Richard Carapaz droomt van Tourzege: “Nieuw doel voor de toekomst”

zaterdag 14 november 2020 om 12:41
Richard Carapaz droomt van Tourzege: “Nieuw doel voor de toekomst”

foto: Cor Vos

Het was een speciaal jaar, vertelde Richard Carapaz tijdens een persconferentie in Ecuador. De ronderenner van INEOS Grenadiers keerde deze week terug naar zijn thuisland na het Europese wegseizoen.

Carapaz maakte in zijn eerste seizoen bij INEOS Grenadiers zijn debuut in de Tour de France. Ook werd hij tweede in de Vuelta a España. “Het was een spectaculair seizoen, want ik heb me haastig aangepast. Het voelt alsof ik al vijf jaar bij de ploeg ben. Ik weet niet of het van buiten ook zo lijkt, maar ik voel me er echt een veteraan. We hebben in korte tijd veel successen behaald, dus stel je voor wat we in drie of vijf jaar kunnen bereiken.”

De Ecuadoraan begon zijn seizoen met de Tour Colombia, om na de coronabreak de draad weer op te pakken in Europa. Eigenlijk zou hij terugkeren naar de Giro d’Italia om zijn titel van 2019 te verdedigen, maar in de plaats daarvan reed hij de Tour. Daar droeg hij twee etappes de bergtrui en werd hij tweede in Villard-de-Lans en La Roche-sur-Foron. Vervolgens reed hij vijf etappes aan de leiding in de Vuelta en werd hij tweede in het eindklassement achter Roglič.

Roglič is de beste renner ter wereld, vindt Carapaz – foto: Cor Vos

“Dat was een grote prestatie”, zegt hij nu, een kleine week na afloop van de Vuelta. “Ik werd daar verslagen door de beste renner ter wereld. Voor mij was het de bevestiging dat ik groot kan blijven dromen en ik kan blijven strijden met ’s werelds beste renners.” Zijn vertrouwen gaat verder, want nu wil hij de Tour winnen. “Ik weet nu dat ik van de titel mag dromen. Daar ben ik van overtuigd en dat is het nieuwe doel dat we voor de nabije toekomst hebben gesteld.”

Olympische Spelen
Of Carapaz al in 2021 een gooi naar de eindzege gaat doen, is nog ongewis. Hij heeft namelijk al zijn pijlen gericht op de Olympische Spelen van Tokio. “Dat is voor mij een groot doel. De Spelen zijn immers een grote gebeurtenis; niet alleen als renner, maar ook als Ecuadoraan om de kleuren van de vlag te verdedigen. Ik wil 100% zijn tijdens de Spelen, want we vertegenwoordigen niet alleen een merk of persoon, maar een heel land.”

Dit artikel delen:

25 Reacties

FDJ 14 november 2020 om 12:52

Dromen mag, maar ik denk dat hij daar tekort voor komt.

Michelangelo 14 november 2020 om 12:55

Denk ook dat hij daarvoor niet compleet genoeg is. Bergop misschien sterk genoeg voor een mooie klassering, maar verliest gewoon te veel in de tijdritten.

KnightBiker 14 november 2020 om 13:29

@michelangelo

Het zal dus afhangen van het parcours, als de ASO nog eens zo’n parcours maakt met zeer beperkte tijdrit kilometers dan kan het, misschien. Maar of Ineos daar in mee zal gaan? Die willen een dominantere renner voor de Tour, niet een renner die misschien 30% kans maakt om te winnen, maar alleen de all out favoriet voor dat team, voor de Tour.

CechRepublic 15 november 2020 om 08:17

Te zwakke tijdrit, zelfs met nauwelijks tijdritkilometers zoals in de Vuelta leverde hij veel in, en waarschijnlijk inderdaad ook te weinig vertrouwen van de Ineos leiding waar hij dan ook nog eens moet opvechten tegen mede kopmannen die, indien fit, toch nog wat sterker lijken (afwachten hij Bernal hetstelt).

Bazzz 14 november 2020 om 13:29

Hij zal net als renners zoals Evenpoel en Landa moeten strijden om een mooie ereplaats. Dit soort renners komen tekort voor de overwinning

Lance4eva 14 november 2020 om 13:48

Smile op me face.

boenk 15 november 2020 om 00:28

Om nog te zwijgen over de Nederlandse ronderenners, die dan gewoon uit de top 10 zullen vallen.

CechRepublic 15 november 2020 om 08:13

Oh Boenk toch……

peterwinnen 14 november 2020 om 14:06

De concurrentie daarvoor is misschien wel groter dan ooit. Heel vaak had je een absolute topfavoriet voor de Tour en die domineerde dan ook nog jarenlang de ronde. Voor de komende jaren zou ik mijn hand niet in het vuur durven te steken voor een favoriet. De oude generatie als Roglic, Dumoulin, Thomas etc kun je nog niet uitvlakken, en dan heb je Pogacar, Bernal, Evenepoel, Carapaz etc en dan staan er alweer nieuwelingen klaar.
Interessant.

vincenzo 14 november 2020 om 14:09

Dumoulin kun je denk ik uitvlakken, zeker nu hij bij Roglic in de ploeg rijdt. Of Bernal en Evenepoel nog terug komen op hun oude niveau is afwachten.

vincenzo 14 november 2020 om 14:08

Ik denk dat hij het in zich heeft om de Tour te winnen. Hij is nog jong en beschikt over een enorm doorzettingsvermogen. Zijn tijdrit in de Vuelta was best goed en met Ineos hoeft hij ook niet veel te verliezen in een eventuele ploegentijdrit. Het parcours moet hem echter goed gezind zijn.

CechRepublic 15 november 2020 om 08:12

Hij is 27, bij de volgende Tour 28 zelfs. Ook voor een ronderenner is dat niet zo jong meer, zeker gezien de leeftijd van de laatste twee Tour winnaars.

SCIC 14 november 2020 om 14:59

Hij heeft mij verrast. Zonder bonificaties en met een sterkere ploeg had hij de Vuelta gewonnen. Komende Tour lijkt mij minder geschikt. Giro of Vuelta geef ik hem meer kans..

Groetjesaandevoetjes 14 november 2020 om 17:03

Als er het vooraf duidelijk was dat er geen boni's zouden zijn dan zou Roglic ook anders gekoerst hebben he ;)

Anders kan je ook zeggen dat Kruijswijk de tour had gewonnen zonder Bernal en Thomas.

boenk 15 november 2020 om 00:10

Ja, dan was Roglic minstens 50 meter eerder in de aanval gegaan.

OllekeBolleke 14 november 2020 om 15:10

In een Tour met zeer beperkte tijdritkilometers, of enkel een klimtijdrit acht ik hem niet kansloos om dicht te finishen, maar winst lijkt me zeer moeilijk. Hoe dan ook zou een Carapaz in vorm een aanwinst zijn voor de Tour. Attractieve renner die geen schrik heeft om aan te vallen.

Murcia 14 november 2020 om 15:21

Ik sluit het zeker niet uit, Carapaz heeft een karakter dat past bij winnaars. Vorig jaar trok hij zich niks aan van de chaos bij Movistar en pakte hij zijn kans terwijl eigenlijk Landa de grote meneer was en dit seizoen werd zijn planning in de shredder gegooid en reed hij alsnog prima. Extra knap als je zag hoe matig zijn ondersteuning in de Vuelta was.

Silverlake 14 november 2020 om 16:32

Hij gaat verrassen in 2022 !!

boenk 15 november 2020 om 00:11

Leuk dat je dat even voor ons verpest hebt!

Romāns Vainšteins 14 november 2020 om 16:58

Carapaz doet er verstandig aan de tour aankomende jaargang te laten gaan en lekker een seizoen giro-vuelta te rijden.

Michelangelo 14 november 2020 om 18:11

Voor de afwisseling ben ik het volledig met je eens Romans!

Ik denk dat de manier van koersen in Giro en Vuelta (met minder controle) veel beter gaat passen bij Carapaz dan het treintje rijden door Frankrijk.

kleomantre 14 november 2020 om 17:03

Heeft zich enorm bewezen in een moeilijk jaar, zoals Murcia hierboven al aangaf. Ik denk dat hij van alle renners bij Ineos nu de enige is die al zeker is van een kopmanschap. Bij Thomas lijkt de motivatie een struikelblok en Bernal heeft fysieke problemen. De rest bij Ineos is ook van klasse, maar hebben denk ik niet de vechtersmentaliteit en mentale weerbaarheid die Carapaz dit jaar heeft getoond.

Ik denk alleen wel dat wat hierboven wordt gezegd ook waar is. Het parcours bepaalt of hij een outsider of een echte kanshebber zal zijn. Met veel tijdritten zal hij waarschijnlijk naar een andere ronde gestuurd worden en zullen ze vast proberen Thomas nog 1x te preparen met Porte als trouwe adjudant. Wie weet toveren ze ineens Dennis als kopman uit de hoge hoed.

Peter Lippens 14 november 2020 om 19:55

Hoe meer valabele kandidaten, hoe beter toch, kan nog mooi worden de volgende jaren, hopelijk niet meer te veel Corona gedoe dan meer

TomVD 14 november 2020 om 20:57

Grootste struikelblok zal de concurrentie binnen het eigen team zijn. Bernal lijkt me de uitgesproken kopman te zijn en is nog 4 jaar jonger ook… ik vrees voor carapaz dat het dus eerder zal moeten afhangen van een blessure van bernal waardoor hij niet kan starten.

john 15 november 2020 om 09:38

Ik droom al jaren van een prijs in de Euromillions ,maar win ook nooit iets ,dus Carapaz ik zou zeggen droom maar lekker verder ,,( Of misschien eens met Brailsford praten en zeggen dat je Astma heb ,dat verhoogt de Kans)

Headlines

Materiaalzone

Populair