Remco Evenepoel wint met klein verschil tijdrit in Baloise Belgium Tour

donderdag 10 juni 2021 om 17:09
Remco Evenepoel wint met klein verschil tijdrit in Baloise Belgium Tour

foto: Cor Vos

Remco Evenepoel heeft de tijdrit in de Baloise Belgium Tour gewonnen. De Belg van Deceuninck-Quick-Step versloeg Yves Lampaert en Finn Fisher-Black in de tijdrit van 11,2 kilometer rond Knokke-Heist. Hij vergroot zijn leiding in het algemeen klassement.

Het weinig technische parcours leende zich voor snelle tijden. De eerste serieuze richttijd werd gereden door Charlie Quarterman. De Brit van Trek-Segrafredo was de eerste die onder de twaalf en een halve minuut dook. Hij werd uit de hotseat gereden door Thibault Guernalec.

De Fransman noteerde een tijd die zeven seconden sneller was. Zijn tijd bleef lange tijd staan, tot Frederik Frison als eerste onder de 12.20 reed. Rune Herregodts verraste vervolgens door met minimum verschil die tijd te verbeteren. De renner van Sport Vlaanderen-Baloise was slechts vier honderdste van een seconde sneller. Hij eindigde met zijn tijd uiteindelijk als vierde in de daguitslag.

Eventjes leek Koen Bouwman in de buurt te komen van de tijd van Herregodts, maar aan de finish in Knokke-Heist kwam de Nederlander vijf seconden te kort. De renner van Jumbo-Visma eindigde wel als beste Nederlander op de achtste plek. De eerste renner die onder de tijd van Herregodt wist te duiken was de pas 19-jaar jonge Nieuw-Zeelander Fisher-Black.

Yves Lampaert maakt het spannend
Slechts twee renners wisten die tijd te verbreken. Yves Lampaert toonde andermaal zijn klasse in deze discipline. De West-Vlaming reed er bijna zestien seconden van af en mocht plaats nemen in de hotseat. Toch liet Lampaert direct na de finish al weten niet in de dagzege te geloven.

Zijn vermoeden bleek terecht. Klassementsleider Evenepoel wist zijn status als topfavoriet waar te maken. De aerokogel – zoals Lampaert zijn ploegmaat noemde – bleek de beste, al was het verschil niet groot.

Onderweg noteerden de teamgenoten van Deceuninck-Quick-Step vrijwel dezelfde tussentijden. Alleen in het slotstuk van de rit tegen de klok was het 21-jarige toptalent net ietsjes sneller. Hij passeerde na precies twaalf minuten de finish en was daarmee twee seconden sneller dan Lampaert.

In het algemeen klassement verstevigt de renner uit Schepdaal zijn leiderspositie. Hij heeft een voorsprong van 45 seconden op Lampaert.

Dit artikel delen:

66 Reacties

wimvl 10 juni 2021 om 17:13

Super gereden Remco. Niet jou parcours maar mooie overwinning.

boehoe 10 juni 2021 om 19:32

De jonge oppergod aller wielrijders dient niet direct en zeker zonder taalfouten te worden aangesproken. Op straffe ener extra artikel op wielerflits over de god zelve.

Savojor 10 juni 2021 om 17:14

Benieuwd of FFB hier echt een goed klassement kan gaan rijden.

Krakowic 10 juni 2021 om 17:15

Mooi ook de emotie in het flashinterview als hij plots beseft dat dit z’n eerste overwinning is na de crash. Knappe prestatie!

Aerokogel.. ik weet het niet hoor. Betere bijnaam moet toch te vinden zijn.

S'mon 10 juni 2021 om 17:19

Viel me ook op hoe blij hij was, terwijl het toch “maar” de Baloise Belgium Tour is.

Rendo 10 juni 2021 om 17:22

Een koers winnen in eigen land lijkt me altijd super! Na zo’n blessure en lange tijd geen overwinning al helemaal.

Michelangelo 10 juni 2021 om 17:29

Sluit ik me helemaal bij aan: interview begon heel vlak en “op z’n Remco’s” totdat ineens indaalde waar hij vandaan kwam. Je zag ineens de emotie op zijn gezicht verschijnen. Mag ie vaker laten zien op die manier: daar heb ik veel meer mee dan het “alles gaat altijd perfect” gepraat dat je doorgaans hoort van m.

Waar ik wel over twijfel is hoe ik deze overwinning moet inschatten. Lampaert is doorgaans een meer dan degelijke tijdrijder, maar niet de absolute wereldtop. Staat tegenover dat het gat met die twee naar de rest behoorlijk groot is. Maar ook daarvan kun je weer zeggen dat er geen grote tijdritkanonnen tussen zitten. Tenminste niet de namen die je zomaar bij de beste 15 tijdrijders van de wereld zou zetten.

Ik denk dan ook dat de tijdrit van Remco (zeker zo’n korte tijdrit) nog niet op punt is van voor zijn crash. Maar ik ben benieuwd hoe jullie dit inschatten….

Westhoek Express 10 juni 2021 om 17:38

Op basis van z'n recente geschiedenis, het parcours en de tegenstand denk ik dat hij over 3 maanden met 35 seconden voorsprong het WK in Knokke wint.

Het is leuk voor hem om nog eens te winnen, ongeacht de tegenstand. Verder valt daar niks over te zeggen.

trigger 10 juni 2021 om 17:59

…zal zeker nog moeten opbouwen om zijn tijdrit nog te verbeteren maar a) zijn parcours en afstand niet en b) gisteren reed ie ook een beetje in de aanval

Pascal Mortier 10 juni 2021 om 19:02

“een beetje in de aanval”…hilarisch…

Westhoek Express 10 juni 2021 om 19:24

Pascal Mortier
trigger was bang om Panache en Michelangelo te triggeren als hij te positief was over de aanval van Evenepoel.

Dat peloton was profonwaardig Gilbert lag te slapen en Lampaert is hopeloos uit vorm.

trigger 10 juni 2021 om 23:42

@Westhoek Express : goed opgemerkt dat er enig (een beetje) retorisch effect in die zin verweven zat, net voldoende voor een kwinkslag maar ontoereikend voor een polemiek

Rebellin 10 juni 2021 om 17:17

Toch wel een paar zeer matige weken voor JumboVisma. In de dauphine en in zwitserland er niet aan te pas gekomen en hier ook geen overwinning.

hongerklopje 10 juni 2021 om 17:20

Van wie had je het verwacht dan? FFB op 3 is echt heel knap, hoopvol ri. de toekomst.

Westhoek Express 10 juni 2021 om 17:23

Zonder Roglic en Van Aert, dramatisch seizoen. Om niet te spreken over al die koersen die ze geskipt hebben. Zitten liever in een lab op de Sierra. Wat Is dat voor wielerploeg?

harryjohan71 10 juni 2021 om 17:29

Vandaag hebben Oomen en Tolhoek zich tenminste laten zien in de Ronde van Zwitserland. Ze reden voor de Belgische kanshebbers op een eindzege in de ronde van Zwitserland volgens sportwereld.be “Met Tiesj Benoot (27, Team DSM) en Mauri Vansevenant (22, Deceuninck – Quick-Step) staan er ook twee Belgische kanshebbers op de eindzege aan de start.”

WernerFranke 10 juni 2021 om 17:41

Vreemd dat kritiek op TJV meteen wordt beantwoord met een BE-NED argument.

Westhoek Express 10 juni 2021 om 17:42

Dus zolang de jumbo's voor Benoot en Vansevenant eindigen is hun seizoen toch nog ok?
Sterk uitgangspunt.

harryjohan71 10 juni 2021 om 17:47

@WernerFranke Het is ook vreemd om naar aanleiding van deze etappe kritiek op JV te hebben. Dat geldt ook voor Ronde van Zwitserland. Ik geef hier alleen maar even mee aan hoe makkelijk het is om kritiek te leveren. Als de absolute kopmannen ontbreken of uit vorm zijn is het moeilijk om wedstrijden te winnen, dat geldt voor alle ploegen.

harryjohan71 10 juni 2021 om 17:55

@Westhoek Express Binnen alle ploegen zit er verschil in kwaliteit. JV is hier niet met zijn toppers heen gegaan. Als er dan 2 renners van de ploeg met de eerste groep naar boven en aanvallend rijden is dat voor het team dat daar is gewoon goed. Het is voor JV geen dramatisch seizoen, want ze hebben veel mooie overwinningen behaald. Het maakt voor de ploeg niet uit wie de overwinningen behaald.

Jeszon 10 juni 2021 om 17:58

Een 8e plaats van Koen Bouwman is na zijn Giro best verdienstelijk.

Turtlehead 10 juni 2021 om 17:58

Lekker belangrijk om dat hier te posten @Rebellin. Die Fischer-Black is toch prima?
Vraag je dan af hoe Lotto-Soedan nog wat van de BBT wil maken, dat gaat tenminste over deze koers.

Miko1983 10 juni 2021 om 18:07

Rebellin, ik had hier ook wel een overwinning van Bouwman verwacht ja. En daarnaast waarom lost tolhoek die Chaves niet gewoon in Zwitserland, en Oomen kon ook al niet mee met Fuglsang…en daarna zelfs geeneens aanhaken bij Carapaz. Echt schandalig slechte dag voor Jumbo zeg!! Denk dat ze daar niet zo lekker slapen vannacht.

Ed De B 10 juni 2021 om 18:11

Jumbo trollen zijn over het algemeen Belgen die olie op niet bestaand vuur willen gooien. Ik snap de Ned-Bel discussie wel. Of het zinvol is, is een andere vraag.

Westhoek Express 10 juni 2021 om 18:16

Jumbo is sinds 2020 een van de 3 beste, zoniet de beste ploeg ter wereld. Dit jaar is tot nog toe ondermaats voor een van de 3 beste zoniet de beste ploeg ter wereld. Buiten Van Aert die 2 klassiekers won en 2x podium reed en Roglic die het Baskenland won.

Ed De B 10 juni 2021 om 18:34

Beste ploeg…tja wanneer ben je dat? 2020 was een mooi seizoen voor Jumbo idd. Als Roglic de Tour wint is 2021 het beste ooit voor Jumbo. Maakt ze dat de beste ploeg?

Romāns Vainšteins 10 juni 2021 om 17:22

Hij blies wel wat hoog van de toren vooraf vonden jullie niet?

Hij had beter ‘Ik hoop dat mijn benen in orde zijn en ik morgen een goede prestatie kan leveren, ik heb enorm veel respect voor de andere renners en ga er niet zomaar van uit dat ik win’ kunnen zeggen, of ‘natuurlijk ga ik voor het hoogst mogelijke doel maar met tijdritten is het zo dat je deze nog niet tot een goed einde hebt gebracht voordat je binnen relatief korte tijd het traject afgelegd hebt’. Dat was perschef matig beter geweest dan ‘ik ga vol voor winst want, bbrrrrrrr, dat is zo arrogant zeg oh oh oh.

S'mon 10 juni 2021 om 17:24

Wat is er mis met te zeggen dat je vol voor de winst gaat?

Westhoek Express 10 juni 2021 om 17:25

Zag je ‘m arrogant lachen op het podium? Dat was zo neerbuigend, brrr. Had zelfs geen bloemen over voor de 2de en 3de. Engerd!

wimvl 10 juni 2021 om 17:31

@westhoek expressie, waarom blijf je eigenlijk kijken naar het podium.

Craig Vanderswag 10 juni 2021 om 17:31

Bedankte ook zijn ploegmaats niet na afloop.

Westhoek Express 10 juni 2021 om 17:45

Hij had een mondmasker aan op het podium.

Jacco van Stierop 10 juni 2021 om 17:58

Het niet eens de moeite willen nemen een zegegebaar te maken is natuurlijk ook een klap in het gezicht van iedere wielervolger.

trigger 10 juni 2021 om 18:05

perschef matig, brrrrrr, wat een woord. Pannenkoekgewijs een interessante reactie!

MartinMartin 10 juni 2021 om 20:30

Helemaal mee eens, Sjacco.

Murcia 10 juni 2021 om 17:24

Een verwachte overwinning al is het verschil met Lampaert bijzonder klein. Fisher-Black is een pareltje bij TJV en Herregodts is een jongen die bij een ploeg als LTS een kans verdient lijkt me.

Klassement is nu wel gemaakt en dat is ook wel weer jammer maar er komt op zaterdag nog wel een mooie etappe aan. Nu de beurt aan de sprinters.

Luke 10 juni 2021 om 17:28

Hij heeft weer een mooi “remcootje” gedaan!

Turtlehead 10 juni 2021 om 17:59

Inderdaad, hij rijdt altijd maar alleen. Kan niet sturen schijnt, daarom rijdt hij liever niet in een grote groep.

krypton 10 juni 2021 om 18:03

“Tegen Janneke en Mieke” zeggen ze in Vlaanderen dan toch?

Miko1983 10 juni 2021 om 18:14

Nou hij rijdt dat jonge onbekende talent toch wel mooi op 18 seconden. En wat dacht je van 2 seconden voor op dn Yves. Het schijnt dat Ganna er een vochtig bilnaadje van kreeg…

nickdt 11 juni 2021 om 08:42

Precies. Als die echt zo goed is rijdt die de C-renners op meer dan 3 minuten en Lampaert op meer dan een minuut.

Maar ja, hij is blijkbaar dus ook een C-renner op dit moment.

notriple 10 juni 2021 om 18:23

Niet zo moeilijk allemaal met een peloton die 3/4 uit amateurs bestaat.

Quintenri 10 juni 2021 om 19:37

Haha, ga er anders zelf eens tussen gaan rijden! Ben benieuwd of je het 2 kilometer volhoudt.

notriple 10 juni 2021 om 20:49

Quintenri klopt, en zeker zonder die Coronakilotjes zou het niet lukken.

Pogacar_GOAT 10 juni 2021 om 18:24

Ik dacht even dat Evenepoel die gast van de organisatie direct na de finish een knal zou gaan geven. Ik begreep van de commentatoren van dienst dat Evenepoel een niet zo hoog aaibaarheidsgehalte heeft. Gaat nog wat worden als hij ooit gaat presteren in de TDF. Ik heb nu al visioenen van een wild om zich heen slaande Evenepoel als hij direct na de finish, nadat hij andermaal het hele peloton op een hoop heeft gereden, pak em beet 40 microfoons door evenveel opdringerige journalisten onder zijn neus gestoken krijgt.

Ed De B 10 juni 2021 om 18:56

Ja ik benieuwd wat ie doet als hij een dqs petje opgezet krijgt na een matige daling.

wimvl 10 juni 2021 om 20:50

Wel. Ooit zal je dan weten wat hij doet

notriple 10 juni 2021 om 20:51

Misschien een moeilijk jeugd gehad. Bij PSV was hij ook niet lekker hoor.

DeGroteMolen 10 juni 2021 om 21:08

Evenepoel en het tour peloton op een hoop rijden. Proest. Hij is van der Poel niet.

wimvl 10 juni 2021 om 21:55

Met alle respect voor VDP. Ik geloof nooit dat die de Tour kan winnen.

Chippen 10 juni 2021 om 22:56

@degrotemolen

even checken welke pelotons thieuke op een hoop reed toen hij de leeftijd van evenepoel had… ach kijk eens aan, de ronde van belgie en dwars door het hageland, wat een heerlijk genante ironie

notriple 11 juni 2021 om 09:10

@wim vl.Niemand geloofd dat dat vdp de tour zal winnen en dat weet hij zelf als de beste.

Angelo Pauwels 10 juni 2021 om 18:24

Remco the aerobullet Evenepoel reed toch aan een gemiddelde snelheid van 56 km/h.
Dat is toch niet slecht denk ik dan.

Turtlehead 10 juni 2021 om 18:32

En Lam-paard?

Tollpatscher 10 juni 2021 om 18:28

Heette dat niet “Suske en Wiske”?

Miko1983 10 juni 2021 om 18:34

Nee “tegen de lamme en de blinde” toch??

Angelo Pauwels 10 juni 2021 om 18:36

Als Lampaert terug zijn niveau haalt van een tijdje terug, is dit gewoon een zeer goede prestatie van Remco op zo’n vlak parcours.

Pietspeed 10 juni 2021 om 18:46

Goed dat hij zelf ook ns zijn voordelen van een aero houding en betrekkelijk kleine gestalte onderstreept. Doet niets af aan zijn prestatie, maar geeft wel een beetje aan dat een Ganna en Kung ook aardig tegen de tijd kunnen rijden. Zijn ongeveer 20 cm en kg zwaarder.

Gunter Leonhardt 10 juni 2021 om 19:12

Ik schat deze prestatie best hoog in, vooral omdat hij gisteren 30 kilometer voluit is gegaan. De man die meer dan 20 km in z’n wiel zat, heeft zich zodanig geforceerd dat hij vandaag niet meer is vertrokken.
Dat betekent wel iets.

Wat de tijdrit op het WK betreft: ik schat voor zo’n parcours Ganna, Dennis en Van Aert hoger in. Ik wil hem ook renners als Kung, Bisegger en Cavagna zien kloppen. Hetzelfde geldt voor Roglic, als die al zou meedoen.

De OS is iets anders. Daar is hij voor mij medaillekandidaat.

Pascal Mortier 10 juni 2021 om 19:12

Lang leve de haters…zonder hen zou het hier maar een saaie boel worden :-D

Voor de rest: prima prestatie van Rev na de tijdrit van 32km van gisteren, mooie prestaties van Fisher Black, Herregodts en Frison en jammer van de lekke band voor Robbe Ghys.

Ook genoten van Mvdp in de ronde van Zwitserland…een renner naar mijn hart :-)

theking 10 juni 2021 om 19:21

Knappe overwinning na zo een dramatisch verlopen Giro. Ondanks dat het maar een veredelde kermiskoers over meerdere dagen is.

Lijkt er ook op dat Gilbert echt niet meer op niveau gaat komen. Zo gaat die carrière als een nachtkaars uit.

Ed De B 10 juni 2021 om 21:18

Niet iedereen is een Valverde, he. Gilbert is over een lange tijdspanne een zeer grote geweest, dus dat zijn carrière ‘uitgaat als een nachtkaars’ is complete onzin en getuigt van weinig respect.

theking 10 juni 2021 om 22:50

Heeft niets met geen respect te maken, enkel een constatering. Je kunt niet meer spreken van behoorlijke resultaten. Wanneer je van een gewezen topper naar nu toch al een behoorlijke periode slechte resultaten met weinig zicht op verbetering dan spreekt men van een carrière die als een nachtkaars uit gaat.

hjvd1982 10 juni 2021 om 19:53

Knappe overwinning, aardig verlopend interview, die wat spontaniteit bracht, goed te zien.
Ook leuk: plek 12 t/m 16 door 5 nederlanders (uit 4 verschillende ploegen) bezet in dezelfde tijd.

Cochise 10 juni 2021 om 20:14

Wel weer vergeten om Bernal te complimenteren…

Rsw85 11 juni 2021 om 08:12

Knappe prestatie ook van Mick van Dijke uit de Jumbo opleidingsploeg.

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair