Reuzensprong Alpecin-Fenix op UCI Team Ranking, Team DSM buiten top-30

dinsdag 9 maart 2021 om 14:37
Reuzensprong Alpecin-Fenix op UCI Team Ranking, Team DSM buiten top-30

foto: Cor Vos

De UCI heeft dinsdag 9 maart een update doorgevoerd aan de Team Ranking van 2021. Deceuninck-Quick-Step staat soeverein aan de leiding met 2.356 punten. Dat zijn er bijna achthonderd meer dan nummer twee INEOS Grenadiers (1.561 punten) en Trek-Segafredo (1.447 punten). Opvallende stijger is Alpecin-Fenix, dat negende staat.

Alpecin-Fenix heeft ten opzichte van een week geleden een sprong gemaakt van veertien plekken op de UCI Team Ranking. Met 775 punten staat het Belgische ProTeam tussen louter WorldTour-ploegen. Mathieu van der Poel (365 punten) en Tim Merlier (253 punten) reden de meeste punten bij elkaar met hun zeges in Strade Bianche, Le Samyn en de GP Monseré.

De positie van Alpecin-Fenix is ook dit jaar interessant om in de gaten te houden. Het beste ProTeam op de UCI Team Ranking 2021 moet volgens de UCI-regels voor elke WorldTour-wedstrijd in 2022 een wildcard aangeboden krijgen, inclusief de drie grote rondes. De ploeg die als tweede eindigt, krijgt voor alle eendagskoersen uit de WorldTour een uitnodiging. Momenteel is Arkéa-Samsic de nummer twee.

Team DSM, Movistar en Cofidis buiten top-20
Bij de WorldTour-ploegen valt vooral de positie van Team DSM op. Het Duitse team kent een matige seizoensstart en staat 34ste op de UCI Team Ranking, tussen Sport Vlaanderen-Baloise en de opleidingsploeg van Israel Cycling Academy. Bij de 135 punten van Team DSM is de ritzege van Cees Bol al ingerekend. Ook Movistar (26ste) heeft nog weinig punten verzameld.

Jumbo-Visma vinden we bij de nieuwste update terug op de twaalfde plaats. De drie topscorers zijn tot nu toe Chris Harper, Wout van Aert en George Bennett gebleken voor de Nederlandse ploeg.


UCI Team Ranking (op 9 maart 2021)
1. flag-be Deceuninck-Quick-Step – 2.356 punten
2. flag-gb INEOS Grenadiers – 1.561 punten
3. flag-us Trek-Segafredo – 1.447 punten
4. flag-ae UAE Emirates – 1.154 punten
5. flag-fr AG2R Citroën – 1.044 punten
6. flag-fr Groupama-FDJ – 911 punten
7. flag-bh Bahrain Victorious – 864 punten
8. flag-il Israel Start-Up Nation – 836 punten
9. flag-be Alpecin-Fenix – 775 punten
10. flag-za Qhubeka ASSOS – 689 punten

11. flag-de BORA-hansgrohe – 639 punten
12. flag-nl Jumbo-Visma – 616 punten
13. flag-fr Arkéa-Samsic – 508 punten
14. flag-be Lotto Soudal – 485 punten
15. flag-us EF Education-Nippo – 454 punten
16. flag-kz Astana-Premier Tech – 428 punten
17. flag-au BikeExchange – 423 punten
18. flag-my Terengganu – 423 punten
19. flag-be Intermarché-Wanty-Gobert – 374 punten
20. flag-fr Total Direct Energie – 366 punten

23. flag-fr Cofidis – 287 punten
26. flag-es Movistar – 234 punten
34. flag-de Team DSM – 135 punten

Beste vijf ProTeams op UCI Team Ranking (op 9 maart 2021)
9. flag-be Alpecin-Fenix – 775 punten
13. flag-fr Arkéa-Samsic – 508 punten
20. flag-fr Total Direct Energie – 366 punten
22. flag-be Bingoal-WB – 319 punten
24. flag-fr Delko – 238 punten

Volledige UCI Team Ranking

Dit artikel delen:

40 Reacties

Derierre de la course 9 maart 2021 om 14:46

Wat heeft Terengganu dan gedaan?

Verweggistan 9 maart 2021 om 16:07

Koersen in Turkije gewonnen

Het Rode Rugnummer 9 maart 2021 om 14:48

Treurig zeg… Jumbo niet eens in de top 10. Dat krijg je als je zo graag wil doen alsof je het sky van de jaren dat Froome de Tour won wil zijn. En alles op de Tour focust en verder geen ene deuk in een pakje boter slaat. Wat een schande.

toerist 9 maart 2021 om 14:53

Het is de stand van 2021. Twee van Jumbo’s toppers hebben respectievelijk 1 wedstrijd (Van Aert) en geen enkele wedstrijd (Roglic) gereden tot nog toe. Een beetje treurig om al conclusies te trekken.

Het Rode Rugnummer 9 maart 2021 om 14:57

Dat is precies het punt dat ik wil maken. Jumbo geeft niks om de mindere koersen. Jumbo heeft nog voor het winnen van de Tour een soort arrogantie dat de kleinere koersjes hen niets uitmaakt.

AnderJ 9 maart 2021 om 14:58

@Het Rode Rugnummer: wat een geestige poging om te trollen. Ik ben benieuwd naar je andere bijdragen!

harryjohan71 9 maart 2021 om 14:58

Deze tussenstand zegt nog helemaal niets. Veel punten zijn door de ploegen gehaald in de niet World Tour wedstrijden. Vanaf 1 mei geeft dit pas enigszins inzicht hoe goed de ploegen hebben gepresteerd in het voorjaar (na de klassiekers en rondes van 1 week)

harryjohan71 9 maart 2021 om 15:06

@Het Rode Rugnummer JV geeft wel om de kleinere wedstrijden. Daar sturen ze dan ook hun Development Team heen. Ze zijn juist zeer betrokken bij het opleiden van jonge wielrenners en het onder de aandacht brengen van de sport bij de jeugd (JV Academy). Hier kunnen veel ploegen een voorbeeld aan nemen. Daarnaast richten ze zich niet alleen op de mannen, maar ook op de jeugd en de vrouwen.

Het Rode Rugnummer 9 maart 2021 om 15:07

We zullen zien hoe goed Jumbo het gaan doen in de wedstrijden die niet de Tour de France heten…

Het Rode Rugnummer 9 maart 2021 om 15:09

@Harryjohan71 Ja eens, dat is echt een goede bijdrage voor de sport en de (Nederlandse) toekomst van het wielrennen. Maar ik vind dat als je Roglic na LBL alleen de Tour laat rijden, dat echt laf.

VespavanBern 9 maart 2021 om 15:10

Om heel eerlijk te zijn vind ik dat Het rode rugnummer best wel een punt heeft. Jumbo presteert tot nu toe toch totaal niet naar hun mogelijkheden? Ik vind het ook te arrogant. Alsof ze sky 2012-2017 zijn inderdaad.

Het Rode Rugnummer 9 maart 2021 om 15:11

@vespavanbern 1 klein verschil: Jumbo wint de Tour niet…

harryjohan71 9 maart 2021 om 15:18

In de wedstrijden die ze gereden hebben, hebben ze gepresteerd naar hun mogelijkheden. Als JV fan ben ik in ieder geval tevreden over de prestaties van JV tot nu toe.

Lendilonus 9 maart 2021 om 15:58

We hebben net 4 serieuze koersen gehad waar op 1 na er nog geen van de kopmannen is gestart en meteen dit soort conclusies. Het kan zomaar zijn dat ze Parijs-Nice winnen en tegelijkertijd een rit of 3 winnen in de Tirreno, trollen zoals een aantal van jullie kennende piekt Jumbo dan opeens te vroeg en moeten ze het maar eens in de Tour laten zien ipv dat ze te weinig aandacht geven aan kleine koersen.

ssj 9 maart 2021 om 16:03

@Rode Rugnummer, vorig jaar wonnen ze anders behoorlijk veel buiten de Tour om…

harryjohan71 9 maart 2021 om 16:04

@Het rode rugnummer Vorig jaar heeft Jumbo Visma de meeste overwinningen in de World Tour gehaald. De focus ligt echt niet alleen op de Tour. Probeer je eens in een ploeg te verdiepen voor je schrijft dat bij Jumbo Visma de focus allen op de Tour ligt. Ze maken bewuste keuze met de focus op de World Tour wedstrijden. Misschien rijden ze Dauphine wel niet, omdat daar vorig jaar hun klassementsmannen voor de Tour hard zijn gevallen.

Lefevere 9 maart 2021 om 16:06

Jumbo heeft afgelopen jaar o.a. Milaan San Remo, Luik Bastenaken Luik, de Strade, de Vuelta en nog vele andere een of meerdaagse koersen gewonnen. In een jaar dat er veel minder is gekoerst dan normaal. Ze moesten de Giro verlaten vanwege een corona geval. Hun topsprinter Groenewegen heeft bijna geen koers gereden. En ook vorig jaar was alles gericht op de tour. Ik zie geen reden waarom dat dit jaar niet gebeurt. Ik vind 'schandalig' wel een overdreven term in dit geval.

john 9 maart 2021 om 16:27

Het rode rugnummer!!! Paris is nog ver

Verweggistan 9 maart 2021 om 16:42

Juist knap dat ze met een paar wedstrijdjes al bijna in de top10 staan. Ze zouden eigenlijk nog in de Spaanse voorbereidingskoersen rijden en natuurlijk in Down Under, maar dat ging niet door en toen waren de plaatsjes in de Franse koersen al weg.

limburgia 9 maart 2021 om 16:45

Aan de meet ( na de ronde van Lombardije ) worden de prijzen pas uitgedeeld.

bartp25 9 maart 2021 om 17:43

Ben benieuwd waar TJV na volgende week zaterdag staat, grote kans op veel punten in Parijs Nice met zowel Roglic al Kruijswijk in goede positie, daarnaast zie ik WvA ook wel top 10 rijden in de T-A. Er zijn tot nu toe 4 belangrijke wedstrijden gereden, waarin TJV in 2 prima presteert, de Strade en de UAE Tour ( met overduidelijk het 2e garnituur) en de omloop (waarin ze een kans op top 10 zelf verknallen) en Kuurne waar ze niet aan de start stonden. Leuk al die kleine koersjes in Frankrijk en Italie maar TJV heeft nou niet een dusdanige brede selectie dat ze overal kunnen en willen mee doen. TJV kiest de afgelopen jaren voor kwaliteit en minder voor kwantiteit.

BassoPietro 9 maart 2021 om 19:13

Rode,
Er is nog weinig gereden door TJV. Toch waren ze actief in UAE om een etappe te winnen (waar Vingegaard voor zorgde) en in de Strade speelde ze Van Aert. Parijs Nice gaat Roglic hoogstwaarschijnlijk winnen en de Tirreno en San Remo gaan ze voor plek 1. Daarna Catalunya met een sterke ploeg Kruijswijk, Bennett en Kuss.

Volgens mij genoeg grof geschud. Gelukkig winnen ze niet alles

horsm 9 maart 2021 om 19:38

Vorig jaar reden ze in twee Grote rondes: een gewonnen, een keer tweede. Ze reden vier monumenten: twee gewonnen, twee keer tweede. Daarnaast winnen ze zowel individueel en als team de worldtour. Wout pakt drie keer zilver op een wk.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat hun seizoensdoel, i.e. de tour winnen, niet is behaald.

Wim Kruithof 9 maart 2021 om 20:07

11 bijdragen geleverd maar wat mij betreft mag u het hierbij laten. Wat een groteske luchtbel, gevuld met onzin.

Koffiemolen 9 maart 2021 om 20:11

@Rode rugnummer
Wat een vreemde redenatie. Vorig jaar wonnen ze juist bijna overal waar ze wilden, behalve in de Tour. Dit jaar zijn er nog nauwelijks wedstrijden van belang gereden. Ondertussen wel een overwinning van een jong talent. Ik zou zeggen: wacht nog even tot na de voorjaarsklassiekers met je eerste conclusies.

BassoPietro 10 maart 2021 om 19:17

2 overwinningen op 10 maart. Het is een dag later allemaal een stuk minder treurig bij TJV. Wat een ploeg, alleen stoor ik mij nog steeds verschrikkelijk aan dat kop werk van Kruiswijk en Bennett. Dit heeft niks met tactiek te maken.
Roglic is in dit veld gewoon de allerbeste, laat Bennett of Kruiswijk zelf wat doen in zo’n wedstrijd. Plaats een aanval oid. Dit slaat nergens op.

zietemgaan 9 maart 2021 om 14:58

Het seizoen is nog jong he, maar idd: Astana, Movistar, Cofidis, DSM: nog nauwelijks iets gedaan, tegenover DQS 8 overwinningen en Alpecin 4, zelfs lotto 3, en je weet dat het voor DQS, Alpecin en UAE en ineos niet hierbij gaat blijven he :)

en edit: DSM gaat dit wel snel rechtzetten denk ik. Jumbo ook, maar Cofidis bv …

Groetjesaandevoetjes 9 maart 2021 om 17:32

Hou er wel ook rekening mee dat enkele koersen waar JV wou starten niet zijn doorgegaan.

Drossard Kudus 9 maart 2021 om 16:42

Wel raar dat DSM zo laag staat als de zege van Bol al is meegerekend. Staan tussen een ploeg die 7e en 9e werd in Monseré en een ploeg waarvan slechts 1 renner pas een UCI koers reed dit jaar (Australisch beloftenkampioenschap)

Massimo Bataille 9 maart 2021 om 17:03

Dat komt omdat eendaagse wedstrijden zoveel meer punten opleveren dan etappes in een rondje.
Met de overwinning in Parijs-Nice (tegenover Bennett, Demare, Pedersen etc) heeft Bol 60 UCI punten gewonnen.

Ter vergelijking: Rasmus Tiller (Uno-X) werd met sterke sprint tweede in GP Samyn ( na Merlier, voor Pasqualon) en verdient daar 85 UCI punten mee.

Nog gekker eigenlijk: CHAWCHIANGKWANG Peerapol van het Taise Continental Team werd tweede op het Thais kampioenschap en won de ITT en verdiende daar 55 UCI punten mee…

Blackcanyon 9 maart 2021 om 17:36

Veroorzaakt Iwan de Verschrikkelijke stand? Ja, Dumoulin wegejaagd, Matthews wegejaagd, Kelderman gekelderd enz enz.

Groetjesaandevoetjes 9 maart 2021 om 17:42

Inderdaad. Alleen leveren de klassementen dan wel weer veel meer punten op uiteindelijk. Voor Alpecin Fenix loont het om veel van deze eendagskoersen te rijden en in de top 15 proberen te finishen, zodat ze hoog in het klassement komen en het jaar erop weer keuzes kunnen maken ipv het verplicht aan de start verschijven waar ploegen als Cofidis, Qhubekka en Intermarché last van hebben. Een 15e plek in een eendagskoers als GP Industria & Artigianato levert evenveel UCI punten op als 3e worden in de tijdrit van PN vandaag. Beide 10 punten.

jealgu 9 maart 2021 om 19:07

@Groethesaandevoetjes, de klassementen leveren evenveel punten op als de klassementen, behalve die van.grote rondes.

Zie https://en.m.wikipedia.org/wiki/UCI_World_Ranking voor de puntenverdeling.

Etappes zijn inderdaad relatief weinig waard, een overwinning in Samyn is 125 punten, een touretappe 120.

Drossard Kudus 9 maart 2021 om 19:56

@jealgu dank voor het overzicht. Aan de ene kant wel goed dat ze de eendagskoersen verdedigen door er redelijk wat punten aan te koppelen maar anderzijds is het wel redelijk wrang dat er in etappes voor toch wel prestigieuze koersen bar weinig te verdienen is.

Michelangelo 9 maart 2021 om 17:27

Moet voor de renners van Alpecin Fenix heerlijk zijn om een renner als Mathieu in de ploeg te hebben. Door zijn aanwezigheid kun je ook als procontinentale renner een heerlijk programma rijden, ipv de koersen in de kantlijn van het profwielrennnen. Dan denk ik dat je graag de ballen uit je broek rijdt voor zo’n renner. Zeker ook als er ook regelmatig wat terug komt in de vorm van waardering, aantrekken van een sprint of beschermen van een vlucht.

Zou mijn verbazen moesten ze ook dit jaar niet bovenaan dat lijstje eindigen, zeker als ook Merlier zijn punten weer gaat pakken en de andere renners hun ding blijven doen.

Mystery Rider 10 maart 2021 om 05:01

Helemaal mee akkoord, is een mooie kans voor crossers met ambitie op de weg zoals Vermeersch en Merlier. En prachtig voor een renner zoals Walsleben om in de Strade in de kopgroep te zitten.

Hetzelfde geldt trouwens voor Van Kessel en Hermans bij Wanty, vooral die laatste heeft ook wel wat ambitie op de weg.

En een Pidcock bij Ineos natuurlijk.

SCIC 9 maart 2021 om 18:58

Duidelijk is wel dat voor de deelname aan de WT wedstrijden volgend jaar Alpecin en Arkea torenhoog favoriet zijn.

Daan Knijnenburg 9 maart 2021 om 19:11

Is wel redelijk zichzelf instand houdende ranking dit doordat alpecin fenix steeds bij alle world tour koersen punten kan gaan scoren. Terwijl de andere ploegen vaker bij kleinere koersen de punten moeten scoren, terwijl zij soms ook best resultaten kunnen halen in de world tour als ze zo vaak mee mogen doen.

harryjohan71 9 maart 2021 om 19:35

Punten scoren gaat voor de kleine ploegen niet in de World Tour m.u.v. renners als Van der Poel en Quintana. De kans dat Merlier meer punten scoort in de Giro dan in Le Samyn acht ik nihil. Ook voor Van der Poel is het makkelijker scoren in bijv Kuurne, Le SAmyn, Nokere etc.

peterwinnen 9 maart 2021 om 19:36

Alsof je na vijf minuten in de eerste wedstrijd van de voetbalcompetitie vaststelt dat Feyenoord dit jaar nog geen duel heeft gewonnen en dat je daarom Dickie Advocaat ontslaat.

Headlines

Materiaalzone

Populair