Renners rijden tijdrit O Gran Camiño ‘als dank voor organisatie’: “Levensgevaarlijk door windstoten”
Jonas Vingegaard tijdens de tijdrit in O Gran Camiño 2023 - foto: Cor Vos (archief)
Nick Doup
donderdag 22 februari 2024 om 14:36

Renners rijden tijdrit O Gran Camiño ‘als dank voor organisatie’: “Levensgevaarlijk door windstoten”

Als het aan Visma | Lease a Bike had gelegen, was de openingstijdrit van O Gran Camiño helemaal niet verreden door de harde wind en vooral de windstoten. Dat vertelt ploegleider Frans Maassen aan WielerFlits. “Ik was blij dat we gezamenlijk tot deze beslissing konden komen. De organisatie zei ook: safety first.” De tijdrit gaat wel door, maar dan op ‘gewone’ fietsen en zonder verschillen in het algemeen klassement.

“Dit is een heel logisch besluit”, aldus Maassen een uur voor de start, op een winderige uithoek van A Coruña waar de start en finish gepland waren. Bij een eerdere meeting met alle teams rond 12.30 uur werd nog geen beslissing genomen, daarvoor werden de eerste verkenningen (vanaf 13.00 uur) afgewacht. Daarna werd snel duidelijk dat op het scherpst van de snede koersen niet mogelijk was.

“We moesten het nieuws eerst wel laten landen, maar eigenlijk waren alle teams unaniem hierover”, vertelt de Limburger. “De wind is iets gaan liggen, maar de windstoten blijven. Waar het zijwind is, is het levensgevaarlijk. Je fiets is bijna niet te houden, zo is David Gaudu gevallen tijdens de verkenning. Dan weet je het wel, zeker met dichte wielen en als je in de beugel ligt.”

‘Voor de organisatie is het verschrikkelijk’
Maassen baalt wel van de aanpassing. Vorig jaar werd de openingsrit in Galicië ook al gestaakt wegens plotselinge sneeuwval. “Het is supervervelend, want het parcours van de tijdrit is echt prachtig en daar keek ik heel erg naar uit. Maar gisteren zagen we wel al het weerbericht… Het is echt zonde, voor de organisatie is het verschrikkelijk. Voor ons ook, want we hadden er veel tijd en moeite ingestoken om hier goed te zijn. Het is niet anders.”

“Er wordt nog wel gereden voor een ritwinnaar en een gele trui. Het is eigenlijk niet te doen, maar we willen het wel laten doorgaan voor de organisatie”, legt Maassen uit. “Als het aan ons lag, hadden we helemaal niet gereden. Dat heb ik de jongens ook verteld. Ik ga niemand coachen dat hij harder moet rijden, ze beslissen zelf hoe hard ze rijden. De renners waren overduidelijk. Zelfs als besloten werd dat het klassement zou tellen, zouden ze ook rustig rijden.”

“Ik ben blij dat iedereen het besluit steunt, want dat is binnen het wielrennen niet makkelijk”, aldus de ploegleider van Visma | Lease a Bike.

David Gaudu
Aan de ploegbus van Groupama-FDJ lieten ze weten dat het met kopman Gaudu allemaal goed gaat na zijn valpartij tijdens de verkenning in A Coruña. Daarna is hij naar een hotel gegaan om zich voor te bereiden, op wat nu blijkt een tijdrit zonder klassementsverschillen.

RIDE Magazine
6 Reacties
22-02-2024 17:14
Misschien moeten ze gewoon door de zure appel heen bijten en het hele wielrennen naar Zwift verplaatsen. Want als er geen problemen zijn met de lokale overheden of het gebrek aan politie inzet dan is de weg opengebroken, ligt er een oliespoor of anders hebben ze wel last van zon, wind en regen!
22-02-2024 16:05
Blijft nog altijd bijzonder dat de ploegen onderling overeen moeten (proberen te) komen of er wel of niet gekoerst wordt. Vervolgens dan zo'n half-half beslissing. Deels koersen voor spek en bonen en deels alsnog het risico op onnodig gevaar voor degenen die wel voor de ritzege en leiderstrui gaan. In veel andere sporten wordt zoiets door een 'externe' van de sportbond bepaald, laat de UCI dit écht volledig over aan de koersorganisatie en ploegen? Of heeft de UCI in dit geval bijvoorbeeld gezegd dat het wel door kan gaan, maar vinden de ploegen zelf het te riskant?
    22-02-2024 16:15
    Dit is toch een prima oplossing, beetje de benen testen en degene die er echt voor willen gaan ( Kelderman, Kwiatkowski bijvoorbeeld) gaan wel vol en andere doen het rustig aan
    22-02-2024 22:46
    Of het wel of geen goede oplossing is, was niet zozeer mijn vraag. Ik kan er prima mee leven, ook al doet mijn mening er niet toe. Vraag me alleen af hoe de besluitvorming in zo'n geval tot stand komt in het wielrennen. Lijkt van buitenaf gezien vaak redelijk amateuristisch, wat tegelijkertijd de charme van het wielrennen is ondanks de vele miljoenen die erin gepompt worden.
22-02-2024 18:19
Altijd hetzelfde gezeik. Als je kunt racen, dan kun je ook voor GC racen. Compleet achterlijke beslissing weer

Maarja, 90% van het peloton heeft geen zin in een tijdrit, dus als ze niet hoeven, dan gaan ze ook niet hun best doen.
    23-02-2024 00:40
    Het is O Gran Calimero, waar maak je je druk om

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine