze waar ze staan en hoe anderen rijden, dit zie je elk jaar in de eerste bergrit waar meestal Ineos de dans leidt.

De volgende bergritten gaan meer spektakel bieden geloof dat maar.

rennerske 20 juli 2019 om 18:04

Topsport van de bovenste plank. Afmatten, beloeren, elimineren, consolideren, aanklampen en afmaken. Schitterend.

Cap 20 juli 2019 om 18:07

Je bent wel heel erg kritisch, want er zijn best wat kopmannen door het ijs gezakt en aan alle gezichten zag je toch echt dat ze kilometers aan het lijden waren. Maar inderdaad is de reactie van LL ook weer kinderachtig en bedoeld om jou te neer te praten / invalideren, ook weinig verheffend.

@LL Omdat je het 1. persoonlijk maakt 2. aannames over een persoon doet (die natuurlijk uit de lucht gegrepen zijn tenzij je de beste man persoonlijk kent, dan heb ik niets gezegd) omdat zijn uitspraken over het vertoonde wielrennen jou niet zinnen. Dat is op de man spelen.

Gilberto 20 juli 2019 om 18:15

Heel erg kritisch? Kom op nou man! We hebben naar een Tourmalet etappe zitten kijken waarin geen 1 echte aanval kwam van een kopman, terwijl er genoeg waren die wel moesten. Beetje tempo hooghouden en in de laatste 300 meter even een sprongetje! Het kan makkelijk klinken vanachter mijn schermpje, maar ik wil oorlog! Dat jullie nou kennen geniet van een paar kopmannen die af moeten haken, prima, maar ik noem dit normaals Mourinho wielrennen…

Cap 20 juli 2019 om 18:19

Snap ik en begrijp ik. Ik zat ook te hopen op een vroegere aanval en vond het ook maar een heel kort eindsprintje, maar er stak er blijkbaar gewoon geen eentje echt bovenuit en ze zaten bij elkaar aan een touwtje. Maar ik heb wel mannen gezien die enorm hebben zitten afzien, en veel mannen die er doorheen zijn gezakt. Dat vind ik ook mooi.

xistnc 20 juli 2019 om 18:14

Een aanval hoeft er niet als aanval uit te zien om een aanval te zijn. Movistar, FDJ en TJV hebben allemaal aangevallen zonder aan te vallen, met veel meer schade en slachtoffers dan we hadden kunnen verwachten.

Cap 20 juli 2019 om 18:20

Maar dat soort aanvallen (systematisch ploeggenoten opofferen door die een voor een op kop te laten rammen) is niet iedereens smaak. Dat snap ik wel.

NCK17 20 juli 2019 om 18:33

Die waaier etappe kan hem wel eens de tour zege kosten.

Plavka 20 juli 2019 om 19:35

Precies, zou goed kunnen. Uiteindelijk verloor Quintana ook de tour in de etappe naar Neeltje Jans met de waaiers.

Jacco van Stierop 20 juli 2019 om 20:02

Deze ritzege is een mooie beloning voor zijn manier van koersen en zal ongetwijfeld zijn frustratie wat hebben getemperd. Maar het zou me inderdaad niet verbazen als hij vanavond, als hij bij het tandenpoetsen nog even in de spiegel kijkt en terugdenkt aan de waaieretappe, nog een keer duidelijk hoorbaar een hartgrondig “p*tain” er uitgooit.

wheeliewillie 20 juli 2019 om 19:03

Heerlijke etappe, wat een spektakel!

Gilberto 20 juli 2019 om 19:50

Te doorzichtig :)

Gilberto 20 juli 2019 om 19:50

Ik mis Contador..

rennerske 20 juli 2019 om 20:00

@NCK17: inderdaad, die waaieretappe zou uiteindelijk wel eens beslissend kunnen zijn.

rennerske 20 juli 2019 om 20:02

Gun het Kruijswijk maar deze Pinot zou ook een hele mooie winnaar zijn.