Richie Porte doet in afscheidsjaar niet mee aan de Tour de France

maandag 7 februari 2022 om 17:23
Richie Porte doet in afscheidsjaar niet mee aan de Tour de France

foto: Cor Vos

Richie Porte zal in zijn laatste jaar als beroepswielrenner niet aan de start staan van de Tour de France. De 37-jarige Australiër wil in zijn afscheidsjaar vooral genieten en genieten, dat lukt niet meer in de Ronde van Frankrijk. “Ik reed vorig jaar nog wel de Tour, maar beleefde er geen plezier meer aan”, citeert Cyclingweekly.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier!
Bestel nu jouw exemplaar

Porte is de dagelijkse hectiek van de Tour meer dan zat. “Ik wil in mijn laatste jaar als beroepswielrenner vooral genieten en dan is de Tour de France niet de juiste wedstrijd om te rijden. Ik kan niet meer genieten van de druk die erbij komt kijken.” Volgens Porte was de cirkel in 2020 al rond. Dat jaar wist hij namelijk eindelijk naar een podiumplaats te rijden in de Tour: Porte eindigde als derde in het eindklassement, achter de Slovenen Tadej Pogačar en Primož Roglič.

“Het was altijd mijn doel om ooit eens op dat Tourpodium te staan en in 2020 kwam die droom uiteindelijk uit. Ik voel dat ik niet veel meer te bewijzen heb in de Tour. Het winnen van een Touretappe was wel altijd een doel. Dat is me nooit gelukt, maar ik kan alsnog met een tevreden gevoel mijn carrière beëindigen.”

De Australische ronderenner richt zich dit jaar, niet geheel toevallig, vooral op de Giro d’Italia. De wielerwereld maakte in 2010 in de Italiaanse ronde kennis met de Australiër, toen Porte in het shirt van Saxo Bank vanuit het niets zevende werd in het eindklassement van de Ronde van Italië. Hij nam ook de jongerentrui mee naar huis

Dit artikel delen:

12 Reacties

Ekimov 7 februari 2022 om 20:18

Wel de TTT in ’18 gewonnen Richie ;)

Alfons Haavers 7 februari 2022 om 22:40

Mja kweenieeee… Sterke renner natuurlijk wiens palmares er zonder al dat malheur anders had kunnen uitzien, maar eentje die mij persoonlijk weinig aanspreekt.

Ga hem mij vooral herinneren in dienst van Froome en eigenlijk vooral als intro voor Froompie’s videoclip bij Running up that hill, eindeloos in de loop op Eurosport. En van Willunga Hill natuurlijk.

Maar bij uitstek 1 van de (betere) renners uit het peloton waar ik nu eens echt helemaal niks mee heb.

Dikke Man 8 februari 2022 om 07:05

Ik heb juist een zwak gekregen voor hem door al die pech. Toegegeven, het is een bijzonder saai karakter maar hij zorgt wel altijd voor een ongezonde dosis drama. Daarvoor ben ik hem eeuwig dankbaar. Antihelden zijn minstens net zo belangrijk in het peloton als de helden. Ik ga hem missen.

Wheely 8 februari 2022 om 08:25

Running up that hill, mooi!

Romāns Vainšteins 8 februari 2022 om 07:26

Ik zit in het kamp die de hele coureur Porte van meet af aan drie x niks vond en vindt. Leukst nog dan hoe hij ooit eens heel, heel even iets van een Froome bedreiging leek te worden maar dan een dag later vanuit de ploegleiding vakkundig de strot omgedraaid,. Vervelendst toen hij met een opofferingsreepje deze wegkwijnende Kopman redde die net mooi aan het breken en verliezen was… Porte voor mij een symbool uit de veel te lange en nare periode waarin SKY nog als enige ketonen vrat in hun allen-voor-1 tunnelvisie. Zijn mooie resultaten doch nooit echt voor de eindwinst in rondes strijden, hardnekkige gebrek aan meetvechterij aldaar en non présence in eendaagsen maakt het een makkelijk te vergeten coureur voor mij.

Wheely 8 februari 2022 om 08:40

Die podiumplek in de Tour vond ik wel te gek in 2020, dat hele TDU gedoe keer op keer vond ik ook maar niks.

SoloSlim 8 februari 2022 om 10:33

Een podiumplek die hij nog bijna verloor door lek te rijden op een gravelstrook, gelukkig hielpen VA en Dumoulin hem in de achtervolging om terug te keren.. Maar ok, die strook gaf een meerwaarde niet?
Misschien moet er hier eens een toppic over komen ;)

lo squalo dello Stretto 8 februari 2022 om 09:10

Mooie carrière, hij mag er trots op zijn. Zelf zie ik me niet aan de renner Porte terugdenken of er over vertellen tegen mijn (klein)kinderen later.

Alderpark 8 februari 2022 om 10:11

Toch een van de meeste succesvolle renners in rittenkoersen van een week in de laatste 20 jaar, dus heeft toch een serieuze stempel achtergelaten tijdens zijn profcarrière vind ik.

FDJ 8 februari 2022 om 10:13

Bijzonder saai renner die veel pech heeft gekend. Leek toch een aantal keren een echte uitdager voor Tourwinst te kunnen zijn, maar kwam uiteindelijk door pech daar nooit bij in de buurt.

Japsie 8 februari 2022 om 10:36

Ik sluit me volledig aan bij RV.

Kopinkas 8 februari 2022 om 11:41

Zijn lijstje recente overwinningen zet de saaiheid wel goed in de verf: als we even de TDU niet meerekenen (en één rit in Parijs-Nice) dan blijven van de 13 overwinningen die hij sinds begin 2016 behaalde amper drie zeges over: eindoverwinningen in Romandië, Zwitserland en de Dauphiné, die hij telkens zonder ritwinst behaalde.
Bulldozer Willunga Hill plat, en je halveert ook zowat Porte’s erelijst…

Headlines

Materiaalzone

Populair