Richard Carapaz gaat voor het algemeen klassement in de Tour: “Maar ik begin wel weer op nul”
vrijdag 8 december 2023 om 09:47

Richard Carapaz gaat voor het algemeen klassement in de Tour: “Maar ik begin wel weer op nul”

Richard Carapaz zal in 2024 een gooi doen naar het algemeen klassement in de Tour de France. De Ecuadoraan wil het afgelopen seizoen achter zich laten en met ambitie het volgende seizoen aftrappen. “Als de benen goed zijn, kan ik een goed klassement najagen”, vertelt Carapaz in gesprek met GCN.

2023 was een seizoen om te vergeten voor Carapaz. De klimmer won slechts twee kleine wedstrijden, het nationaal kampioenschap van Ecuador en de Mercan’Tour Classic Alpes-Maritimes. Verder verzamelde hij heel wat ereplaatsen, maar in de grote wedstrijden kwam hij er niet aan te pas. De Tour de France was het grote doel, maar door een valpartij moest Carapaz al bijzonder snel opgeven.

Teambaas Jonathan Vaughters geeft aan wat het probleem was van Carapaz het afgelopen jaar. “Hij was vermoeid uit 2022 gekomen. Bovendien werden zijn amandelen geknipt en kende hij een aantal valpartijen. Nu heeft hij een veel beter plan klaar voor komend seizoen.”

‘We jagen geen achtste plek na’
“Ik voel me in dit team erg op mijn gemak en er liggen mooie kansen voor mij. De renners die mij kunnen helpen zijn van een hoog niveau, zoals Neilson Powless en Andrey Amador”, vertelt Carapaz, die naar de Tour gaat volgend jaar. “Ik begin wel weer op nul. Maar als de benen goed zijn, dan kan ik een goed klassement najagen. Dat is wel mijn doel. Ik moet afgelopen seizoen gewoon vergeten.”

Carapaz spreekt duidelijk uit dat hij voor het klassement zal gaan, maar Vaughters plaatst wel een kanttekening. “We jagen geen achtste plek na, we willen wedstrijden ook effectief winnen. Zijn vorm en resultaten in kleinere rittenkoersen zullen bepalen welke  steun hij krijgt en welke doelen we met hem zullen opstellen.”

RIDE Magazine
9 Reacties
Sorteer op:
8 december 2023 10:27
Lees ik nu (tussen de lijnen door) dat Amador dus verlengd heeft?
In elk geval is Carapaz wel een renner die ik het bijzonder gun, geweldige koersstijl en komt toch ook sympathiek over. Hopen dat hij mee kan doen voor dat podium (of meer, waarom niet?).
    8 december 2023 10:34
    Ja vreemd idd. Want over Shaw werd in de Tour al gezegd dat hij bijgetekend had en hetzelfde gold voor Quinn in de Vuelta. Ze hebben nog maar twee vrije plekken... https://twitter.com/dnlbenson/status/1674320483414622210
    Al berichtte de betrouwbare Ciro op X dat Padun zijn contract zou verbreken en naar Corratec zou trekken, waardoor er natuurlijk nog een plaatsje extra is.https://twitter.com/cirogazzetta/status/1733044082627281163
Wat voor REV geldt geldt ook voor Carapaz. Carapaz mag dan al de Giro hebben gewonnen, in mijn visie is hij meer eendagscoureur dan ronde renner. De kans dat Carapaz, net als REV, een slechte dag in een grote ronde gaat hebben is , in vergelijking met de andere toppers relatief groot. Beter focus je je dan op klassiekers en op etappes of andere truien in grote rondes…is mijn mening.
    8 december 2023 13:05
    Carapaz heeft 5 seizoenen lang tussen 2018 en 2022 elk seizoen (!) top 4 gereden in een grote ronde. Net heel constant. En in zijn hele carriere 3 eendagskoersen gewonnen waaronder het Ecuadoriaans kampioenschap en de Mercan Tour Classic Alpes-Maritimes... Typisch voor Van Aert, dat hij dan op de Olympische Spelen uitgerekend op Carapaz botst. Carapaz lijkt mij veel meer ronderenner dan eendagscoureur, maar gewoon niet goed genoeg om te winnen van Roglic, Pogacar en Vingegaard in een 3-weekse koers.
    8 december 2023 15:34
    Remco kan niet tippen aan Carapaz op grote ronde gebied. Carapaz heeft Giro gewonnen, in 2022 op een paar kilometer na weer de Giro gewonnen en in 2021 het podium van de Tour gehaald
    8 december 2023 15:43
    Carapaz is een echte klimmer en daarmee gewoon ronderenner. Volkomen ander profiel dan Evenepoel die in de basis klassiek coureur/tijdrijder is.
    8 december 2023 16:33
    Achilles gaf het al: je reactie is pure onzin. Carapaz is en ronderenner en een geweldige ook, nog. In 2018 4e in de Giro, in 2019 de Giro gewonnen. In 2020 2e in de Vuelta. In 2021 3e in de Tour. In 2022 2e in de Giro. Dit is een van de beste AK mannen die er is. Het is geen Pogacar, Vingegaard of Roglic, maar wel een renner die ook overal podium kan rijden. Soms vergeten we dat wel eens, omdat de rest niet kan tippen aan die drie. Er zijn echter andere renners dan die drie die ook tot de absolute top behoren.
9 december 2023 08:45
Ik gun Carapaz ALTIJD een goed klassement! Een renner waar ik graag naar kijk!
8 december 2023 11:48
Mooi, weer een concurrent minder voor Wout in de Giro.

Ik blijf geloven.