Riccardo Riccò levenslang geschorst wegens doping

maandag 14 december 2020 om 13:58
Riccardo Riccò levenslang geschorst wegens doping

foto: Cor Vos

Riccardo Riccò is door het Italiaanse antidopingagentschap NADO levenslang geschorst voor (een poging tot) illegale handel in verboden stoffen of methoden. De Italiaan, die voor onder andere Saunier Duval en Vacansoleil koerste, zat al een schorsing van twaalf jaar uit.

Riccò krijgt de straf opgelegd voor de illegale handel of een poging tot illegale handel in verboden stoffen of methoden, waar een schorsing van minimaal vier jaar tot aan levenslange uitsluiting op staat. Ook moet de inmiddels 37-jarige Italiaan een boete van 4000 euro betalen. Tevens is hij in de proceskosten veroordeeld aan 378 euro.

Riccò zat al een schorsing van twaalf jaar, tot aan 2024, uit, nadat hij in 2011 bloeddoping wilde toepassen. De Italiaan, die destijds bij Vacansoleil onder contract stond, belandde vervolgens in het ziekenhuis omdat er volgens een arts iets was misgegaan met de transfusie. Bij de ploeg uit Nederland werd hij meteen ontslagen.

Ook eerder werd Riccò al eens geschorst. Tijdens de Tour de France van 2008 testte hij positief op CERA, waarna hij twintig maanden aan de kant moest blijven.

Dit artikel delen:

36 Reacties

IlPirata 14 december 2020 om 14:05

Zit ‘De Cobra’ niet mee. Dacht dat hij een baantje in de horeca had gevonden. Misschien wanhoopsdaad in coronatijd. We wachten het af.

Lendilonus 14 december 2020 om 14:38

Als privéchef van ene dokter Testarossa op Tenerife toevallig? ;p

Wheely 14 december 2020 om 14:48

“Lekker ijs en je krijgt heel veel. Porties zijn groot. Laat je niet afschrikken door de prijs, want de porties zijn heel groot. De salon zelf is erg mooi en fijn terras.”

“Dat is pas lekker ijs !
Niet goedkoop, maar wel uitstekend ijs. Zo’n lekker ijs hebben we nog nooit geproefd. We komen terug.”

Recensies liegen er niet om hoor, succes Riccò!

Fruit 14 december 2020 om 14:16

Goh, je verwacht het niet hè…

josi 14 december 2020 om 14:26

Dit moet op een misverstand berusten. Ik kan me niet voorstellen dat Riccardo zich met dit soort praktijken zou inlaten.

RiccardoRicco 14 december 2020 om 14:28

Dit was het dan.

Lance4eva 14 december 2020 om 14:30

Het ga je goed.

hartstikkebedankt 14 december 2020 om 16:37

+1

Barry Batsbak 14 december 2020 om 14:31

Hahaha, het lerend vermogen van dit briljantje wil maar geen opwaartse lijn vertonen he? Eigenlijk moet je hier gewoon heel erg hard om lachen.

Kelder is de Man 14 december 2020 om 17:49

Ik niet Barry.. Vooral triest. Daarbij heeft ieder verhaal meerdere kanten.

Romāns Vainšteins 14 december 2020 om 14:36

Wat is dit nou voor een dom 'nieuws' ? Gast is toch gewoon renner-af.

Ik vond dat toch één van de rottere dagen dat ze de vliegende Ricco van zijn fiets het politiebusje introkken, was een geweldig leuke renner om er bij te hebben in het peloton. Jammer dat het allemaal doping bleek.

Turtlehead 14 december 2020 om 15:00

Hé, de oude wielerflits-site is weer online. Ik dacht dat dit soort topics inclusief al ‘onze vrolijke reacties verdwenen waren. Maar ik heb me kennelijk vergist….

girardengo 14 december 2020 om 16:18

Zijn demarrage bergop was indrukwekkend, maar ja…

doorak 14 december 2020 om 18:57

Gewoon nieuws over ex renner die door NADO geschorst wordt .
RV heeft er weer moeite mee, dom dus.

Jean Dumas 14 december 2020 om 14:42

8 renners zijn nu levenslang geschorst, 5 daarvan hebben een Italiaanse connectie.

Wheely 14 december 2020 om 14:45

Huh, was Riccò aan de doping?

peterwinnen 14 december 2020 om 15:01

Nauwelijks voor te stellen dat ik ongelooflijk kon genieten van zijn splijtende demarrages. Wat word je als wielerliefhebber vaak bedrogen. De sport is als een bloedmooie vrouw waarbij je het maar door de vingers ziet dat ze nog een stuk of tien minnaars heeft.

Panache 14 december 2020 om 15:38

Als het er zo dik bovenop ligt kan je al bijna niet meer van bedrog spreken.

FondriestTF3 14 december 2020 om 15:06

Ik was in de buurt en heb mezelf getrakteerd op een ijsje van Ricardo. Helaas was hij zelf niet in de winkel.

Gek genoeg ging ik er niet sneller van fietsen.

http://www.chocoloco.it

Het ligt vlakbij Bologna. Prima gebied om te fietsen trouwens, misschien was hij dat zelf wel aan het doen op dat moment.

berggie1987 14 december 2020 om 15:26

Dat is zonde, ik had hem net op mijn radar voor mijn zweeler jaarteam voor de jaargang 2025.

Scott Sunderland 14 december 2020 om 15:35

Ricco heeft ook absoluut geen talent voor doping gebruiken en kennelijk ook niet voor drugshandel. Een crimineel van niks. Hij wordt voortdurend betrapt en gepakt. Als er een remake komt van Woody Allen’s film “take the money and run” dan kunnen ze bij hem terecht voor inspiratie.

Tripodboom 14 december 2020 om 16:25

Volgens mij heette de film ‘ Grab the money and run’

David Janssens 14 december 2020 om 16:19

Iemand van 37, die nog tot 2024 geschorst is, levenslang gaan schorsen? Nou, dat zal zijn toekomstplannen behoorlijk in de war schoppen! Had na afloop van zijn schorsing nog makkelijk 10 jaar mee gekund (kijk naar Rebellin).

Klinkt een beetje heel erg als voor de buhne dit “kijk eens hoe dapper wij valsspelers aanpakken!”. Je bereikt hier niets mee, behalve dat de wielersport weer even negatief in het nieuws komt.

Merlinappa 14 december 2020 om 18:34

Het zal er voornamelijk om gaan dat hij in amateur- en mastercategorieen niet meer mee kan doen. Oud-profs hebben daar nog wel eens een handje van, zoals Dekker bijvoorbeeld.
Of Santambrogio, die in 2014 in de Giro Nibali klopte bergop en later met EPO gepakt werd. Moest lachen toen hij naar Nederland kwam voor een fixed gear crit en gewoon geweigerd werd omdat ie geeft gepakt.

OllekeBolleke 14 december 2020 om 16:30

Onterechte schorsing. Het is overduidelijk dat Ricco keer op keer geframed werd. Enkel een blinde ziet dit niet.

Koersmaniak 14 december 2020 om 16:32

Met een betere begeleiding had Ricco meerdere Giro’s en de Tour gewonnen.

FritsvanHoefelen 14 december 2020 om 16:37

Oja, Vacansoleil had zich hier ook nog aan gebrand. Wat een pareltjes hebben daar korte en langere tijd rondgelopen.

En Hilaire zag dat het goed was

Pizzi 14 december 2020 om 17:34

Topjaar was dat: Riccò én Mosquera kopen :D

Polleke 14 december 2020 om 17:07

Met een Nederlandse vergunning was hem dit niet overkomen…

RiGHT 14 december 2020 om 17:38

maar wanneer was dit nou dan? is dit vorig jaar gebeurd? of wanneer hebben ze hem gepakt?

en… wat een ongelooflijke mega prutser ook.

OllekeBolleke 14 december 2020 om 17:55

Tussen 2015 en 2017, toen hij al voor 12 jaar geschorst was, kocht hij doping. Hij werd betrapt op een parking.

Bazzz 14 december 2020 om 17:58

Riccardoping Riccorticosol

Bobby Solo 14 december 2020 om 18:15

zijn onwaarschijnlijke demarrages nog helder voor de geest en dat is wat ik er ook direct van vond, onwaarschijnlijk. Daarnaast ook een verschrikkelijk arrogante zelfingenomen hufter die zich graag laatdunkend over anderen uitliet. Terwijl ie te stom voor woorden bleek. Bram Tankink was ook een enorme fan van ‘m geloof ik.

Abraham Olano 14 december 2020 om 20:42

Ik ben het er zeker mee eens dat aan elk verhaal twee kanten zitten. Sommigen hebben geworsteld met de vraag om de lijn over te gaan en te grijpen naar verboden middelen met als alternatief stoppen met je sport omdat je zonder niet competitief kon zijn.

Bij Rico is dat wel wat lastig omdat hij daarnaast ook nog zo ongelooflijk onsympathiek overkwam…..Zie bij voorbeeld wat W. de Jong vertelde na een poging tot een item met hem.

ProfrondeZevenbergen 14 december 2020 om 20:55

Wat goed dat ze deze crimineel snel te pakken hebben. Na bijna 10 jaar …

Cochise 14 december 2020 om 22:06

En toch… Zo demarreren zoals Pantani, Jimenez of Ricco, dat mis ik nu wel een beetje.
Uiteraard verkies ik de relatieve wetenschap dat het allemaal een pak zuiverder en eerlijker is, maar dat is dan de keerzijde.

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair