Rennersbond: “Meer dan zeshonderd coureurs tegen schijfremmen”

Door , dinsdag 14 februari 2017 om 18:30
Rennersbond: “Meer dan zeshonderd coureurs tegen schijfremmen”

foto: Marcel Koch

De CPA, de internationale bond voor profrenners, heeft in een brief aan de UCI haar zorgen geuit over de hernieuwde intrede van schijfremmen in het peloton. Onder meer Tom Boonen en Marcel Kittel gebruiken het nieuwe remsysteem, maar niet iedereen is er weg van. “Meer dan zeshonderd renners zijn tegen de huidige schijfremmen”, stelt het CPA volgens Cyclingnews.

Zorgen
Het Engelstalige medium heeft een kopie in handen van het document dat de CPA op zondag verstuurde naar de UCI. Het belangrijkste zorgenpunt is het gevaar dat ontstaat bij verschillende remsystemen in hetzelfde peloton, waardoor ook de remtijd anders is. CPA-voorzitter Gianni Bugno heeft de brief ondertekend. Hij bekritiseert de UCI dat het tekortschiet om te luisteren naar veiligheidswensen van het grotere deel van de profrenners. Volgens de CPA zijn meer dan zeshonderd profrenners tegen schijfremmen in de vorm waarmee het materiaal in 2016 haar intrede deed.

De rennersbond had bovendien drie eisen gesteld bij de onderhandeling om de schijfremmen in 2017 opnieuw een kans te geven. Tot op heden is slechts aan een van die eisen voldaan: Boonen en Kittel reden met bollende randen in plaats van rechte. Van beschermranden om de schijfremmen is nog geen sprake. Daarnaast maken veel renners zich zorgen om het feit dat het gemengde peloton – de een wel op schijfremmen, de ander niet – gevaar oplevert. De CPA heeft het gevoel dat de UCI schijfremmen er doorheen wil drukken.

Tegenvoorstel
Omdat er volgens de CPA zo veel zorgen onder de profrenners zijn, komt de rennersbond met een voorstel. Het stelt voor dat alle renners in bepaalde koersen met schijfremmen rijden. Hierdoor moeten alle ploegen fietsen met schijfremmen beschikbaar stellen voor haar renners, zodat zij thuis en tijdens de training aan de schijfremmen kunnen wennen. CPA-secretaris David Chassot zegt dat zijn proef al in het huidige seizoen mogelijk is. Volgens Chassot heeft de UCI nog geen uitsluitsel over het voorstel gegeven. Ex-renner Paul Voß, die namens Duitsland in de CPA zit, pleit voor een proef niet eerder dan 2019.

Op die manier hebben fabrikanten namelijk de tijd om aan alle vereisten te voldoen. De logistieke problemen die zo’n proef oproept zijn groot. Daarnaast hebben niet alle fietsfabrikanten schijfremmen ter beschikking. Pinarello, het merk waar Sky op fiets, is daar een voorbeeld van. Het hele team rijdt op het Dogma F10-model, maar die zijn door Pinarello niet afgesteld met schijfremmen. Bovendien zijn er budgettaire problemen. Als de proef namelijk niet in een WorldTour-koers plaatsvindt, moeten ook alle uitgenodigde Continental-teams schijfremmen aanschaffen. Voor een semi-profploeg is dat heel duur.

‘Een grote valpartij en het is al te laat’
“Onze enige zorg is de veiligheid van de renners”, zegt Chassot. “Misschien maken we wel van een mug een olifant. Maar misschien stellen we ook wel een probleem aan de kaart die flinke gevaren oplevert. Als je een grote valpartij hebt, is het al te laat.” De schijfremmen deden in 2016 hun intrede in het peloton. Toen Francesco Ventoso naar eigen zeggen een fikse beenwond overhield aan een schijfrem van een Lampre-renner, schortte de UCI het gebruik van schijfremmen eerst op. De Spanjaard vergeleek schijfremmen met machetes. Vanaf dit seizoen is het weer mogelijk om ze in de koers te gebruiken.


[poll id=”434″]

Dit artikel delen:

11 Reacties

Ideefiks 14 februari 2017 om 18:36

Idioot voorstel om al dit jaar zo’n proef te doen.
Moet de invoering snel doorgedrukt worden ?
Safety first !

Kirsipuu 14 februari 2017 om 18:53

Boonen, Kittel en Sagan rijden er op, allemaal op een specialized. Dat merk heeft flink wat in de melk te brokkelen, kennelijk.

alsjewint 14 februari 2017 om 19:22

Kan me er wel wat bij voorstellen dat er risico’s ontstaan alls de ene renner er wel mee rijdt en de andere niet. Verschil in remkracht kan ertoe leiden dat je van achteren aangereden wordt als achterliggers geen schijfremmen hebben. Dan kun je beter zeggen iedereen ermee rijden of niemand. Risico’s op brandwonden door hete remschijven zullen ook opgelost moeten worden.

jorryt 14 februari 2017 om 20:01

Houd een stemronde onder alle renners bij Worldtour en pro-continentale ploegen dan is het toch makkelijk om te zeggen wat het peloton denkt. Ik kan ook wel zeggen dat er 600 voor zijn.

nederbelg 14 februari 2017 om 20:03

@kirsipuu
Bij de lezersreacties op cyclingnews staat er dan weer een samenzweringstheorietje over deze Zwitserse rennersbond en het Zwitserse merk BMC, dat op vlak van schijfremmen ook een vinger in de brokkenpap wil…

schipperaar 14 februari 2017 om 20:04

Benieuwd of de renners serieus worden genomen, abrupt remmen is vragen om problemen en int heetst vd strijd remt iedereen abrupt logischerwijze zonder in de spiegel te kijken.
Zeshonderd renners tegen maar Tom is er kapot van al valt de schade mee vandaag.

Polleke 14 februari 2017 om 20:12

Nu heeft Tommeke schijfremmen en kon hij toch niet op tijd stoppen…

zipp404 14 februari 2017 om 21:32

@Polleke, Ons Tommeke is ook niet te stoppen!

Thijs E 14 februari 2017 om 22:13

“De CPA heeft het gevoel dat de UCI schijfremmen er doorheen wil drukken.”

Goh, dat zagen ze niet aankomen? Er moeten nieuwe fietsen verkocht worden.

Ophetrooster 15 februari 2017 om 11:07

Er zijn nu ook verschillen in remkracht dus het remkrachtargument vind ik geen hout snijden. In het peloton is al een verschil in remkracht doordat renners rijden met carbonvelgen met aluminium remvlak (betere remkracht dan op carbon remmen) en renners die met volledige carbonvelgen rijden.
Ik vind het snijwondengevaar moeilijk in te schatten maar lijkt me beperkt. Als je ziet waar ze gemonteerd zijn (binnen het frame vlak naast het wiel) moet het een uitzonderlijke situatie zijn waarin je wordt geraakt door zo'n schijf. Bij Ventoso bleek ook achteraf dat de wond niet veroorzaakt was door een schijfrem maar door een ketting.
Een gevaarlijkere factor vind ik de temperatuur van de schijfremmen. Zoals Reinier Honig laatst liet worden de remmen kokend heet, als je dan met een valpartij op zo'n rem valt kun je flinke brandwonden oplopen.

EdEnd 15 februari 2017 om 11:11

Ik snap het probleem niet zo heel erg… de schijfremmen zijn er, de frames en voorvorken liggen natuurlijk ook bij ieder merk al lang op de plank. Doorvoeren die hap, dat gezeur over mogelijke wonden, welke wonden dan precies? Snijwonden met afgeronde schijven zie ik niet gebeuren, brandwonden door schijfremmen… dan moet je wel extreem lang voluit remmen.

Dan rest alleen nog het onderlinge verschil momenteel bij een gemixt peloton, maar is dat echt zo’n enorm probleem? In de meeste gevallen kunnen beide remsystemen even goed remmen (namelijk totdat de banden gaan slippen, daarna heeft het geen zin meer), alleen als het slechte, natte weersomstandigheden zijn kan er een verschil zijn. Maar de renners met schijfremmen passen zich vast goed aan aan de situatie want nu is de remkracht ook altijd verschillend per renner (type remblokken, type remsysteem, type velgen, type banden… om nog maar te zwijgen van de menselijke factoren als gewicht en reactievermogen).

Gewoon mee doorgaan zou ik zeggen en snel algemeen doorvoeren zodat het overal veiliger wordt.

Het verhaal dat dit vooral de verkoop van fietsen moet bevorderen, ach, elk jaar worden voor de wielertoerist 1001 nieuwe dingen verzonnen die ze niet nodig hebben en we trappen er allemaal weer in ieder jaar :)

Headlines

Materiaalzone

Populair